HTPC - Filmarkiv? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser at folk her klager på mpeg4, men faktum er jo at mpeg4 blir en av to stander formater innen hdtv og bluray, så dårlig kan det vel ikke være. Kan tenke meg at om du tar en film i max kvalitet på mpeg4, og max kvalitet på mpeg2 så vil mpeg4 være en del bedre, samt en god del mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg tro du har rett i. En mer effektiv komprimeringsalgoritme vil jo garantert gi bedre kvalitet på samme filstørrelse, og avhengig av hvor mye mer effektiv den er så vil den også gi bedre kvalitet på f.eks. 50% av filstørrelsen.

Vi har tydeligvis ulike behov, og jeg skal ikke legge meg opp i om du insisterer på å beholde filmene i dvd-format. Derimot er jeg svært interessert i om det er andre som har forsøkt å kjøre god divx kvalitet på plasma eller prosjektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til utgangspunktet:

Hvorfor lagre 200 filmer på disk når man allikevel har filmene i hyllen?

Det må da være bortkastede penger - og ikke minst tid.

Dessuten forsvinner elementet med å se på coverene etc. når man velger seg en film for kvelden.

Tenker tilbake på tider med LP platene og tilhørende cover.

Med alle filmene presset inn i en katalog fra a til å blir det vel litt kjedelig å se på samlingen...

:?:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mpeg4 er vel på alle måter likt eller bedre enn mpeg2? Nå de i tillegg bruker "lignende" teknologi kan man si at gitt like forutsetninger bør mpeg4 gi bedre resultat enn mpeg2.

Når original (ukomprimert) master på 200GB eller noe bare finnes tilgjengelig kjørt gjennom dvd som medium betyr det at alle svakheter som finnes i MPEG2 på den gitte bitrate vil gjøre seg gjeldende.

Mpeg4 brukt på dvd (mpeg2) kildemateriale burde da kunne:
    1. Gi samme _opplevde_ bildekvalitet på en lavere bitrate
    2. Gi redusert bildekvalitet på en enda lavere bitrate (typisk divx)
    3. Gi samme bilde kvalitet på en lavere bitrate(*)

pkt 3 er jeg litt i tvil om, men siden mpeg4 har fleksibel blokkstørrelse og endel andre fine ting, kan man tenke seg at den kan gi identiske output for noe redusert filstørrelse.

Gitt dagens hd-priser synes jeg det gir mening å konvertere dvd-samlinga til divx (eller kanskje wmv9?) og få plass til 200 filmer på en typisk stor disk, men ta vare på dvd-samlinga, slik at spesielle øyeblikk/filmer kan nytes m full kvalitet, og at samlinga kan rippes på nytt om 5 år når disker er billig og wmv24 får plass til en dvd fullkvalitet på en 3.5" diskett ;-)

knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper ikke automatisk argumentet om at alle format gir tap ved å åpnes og saves på nytt i et annet format eller med små forandringer.

Ved JPEG (og andre blokk-baserte formater) er jeg med på at å f.eks fjerne første kolonne eller rad av bits kan gi artifakter (ved enkelte forutsetninger).

Å transkode fra et blokkbasert til et wavelet-basert format (jpg->jpeg2000) kan nok også gi svakheter man ellers ikke ville ha sett.

Men å åpne et bmp bilde og lagre som ukomprimert bit-map av et annet format tror jeg ikke gir noen artifakter (dvs kan gjøres uendelig mange ganger)

Jeg tipper at å åpne et jpeg-bilde og gjøre enkelte operasjoner, og så lagre igjen med samme enkoderen og samme innstillinger heller ikke gir tap.

mvh
    Knut

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Tilbake til utgangspunktet:

Hvorfor lagre 200 filmer på disk når man allikevel har filmene i hyllen?

Det må da være bortkastede penger - og ikke minst tid.

Dessuten forsvinner elementet med å se på coverene etc. når man velger seg en film for kvelden.

Tenker tilbake på tider med LP platene og tilhørende cover.

Med alle filmene presset inn i en katalog fra a til å blir det vel litt kjedelig å se på samlingen...

:?:
    det er ikke så ille å se igjennom film samlingen på data heller da

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program har du brukt der lars?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Ville gjettet på at programmet heter XLobby

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Ville gjettet på at programmet heter XLobby
    Har det noen andre fine funksjoner annet enn å vise filmene på en grei måte?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et HTPC Frontend progam ala myHTPC.

http://www.xlobby.com/

Jeg har ikke prøvd det så jeg vet ikke hvor bra det er...

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - imponert!

Her er det tydeligvis uante muligheter vedrørende brukergrensesnittet!

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brukte myhtpc før men etter at det ble til meedio og ikke gratis gikk jeg over til xlobby.. kan ikke si jeg angrer.

Xlobby krever kanskje litt mer arbeid men det er prisen man må betale for en så konfigurerbar løsning.

her kan du spille musikk, film, surfe internet, lese rss news, det eneste som mangler er vel opptaksmuligheter, men det skal være på vei..

i film arkivet har jeg lagt inn både filmer jeg har som divx på hd og dvd samling via dvdprofiler

må nevne at xlobby foreløpig er på alpha stadie men det er veldig stabilt.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må seriøst tenke over å bygge meg en HTPC snart.
    Blir jo bare mer og mer muligheter med slikt utstyr og appz.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPod har fått opp øynene til mange når det gjelder fordelene ved å rippe cd'er til hardisk. Jeg tror det er tilsvarende mange muligheter som vil åpne seg ved å legge filmene på hardisk, og Lars viste noen glimrende eksempler her. Foreløpig krever det litt arbeid, men når jeg ser hvor smertefritt det nå er å kjøpe musikk på nettet til en lavere pris, med topp kvalitet og med bilder, titler etc. så skal det ikke mye fantasi til for å forstå i hvilken retning det går. F.eks. vil tilgangen på informasjon om filmene automatiseres (dette er langt på vei på plass allerede) og vi vil se at nettstedene som selger musikk vil utvides til å selge filmer i ? (gjett hvilket format) , helt riktig divx!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ærlig så har jeg ikke noe tro på at divx vil bli stander for selskaper som skal selge filmer over nett. Divx er tross alt et lisensiert program som en må betale for, så kan tenke meg at de vil velge gratis alternativet xvid eller en annen codec.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med svortevik. Hovedgrunnen er at den teknologiske utviklingen på bildesiden via fast medium (f. eks. DVD -> HD DVD ->?) vil medføre at distribusjonsmulighetene på nettet alltid vil være "next best".

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå Meedio sin løsning på filmarkiv funker bra jeg. Henter omtaler og bilder fra DVD Profiler og så lenge video.ts folderen heter det samme som filmen så er det bare å trykke play..

Må bare få meg flere Harddisker så alle filmene mine blir tilgjengelig ved et tastetrykk. Jeg foretrekker å rippe DVD uten komprimering da..

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut det theme'et der! driver faktisk å lager et lignende til xlobby akuratt nå! blir vist litt mer arbeid enn jeg hadde tenkt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset Cyberdog! Installerte Meedio i går kveld for å sjekke, og det ser ut som de har fått skikk på mye i den kommersielle versjonen. myHTPC ble etter min mening for fleksibel (for krevende for en som ikke har tid til for mye eksperimentering og tilpasning), og ettersom utviklingen stanset opp la jeg det vekk.

Det var ingen problemer med å importere hverken musikk eller film. Neste test vil jo være å se hvordan Meedio takler remote. Jeg har en veldig stabil løsning med Girder mot Zoomplayer og MediaCenter i dag.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er storfornøyd med Meedio, men må få noen flere harddisker før jeg gidder å sette det opp 100%. Har bare testet med et par HDD plasserte filmer og er sålangt veldig fornøyd. Remote har jeg ikke enda så der har jeg vel en liten læringskurve foran meg Men, det er derfor jeg liker denne hobbyen.. Alltid noe å pusle med.

Kenneth

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •