Komplett HTPC-løsning - Helt blank! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har en løsning med ION-klienter rundt i huset og en sentral tv/mediaserver i kjelleren, alt kjører mythtv/linux. Fungerer strålende.

Et lite tips til de som leter etter lagringsplass:
    Ditt primære behov vil være mye lagringsplass og særlig muligheten til å utvide dette. Du kommer neppe til å ha mange klienter tilkoblet av gangen, så overføringshastighet er uvesentlig. Dataene du lagrer er også lite kritiske, som regel har du dvd'en liggende eller en kopi er i nærheten.

Det logiske valget er da LVM (large volume manager) - her kan du enkelt huke på flere (billige) disker ved behov, alt blir sett som en enhet. Sata PCI-kort er billige, og du kan spare penger ved å kjøpe mindre/brukte disker. 8-10 ++ HDD er ikke noe problem. Kræsjer en disk mister du kanskje litt data fra akkurat den disken, men volumet ditt er oppe og går etter et par kjappe kommandoer.

En langt bedre og billigere løsning enn NAS og andre begrensede løsninger

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antall brukere er litt avhengig av antallet beboere som vil se film fra løsningen.
    Musikk er ikke noe problem.
    Hos oss har vi også alle brukerdokumenter (my dokuments, my pictures etc.) lagret på denne serveren så det blir faktisk litt trafikk hver gang noen logger seg på slik at dataene synkes mellom server og PC.

Behovet for overføringshastigheter kommer an på antallet brukere. Hjemme går jeg ikke ut ifra at det er færre enn de som bor her. (lagt opp til 5 samtidige)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Skal du bygge filserver selv, så kan dette være et greit alternativ:

Her får du plass til 6 harddisker, og hovedkortet har også 6 sata-porter. kortet har også 1 ledig PCIe x16 slot, og den anbefaler jeg at du putter denne kontrolleren i. Denne kontrolleren støtter SATA port-multiplier, slik at du i tillegg kan koble til to bokser av denne typen:

som har plass til 5 disker hver.

Da vil du ha plass til totalt 16 disker (eller 21, hvis esata-porten på hovedkortet støtter port-multipliere). Du har i tillegg to USB3-porter så du kan koble til ytterligere et par eksterne disker.

Som OS kan du installere FreeNAS, OpenFiler eller OpenMediaVault (når den blir ferdig). Det vil gi et webbasert admingrensesnitt som tilsvarer det du får på en NAS.

Dette er en løsning som er litt mer komplisert enn en ferdig NAS-boks, og den vil nok koste litt mer til å begynne med. Men, du har plass til to ekstra disker til å begynne med, og du har en upgrade-path som er relativt rimelig.

Først og fremst vil jeg beklage min inaktivitet i tråden. Har hatt mye å gjøre. Når det gjelder løsningen, er den helt etter min smak. Det virker som noe jeg kunne funnet meg til rette med. Har et eget rom ved siden av kinorommet jeg kan ha serveren på.

Når det gjelder å bygge greiene, tror jeg det skal gå fint. Har bygget pc før, så med litt roting og knoting går det vel til slutt. Det jeg derimot trenger litt videre guiding på er hvilke komponenter jeg trenger og hvordan systemet fungerer/kobles.

Til å begynne med holder det sikkert med:
    Lian Li PC-Q08B
    Zotac H55-ITX
    Silicon Image SATA kontroller
    X antall harddisker. Forslag?

Trenger vel minne, prosessor, osv? Her trenger jeg virkelig hjelp, for er det noe jeg er dårlig med på data, så er det hvilke komponenter som er bra og trengs til et slikt prosjekt.

Til slutt lurer jeg på hvordan dette "kobles"/settes i system. Serveren er ferdig installert med ett av alternativene og står på oppbevaringsrommet. Videre skal vel denne kobles til en htpc som står på filmrommet? Hvilke ledninger, osv? Hvordan HTPC er å foretrekke til et slikt opplegg? Til slutt kobles vel HTPC'en til forsterkeren, som da behandler resten?

Ble mye spørsmål nå, men liker å ha litt kontroll på det jeg skal sette i gang med. Til nå har det bare vært en drøm, men nå tenker jeg å sette det ut i praksis. Og sist, men ikke minst: Når en Blu-ray på 50 gb skal gjennom så mange ledd (server -> htpc -> forsterker -> prosjektor/høytalere). Går det helt knirkefritt?

Takker så meget på forhånd.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har mange ITX produkter på Iwill Webshop
    Der kan du også få det ferdig bygd - eks Iwill Webshop Iwill NC84-Q07 m/AM2+ eller AM3

Er også et par int. barebones.

Generelt mener jeg ITX systemer blir billigere her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    De har mange ITX produkter på Iwill Webshop
    Der kan du også få det ferdig bygd - eks Iwill Webshop Iwill NC84-Q07 m/AM2+ eller AM3
    Problemet med akkurat det kabinettet er at det bare har plass til 1 3,5" og 1 2,5" disk internt. Det gjør den dårlig egnet som filserver, etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nightaren
    Til å begynne med holder det sikkert med:
    Lian Li PC-Q08B
    Zotac H55-ITX
    Silicon Image SATA kontroller
    Etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg faktisk jeg vil anbefale en annen kasse.

Dette har også plass til 6x 3,5" disker, og den har også plass til en 2,5" disk. Den er dyrere enn det andre kabinettet, men den leveres med PSU, så totalprisen bør bli nokså lik.

Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke klarer å finne et hovedkort med 7 SATA-porter (eller 6 SATA pluss 1 IDE, for den saks skyld). Jeg har dermed ikke funnet noen god løsning for systemdisken ennå. Det er selvfølgelig mulig å boote fra en USB-pinne, men jeg er ikke veldig begeistret for en slik løsning. Et annet alternativ er å koble ut Wifi-kortet, og kjøpe en SSD-disk som bruker mini PCIe-porten, som f.eks. denne: Newegg.com - RiDATA REPC16GBSSDSM 16GB Mini PCIe (PATA) MLC Internal Solid State Drive (SSD) Dessverre har jeg ikke funnet noen norske butikker som selger slike disker. Jeg er også veldig usikker på om dette kortet er lengre enn wifi-kortet som sitter på Zotac-hovedkortet fra før, så det er også en viss risiko for at det ikke vil passe.

Anyway - når det gjelder hovedkort, så har jeg også funnet et annet jeg liker litt bedre.

Dette er ikke et mini-ITX-kort, men mini-DTX. mini-DTX er litt større enn mini-ITX, og det er plass til to utvidelsesspor i stedet for ett. Med dette kortet kan du altså ha to SATA-kontrollere, og dermed kan utvide til 4 port-multiplier-bokser. Totalkapasiteten blir da 26 disker (eller 31, avhengig av hva hovedkortets eSata-port støtter). Den største ulempen er at dette kortet bruker Atom CPU, som er vesentlig svakere enn Core i3/i5/i7 som det andre kortet støtter. Men, ferdigbygde NAS-bokser bruker også Atom CPUer, så det burde gå greit. Kortet har heller ingen USB3-porter, og det er jo også litt trist.

X antall harddisker. Forslag?
    Enkelt. Så mange og så store som mulig

Nå får du 2TB-disker på Netshop til 850,-, så jeg ville faktisk kjøpt 6 stykker (eller 5, avhengig av hvordan problemet med systemdisk løses) med en gang. Erfaringsmessig er det noe alvorlig herk å utvide filsystemet, så dette er noe du ønsker å gjøre så sjelden som mulig. Det er bedre å ha en overflod av plass til å begynne med, og utvide en gang i året, enn å kjøpe så du har akkurat nok plass, og må utvide hver måned.

Diskene setter du opp i RAID5, med hver gruppe av 5-6 disker som ett RAID5-sett.

Trenger vel minne, prosessor, osv? Her trenger jeg virkelig hjelp, for er det noe jeg er dårlig med på data, så er det hvilke komponenter som er bra og trengs til et slikt prosjekt.
    Atom-hovedkortet leveres med CPU. Går du for det andre kortet, bør det holde i massevis med en i3.
    Når det gjelder minne, så er det aldri feil å ha mye. 2GB bør holde, men 4GB er bedre
    til Atom-utgaven, eller
    til i3

Til slutt lurer jeg på hvordan dette "kobles"/settes i system. Serveren er ferdig installert med ett av alternativene og står på oppbevaringsrommet. Videre skal vel denne kobles til en htpc som står på filmrommet? Hvilke ledninger, osv? Hvordan HTPC er å foretrekke til et slikt opplegg? Til slutt kobles vel HTPC'en til forsterkeren, som da behandler resten?
    Det er egentlig ganske enkelt. Filserveren kobles til nettverk, sammen med HTPCen og kontor-PCen din. Filserveren skal dele ut diskene over nett, og disse mountes både på kontor-PC og HTPC. Når du ripper BD-disker på kontor-PCen, kan du enten rippe til lokal disk, og kopiere over nett senere, eller så kan du rippe rett til filserveren. Så lenge du har kablet nett og gigabit-switcher, så bør det ikke være noe problem å rippe rett til filserver.

HTPCen kobles til forsterker via HDMI-kabel, og så lenge den enten kan bitstreame HD-lyd, eller kan dekode denne til PCM, så skal du ikke få noe kvalitetstap verken på lyd eller bilde.

Ble mye spørsmål nå, men liker å ha litt kontroll på det jeg skal sette i gang med. Til nå har det bare vært en drøm, men nå tenker jeg å sette det ut i praksis. Og sist, men ikke minst: Når en Blu-ray på 50 gb skal gjennom så mange ledd (server -> htpc -> forsterker -> prosjektor/høytalere). Går det helt knirkefritt?
    Det er ikke noe problem, nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Totalkapasiteten blir da 26 disker (eller 31, avhengig av hva hovedkortets eSata-port støtter).
    Har googlet litt, og eSata-porten på begge hovedkortene styres av en JMicron-kontroller. Denne støtter port-multipliere, så du kan altså koble en ekstern harddisk-boks direkte til hovedkortet også.

Jeg har forresten også oppdaget at det er to forskjellige modeller av kabinettet jeg nettopp anbefalte. Du har "Array" og "Array R2". Det er R2-modellen som har plass til mini-DTX-kort. Begge har plass til mini-ITX. Jeg ser også at en dansk test skriver at SSD-disken tar opp 3 harddiskplasser. Det synes jeg høres veldig merkelig ut. I så fall vil det jo være bedre å bruke en overgang, og montere den som en vanlig 3,5"-disk i buret. Det er skruehull i harddiskburet som SSD-disken kan skrus fast i, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det er meningen SSD-disken skal sitte på undersiden av buret, ikke inni det. Men, jeg har ikke sett noen bilder som viser hvor god plass det er på undersiden av HD-buret, så jeg kan ikke bekrefte at det er plass.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at iWill nå har droppet HTPC kategorien . Mener bestemt de hadde Fractal Design der.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pcene under Tiny kattegorien som kjører ion2 og atom skal da fungere bra som en htpc. Vil jo feie unna alt av videoformater hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten et spørsmål til de som kan ting i denne tråden, og som sikkert er aktuelt for flere som skal få på plass en filserver.

Hvilket OS skal en gå for?

Jeg vil ha det enkelt og lett forståelig innenfor mitt bruksområde:

- Skal mate stuepc med filmer, musikk og bilder
    - Skal en gang pr uke kjøre automatisk backup mot de andre pcene i huset, da spesielt dokumenter og andre filer som er viktig å ta vare på.
    - Ftp-server
    - Stå for alt av nedlasting via torrent, og da med støtte for rss eller annen form for automatisk nedlasting.
    - Server for squeezebox duet.
    - Kunne fjernstyres

Vet at disse tingene er svært enkelt å sette opp i windows xp og windows 7, men om der er andre gode alternativer som er enkelt å komme i gang med så kom med forslag.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Vet at disse tingene er svært enkelt å sette opp i windows xp og windows 7, men om der er andre gode alternativer som er enkelt å komme i gang med så kom med forslag.
    Hmmm, dersom du er mest vant til Windows og ikke egentlig gidder å lære noe annet er jo et Windows OS veien å gå.
    Jeg kunne tenkt meg å prøve Amahi home server igjen, men har ikke behov for flere servere.

PCene dine kan du jo sette opp med "synctoy" eller "everyday auto backup" da sørger de selv for backup når de står på. Da "henter" ikke serveren backup.
    Så da er du enda friere i OS-valg på serveren.

Jeg kjører alle brukerdokumenter i redirected folders fra serveren, og tar online backup av serveren til "Crashplan" istedenfor å dille med backup av alle PCer for seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilken versjon av Windows er å anbefale her? Server versjon, eller kan jeg bare bruke windows 7?

Hva med windows home server? Det virker faktisk helt genialt synes jeg, men har ingen erfaring med det selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilken versjon av Windows er å anbefale her? Server versjon, eller kan jeg bare bruke windows 7?

Hva med windows home server? Det virker faktisk helt genialt synes jeg, men har ingen erfaring med det selv.
    Det kommer an på hvor mange "klienter" du planlegger.
    "vanlig" Windows (ihvertfall før 7) hadde en begrensning på 5 tilkoblinger, inklusive den aktive sesjonen dersom du sitter lokalt.
    Jeg kræsja borti den noen ganger da jeg hadde en XP-boks som server.

Windows Home Server har 10 klient-tilkoblinger

Skal du ha flere må du opp på Server OS, der tror jeg det er 25 klienter som default. Men på server OS kan du kjøpe flere lisenser, såkalte CAL (Client Access Licenses).

Fordelene med å kjøre et server-OS er at det er bedre tilrettelagt for en del ting. F.eks filserver, printserver, domenekontroller, DHCP, backup... Stort sett det som en server tradisjonelt gjør.

Så det avhenger av hvor mange tilkoblinger og hva du ønsker at den skal gjøre.
    Tenk etter hvor mange klienter du egentlig har som skal inn i filene dine.
    X-box, HTCP, laptop, arbeidsmaskin og server. Da er du allerede oppe i de fem samtidige tilkoblingene som en "vanlig" Win vil gi deg.
    Se er det WHS med ti, den dekker de fleste vanlige husstander.

Jeg gikk for Win server 2008R2 med 25

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en slik løsning, og bruksområdet er omtrent identisk med ditt. Har en Intel E6550 Core2Duo cpu (2,33GHz) og 4GB RAM. Så den burde dekke de fleste behov. Men det er ikke helt slik jeg opplever det. Med torrent klient gående 24/7 og OS som bestemmer seg for å balansere diskene (6x2TB) i hytt og gevær kan jeg nesten alltid være sikker på å oppleve hakking og misting av lyd når jeg streamer høy-bitrate 1080p video. Mulig jeg har et eller annet feil i oppsettet, men jeg finner det ikke, så jeg vurderer separat torrent og fil server.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Win Home Server og synes den fungerer fint. Har torrent, Squeezeserver, PS3 mediaserver gående stort sett 24/7. Har opplevd hakking på 1080p-materiale, men om dette skyldes server eller nettverket vet jeg ikke. Det genialet er nettopp enkelheten, storagepool-funksjonaliteten, duplisering av viktige filer osv. Og at man kan kjøre alt av windowsprogramvare på den.

Amahi ser jo også spennende ut, men det ser ut til at man er mer bundet opp til de applikasjonene som er laget for nettoppp denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom WHS vil foresake hakking ved avspilling på ekstern maskin så er nok dette uaktuelt å bruke for min de. Så der var plugins som ville gjort WHS til det perfekte valg for min del, men hakking er dessverre ikke akseptabelt.

Har også hørt mye snakk om at nedlastninger via torrent blir korrupte pga WHS, noen erfaringer med dette?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok at årsaken til hakkingen hos meg ligger i at jeg kjører PS3 som mediacenter, ergo må jeg har PS3 Mediaserver gående på serveren for å kunne vise f.eks. mkv-filer. Hvis du planlegger en annen type mediacenterløsning (HTPC) så trenger du ikke PMS siden HTPC-en vil kunne spille av alle filtyper as-is. Da tror jeg ikke hakking skal være noen issue.

Når det er sagt så har jeg ikke sett noen data for maks lese/skrive-hastighet på WHS, mulig dette storagepool-greiene reduserer hastigheten noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har klart å kjøre 1080p mkv via det trådløse nettet uten at det var noe problem, og da med windows xp og software raid-5. Dette i kombinasjon er en ekstremt treg løsning, så jeg kan ikke forestille meg at WHS sin storagepool skal redusere det så pass mye. Eneste jeg kan se for meg er at data blir flyttet rundt på konstant for å forbedre hvor filer ligger og dermed blir de "utilgjengelig" i en ekstremt kort tid, men nok til at det vil oppleves som ett hakk i filmen. Jeg aner i grunn ikke, men bare tipper her.

Det skal kobles opp mot htpc for min del, så den tar for seg alt av omkoding osv. Der finnes jo 30 dagers prøveversjon av home server, så det blir vel å prøve på denne først og se hvordan det virker, så kjøpe lisens dersom det virker bra.

Om ikke så blir det vel Windows 7 tenker jeg, har alt lisenser på både 32 og 64 bit utgaven, så slipper de store utgiftene for å få dette på plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg har en slik løsning, og bruksområdet er omtrent identisk med ditt. Har en Intel E6550 Core2Duo cpu (2,33GHz) og 4GB RAM. Så den burde dekke de fleste behov. Men det er ikke helt slik jeg opplever det. Med torrent klient gående 24/7 og OS som bestemmer seg for å balansere diskene (6x2TB) i hytt og gevær kan jeg nesten alltid være sikker på å oppleve hakking og misting av lyd når jeg streamer høy-bitrate 1080p video. Mulig jeg har et eller annet feil i oppsettet, men jeg finner det ikke, så jeg vurderer separat torrent og fil server.
    Sett inn en disk som ikke er med i "den store lagringsbolken", jeg bruker disken OSet er på.
    Siden hakkingen (sannsynligvis) kommer av lesing og skriving til to forskjellige steder på diskene samtidige.
    Deretter setter du opp en automatisk filkopiering fra den ene til den store når saken er ferdig lastet ned.
    Ikke bruk "avspillingsdisken" som "cache" for torrent.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan legger du til en disk som ikke går under "storage pool"? Legger ikke alle disker i whs seg under storage pool da?

Jeg bestemte meg jo for å gå for Core2duo system så jeg kunne bruke deler jeg hadde liggende, men hovedkortet jeg trenger ser jo ut til å drøye før det er på lager.

Om jeg skal kjøre whs, vil et atombasert system være godt nok da på en filserver? I så fall kan jeg få alt opp å ga alt i helgen og slipper å vente til neste helg, men vil ikke ende med et system som blir et irritasjonsmoment pga treghet i alt som skal gjøres.

Torrent og squeezebox server, samt backup av andre maskiner og filkopiering til og fra må gå uten problemer, så vil da atom klare dette bra?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •