HTPC - Filmarkiv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - Filmarkiv?

Håper noen av dere ekspertene på HTPC kan hjelpe meg...
    Jeg har nå samlet en større mengde DVD'er, etter å ha kjøpt filmer jevnt de siste 5 årene. Men p.g.a antallet begynner det å bli vanskelig å lagre dette i stua. Og jeg har ingen andre rom som kan innredes som ren hjemmekino.
    For 10 siden husker jeg at Pioneer kom med en cd-spiller som kunne holde 200 cd'er. Finnes det noe slik måte å samle mange DVD'er på et sted?
    Ideen min er å legge inn alle filmene mine på harddisker på en HTPC. Hvis jeg gjør det kan jeg lagre filmene i esker på loftet istedenfor å bruke metervis med hylleplass. Det ville også vært utrolig stilig å ha direkte tilgang til hele filmsamlingen med fjernkontroll fra sofaen.

Finnes det muligheter for å lagre et stort antall filmer på en HTPC?
    Isåfall hvilken programvare trenger jeg?
    Jeg har hørt om et program som heter DVD Shrink som gjør at du kan lagre backup av filmen på pc'en, men den lagrer filmen i samme type filer som man trenger for å brennne DVD'er og egner seg jo ikke til avspilling av filmene.

Alle ideer og innspill mottas med stor takk!

PS! Jeg vil påpeke at dette ikke er et innlegg om ulovlig kopiering/distribusjon av filmer, jeg har kjøpt hvert eneste eksemplar av mine DVD'er, og ønsker bare å ta backup til mitt eget bruk. Noe som er såvidt meg bekjent fullt ut lovlig, så lenge jeg eier et originaleksemplar av filmene.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HTPC - Filmarkiv?

Sitat Opprinnelig postet av Casle
    Finnes det muligheter for å lagre et stort antall filmer på en HTPC?
    Isåfall hvilken programvare trenger jeg?
    Jeg har hørt om et program som heter DVD Shrink som gjør at du kan lagre backup av filmen på pc'en, men den lagrer filmen i samme type filer som man trenger for å brennne DVD'er og egner seg jo ikke til avspilling av filmene.

Det er ikke noe problem å spille av filmen som er lagret på HDD´en via DVD Shrink. Dette går helt greit for meg. Bare å velge play from HDD i WinDVD så går det greit. Problemet med å lagre alle filmene på HDD er plassen det tar. 1 time og 30 minutter tar vel rundt 6-7 GB i 1:1 kopi. Selvsagt kan du komprimere, men da er vitsen borte. Man ønsker ikke å se VHS kvalitet av DVD filmene. Dessuten tar det jo tid å Shrinke hele samlinga. Vet ikke hvor mange disker du har, men du kan jo kjøpe et svært kabinett og hovedkort +PCI kort som har HDD kontrollere. Hvis du får plass til en 10-12 HDD så kanskje det går? 10 stk 200GB disker skulle ha rom til en del filmer. Det koster, men er mulig. Jeg vet ikke om noen DVD spillere som har magasin, men hvorfor ikke ta de 20 - 30 favorittfilmene dine å ha på HTPC? De du vet du kommer til å se igjen og igjen!

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei..
    du kan bruke dvdprofiler til å lage en database over alle filmene dine, så kan du bruke dvdshrink til å legge dem på disk i mapper med navnet på filmen

så kan du bruke xlobby evnt myhtpc til å kikke i filmarkivet ditt, og trykke på paly når du skal se en film..

til myhtpc får du en plugin som kan finne filmen hvis mappa heter det samme som filmen heter i dvdprofiler

i xlobby må du antagelig legge inn hvor filmen ligger, men du har nok tid til å legge inn det mens du ripper alle filmene dine, hehe..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem, men det koster (mye diskplass), det er en del jobb å rippe alle filmene, og det tar tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 200 dvd'er på hardisk. Det er helt fantastisk ryddig og greit, men det koster tid og svette å komme dit! For å spare diskplass og dermed penger, har jeg rip'et dvd'ene i divx format, dvs. mpeg4. En film på 1,5 timer vil da kreve ca 1,4 GB diskplass. Jeg bruker eksterne maxtor firewire disker på 250 GB hver. Bruker GKnot for å rippe, den har nå kommet i en "auto" versjon som ikke krever allverden av kunnskap for å bruke så lenge du skal lagre på en hardisk og ikke presse filmen inn på en CD uten å tape for mye kvalitet.

Har også prøvd en rekke arkiverings programmer og front end som myHTPC, men forkastet dem da de krever enda mer tid og innsats for å fungere optimalt. Filmene lagres som en avi-fil, og hvis det er subtitles blir det to filer til med samme navn som filmen. Filene kan du lagre i vanlige kataloger, bare pass på at du formaterer alle disker i NTFS for å klare ev. store filer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir DivX-formatet godt nok for projektorbruk? Hvis ja, hvor stort lerret bruker du?

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DivX har ikke noe å gjøre i en hjemmekino....

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vært borti divx filmer med bedre kvalitet enn dårlige dvd'er.

så det er jo mulig å få bra kvalitet der også

ripper du i dvd oppløsning med en passe bitrate vil ikke kvaliteten bli noe dårligere, men filene vil bli endel mindre enn et dvd image.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle gjort som du planlegger hadde jeg rippet filmene i dvd-decrypter. Tatt bort alt unntatt selve filmen. Er det DTS-Spor på filmen pleier det å ligge på rundt 700mb, DD ca. 250mb.

Man kan selvfølgelig bruke DVD-Shrink også, men passe på at man velger 8.5gb disk og reauthor. En ripp tar da mellom 10 og 20 minutt. Igjen... spar diskplass ved å velge kun ett lydspor. Personlig kan ikke jeg si at DTS er bedre enn DD. Så mine filmer er rippet kun med DD-Lydspor.

Hvis man sier at en film tar opp ca 5.5 til 6gb plass vil du få plass til ca 36 filmer på en 200gb disk. 200gb får man idag til ca 990,- 990,- / 36 = 27.50 i merkostnad per film. Så kommer det selvfølgelig tillegg for enten et hovedkort som støtter mange disker, ekstra ide/raid kontroller eller usb/firewire kabinetter.

[edit: divx/xvid er IKKE bra på projektor]
    eksempel på plassforbruk på Green Mile som er en film på 181 minutter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Prec her. Bruker selv kun DVD Shrink til å beholde hovedtittel, lydspor og undertekster. Har erfart at tiden pr. film tar ca. 20 minutter.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    har vært borti divx filmer med bedre kvalitet enn dårlige dvd'er.

så det er jo mulig å få bra kvalitet der også

ripper du i dvd oppløsning med en passe bitrate vil ikke kvaliteten bli noe dårligere, men filene vil bli endel mindre enn et dvd image.
    Og jeg har vært ute for en Porsche 911 Turbo som var i dårligere stand enn min fars Skoda Felicia. Omtrent like logisk... Selvsagt fins det dårlige dvd-er, men du må da sammenligne med samme DVD som DiVX-en er rippet fra, for søren! Å sammenligne en høybit rip av en splitter ny film med en DVD av en B-film fra 70-tallet uten restaurert bilde blir ikke akkurat riktig, vet du. Jeg testet selv en rip på godt over 1 gig av Toy Story (tegnefilmer skal være det letteste å kode, derfor valgte jeg den) på mitt lerret, med min Barco 808. Selv kona så stor forskjell!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detter blir som å banne i kirken føler jeg.... Men det får stå til. Jeg skal ikke påstå noe når det gjelder kvalitet på divx vist på prosjektor fordi jeg ikke har. Men, uttalelsene om kvaliteten på divx ligner på dem vi hørte om mp3 for 5 år siden. Nå vet alle at pmc er et ineffektivt format, og at det finnes en rekke mer effektive kodeker som gir deg samme kvalitet på langt mindre diskplass (både lossless og lossy). 1 GB som mastiff prøvde på en film er ikke spesielt mye og duger ikke for å uttale seg om divx. Kanskje noen med prosjektor kunne prøve å rippe en film på 2 GB og teste. Med 2 GB har man fremdeles en faktor på 2-3 sammenlignet med MPEG2, det blir en del kroner spart på hardisk hvis du har hundrevis av DVD filmer. Og plass. Hvis du har 300 filmer du vil lagre på hardisk, må du kjøpe 9-10 disker. Hvor skal du plassere dem? Vel, du kan kjøpe eksterne som jeg har gjort, men de koster det dobbelte, dvs. 2000. Jeg tror man bør bruke litt tid på å vurdere divx bedre...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan sikkert prøve en dag jeg har god tid, men et 240 cm bredt lerret med en ekspertjustert CRT-prosjektør har en stygg tendens til å avsløre den minste svakhet i bildet. Jeg ser faktisk forskjell på film som er omkomprimert med DVDShrink og originalen...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det er det er en viss forskjell mellom mp3 og CD kontra Divx og DVD.

MP3 (lossy) rippes normalt fra en CD som er ukomprimert. Divx (lossy) rippes normalt fra en DVD som også er et lossy format. Å re-innkode et format som allerede er lossy er ingen god ide. Divx med høy bit-rate innkodet direkte fra en lossless master ville sikkert ha gitt et meget bra resultat.

En projektor (eller stort bilde) er veldig avslørende på akkurat det som er et lossy format sin store svakhet, nemlig mangel på detaljer. I tillegg ser man veldig lett alle artifakter som er kommet til under innkodingen.

John Roger

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg prøver ikke si at en film i divx gir bedre kvalitet enn dvd, selfølgelig ikke, prøver bare si at det er fult mulig å få bra kvalitet på divx også, og da til under halve filstørrelsen.

å komprimere en film fra dvd, ned til 1gb selfølgelig gir det dårligere bilde. antagelig har du ikke gjort som jeg sa heller.

ripper du i dvd oppløsning med en passe bitrate vil ikke kvaliteten bli noe (ok. litt dårliger da! ) dårligere, men filene vil bli endel mindre enn et dvd image.
    vi snakker her å komprimere en film ned fra 4,7gb ->1gb eller kanskje den var på dual layer? hadde du ikke merka forskjell hadde jeg vært skuffa over eksperten som justerte projektoren din.

Men trenger man alle filmene sine i max kvalitet? selfølgelig ripper man ikke ringenes herre til divx, men kaptein sabetann kan man vel alltids klare!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper ikke at "originalen" må være lossy. Hvis vi bruker digitale bilder som utgangspunkt så er tiff lossless og jpg lossy. Først av alt så klarer ikke jeg å se forskjellen i kvalitet dersom jeg tar bildene i jpg i stedet for tiff på kameraet. Deretter kan jeg gå inn og gjøre korrigeringer på jpg bildet, og lagre det flere ganger. Hver gang et jpg bilde lagres, vil det komprimeres på nytt med et visst tap av kvalitet. Men du ser ikke forskjell ved bare å gjøre det noen ganger.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiff er vel ikke alltid lossyless ?
    Tipper at på kameraer med tiff valg så komprimeres bildene i LZW.
    Lossyless filformat er RAW.
    Forøvrig vil man alltid miste noe kvalitet når man lagrer i nytt format.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg prøver ikke si at en film i divx gir bedre kvalitet enn dvd, selfølgelig ikke, prøver bare si at det er fult mulig å få bra kvalitet på divx også, og da til under halve filstørrelsen.

...

Men trenger man alle filmene sine i max kvalitet? selfølgelig ripper man ikke ringenes herre til divx, men kaptein sabetann kan man vel alltids klare!
    1. Bra kvalitet er ikke nok. Da hadde jeg ikke giddet å bruke alle pengene jeg har brukt på utstyret mitt. Jeg skal ha best mulig kvalitet.

2. Det fins dessverre ikke en smiley som holder opp fingrene i et kors foran seg. Men uansett: Ikke én film som skal kjøres i min kino skal være annet enn full DVD-kvalitet. Punktum.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff

...

1. Bra kvalitet er ikke nok. Da hadde jeg ikke giddet å bruke alle pengene jeg har brukt på utstyret mitt. Jeg skal ha best mulig kvalitet.

2. Det fins dessverre ikke en smiley som holder opp fingrene i et kors foran seg. Men uansett: Ikke én film som skal kjøres i min kino skal være annet enn full DVD-kvalitet. Punktum.
    Kunne ikke vært mer enig med deg Mastiff. I ditt 999 innlegg

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff

...

da er det jo ganske greit da!!

men tenkte kanskje det var noen som syntes det var verdt å bruke divx hvis man fikk plass til flere filmer..

f.eks hvis man skal legge inn sesong 1,2 og 3 av byggmester bob, sånn at barna kan klare å sette den på uten å knekke både dvd spiller og dvd plate. men hvis de ødelegger så mye kverker de sikkert data'n også

personlig ripper jeg dvd'er alltid uten komprimering.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •