Komplett HTPC-løsning - Helt blank!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett HTPC-løsning - Helt blank!

Okei, her er casen:

Har et rimelig heftig anlegg, med tilhørende god prosjektor og stort lerret. Har lenge tenkt på en HTPC-løsning for å slippe alt krøllet med filmer inn og ut, osv. Derfor har jeg nå bestemt meg for å gå til anskaffelse av en pakke som kan gjøre hverdagen mer digitalisert og fri for problemer.

Det jeg ønsker er:

1. Et mediesenter som spiller blu-ray, samt alle typer musikk. Regner med dette kobles rett i forsterkeren, også fikser denne resten?
    2. En fancy kontroll som jeg kan styre greiene med? Mulighet for en sånn liten skjerm som jeg kan styre alt på?
    3. En server som alle filmene ligger på. Har en del blu-ray filmer som jeg da kommer til å rippe inn på harddisker.

Lar dette seg gjøre? Er som sagt helt grønn. Trenger guiding På forhånd takk..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan svare på det siste, ja det lar seg gjøre. Men hvis du er grønn, villle jeg startet med en dusj eller variert kosthold. :P

Fra spøk til revolver.

1. Tilnærmet hvilken som helst pc med nytt skjermkort (ATI 5XXX for full HD-Lyd (eller gjelder ikke dette lenger?)) og windows (gjerne 7) og programvare.
    2. Ja, du kan bruke fjernkontroll. Er den programmerbar er det bare å finne den du ønsker.
    3. Hvis du er grønn her også så tror jeg at det lønner seg med enten en ferdig NAS, eller en kjøpt PC med windows home server. Evnt kan du bygge hvilken som helst server fra PC-komponenter og valgt programvare (Freenas, Linux, Windows server osv osv osv osv).

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spm, hvor grønn er du? Kan du noe om pc? I såfall, bygg selv..

Er du derimot HELT grønn så er det litt værre. Ligger ganske mange tråder om HTPC bygg fra "scratch" her på forumet så det å søke kan være en god start.

Ellers, som nevnt over - så kan de fleste mer moderne maskiner i dag brukes, og det letteste grunnlaget for en HTPC er vel Windows XP evt Windows 7 med XBMC. Kjører selv dette og det fungerer ganske bra rett etter installasjon, og kan tweakes til det ugjenkjennelige.. XBMC er ett fint sted å sjekke for inspirasjon og gir deg ett inntrykk.

Fjernkontrollen er null problem, men faktisk det nesten enkleste tror jeg er en kombinasjon av en universal kontroll (Harmony serien til Logitech feks) som du styrer anlegg og alt med, og ett tastatur av typen DiNovo Edge eller evt Mini (også Logitech) til å styre HTPCen med.

Ang. lagring så kan dette gjøres på to måter, enten så setter du store disker rett i maskinen din, og kjører alt derfra eller du kan bruke en såkalt NAS, altså en type server du setter i nettverket ditt og streamer musikk og film fra. Dette er vel ikke den foretrukne måten hvis du skal kjøre mye BD/HD materiale, da det å ha diskene koblet rett til maskinen vil gi en raskere data-overføringshastighet.

Håper dette hjalp deg litt på vei, så får du bare spørre videre om alt du lurer på
    -t

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Ang. lagring så kan dette gjøres på to måter, enten så setter du store disker rett i maskinen din, og kjører alt derfra eller du kan bruke en såkalt NAS, altså en type server du setter i nettverket ditt og streamer musikk og film fra. Dette er vel ikke den foretrukne måten hvis du skal kjøre mye BD/HD materiale, da det å ha diskene koblet rett til maskinen vil gi en raskere data-overføringshastighet.

-t
    Et trådet nettverk har ikke problemer med å streame fra NAS selv med HD. Trådløst derimot...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av nysgjerrighet; hva slags hastighetskrav snakker vi om her? 50 Mb/s? 100?

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Et trådet nettverk har ikke problemer med å streame fra NAS selv med HD. Trådløst derimot...
    Jeg vet at det skal gå fint, men er vel alikevel bedre å ha diskene internt er det ikke? Eller er ikke ytelsesforskjellen noe issue?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen folkens, og tusen takk for svar

Det gjør så godt å se at man kan spørre på et forum og få skikkelig hjelp til noe man ikke er flink til selv. Er ikke helt grønn på pc, og kunne nok klart å bygge noe slikt. Det jeg ikke er så fryktelig flink på, er å vite hvilke komponenter, osv. som er nødvendig for å kjøre noe slikt. Hvilket grafikkort, prosessor, minne, lydkort, osv?

Slik jeg har forstått det, så foreslår dere å kjøpe/bygge en HTPC som med enkelhet spiller av blu-ray,musikk, osv. For så å kjøpe og programmere en kontroll som kan styre HTPC'en (såvel som reciever/forsterker?)? Deretter, for å ha nok plass til å lagre backup av blu-ray og organisere i system. Ville dere ha satt opp en server med hvilken løsning? Kan man streame blu-ray til et 130'' stort lerret med kanonkvalitet gjennom "luften" eller er det bedre med ledning til harddiskene. Hvordan lar dette seg evt. gjøre, hvis du skal ha veldig mange disker med stor plass. Trenger en del. Har mange filmer

Takker på forhånd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det skal gå fint, men er vel alikevel bedre å ha diskene internt er det ikke? Eller er ikke ytelsesforskjellen noe issue?
    Støy

Dvs, for å ha tilstrekkelig lagringsplass lokalt blir det en del disker. Og da blir det litt som å ha serveren i stua. Det bråker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting som styrer valg av server/NAS og det er:
    Hvor mange filmer skal det være plass til og i hvilket format?

Dersom det blir endel bør du over på RAID og da snakker vi enten en ganske stor NAS eller dedikert server. (Hva er "mange" filmer)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nightaren
    Slik jeg har forstått det, så foreslår dere å kjøpe/bygge en HTPC som med enkelhet spiller av blu-ray,musikk, osv.
    Høres ut som en plan

For så å kjøpe og programmere en kontroll som kan styre HTPC'en (såvel som reciever/forsterker?)?
    Litt avhengig av softwaren du bruker er de aller fleste fjernkontroller til PC allerede funksjonelle "rett ut av boksen" for mediasenteret ihvertfall.

Deretter, for å ha nok plass til å lagre backup av blu-ray og organisere i system. Ville dere ha satt opp en server med hvilken løsning?
    Jeg ville satt opp en server med Linux eller Windows OS, mulig Home server R2 er blitt bra, men første utgaven fungerer litt krøkkete for media"hub" bruk.
    Jeg har satt opp slike med:
    Win server 2008R2
    Linux Fedora 9
    Amahi home server (som er mye bedre en Win home server)

Da kan du bruke Raid 5 med en del disker, jeg kjøpte en bi-bi-billig kontroller, rocket raid 2320 på E-bay.

Kan man streame blu-ray til et 130'' stort lerret med kanonkvalitet gjennom "luften"
    Teoretisk ja, men det er ikke pålitelig nok, så i praksis, nei.

eller er det bedre med ledning til harddiskene.
    Det er å foretrekke ja

Hvordan lar dette seg evt. gjøre, hvis du skal ha veldig mange disker med stor plass. Trenger en del. Har mange filmer
    Hva er mange (som sagt), jeg har 400 DVD ISOer og (foreløpig) 20 BD ISOer på min løsning. Har nok plass til litt til, men en utvidelse er ikke langt unna.
    Fire 1,5TB disker i Raid 5 blir 4,5TB lagringsplass.

Greia er å ha en server med lagring på et sted der den kan bråke så mye den vil, for det vil den. Så har du en stille avspiller i stua (og en på kinorommet, og en på hvert av barnerommene osv.) med en god kablet forbindelse til serveren via en Gigabit switch av god kvalitet.

Men.. det er meg, sånn har jeg gjort det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytelsen i et gigabit-nettverk er "god nok". Ca 125 MB/s, dvs at du sannsynligvis har andre flaskehalser før nettverket blir noe problem. Fordelen med egen server er som andre har nevnt redusert støy, og svært stor lagringskapasitet samtidig som man kan holde mediesenteret så ren og nett som mulig. Spesielt hvis en skal lagre HD-materiale så går det fort noen terabytes.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Av nysgjerrighet; hva slags hastighetskrav snakker vi om her? 50 Mb/s? 100?
    En standard blu-ray-film kan maks oppnå bitrate på 54 megabit, dermed holder det med 100 mbit switch også, men gigabit er så billig så ser ingen grunn til å ikke velge det. Eneste grunnen til IKKE å velge dedikert server må være kostnad, plassmangel eller at man kun kan ha trådløst. Trådløst fungerer dårlig på HD (dvs, det kan fungere hvis nettverket er optimalt).

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mange gode poenger her folkens..

Kjører selv i dag en HTPC med 2tb intern lagring og må snart legge i mer diskplass, vurderer ut fra dette om jeg kanskje bare skal putte en server i boden og stacke alle diskene der. Men ett spm som kanskje trådstarter også vil ha svar på: Trenger man noe særlig hw bortsett fra ett gigabit nettverkskort i serveren som skal hoste materialet, eller er det bare viktig at "mottakeren" altså HTPCen er kraftig nok?

Til Trådstarter: Så sant du har mulighet for å bygge selv så er som sagt det det greieste med tanke på value for money. ATI sine nye HD5xxx serie får mye skryt i HTPC sammenheng og har vel nok hw-akselerering til at du ikke behøver noen monster cpu for å spille av hd materiale. Som flere her nevner, ville ikke prøvd å streame feks BD-ISOer via trådløst nettverk, det må nok kablet gigabit til for å klare den biffen..

-t

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg vil gå litt mot strømmen her, og faktisk fraråde HTPC og filserver.

Det er ikke sånn at jeg synes dette er dårlige løsninger, langt derfra, men hvis du virkelig er "helt blank", så tror jeg du vil spare mye frustrasjon ved å sikte på løsninger som krever lite konfigurasjon.

En NAS og en mediaspiller vil rett ut av boksen sannsynligvis være "godt nok" 95% av tiden. Skal du sette opp en egen filserver og bygge din egen HTPC, vil det absolutt være mulig å få en enda bedre løsning, men det vil bli mye knot.

Min anbefaling vil være å kjøpe en 4-diskers NAS, f.eks. Synology Disk Station DS410j (2800,-)

og en mediaspiller som takler BD iso imager m/full meny, f.eks. Dune HD Base 3.0 (2300,-)

Dette vil etter min mening være en veldig god start. Du kan evt. legge til en Squeezebox for å få skikkelig håndtering av musikk.

Hvis du absolutt vil ha en HTPC, så vil jeg på det sterkeste anbefale en ferdigbygd miniPC, f.eks. ASRock Nettop ION330Pro. Hvis du ikke skal bruke den til spill, så er det ingen god grunn til å kjøpe noe kraftigere enn en Atom/ION PC. Det eneste du går glipp av er bitstreaming av BD-lydformater, men disse kan like gjerne dekodes på PCen og streames i full kvalitet over HDMI.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Trond, det er en mer smertefri løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tronds løsning er veldig grei og elegant.
    Vi kommer selvfølgelig tilbake til "hva er mange" ettersom du er låst til fire disker i det oppsettet. Og med endel/mange BD iso er ikke det nok.
    Selv om det med 2TB disker holder en stund

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange råd her

Usikker på hva du legger i "helt grønn", men dersom du ikke er helt grønn i Windows kan du prøve MediaPortal. Programmet (og alle utvidelser) er gratis. Mener bestemt det er greit å sette opp, om man ikke skal ha TV-funksjonen gående (det kan være alt fra greit til veldig vrient).

Dersom du har en Windows maskin du kan teste med (eks. laptop) kan du fort finne ut om dette er noe for deg. Anbefaler at du kjøper deg en (MCE) fjernkontroll (ca 3-400 kr) for å få den rette følelsen.

MediaPortal baserer seg på samme avspillingssystem som WidowsMediaPlayer og andre (DirectShow), og kan derfor spille av det meste (inkl BR og 3D - siste er "proof of concept" så langt).

Dersom dette høres interessant ut, kan jeg plapre mer senere.

Link: MEDIAPORTAL - free media center - Home

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bygge filserver selv, så kan dette være et greit alternativ:

Her får du plass til 6 harddisker, og hovedkortet har også 6 sata-porter. kortet har også 1 ledig PCIe x16 slot, og den anbefaler jeg at du putter denne kontrolleren i. Denne kontrolleren støtter SATA port-multiplier, slik at du i tillegg kan koble til to bokser av denne typen:

som har plass til 5 disker hver.

Da vil du ha plass til totalt 16 disker (eller 21, hvis esata-porten på hovedkortet støtter port-multipliere). Du har i tillegg to USB3-porter så du kan koble til ytterligere et par eksterne disker.

Som OS kan du installere FreeNAS, OpenFiler eller OpenMediaVault (når den blir ferdig). Det vil gi et webbasert admingrensesnitt som tilsvarer det du får på en NAS.

Dette er en løsning som er litt mer komplisert enn en ferdig NAS-boks, og den vil nok koste litt mer til å begynne med. Men, du har plass til to ekstra disker til å begynne med, og du har en upgrade-path som er relativt rimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en skikkelig bra løsning Trond.
    Da blir også hver komponent litt mer mobil enn en monsterserver

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Greia er å ha en server med lagring på et sted der den kan bråke så mye den vil, for det vil den. Så har du en stille avspiller i stua (og en på kinorommet, og en på hvert av barnerommene osv.) med en god kablet forbindelse til serveren via en Gigabit switch av god kvalitet.

Men.. det er meg, sånn har jeg gjort det.
    Amen.

Jeg er så heldig at jeg pusset opp og lager dedikert kinorom der jeg bygger inn eget skap/rom for server, og vil benytte denne som "core/backend" og vil så spe på med enkle (type asusrock) videre i huset.

Jeg ser derimot imot å dra ethernet over wifi/strømnettet e.l

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker wlan til å streame HD. Har en Netgear WNDR3700-ruter som streamer til en D-Link DAP-1522. DAP-1522 er en wlan-bro med svitsj, og til den har jeg koblet til HTPC, medielink, spillkonsoller etc. med kabel.

Kjører dette på 5 GHz-frekvens slik at ikke andre wlan og "diverse søppel" på 2,4 GHz forstyrrer.

Bruker bl.a. en Synology DS409+ som jeg streamer fra.

Men kabel er absolutt å foretrekke egentlig....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •