Asrock ION330HT + ubuntu + xbmc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Asrock ION330HT + ubuntu + xbmc

Noen som vet om en komplett guide for oppsett av ubuntu og xbmc på ION330HT boksen?

Nå har jeg tatt deler fra et titalls forskjellige guider på nett, men er fortsatt ikke i mål.

Begynte med 10.04 ubuntu minimal + SSH. Jeg fikk oppgradert til 190-ish drivere med skikkelig vdpau støtte. Installerte xbmc, fikk xbmc til å starte automatisk.

Det funket i går! Spilte 1080p med 9% prosessorbruk, uten så mye som en liten glitch...

Så, når jeg slår på maskinen i dag... sort bilde??? xbmc starter ikke... Jeg når boksen via SSH (putty). Jeg får logget meg inn. Prøver å starte xbmc, uten hell. Skjermen er fortsatt sort.

Fatter ikke...

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt samme problemene til tider med at det virker som om pc'en har litt humørsvingninger og av og til ikke gir meg bilde men får kontakt via ssh. Har du fått crashlog i hjemmemappen til XBMC?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt XBMC Live. XBMCFreak har en versjon spesialtilpasset hardware'n du nevner som fungerer knirkefritt.
    (under forutsetning at du har dedikert XBMC boks)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha det til å virke så er det vel bare å installere Win7?
    De fleste er vel i mål med en riktig HTPC idag om de bruker Win7, ATI Radeon HD 5xxx serien, en nogenlunde greit specet PC og Power DVD 10 som Plugin til Mediasenter og Mymovies. Jeg har satt i en Intel 80GB SSD disk til systemet og alt funker som en breeze Eneste jeg mangler er egentlig støtte for automatisk detektering av oppdateringsfrekvensen i kildematerialet. Så jeg må pent bytte til 23Hz når jeg skal se BD. Men det tar jo bare noen sekunder

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Skal du ha det til å virke så er det vel bare å installere Win7?
    De fleste er vel i mål med en riktig HTPC idag om de bruker Win7, ATI Radeon HD 5xxx serien, en nogenlunde greit specet PC og Power DVD 10 som Plugin til Mediasenter og Mymovies. Jeg har satt i en Intel 80GB SSD disk til systemet og alt funker som en breeze Eneste jeg mangler er egentlig støtte for automatisk detektering av oppdateringsfrekvensen i kildematerialet. Så jeg må pent bytte til 23Hz når jeg skal se BD. Men det tar jo bare noen sekunder
    Høres ut som et massivt overkill når du kan gjøre det samme med en boks til under 3000... Betalte det for min dual atom baserte boks og har full HD 1080p dekoding av alle formater.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mitchman
    Brukt XBMC Live. XBMCFreak har en versjon spesialtilpasset hardware'n du nevner som fungerer knirkefritt.
    (under forutsetning at du har dedikert XBMC boks)
    Hjertelig takk! Dette var jo enda bedre enn jeg hadde håpt på. Det er ikke det at jeg ikke liker en utfordring, men jeg har simpelthen ikke tid til å teste og prøve ut og bli kjent med ubuntu nok til at jeg kommer i mål uten hjelp. Man skal jo sove også! XBMC-boksen er forøvrig så dedikert som den kan bli. Jeg har en annen HTPC som har råere innhold (ATI HD5700), men vurderer å kvitte meg med den siden jeg ikke trenger mere enn det ION330HT strengt tatt kan gi meg...

LiveCD'en lastes ned as we speak!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mitchman
    Høres ut som et massivt overkill når du kan gjøre det samme med en boks til under 3000... Betalte det for min dual atom baserte boks og har full HD 1080p dekoding av alle formater.
    Hmm..Jeg gikk til PS.no og la følgende i handlevogna

Hec Mini tower black m/450W psu. (Meget stillegående kabinett faktisk i sort pianolakk)

Samsung DVD recorder
    Asus S-AM3 hovedkort M4N68TM-LE
    4GB DDR3 Apacer minne
    AMD XII 250 3.0Ghz Dobbeltkjerne CPU
    ATI Radeon HD5450 fra Asus. Vifteløst m 1024MB
    Samsung Spinpoint 500GB 7200RPM HD

Dette oppsettet koster 3150,- Det er jo da uten OS.
    Kjører egentlig samme opsettet selv bare med SSD disk fra Intel og en LG BD brenner. Dette opsettet ligger ganske nærme i pris i forhold til det Atom baserte systemet men det er en god del raskere og utvikler minimalt med varme og støy.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..Jeg gikk til PS.no og la følgende i handlevogna

Hec Mini tower black m/450W psu. (Meget stillegående kabinett faktisk i sort pianolakk)
    Meget stillegående, greit nok. Meget stygt, ikke så greit. Meget uaktuelt. :-|

Dette er nok ikke tråden for å overbevise om at ION330HT er et dårlig valg. Jeg har allerede valgt ION330HT og jeg har overveid alternativene.

Dessuten er ION330HT rask nok til det den skal gjøre. Det er en dedikert boks som kun skal kjøre xbmc. Absolutt all ekstra ytelse er unødvendig, uansett hvor billig det måtte være...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Meget stillegående, greit nok. Meget stygt, ikke så greit. Meget uaktuelt. :-|

Dette er nok ikke tråden for å overbevise om at ION330HT er et dårlig valg. Jeg har allerede valgt ION330HT og jeg har overveid alternativene.

Dessuten er ION330HT rask nok til det den skal gjøre. Det er en dedikert boks som kun skal kjøre xbmc. Absolutt all ekstra ytelse er unødvendig, uansett hvor billig det måtte være...
    He he...Pianolakk var litt ironisk ment da. Dette var bare et eksempel
    Min erfaring med ION330HT er at på BD iso filer så får jeg ikke HD lyd og jeg har problemer med panoreringer. Det føles rett og slett som om det ikke er krefter nok til å trekke Full HD ISO filer rundt på en tilfredstillende måte. Men ser du bort ifra det så er jo dette systemet helt perfekt. Med det systemet jeg satt opp så er du helt i mål maskinvaremessig etter min mening. Jeg har ihvertfall kjørt dette systemet i bunnen og alt går som smurt. Jeg kjører nesten bare BD ISO filer og har lagt BD spillerne mine på hylla. Støy er heller ikke et tema her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    o_O

Mini-tower kasse? Du har tydeligvis en helt annen oppfatning enn meg om hva som er akseptabel utforming på komponenter i stereobenken.

Jeg er ikke overbegeistret for utseendet til Asrocken heller, eller til Zotac-boksen som jeg har selv, men de er i hvert fall relativt små og lette å gjemme bort. Silverstone LC-19 er et kabinett etter min smak, og det er den type kabinett jeg ville satset på hvis jeg skulle bygd en htpc fra scratch.

SilverStone Technology Co., Ltd - Designing Inspiration

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    o_O

Mini-tower kasse? Du har tydeligvis en helt annen oppfatning enn meg om hva som er akseptabel utforming på komponenter i stereobenken.

Jeg er ikke overbegeistret for utseendet til Asrocken heller, eller til Zotac-boksen som jeg har selv, men de er i hvert fall relativt små og lette å gjemme bort. Silverstone LC-19 er et kabinett etter min smak, og det er den type kabinett jeg ville satset på hvis jeg skulle bygd en htpc fra scratch.

Dette kabinettet var jo bare et eksempel og en pris sammenligning. Men på den andre siden så er ikke dette kabinettet så galt. Det er ganske diskret når du legger det på siden. Ser ut som en standard HIFI komponent og har gode termiske egenskaper. I tillegg er det relativ god kvalitet på strømforsyning og chassi i forhold til prisen. Lett å bygge i er det også. Ikke mitt personlige førstevalg, men skal du ha det i en mørklagt kino så er dette en grei løsning. Smak og behag

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    o_O

På den andre siden så har jeg bygd noen HTPCer i Silverstone kabinett. De har ikke direkte kvalitetsfølelse over seg. De ser fine ut på overflaten, men etter litt "gnuing" så begynner de fort å bli litt løse i fisken. Som jeg har forstått så følger det vel med et PCI Express risercard til denne. Kan hende at du får litt problemer med å få plass til et brukanes grafikkort i denne.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg spent på hva i all verden du skal med et "brukanes grafikkort" i en media-PC?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Nå er jeg spent på hva i all verden du skal med et "brukanes grafikkort" i en media-PC?
    Et brukanes grafikkort i en Medie PC gir deg full HD bilde OG lyd. Der ligger forskjellen. Finnes mange løsninger der ute, men skal du ha støtte for bitstream på lydsiden så må du ha feks et ATI HD 5xxx serien grafikkort. Du kan selvfølgelig la vær og ikke velge et slikt kort og kjøre uten HD lyd. Det er mange som gjør det, men etter min mening er jo ikke dette da en fullverdig HTPC i disse HD tider. Med det riser kortet i dette kabinettet kan du slite med å få plass til et slikt kort.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skjønner. Var ikke klar over dette med lyd, men det er jo helt klart et fornuftig argument.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtte for bitstream på lydsiden
    Hvorfor er dette så viktig? Kan man ikke bare la PCen dekode lyden og sende ut multichannel PCM?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er dette så viktig? Kan man ikke bare la PCen dekode lyden og sende ut multichannel PCM?
    Ja nå vet ikke jeg hva du har fått til, men jeg har aldri fått til Full HD lyd fra andre kort en ATI sine 5xxx kort.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XBMCFreak

Ny utgave ute. Må testes når jentungen er ferdig med å se MGP junior 8)

Var ikke helt happy med forrige versjon. Ikke .rar støtte. Hvis man lagret en samba-folder så forsvant den igjen etter en restart. Lyden funka ikke ut av boksen heller. Håper på en bedre versjon nå.

Synes og egentlig at han kunne lagt inn enn splash-screen med XBMC istedet for ubuntu sin originale. Hadde gitt et bedre helhetsinntrykk.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da var nyeste utgaven testa og forsåvidt godkjent.
    - .rar støtte på plass
    - lyd funka fint
    - splash screen = xbmc
    - lagrede Samba-mapper ble værende etter restart.

15-19% belastning på CPU under 720p
    ca 25-30% belastning på CPU på 1080p

Fjernkontroll funket dog ikke ut av boksen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå vet ikke jeg hva du har fått til, men jeg har aldri fått til Full HD lyd fra andre kort en ATI sine 5xxx kort.
    Vet du hva forskjellen på LPCM output og DTS-HD MA output? data-messig er det pent lite forskjell, da truehd & dts-hd ma er lossless codecer som tar mindre plass (se på de som flac vs. PCM). Eneste som folk ymser på er at volumet kan være offsettet litt forskjellig.
    Er du kanskje en av de som liker å se at det står "Full HD" i displayet på receiveren din? =)

Uansett, så er det dårlig støtte for HD-lyd i xbmc for tida uansett.

Litt mer on-topic, atom optimalisering av xbmc:
    [HOWTO] Build XBMC specifically for the Atom using GCC 4.5 - XBMC Community Forum

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •