Hvilken streamingtjeneste til Windows Home server?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilken streamingtjeneste til Windows Home server?

Heisann

Jeg har en stasjonær pc med Windows Home Server som OS. Jeg har prøvd å bruke Webguide som streamingtjeneste, men det funket dårlig. (Fikk ikke til å streame) Så nå er jeg på jakt etter et nytt program som kan streame både lokalt i nettverket, men også utenfor nettverket.

Hvilket program anbefales?

Mvh Faller

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med streamingtjeneste? Skal du se/høre filer på serveren på andre PC-er i hjemmenettet gjennom et webgrensesnitt? Eller tenker du å få tilgang til serverinnholdet via web?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dårlig forklart. Tanken er at man lager en privat "versjon" av Voddler. Altså at man streame filer fra serveren til andre pcer, men både i hjemmenettet, og utenfor.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaahh, skjønner. Det er vel det Webguide skal gjøre, men hvis den ikke funker så ... Dette har jeg null peiling på, var bare nysgjerrig

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd Orb, men det jeg savner er muligheten for spoling, og noen andre småting jeg ikke kommer på i farten nå. Men det funket i alle fall
    Men finnes det noen andre alternativer enn Orb som har muligheten til å spole osv?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Har prøvd Orb, men det jeg savner er muligheten for spoling, og noen andre småting jeg ikke kommer på i farten nå. Men det funket i alle fall
    Men finnes det noen andre alternativer enn Orb som har muligheten til å spole osv?
    Det var da voldsomt så kresen du var da.

Kanskje SageTV med SageTV Placeshifter kan brukes?

SageTV® Placeshifter - PVR, Music and Photos anywhere`

Hvis ikke du *må* spille av/streame gjennom et GUI (eller trenger funksjonalitet opp mot mobile enheter), så kan du klare deg med for eks. Hamichi eller Webdrive. De setter opp en mappe i utforsker slik at det ser ut som du sitter på lokalnettet, selv om du er på farten.

Men det blir selvfølgelig ingen form for transcoding som tar høyde for båndbredden, og det setter et par krav til klienten (som for eks. mediaavspiller).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, må jo være litt kresen :P
    Kunne du forklart litt mer om virkemåten til SageTV? Forsto ikke det egentlig.
    Webdrive så ut som en mulighet. Må ikke ha GUI. Eneste som kommer til å bli brukt er andre pc'er som har VLC eller lignende

båndbredde burde heller ikke være noe problem. Bruker en Netgear WNDR3700 med både 2,4- og 5-GHz aktivert

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SageTV kjenner jeg ikke til fra noe annet enn det jeg har lest på siden, dessverre. SageTV virker som et mediacenter tilrettelagt for PVR funksjonalitet, men siden de også støtter annen mediaavspilling tok en wild guess at SageTV Placeshifter pakken kanskje kunne få deg i mål. Formålet med placeshifter-pakken er å extende SageTV mediacenteret ditt utenfor lokalnettet.

SageTV Placeshifter allows you to connect to your SageTV Media Center from your home network or any Internet connection with any PC or Mac!
    Når jeg skriver båndbredde, så mener jeg over world wide web - ikke innenfor lokalnettet ditt (du skriver at du også skal streame UTENFOR nettverket ditt). Sitter du med en ut-hastighet hjemme ditt på for eks. 1Mbit, og prøver å spille av HD filer over internett på en PC vil streamingen bli svært hakkete. Webdrive er kun en forenklet FTP funksjonalitet for fildeling over nettet. Jeg er ganske sikker på at tjenester som ORB senser hastighet hos avsender og mottaker, og transcoder videostrømmen deretter (den er nesten nødt til det skal den støtte streaming til mobile enheter, og maskinkravene for host er relativt store). Slingmedia har hardware bokser som gjør dette veldig elegant, men bruksområdet er nok litt annet enn hva du er ute etter.

Eks. på problemstilling ved streaming over internett:
    Du har en film på 5GB du ønsker å streame ut av LAN`et. Den er 90 minutter lang. Det utgjør 0.92MB/s. Med 10Mbit utlinje har man 1.25 MB/s å gå på, så det det burde i teorien gå bra (så fremt mottaker har like rask linje inn, linjen er stabil og ingen andre benytter seg av samme forbindelse (!) ). En 10GB fil (typisk komprimert BD-rip) vil kreve dobbel båndbredde. Selv 10Mbit ut er det vel de færreste i Norge som har. Eneste måten å løse det på da, er å bufre filmen før avspilling (@klient) eller transkode (@host) den ned til en lavere bitrate (evn. en kombinasjon). Setter du opp en FTP server, eller "mapper" opp via Webdrive vil det ikke skje noen transkoding og avspiller software vil neppe automatisk bufre filmen tilstrekkelig før den avspilles.

Du vet det sikkert, men jeg nevner det uansett. Innenfor ditt eget LAN bør du se bort i fra all 3.parts programvare nevnt ovenfor. Der sharer du bare media du skal dele i WHS og setter opp en fast mapping på klientene som skal ha tilgang.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, båndbredde er fortsatt ikke noe problem Sitter med fibernett 30 Mb/s begge veier

Kjenner du til WebDrive? Hvordan syntes du det funker?
    En ting jeg lurer på med WebDrive er lisensen. Det står på websiden at lisensen dekker oppdateringer i enten 1 år eller 2 år avhengig av hvor mye man betaler. Men utenom oppdateringer, er det en evigvarende lisens? Bare oppdateringene som koster?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Åja, båndbredde er fortsatt ikke noe problem Sitter med fibernett 30 Mb/s begge veier

Kjenner du til WebDrive? Hvordan syntes du det funker?
    En ting jeg lurer på med WebDrive er lisensen. Det står på websiden at lisensen dekker oppdateringer i enten 1 år eller 2 år avhengig av hvor mye man betaler. Men utenom oppdateringer, er det en evigvarende lisens? Bare oppdateringene som koster?
    30Mbit ut er pent. Husk også inn hastighet på linjen i andre enden.

Tror nok det uansett kan være greit å sette opp avspillerprogrammet til å bufre et noen sekunder når man først er i gang, men det finner du jo fort ut av.

Skal ikke være noen tidsbegrensninger på bruken av WebDrive nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SageTV i hjemmet (installert som "add in" på din WHS maskin) som media center server og SageTV Placeshifter på minnepinne eller installert på PC som klient fungerer alldeles utmerket. Som klient i hjemmet ville jeg anbefale SageTVs egen network media player snarere enn en PC-klient. "HD 300" (tidlig pretest på MissingRemote.com av spilleren som slippes på markedet om et par dager) gjør oppsettet i hjemmet til en lek. Strengt tatt kan man vel dra med seg mediaspilleren og placeshifte over internett også ...

Du kan laste ned placehifter og SageTV media center for WHS og kjøre trial (21 dager). Offisiell versjon (6.6) er grei nok, men betatesting pågår nå for versjon 7 (7.0.16 i skrivende stund) med betydelig oppgradert (penere og kjappere) brukergrensesnitt. Denne siste beta kjører helt fint, ingen grunn til ikke å velge denne om du vil teste. Informasjon om betaversjoner og linker til nedlasting i forumet til SageTV.

En alldeles strålende media center løsning som imøtekommer behovet du har skissert - og en god del mer. Anbefales!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SageTV on Home Server

Sitat Opprinnelig postet av videostar
    SageTV i hjemmet (installert som "add in" på din WHS maskin) som media center server og SageTV Placeshifter på minnepinne eller installert på PC som klient fungerer alldeles utmerket. Som klient i hjemmet ville jeg anbefale SageTVs egen network media player snarere enn en PC-klient. "HD 300" (tidlig pretest på MissingRemote.com av spilleren som slippes på markedet om et par dager) gjør oppsettet i hjemmet til en lek. Strengt tatt kan man vel dra med seg mediaspilleren og placeshifte over internett også ...

Du kan laste ned placehifter og SageTV media center for WHS og kjøre trial (21 dager). Offisiell versjon (6.6) er grei nok, men betatesting pågår nå for versjon 7 (7.0.16 i skrivende stund) med betydelig oppgradert (penere og kjappere) brukergrensesnitt. Denne siste beta kjører helt fint, ingen grunn til ikke å velge denne om du vil teste. Informasjon om betaversjoner og linker til nedlasting i forumet til SageTV.

En alldeles strålende media center løsning som imøtekommer behovet du har skissert - og en god del mer. Anbefales!

Så til det springende punktet for min del.
    1) Hvordan virker EPG på Sage (regner med at man må kjøre tredjepartsløsning)
    2) Noen erfaringer med ¨kjøre Floppy DTV C-CI på WHS ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av videostar

Vekker litt liv i denne gamle posten jeg..

Jeg holder selv på med oppsett av streaming gjennom WHS, men hvordan fungerer dette sagetv å koble seg opp mot utenfor mitt hjemmenettverk og hvordan setter jeg evt opp dette? Har instalert sagetv på WHS og placeshifter på en av mine hjemmepcer, jeg klarer ikke finne serveren en gang og det under mitt eget tak:P

Kom også med noen andre tips, er veldig viktig at det kan streames utenfra mitt eget område, slik at også resten av familien min kan streame film fra meg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken versjon av WHS?

Du sier heller ingenting om du har åpnet noen porter i brannmuren din. Eller er det mening man skal streame over port 80 (http)?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyoy71
    Du sier heller ingenting om du har åpnet noen porter i brannmuren din. Eller er det mening man skal streame over port 80 (http)?

Jeg har åpnet forskjellige porter i ruteren min, siden jeg da også prøvde med denne webguide add inn som hører til WHS. så har jeg åpnet port
    443 og 444 for å prøve å streame igjennom webguide programmet.

men det har ikke fungert så lovende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •