Ubuntu og media-PC - kan man lykkes?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ubuntu og media-PC - kan man lykkes?

Jeg har brukt sommeren/høsten på å teste ut ubuntu som OS til media-PCen. Resultatene mine er ikke akkurat udelt positive, så jeg er litt spent på hva slags erfaringer andre som bruker linux/ubuntu i media-PCen har. Fungerer dette for dere? Er alt 100% positivt? Her er i alle fall mine erfaringer, da sammenliknet med Windows 7:

1. Dårlig lyd. Detaljer i lyden forsvinner sammenliknet med Windows 7, der lyden er svært bra. I tillegg insisterer ubuntu på å oppkonverte samtlige stereokilder til surround, noe som er spesielt irriterende. Dette kan løses ved å manuelt bytte høyttaleroppsett avhengig av kilde, men særlig brukervennlig er det ikke.

2. Tearing og hakking i bildet. Dette med tearing er et kapittel for seg. Etter intens googling løste mye av dette seg ved å gå inn i en submeny inne i Compiz-config og huke av for vsync. Selve konfigurasjonsverktøyet var ikke tilgjengelig som standard, men måtte installeres via ubuntus pakkebrønn først. Brukervennlig. Når det gjelder hakking ved panoreringer er dette langt fra 100% i Windows 7 heller, men en god del bedre.

3. Dårlig støtte for hardware akselerasjon av video. Vet ikke hvordan dette er for ATi da jeg har nVidia. Windows har purevideo, linux har omtrent ingenting. Resultatet er at mye av HD-videoene ikke spilles av knirkefritt.

4. Ustabilitet. Min opplevelse av Ubuntu kan sammenliknes med Windows ME. Skjermkortdrivere kræsjet av og til ved oppstart, Compiz kræsjet med jevne mellomrom og vindushåndtereren greide ikke alltid å håndtere fokus på en fornuftig måte.

5. At TV2 og NRK sin webtv-løsning fungerer dårlig i linux er ikke linux sin feil, men uansett et kjempeproblem i en media-PC.

Har forsåvidt også noen positive erfaringer, som f.eks. UI-et generelt og Compiz spesielt. Ubuntus pakkebrønn er også et bra konsept, men alt i alt vurderer jeg å gi opp ubuntu. Jeg er sikker på at en god del av punktene over faktisk kan løses, jeg er bare ikke sikker på om jeg orker å sette av hele høsten til dette, når en lisens på Windows 7 koster knapt en tusenlapp. Hva tror dere?

PS. Er ikke interessert i noen flamewar eller korte setninger som "det er gratis, hva hadde du ventet". Men hadde vært morsomt å lest deres erfaringer, særlig fra dere som har brukt dette en stund. Har egentlig ikke lyst til å gi opp linux, da jeg faktisk synes det er ganske kult også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo lykkes delvis, men ikke med full HD støtte på lyd og bilde siden. Men hva er det som er så galt med Win7? Det koster ikke særlig mye for en grei PC med lisens og da virker det jo. Hvorfor vil du kjøre Ubuntu som HTPC når ikke alt virker og kanskje ikke kommer til å virke noen gang?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Man kan jo lykkes delvis, men ikke med full HD støtte på lyd og bilde siden. Men hva er det som er så galt med Win7? Det koster ikke særlig mye for en grei PC med lisens og da virker det jo. Hvorfor vil du kjøre Ubuntu som HTPC når ikke alt virker og kanskje ikke kommer til å virke noen gang?
    Faktisk et veldig godt spørsmål. Prisen på lisensen er i alle fall ikke avgjørende. For meg handler det om å installere noe "ikke alle andre har" (subjektivt, selvsagt), samt å bygge seg opp kompetanse på noe annet enn Windows. Egentlig ikke noen gode grunner, men hvorfor kjøper noen rød bil og andre svart?

Men klart, dersom svaret er at man aldri vil lykkes med linux og media-PC kommer jeg nok ikke til å bruke så mye mer tid på prosjektet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Faktisk et veldig godt spørsmål. Prisen på lisensen er i alle fall ikke avgjørende. For meg handler det om å installere noe "ikke alle andre har" (subjektivt, selvsagt), samt å bygge seg opp kompetanse på noe annet enn Windows. Egentlig ikke noen gode grunner, men hvorfor kjøper noen rød bil og andre svart?

Men klart, dersom svaret er at man aldri vil lykkes med linux og media-PC kommer jeg nok ikke til å bruke så mye mer tid på prosjektet...
    En skal aldri si aldri. Hvis en tenker litt tilbake i tid så var det jo helt håpløst å få avspillt DVD på de fleste Linux distroer. Men det fungerer jo tålig idag. Så med tiden så vil nok kanskje dette virke. Men dette er vel kanskje helt utenom din kontroll. Det avhenger av drivere og design av software. Men det er klart, er du interessert i å knote med dette så er det jo en utrolig morsom hobby. En lærer seg en masse på kjøpet og det er jo verdt en hel del.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nevnes en del argumenter for ikke å kjøre Linux. Jeg vil bare nevne én grunn som gjør at jeg ikke klarer meg uten. MythTV! Dette geniale PVR-systemet har jeg blitt helt avhengig av.

Et lite apropos til HD (eller SD for den saks skyld) avspilling under Linux. Kjøper man et Nvidia kort til noen hundrelapper, så kan man bruke VDPAU biblioteket for dekoding i hardware, knirkefritt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zorbitz
    Det nevnes en del argumenter for ikke å kjøre Linux. Jeg vil bare nevne én grunn som gjør at jeg ikke klarer meg uten. MythTV! Dette geniale PVR-systemet har jeg blitt helt avhengig av.
    Skulle gjerne benyttet MythTV, eller hvilket som helst PVR-program for den saks skyld, men desverre har jeg en kabel-TV leverandør (GET) som sverger til å låse kortene til dekoderen.

Et lite apropos til HD (eller SD for den saks skyld) avspilling under Linux. Kjøper man et Nvidia kort til noen hundrelapper, så kan man bruke VDPAU biblioteket for dekoding i hardware, knirkefritt.
    Hvordan laster man ned VDPAU da? Har skjermkort fra nVidia.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, så ingen CAMer fungerer med GET-kort? Jeg har CD kabel-tv og en av disse godkjente CAMene, det fungerer bra. VDPAU har du sikkert allerede installert om du benytter Ubuntu. Medieavspillere må kompileres mot dette biblioteket, men dette er som regel gjort på de versjonene du henter fra pakkerepoene til ubuntu. Jeg bruker stort sett bare mythtv sin frontend og mplayer til avspilling, og her er VDPAU støtte inkludert i disse pakkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt sommeren/høsten på å teste ut ubuntu som OS til media-PCen. Resultatene mine er ikke akkurat udelt positive, så jeg er litt spent på hva slags erfaringer andre som bruker linux/ubuntu i media-PCen har. Fungerer dette for dere? Er alt 100% positivt? Her er i alle fall mine erfaringer, da sammenliknet med Windows 7:

1. Dårlig lyd. Detaljer i lyden forsvinner sammenliknet med Windows 7, der lyden er svært bra. I tillegg insisterer ubuntu på å oppkonverte samtlige stereokilder til surround, noe som er spesielt irriterende. Dette kan løses ved å manuelt bytte høyttaleroppsett avhengig av kilde, men særlig brukervennlig er det ikke.
    Har ikke lydkort, sender alt via bitstreaming til forsterker, så kvaliteten er så perfekt den får blitt.

2. Tearing og hakking i bildet. Dette med tearing er et kapittel for seg. Etter intens googling løste mye av dette seg ved å gå inn i en submeny inne i Compiz-config og huke av for vsync. Selve konfigurasjonsverktøyet var ikke tilgjengelig som standard, men måtte installeres via ubuntus pakkebrønn først. Brukervennlig. Når det gjelder hakking ved panoreringer er dette langt fra 100% i Windows 7 heller, men en god del bedre.
    Aldri hatt problemer med bildet i det hele tatt.

3. Dårlig støtte for hardware akselerasjon av video. Vet ikke hvordan dette er for ATi da jeg har nVidia. Windows har purevideo, linux har omtrent ingenting. Resultatet er at mye av HD-videoene ikke spilles av knirkefritt.
    Kjører VDPAU, som fungerer knirkefritt. Kan kaste hva som helst av tung 1080p høy bitrate, komprimert video på den, uten at cpu (en mange år gammel amd) går over 10%.

4. Ustabilitet. Min opplevelse av Ubuntu kan sammenliknes med Windows ME. Skjermkortdrivere kræsjet av og til ved oppstart, Compiz kræsjet med jevne mellomrom og vindushåndtereren greide ikke alltid å håndtere fokus på en fornuftig måte.
    Aldri kræsjet, dog ser jeg ikke helt hvorfor du ønsker å bruke compiz.

5. At TV2 og NRK sin webtv-løsning fungerer dårlig i linux er ikke linux sin feil, men uansett et kjempeproblem i en media-PC.
    Ikke forsøkt, men flash-video i HD kan være vanskelig/umulig å få hw-akselerert.

Har forsåvidt også noen positive erfaringer, som f.eks. UI-et generelt og Compiz spesielt. Ubuntus pakkebrønn er også et bra konsept, men alt i alt vurderer jeg å gi opp ubuntu. Jeg er sikker på at en god del av punktene over faktisk kan løses, jeg er bare ikke sikker på om jeg orker å sette av hele høsten til dette, når en lisens på Windows 7 koster knapt en tusenlapp. Hva tror dere?
    Anbefaler XBMC som frontend, vakkert og modifiserbart. Samt utsøkt formatstøtte.

PS. Er ikke interessert i noen flamewar eller korte setninger som "det er gratis, hva hadde du ventet". Men hadde vært morsomt å lest deres erfaringer, særlig fra dere som har brukt dette en stund. Har egentlig ikke lyst til å gi opp linux, da jeg faktisk synes det er ganske kult også.
    Det eneste jeg brukte litt tid på, var å sette opp gt240 riktig mot alsa, da alsa-versjonen i nyeste ubuntu ikke har full støtte for dette kortet, resten var fullstendig plug&play.

Det bør dog nevnes at jeg har brukt linux i 15 år og jobber med det til daglig, så det kan selvsagt hende at ting jeg tar for gitt kan forårsake problemer for andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan laster man ned VDPAU da? Har skjermkort fra nVidia.
    google it, er bare en pakke eller to å installere via pakkesystemet.

deretter trenger du en player som støtter dette, xbmc vil gjøre det automagisk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zorbitz
    Hm, så ingen CAMer fungerer med GET-kort? Jeg har CD kabel-tv og en av disse godkjente CAMene, det fungerer bra. VDPAU har du sikkert allerede installert om du benytter Ubuntu. Medieavspillere må kompileres mot dette biblioteket, men dette er som regel gjort på de versjonene du henter fra pakkerepoene til ubuntu. Jeg bruker stort sett bare mythtv sin frontend og mplayer til avspilling, og her er VDPAU støtte inkludert i disse pakkene.
    Ingen CAM som fungerer mot Get nei, de har som uttalt policy og ikke støtte media-PCer.

Når det gjelder videoaksellerasjon har jeg flere videoer som hakker i Ubuntu og som spilles helt fint i Windows 7. Særlig gjelder dette tyngre demoer med 3D-video, som jeg antar krever mer av maskinvaren enn vanlig video. Bruker bare pakkebrønnen til Ubuntu når jeg skal installere ny programvare, nettopp for å sikre kompabilitet. Har installert de proprietære nVidia-driverne, så dersom det ikke kreves noe mer for å installere VDPAU, har jeg vel disse også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen CAM som fungerer mot Get nei, de har som uttalt policy og ikke støtte media-PCer.

Når det gjelder videoaksellerasjon har jeg flere videoer som hakker i Ubuntu og som spilles helt fint i Windows 7. Særlig gjelder dette tyngre demoer med 3D-video, som jeg antar krever mer av maskinvaren enn vanlig video. Bruker bare pakkebrønnen til Ubuntu når jeg skal installere ny programvare, nettopp for å sikre kompabilitet. Har installert de proprietære nVidia-driverne, så dersom det ikke kreves noe mer for å installere VDPAU, har jeg vel disse også.
    det er en ekstra pakke spesifikt for vdpau.

og blir meningsløst av deg å sammenligne hakking så lenge du ikke har hw-akselerasjonsoppsettet i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjør proprietære drivere. Hvis i tvil, sjekk at du har et kompatibelt kort i tabellen her:
    Nvidia PureVideo - Wikipedia, the free encyclopedia

Du kan lett teste om det fungerer med mplayer. For å slippe lange kommandolinjer kan det være greit å lage en config-fil som forsøker VDPAU før den faller tilbake på andre muligheter:
    Kode:
    vo=vdpau,
    vc=ffh264vdpau,ffmpeg12vdpau,ffwmv3vdpau,ffvc1vdpau,
    Lagre teksten over i en fil med navn 'config' i .mplayer katalogen på hjemmeområdet ditt, altså ~/.mplayer/config

Fyr opp en h264 HD film f.eks, med 'mplayer filnavn'. Det vil komme en masse output i shellet du starter mplayer fra, mot slutten bør det stå at den tar i bruk VDPAU, alternativt at den ikke klarer det og faller tilbake på noe annet.

Hvis du sliter med tearing, så forsøk å deaktivere Composite i X, Compiz liker nok ikke dette dog. I /etc/X11/xorg.conf , legg til følgende:
    Kode:
    Section "Extensions"
        Option         "Composite" "Disable"
    EndSection

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Har ikke lydkort, sender alt via bitstreaming til forsterker, så kvaliteten er så perfekt den får blitt.
    Du vet at xbmc er restriktert til 48kHz/16bit?

Uansett, kjører selv ubuntu i bunn og grunn i HTPCen. Det første man burde gjøre hvis man skal se film i Ubuntu, er å disable compiz helt og 100 %.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hkn
    Du vet at xbmc er restriktert til 48kHz/16bit?

Uansett, kjører selv ubuntu i bunn og grunn i HTPCen. Det første man burde gjøre hvis man skal se film i Ubuntu, er å disable compiz helt og 100 %.
    xbmc kan da videresende digitale lydformater digitalt videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xbmc kan da videresende digitale lydformater digitalt videre.
    Hjelper lite når bitstrømmen behandles som 16 bit samples. AC3 passeres videre untouched, men dvdplayer/paplayer liker vel ikke samplingsrate over 48kHz. Har noen 192kHz/96kHz samples som den SIER at sendes untouched ut, men det er dårlig med det når den treffer receiveren.

Er en grunn til at de har brancha ut xbmc med en AudioEngine branch.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper lite når bitstrømmen behandles som 16 bit samples. AC3 passeres videre untouched, men dvdplayer/paplayer liker vel ikke samplingsrate over 48kHz. Har noen 192kHz/96kHz samples som den SIER at sendes untouched ut, men det er dårlig med det når den treffer receiveren.

Er en grunn til at de har brancha ut xbmc med en AudioEngine branch.
    receiveren min mottar ihvertfall dts (og av-arter) i x antall kpbs, har ikke troa på at xbmc går inn og konverterer en digital strøm til analogt, downsampler, og så sender nytt digital forringet signal videre. så her lukter det feil oppsett hos deg, evt misforstår jeg hva du prøver å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    receiveren min mottar ihvertfall dts (og av-arter) i x antall kpbs, har ikke troa på at xbmc går inn og konverterer en digital strøm til analogt, downsampler, og så sender nytt digital forringet signal videre. så her lukter det feil oppsett hos deg, evt misforstår jeg hva du prøver å si.
    Receiveren min mottar AC3 og sånt helt fint den og, men det er fordi det er maks 48kHz/16bit. Xbmc støtter ikke høyere pr dags dato.

Jeg har en metallica konsert som sier at den sender ut over 5000kbps lyd (48kHz/24bit), men den downsampler til 48kHz/16bit (som forøvring gir maks 768kbps pr kanal). Dette er pga en restriksjon i dvdplayer.

Fil-info:
    Audio TS-HD Master Audio English 5152 kbps 5.1 / 48 kHz / 5152 kbps / 24 bit

Hva registeres i receiveren? Ihvertfall ikke HD lyd. Hva er grunnen? Det er fordi DVDplayer deklarerer samples som 16-bits "short". Dette har ikke noe med at pc'en din greier å pøse ut en perfekt bit-strøm eller ikke, det har med hvordan programmet er kodet og hvordan kodek som er implementert.

#8541 (Enable 24/32 bit audio output) – XBMC

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren min mottar AC3 og sånt helt fint den og, men det er fordi det er maks 48kHz/16bit. Xbmc støtter ikke høyere pr dags dato.

Jeg har en metallica konsert som sier at den sender ut over 5000kbps lyd (48kHz/24bit), men den downsampler til 48kHz/16bit (som forøvring gir maks 768kbps pr kanal). Dette er pga en restriksjon i dvdplayer.

Fil-info:
    Audio TS-HD Master Audio English 5152 kbps 5.1 / 48 kHz / 5152 kbps / 24 bit

Hva registeres i receiveren? Ihvertfall ikke HD lyd. Hva er grunnen? Det er fordi DVDplayer deklarerer samples som 16-bits "short". Dette har ikke noe med at pc'en din greier å pøse ut en perfekt bit-strøm eller ikke, det har med hvordan programmet er kodet og hvordan kodek som er implementert.

#8541 (Enable 24/32 bit audio output) – XBMC
    Er du helt sikker på at dette ikke er to forskjellige issues?

Er det ikke heller det at XBMC ikke støtter HD-kodeken, og bare leser Core-tracket, som er vanlig DTS? Hvis du hadde hatt hardware som støtter bitstreaming, og XBMC hadde klart å lese ut HD-kodekene, så ville det vel ikke hatt noe å si hva DVDplayer måtte mene om samplesize? Jeg forstår det i hvert fall slik at den patchen bare er relevant ved intern dekoding av lyd, og LPCM output til forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •