Htpc - R.i.p.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Htpc - R.i.p.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Htpc - R.i.p.

Da har mitt siste forsøk på å få til en brukbar HTPC løsning blitt gitt opp...

Litt historikk først, har skrudd PC'er siden 1989 og har syntes det har vært morsomt lenge. Som den tekno entusiast jeg er (omskrivning for nerd :-D), så har jeg alltid hatt en positiv holdning til PC plattformens fleksibilitet og muligheter.

Husker veldig godt første gang jeg fikk lyd ut av PC i 1993 med lydkort fra Media Vision (senere utkonkurrert av Creative) og spilte DOOM - helt konge! Familien trodde det var verdenskrig inne på PC rommet. Husker også første flysimulator med joystick og greier.

Har koblet PC mot TV i flere omganger, men for et par år siden bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre dette ordentlig! Etter langt søk anskaffet jeg et HTPC kabinett, hovedkort med HDMI ut, kombinert HD-DVD og blu-ray drev, tokjerne prosessor og mer minne enn Windows 7 klarer å håndtere (32 bits).

Men i byggeprosessen kom det raskt noen skuffelser, viftene bråkte mer enn jeg satte pris på og disse ble stilt ned på laveste hastighet. Videre viste det seg at LCD displayet i kabinettet ikke lot seg feste og dessuten lyste som et juletre og derfor ble koblet ut. Etter installasjon av Vista Home Premium ble det gjennomført test av film. Viste seg at jeg måtte patche opp avspillingsprogrammet som fulgte med det optiske drevet. Den medfølgende fjernkontrollen var også rimelig ubrukelig, så jeg anskaffet en i tillegg fra Thrust. Men jeg fikk plassert HTPC'en i media benken og det ble en del plundring for å få satt opp lydoverføring riktig, dolby digital og DTS. HD lyd var ikke på tale da, men ser at det er sluppet skjermkort som støtter dette den siste tiden.

Ok, så skulle jeg kjøre film igjen, valget falt på siste Indiana Jones utgivelsen på BD. Men filmen lot seg f..en ikke starte, hang seg etter intro på samme sted hver gang. Hmmmpf. Det hører med til historien at jeg satset tungt på HD-DVD standarden og satt igjen med 2 spillere og ca 100 filmer når den krigen var over. Eide altså ikke separat BD avspiller og hadde liten lyst til å investere i en, tenkte at her kunne jo HTPC'en min gjøre jobben!

Skulle så kjøre Mamma Mia på BD med den (dengang) bedre halvdel på projektoren. Alt vel og bra? Nei, fargene var forvrengt men jeg ville ikke stoppe avspillingen for å prøve å rette det opp - da hadde publikum forlatt salen rimelig fort og hun hadde tross alt ikke klaget så langt. Vi kom oss igjennom men jeg må innrømme at jeg ergret meg over fargene. Satt vel også og ventet på at "noe skulle skje" og det ødela opplevelsen min.

Ok, så ble det til at jeg kjøpte min første BD spiller. En Sony modell midt på treet og HTPC ble stående i ro lenge. Men så kom oppgraderingsspøkelset på besøk og jeg lastet opp HTPC med større og mer stillegående harddisk, samt Windows 7. Det neste problemet var nemlig at jeg ikke fikk spilt av Watchmen på min relativt nyanskaffede (og firmware oppgraderte) Sony BD spiller. Spilleren stod og hoppa og ristet og bråkte og filmen stoppet igjen opp. HTPC'en kan jo ikke klandres for dette, jeg vet det. Men da var jo løsningen å spille av Watchmen fra HTPC, ikke sant?

Den lot seg faktisk spille av greit på HTPC og lykken og eierskapfølelsen var til å ta og føle på! Min selvbygde HTPC til 5 - 6000 (vil egentlig ikke innrømme for meg selv hvor mye penger jeg brukt på den) fungerte faktisk som en helt grei BD avspiller, med unntak av dårlig fjernkontroll og HD lyden - da selvsagt.

Da spoler vi frem og forbi samlivsbrudd tidligere i år, og jeg fikk igjen store ambisjoner for min HTPC. I stuen nede (har kinorom i andre etasje) med den vanlige TV'en trengte jeg jo en CD/DVD/BD avspiller (eks fruen fikk med seg en HD-DVD spiller) og HTPC ble flyttet ned fra kinorommet og koblet via receiveren med HDMI.

Ok, jeg vet at HTPC egentlig er en PC. Så jeg var villig til å leve med oppstartstiden og den lave summingen fra viftene og antivirus programmet som maser om alt mulig rart. Men at jeg hver gang må frem og dra fram et trådløst tastatur og mus for å starte avspillings programmet, ja - det er rimelig tungvint. Men har man brukt så mye penger på en helt ordinær BD avspiller uten HD lyd, skal den ivertfall gjøre nytte for seg og brukes!

Har etterhvert kjørt noen BD filmer i stuen nede (døtrene regjerer i kino rommet) og vært greit fornøyd selv med ulempene nevnt over. Men for 2 uker siden var det slutt! Midt i avspilling av en BD film kom det et popup vindu med masing om at det var noe problem med sync på HDMI forbindelsen! Fram med den trådløse musa, men alle forsøk på klikke meg rundt problemet var mislykket. Jeg måtte gå og legge meg uten å vite hvordan filmen endte. Sjekket versjonen av avspillingsprogrammet og så at den versjonen jeg brukte var håpløst forbigått av hyppige nye releaser og at oppgradering ville koste meg en halv billig BD avspiller (med HD lyd) og det var da jeg bestemte meg.

Forrige lørdag var jeg innom en større elkjede og kjøpte min BD avspiller nr. 2 fra Sony. Koblet den opp og på nettet, oppgraderte firmware og lykke og lykke!

Den viser greit innhold fra bl.a. Youtube, bruker noen få sekunder på å starte, hører ingen vifter, har en logisk og grei fjernkontroll, spiller av SACD og for ikke å snakke støtter den jo selvsagt HD lyd på BD. Resultatet ble en hyggelig lørdagskveld hvor jeg rotet gjennom CD samlingen en gang til og stort sett smilte fra øre til øre.

Mange her inne vil sikkert argumentere for at det finnes bedre avspillingsprogrammer og bedre HTPC operativsystem enn Windows 7 pluss mer. Men dere lurer ikke meg, jeg går ikke ned den veien som heter HTPC en gang til for å kjøre film i stua. Konklusjonen er at HTPC er dyrt og dårlig!

Ok, da. Kommer sikkert til å sette opp en konto for Spotify eller noe? Men vent nå litt, behøver jeg en HTPC for å gjøre det? Nei, det kan jeg jo gjøre med mobilen! Kommer jeg til å surfe på nettet via HTPC'en, nei jeg tror ikke det! Hva med PC spill? Har jo et Colin McRae liggende og ratt og pedaler (som ikke fungerer på Xbox360), kunne jo prøvd å sette opp dette? Nei, du lurer ikke meg her heller. Har jo samma spillet på Xbox, bare i nyere utgave. PC versjonen fungerer helt sikkert ikke på Windows 7 allikavel...

Altså, konklusjonen er:

HTPC Rest In Peace

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ikke meningen å le, men jeg storkoste meg når jeg leste dette innlegget!
    En herlig, ærlig, men dog tragikomisk historie.!

First,
    Veldig greit å sende HD-DVDspilleren med eksen

Second,
    Min HTPC funker supert for meg, men jeg ser ikke noen grunn til å prøve å overbevise deg om at HTPC er riktig for alle.
    Og som du sier, dersom man har andre kilder og løsninger i orden, er det jo slett ikke behov for HTPC.
    Eneste er vel muligheten for streaming av film/serier, uten å være låst til én bestemt tjeneste?

Anyways, takk for at du oppsummerte din over 20 år lange PCerfaring på en underholdene måte!
    Og lykke til med et liv uten HTPC :wink:

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

Artig historie!
    Føler litt det samme noen ganger.
    Etter at jeg har fått satt opp Harmony 1000 og mediaportal ordentlig så er jeg temmelig fornøyd, unntaget BD avspilling, noe jeg egentlig ikke bruker noe særlig, og at discovery channel og playhouse dinsey hakker ekstremt.

Ellers tar HTPC seg av alt jeg trenger og er temmelig fornøyd med det

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger, dette var nok skrevet med litt ironi og glimt i øyet, ja.

Det som helt konkret fikk meg til å ikke investere mer tid og penger i HTPC skuta, var disse evindelige oppgraderingene og mekkingen for å få ting til å fungere i beste fall sånn 80 % av det jeg håpet.

Om jeg skulle satset videre måtte jeg ha kjøpt en ny versjon av avspillings programvaren og et nytt skjermkort som støtter HD lyd. Da snakker vi ca samme beløp som jeg gav for en ny BD spiller (1.500,-).

Skulle jeg hatt skikkelig dreis på HTPC så måtte jeg ha byttet til et ordentlig trådløst tastatur og mus, ikke det jeg har i dag hvor jeg må sitte på gulvet innen 2 - 3 meter radius. Skulle også ha oppgradert antivirus programmet, altså enda mere penger...

Kommer sikkert til å bruke media senter funksjonen innimellom for å se et eller annet på NRK eller TV2 som jeg ikke fikk med da det gikk. Men ingen flere investeringer for å "løse" problemer!

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å klage på valget ditt, men!

Et skjermkort som tar for seg alt av dekoding av både lyd og bildeformater, og som i tillegg sender både lyd og bilde ut via hdmi kabel får du til 450 kroner, og da vifteløst så det ikke vil bli noe støy.

I denne pakken følger det med programvaren du trenger for å spille av blueray.

Om du ikke skal benytte den som en pvr via kabel eller satelitt er det veldig enkelt og sette opp. Legg inn mediaportal, streamed MP som skin, Power DVD som avspiller og du er så godt som ferdig. Litt småjusteringer må nok til, men dette er kjapt gjort og der finnes masse guider til dette.

Men, dersom en ikke vet hvor en skal begynne og hva programvare en bør gå for osv så skjønner jeg godt at htpc blir litt i overkant mye arbeid og feiling/prøving. En vil jo selvsagt at det bare skal virke, noe jeg nå etter erfaring klarer å få til på relativt kort tid ved et eventuelt nytt oppsett.

Tastatur og mus brukes kun første gang en legger inn alle programmer. Etter det står harmony one for resten og integreres utmerket mot mediaportal. Antivirus oppdaterer seg i bakgrunnen, og oppstartstiden på resume er få sekunder. Faktisk er mediaportal klar i hovedbildet alt før tv har klart å komme så langt som å vise bildet.

Jeg la ut en guide en gang på hvordan få mediaportal opp å kjøre med et utmerket grensesnitt mot tv-serier, filmer og alt annet en trenger, da med unntak av blueray da det ikke var i bruk her da. Kan se om jeg finner den igjen dersom du ønsker å holde liv i din htpc en liten stud til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plex

Hei,

Som sikkert veldig mange andre, kjører jeg en Mac Mini med Plex mediesenter.

Fungerer ikke med Bluray, så det må man ha ekstern spiller for. Men på det meste annet er det helt genialt:
    - Svært stillegående - selv med øret inntil skal det godt gjøres å høre maskinen, selv under avslipping av 1080p-filmer
    - Mer enn kraftig nok til å spille av det meste, inkludert en del nye spill om slikt skulle være interessant
    - Elegant design, minimalt strømforbruk, knøttlite kabinett

Plex har akkurat kommet i ny utgave, med streaming fra andre enheter (fortrinnsvis Mac-er) og til iPhone/iPad. Den kan også fjernstyres fra iPhone. Du kan f.eks se på film på iPhone på senga, og fortsette der du slapp i hjemmekinoen. Plex finner automatisk ut alt om filmene og tv-seriene dine, fra imdb.com og andre kilder.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må regne med noen inlegg fra PC entusiaster nå

Først av allt så får du meget fin BD spiller for prisen av en htpc, gjerne en reciever nr2 også.

det er mye styr å sette opp en fin htpc, og igjenn dyrt. så er det heller ikke særlig egnet til BD via optisk drev.

Men, å ha en maskin i normalt kabinett med billig HW koster ikke så mye. egner seg spesiellt hvis man er mye ute med pirat virksomhet. jeg opererer i mapper med windows utforsker, kablet mus og tastatur. dobbelklikk på HD fil og den spilles av med ypperste bildekvalitet..

Antivirus og fine avspillere. er faktisk gratis

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Ikke for å klage på valget ditt, men!

Et skjermkort som tar for seg alt av dekoding av både lyd og bildeformater, og som i tillegg sender både lyd og bilde ut via hdmi kabel får du til 450 kroner, og da vifteløst så det ikke vil bli noe støy.

I denne pakken følger det med programvaren du trenger for å spille av blueray.

Om du ikke skal benytte den som en pvr via kabel eller satelitt er det veldig enkelt og sette opp. Legg inn mediaportal, streamed MP som skin, Power DVD som avspiller og du er så godt som ferdig. Litt småjusteringer må nok til, men dette er kjapt gjort og der finnes masse guider til dette.

Men, dersom en ikke vet hvor en skal begynne og hva programvare en bør gå for osv så skjønner jeg godt at htpc blir litt i overkant mye arbeid og feiling/prøving. En vil jo selvsagt at det bare skal virke, noe jeg nå etter erfaring klarer å få til på relativt kort tid ved et eventuelt nytt oppsett.

Tastatur og mus brukes kun første gang en legger inn alle programmer. Etter det står harmony one for resten og integreres utmerket mot mediaportal. Antivirus oppdaterer seg i bakgrunnen, og oppstartstiden på resume er få sekunder. Faktisk er mediaportal klar i hovedbildet alt før tv har klart å komme så langt som å vise bildet.

Jeg la ut en guide en gang på hvordan få mediaportal opp å kjøre med et utmerket grensesnitt mot tv-serier, filmer og alt annet en trenger, da med unntak av blueray da det ikke var i bruk her da. Kan se om jeg finner den igjen dersom du ønsker å holde liv i din htpc en liten stud til
    Takk for råd! Har kjørt en versjon av PowerDVD som fulgte med BD drevet for 2 år siden. Har også et hovedkort som skal "resume" veldig raskt, men det er allikavel plukkete å sette opp og har feilet en gang eller to og ikke kommet tilbake fra "resume".

Nå er jeg nok i overkant kvalifisert til å skru PC'er, men er rett og slett gått lei... Det er så utrolig deilig å bare kunne trykke på en knapp og stappe inn en blank skive, også bare funker det :-)

Men om jeg skulle gitt HTPC'en en ny sjans en gang, så må nok nytt skjermkort til. Men det som irriterer er vel at jeg ikke får slått av og på HTPC'en med fjernkontroll (on/off) på en rask og effektiv måte. Aller mest irritert er jeg på de to trådløse tastaturene som er anskaffet og hvor ingen av dem gjør jobben tilfredsstillende.

Det blir sikkert flere forsvars innlegg for HTPC her, men ikke misforstå meg. PC som plattform er jo en genial "altmulig maskin" som kan brukes til det meste. Men poenget mitt, tror jeg, er at det må mye og dyr mekking til for å få den til å gjøre en like god eller bedre jobb enn en moderne BD avspiller.

Trenden er at produsentene stapper mer og mer internett funksjonalitet inn i både TV'ene og BD avspillerne. Jeg tror med andre ord ikke at HTPC kommer til å vinne den kampen, da må det bli en ferdig spesial boks ala den Apple har.

Men, selvsagt, om behovet er å laste ned musikk og film (mer eller mindre lovlig), så er jo HTPC fortsatt kanskje noe å satse på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentet mot at det er dyrt med en htpc kjøper jeg ikke. Det selges ferdige løsninger til rundt 3000,- som kjøer alt av filmformater og kjører HD-lyd ut via hdmi.

En kan velge hva av/på knappen gjør, hos meg setter den systemet i resume. Holdes den inne i 5 sekunder går pcen helt av. Alt via fjernkontroll.

Tastatur/mus bruker jeg aldri. Om jeg skal legge til programmer osv på pcen benytter jeg meg av team viewer og styrer det hele fra laptopen. Har i tillegg et DiNovo mini tastatur med innebygget mus. Dette ville jeg ikke valgt igjen, men det gjør nå jobben.

Støy er ikke eksisterende, Har ekstern psu, og kabinettet er totalt uten vifter. Temp er godkjent og langt i fra kritisk.

Er enig i at en htpc aldri vil bli noe en finner i det vanlige hjem før det er mye bedre og enklere å få på plass. En billig liten boks med xbmc/mediaportal ferdig installert og konfigurert hadde nok satt fart på dette så lenge det var stabilt, men så lenge det ikke er noen som tilbyr noe slikt så blir det fortsatt vanlige avspillere som selges.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •