Min første HTPC - duger den?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første HTPC - duger den?

Hei!

Tenker på å bygge min første HTPC, og tror jeg begynner å nærme meg et fornuftig oppsett etter å ha "lest meg opp" litt her på forumet. Blir ikke noe spill-maskin, skal kun brukes til film/full-HD avspilling og mp3/flac, Spotify o.l. OS blir Win7X64 ult. med XBMC. Logitech Harmony 555 blir fj.kontroll inntil videre, og XBMC skal styres fra android appen på min HTC Legend (wi-fi).

Lyd kjøres i dag på en XTZ Class-A100 D2 integrert forsterker. Har ikke noe reciever enda, det får komme senere. Men vil gjerne ta høyde for at jeg kanskje en gang bytter ut XTZ’en, så greit å ha støtte for full HD lyd via HDMI.

Ny HTPC ser foreløpig slik ut (det meste fra DustinHome, noe fra Komplett):

Kabinett: Antec Fusion HTPC Remote Sort (1169,-)
    PSU: Corsair VX 450W PSU (598,-)
    CPU: INTEL CORE I3 530 2.93GHZ 4MB S-1156 (969,-)
    Hovedkort: ASUS P7H55D-M EVO H55 S-1156 M-ATX (1099,-)
    HD for OS (Win7X64 ult): Intel X25-M SSD 80GB 2,5" (1769,-)
    2.5” til 3.5” uttakbar HD-ramme: Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA (195,-)
    HD for data: Western Digitial Caviar® Green 2TB (969,-)
    RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHZ (2X2GB) (809,-)
    GPU: ASUS Radeon HD 5450 512MB DDR2 Silent (495,-)

Totalpris blir 8062,- (62 kroner over budjett:-D ).

Satser på SSD for OS. Kanskje ikke ’value for money’ men kjekt med noe som booter raskt + å skille OS og data på egne disker. Bytter evt medfølgende CPU vifte etter hvert hvis den er hørbar (litt usikkert enda om HTPC skal stå bak glassdør eller ikke). Har sett litt på denne: Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler, men mulig den blir for høy i dette kabinettet? Bytter evt også ut de to viftene i kabinettet med mer stillegående Nexus vifter.

Et par ting jeg lurer på:
    Er ganske grønn på HTPC, og spesielt på lydbiten. På speken for hovedkortet (dustinhome) står det ”S/PDIF TOSLINK tilslutning, ut”, på produsentsidene står det ” 1 x S/PDIF Out (Optical)”. Så spørsmålet er kan jeg kjøre lyd via coax S/PDIF direkte mot XTZ’en fra dette hovedkortet (siden jeg ikke får kjørt HD-lyd via HDMI)? (mulig XTZ’en har optisk inngang, det skal jeg sjekke opp i..)

Har det noe hensikt å gå opp til core i5 cpu, med tanke på levetid for HTPCen? Min erfaring med PCer er at en god spek gjør at maskinen gjerne lever 1 år eller 2 ekstra. Har ønske om å utvide med CD tuner (parabol) en dag, men har ikke fått satt meg inn i dette helt enda. Er misfornøyd med HD-PVR tuner fra Canal Digital, ustabil og ekstremt treg på EPG, hadde vært fint å hatt dette også på samme boks...

Setter pris på alle innspill.

Newcomer zarchon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke i3 innebygget gpu da? Tror denne vil klare seg, og du kan spare de kronene brukt på skjermkort. Mindre varme blir det også om du får bort skjermkortet.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok det. Hengte meg kanskje litt for mye opp i denne tråden om streaming av lyd via HDMI på Ati 5xxx serien. Ekstra GPU blir vel overflødig med min løsning uansett så lenge jeg ikke har receiver og i3 GPUen gjør jobben greit, hvis jeg forstår det rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar forresten xarchon, sparte meg for noen hundrelapper:-D

Da har jeg bestilt. Men - ble litt usikker nå... Jeg vil gjerne ha mulighet til å utvide med live TV senere (Canal Digital parabol med 2 tunere og record mulighet) og være sikker på hovedkortet støtter dette dvs har nok kortplasser. På siden til leverandør står det 2 stk PCI porter, men dette er feil :-? . Bildet av kortet viser kun 1 PCI port og det stemmer med spek hos andre leverandører.

Så spørsmålet er om jeg trenger mer enn en PCI port for å få inn TV-funksjon med flere tunere på HTPC med Mediaportal. Etter mye leting har jeg enda ikke klart å oppspore noe multichannel mode DVB-S kort som er verdt å satse på, håper noen andre har noe tips. På listen over kompatible kort hos Mediportal finnes noen alternativer på DVB-S multi channel kort:
    • FireDTV-S / FireDTV-S2 - ikke lenger i produksjon

• FloppyDTV-S / FloppyDTV-S2 - ikke lenger i produksjon

Slik jeg forstår det (er veldig fersk på dette..) er alternativet å putte inn flere single channel DVB-S kort, men da er det hvertfall et problem med kun 1 PCI port. Noen der ute som har erfaringer med multichannel kort som fungerer stabilt på Win7 64-bit? Eller bør jeg bytte til et annet hovedkort just in case (kortet fikk veldig bra anmeldelser her, så vil helst ikke bytte hvis ikke nødvendig) ?

Eller finnes det USB løsninger som funker like bra? I tilfelle er dette et ikke-problem

Takker for alle tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC'en er endelig på plass, etter mye om og men.. Første erfaring var at pris er langtfra alt!! Det tok over 3 (laange) uker før alle varene omsider var i hus. NB! Brukte ikke noen av leverandørene nevnt tidligere i tråden, men en som lå 50 kr under på de fleste varene, ikke så smart kanskje (men de har fått bra tilbakemeldinger fra andre kunder så jeg tok sjansen)...:???: Hvilken leverandør? Vil ikke henge ut noen - forhåpentligvis var dette bare en glipp dvs en serie glipper. Men har aldri vært borti lignende, logistikken her var et eneste virrvar:
    Bestiller utstyret. Mailer salg at jeg vil ha samlet levering. Får svar at dette er ikke noe problem, de kjører alltid samlet levering.
    Det går 2 uker før jeg får melding at pakke er på vei. Sjekker pakkesporing, og lurer litt når pakken er 6 cm høy og veier bare noen gram. Sjekker med kundeservice, får til svar at alt er i orden, varene er på vei. Får tlf senere fra Bring, de står på døren for å levere. Jeg hadde bestilt levering med henting på postkontor.
    Får endelig hentet pakken, som er (ikke overraskende:roll: ) 6 cm høy - SSD-disken er i hus.
    Neste kolli med bare kabinettet kommer en uke senere. Her er volumhjulet flått skjevt og spor på innsiden av volumhjulet delvis revet i stykker. Får festet hjulet godt nok til at alt ser ok ut. Ingen big deal, kommer ikke til å bruke dette. Fronten hadde også tydelige spor etter å ha falt i bakken e.l., men ikke synlig fra noen meters avstand. Velger å ikke reklamere, vil ikke gjøre en lang historie enda lengre.
    Siste kolli med resten av varene kommer 22 dager etter bestilling. Alt ok der. Dvs de har klart å sende en disk for mye. Kan kanskje se på det som en bonus eller plaster på såret ? Fristende, men jeg kommer nok til å levere denne tilbake..

Så altså - pris er ikke alt:???:

Ellers er jeg stort sett veldig fornøyd med oppsettet så langt. Valgte å kjøre Mediaportal, virker noe mer konfigurerbart enn XBMC (er også installert). Eneste minuset nå er imon displayet, dette er etter min mening totalt ubrukelig, samspiller ikke med MP, og softwaren er ikke den beste. Vet en del har fått dette til å fungere, men Soundgraph sier de ikke støtter nyere display/firmware mot MP. Får heller ikke kjørt mindisplay plugin i MP, får da bare svart display. Har knotet med dette i flere dager nå uten å komme noen vei. Hvorfor Soundgraph ikke har laget noe eller har vært villig til å lage noe api tidligere er for meg et mysterium, men nå har de heldigvis snudd og api er på vei. Får håpe de klarer å lage noe som kan brukes via en MP plugin etter hvert, inntil da dropper jeg å sette opp displayet. Fjernkontrollen er en annen sak, denne fungere nå fint etter en del prøving og feiling. Bruker IR server plugin satt opp som imon pad, og Logitech 555'en konfigurert som Antec RM200. Måtte lære opp noen av knappene, men nå fungerer alt som en drøm

Er igang med å rippe cd-samlingen min til flac lossless. Når det er på plass kan jeg omsider kanskje begynne å bruke dette..:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •