Oppsett av mediacenter. Har jeg forstått rett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett av mediacenter. Har jeg forstått rett?

Hei

Jeg holder på å bygge hus og har i den sammenheng lyst å installere et mediacenter-system. Jeg har prøvd å lese meg litt opp på temaet, men er usikker på om jeg har forstått alt rett. (Eller noe av det i det hele tatt,for å være ærlig). Setter pris på om noen kan se over mine tanker til løsning og gi meg noen kommentarer.
    På forhånd takk

Når jeg sier mediacenter, så tenker jeg på en dedikert pc (penere og mer stillegående enn vanlige pcer) i tvstuen som jeg kobler til tv og lydanlegget. Visuelt styres denne pcen fra tvskjermen. Fysisk styres den fra et penere og mindre enn normalt tastatur og/eller (helst og) en sånn universalfjernkontroll fra logitech. Jeg forutsetter at stuepcen har godt nok kort til både hd bilde og lyd. Gjør jeg rett i det?

Det jeg ønsker å kunne styre er film, musikk (både egen musikksamling og Spotify,sistnevnte veldig viktig), egne bilder og litt surfing. Mener å ha hørt at noen klarer å koble tvdekoderen sin opp på en slik mediacenter og klarer å styre denne og. I så fall vil jeg gjerne ha denne muligheten da jeg vil ha færrest mulig fjernkontroller og dilldall liggende rundt.
    Med film mener jeg at jeg ønsker å legge inn alle mine dvder og BDer inn på pcen. Når jeg skal se film, ønsker jeg å slå på mc'et og kunne finne alle filmene mine med cover, navn, informasjon om filmen (som bak på coveret) og ellers alle de valgene man har i en vanlig dvd/bd-meny.
    Filmene ser jeg for meg å rippe på min vanlige pc(som har dvd/bd-leser) på kontoret og sende disse til en LAN-harddisk i huset som igjen er koblet til mediacenter-pcen ( kaller man denne shuttle?) Jeg har lagt ved en fil som heter "oppsett komponenter". Tegningen i filen illustrerer hvordan jeg tror komponentene må kobles sammen for å virke slik jeg beskriver.

Jeg ønsker selvfølgelig at løsningen skal gi meg like god lyd og bilde-kvalitet som om jeg spilte av direkte i dvd/bd-spiller og i lydanlegget.

Det visuelle resultatet ønsker jeg skal se ut som på youtube videoen jeg har linket til her: YouTube - ‪HTPC and XBMC Setup‬‎.
    Kjekt om jeg kunne variere i forskjellige visningsmoduser, men den viktigste (lowlist?/wall?) er den hvor man får opp alle coverene og når man highlighter en film, så får man opp navn, spilletid, coverbilde, informasjon om filmen, etc. Slik som han viser rundt 2:48 ut i videoklippet.

Jeg har aldri rippet noe som helst før. Men jeg har forstått det slik at hvis jeg følger guiden i denne tråden (http://avforum.no/forum/htpc-softwar...-blu-ray.html), så skal mediacenter-pcen kunne spille av filmene mine slik jeg ønsker.

Det er selvfølgelig viktig at madamen og guttungen(2) når han blir gammel nok enkelt kan bruke løsningen uten enten å ende opp med å reinstallere stuepcen på kantonesisk og uten å få grå hår.

Så, er jeg helt på jordet eller ser det ut som jeg har forstått dette? Finnes det enklere måter å oppfylle ønsket mitt på?

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mjohank
    Når jeg sier mediacenter, så tenker jeg på en dedikert pc (penere og mer stillegående enn vanlige pcer) i tvstuen som jeg kobler til tv og lydanlegget. Visuelt styres denne pcen fra tvskjermen. Fysisk styres den fra et penere og mindre enn normalt tastatur og/eller (helst og) en sånn universalfjernkontroll fra logitech. Jeg forutsetter at stuepcen har godt nok kort til både hd bilde og lyd. Gjør jeg rett i det
    Jupp. DiNovo Mini feks til å styre pcen med og en Harmony kontroll til å styre reciever/tv og alt annet.

Det jeg ønsker å kunne styre er film, musikk (både egen musikksamling og Spotify,sistnevnte veldig viktig), egne bilder og litt surfing. Mener å ha hørt at noen klarer å koble tvdekoderen sin opp på en slik mediacenter og klarer å styre denne og. I så fall vil jeg gjerne ha denne muligheten da jeg vil ha færrest mulig fjernkontroller og dilldall liggende rundt.
    Vel, det å koble dekoder mot XBMC eller lignende krever en del arbeid så dette må noen andre svare på, spørs hvor "grønn" du er om dette er noe du vil ta på deg...

Ellers så ser dette greit ut, men det holder at du har en kabel fra nettverksdisken din (NAS som det også kalles) til router, en fra HTPC til router og en fra kontor-pc til router. Du behøver ikke å koble noe mer enn det for at de skal kunne snakke sammen. Denne koblingen MÅ være kablet for å være rask nok til å håndtere store datamengder. Helst gigabit nettverk.

Angående visning av innholdet så kjører du ett operativsystem på HTPCen og bruker XBMC som "frontend". XBMC - dette fungerer strøkent. Du kan selv velge hvilket skin du vil bruke for å få den looken på det som du ønsker..

Håper dette ga deg noen svar
    -t

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får også en versjon av XBMC der spotify bilbioteket blir slått sammen med ditt eget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •