Hjelp til kjøp av Nas-disk og ny router

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av Nas-disk og ny router

Vurderer å kjøpe meg en "Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB". Jeg skal bruke den for å lagre filmer, musikk og bilder til min htpc. Den har mulighet for tilkobling av to hdd, der den som følger med er en stk. disc på 1 tb.
    Er det mulig å sette i to stk. større hddèr?
    Noen som har erfaring med denne, eller andre anbefalinger til rimelig NAS?

Har også sett på ny router "NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N". Har to laptoper, en htpc, xbox 360 og snart en NAS som skal kobles opp mot nettverket.
    Tenkte at HTPC og NAS skulle være på kablet nettverk, mens laptoper og xbox skal være på trådløsnettet. Noen som har kommentarer til dette? Har jeg behov for "2,4 og 5 ghz tilkobling, eller vil jeg klare meg med 2,4? tenkte det ville vært fordel med xboxen på 5 ghz-oppkoblingen for mere stabil onlinespillig.

Tar godt imot kommentarer og anbefalinger til andre produkter!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ReadyNAS Duo er helt grei. Kan ikke stille med like god funksjonalitet som Qnap og Synology ut over lagring, men en ok løsning sett opp mot prisen og grei ytelse sett opp mot prisen.

Er det WNDR3700 du tenker på med ruteren? Jeg har denne og er meget godt fornøyd med den. 5 GHz gir hos meg en del bedre ytelse enn 2,4 GHz. Jeg kjører streaming mot HTPC og medielink via 5 GHz, samt min bærbare, mens de andre maskinene i huset går mot 2,4 GHz (konas, ungene etc).

F.eks. på filoverføring får jeg 7-9 MB/sek med 5 GHz mellom "teknisk rom" og kjøkken og stue, mens det går ned til 4-5 MB/sek med 2,4 GHz. Ingen andre 5 GHz-nettverk i nabolaget ;-) Blir avstanden lengre blir ytelsen omtrent den samme på 2,4 og 5 GHz, men 5 GHz kan gjenre være mer stabilt.

Husk at når man ellers blander G og N på 2,4 GHz og har samtidige overføringer går det ned til G. Sett slikt kan det også være greit å holde enheter som støtter 5 Ghz på 5 Ghz.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er WNDR3700 jeg tenker på. Hadde håpet å kjøre min htpc (asrock nettop ion 330ht) og min Xbox360 på 5 ghz. Vet du om asrocken og xboxen støtter 5 ghz? I såfall burde det vel gå greit å streame 720p-filmer? og hva med 1080p?
    Ser fram til å slippe nettverkskabler fra boden og inn i stua
    Hva mener du foresten med å blande G og N? (er noe grønn på dette med nettverk

Noen som vet forsjell på:

Netgear ReadyNAS DUO RND2110
    Netgear ReadyNAS DUO RND2000

Og vil denne disken passe? Western Digital Caviar Green 2TB SATA Western Digital Caviar Green 2TB - DATA - Datakomponenter - Intern harddisk - SATA 3,5 tom

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på de to ReadyNAS-enhetene er vel disk - RND2000 er vel uten disk? Her kan man gjøre en vurdering om det er mest lønnsomt å kjøpe med eller uten disk.

Å bruke to forskjellige disktyper tror jeg ikke vil være noe problem, men husk at skal du kjøre RAID 0 eller RAID 1 blir kapasiteten man får utnyttet avhengig av kapasiteten på den minste disken - mao. bør man ha like store disker.

WD Caviar Green er normalt sett et ypperlig valg til NAS. Stille og lavt vibrasjonsnivå og lav varmeutvikling. At den har litt lavere ytelse enn 7200 o/min-harddisker spiller ingen rolle til slikt bruk. Bruker kun WD Caviar Green i mine NAS-er hjemme.

Om Asrock-en støtter 5 GHz vet jeg ikke. Mye som støtter 5 GHz, men også en del (billige) løsninger som ikke støtter det. Hva heter wlan-kontrolleren som er på hovedkortet? Xbox har vel ikke N-støtte? Mulig den nye modellen har det.

Se ellers denne saken: GUIDE: Raskere wlan med 5 GHz | Bredbånd, Nettverk, Rutere

Når det gjelder streaming handler det ikke direkte om oppløsning. En 720P-film med høy bitrate kan være mer krevende enn en 1080P-film med lav bitrate. DVD kan være like krevende pga. mengden data som benyttes for bilde og lyd per sekund. F.eks. en DVD-film kan være 4,5 GB, men samme film i 720P kan også være 720P.

Videre blir det mange elementer som påvirker hvorvidt det går bra å streame stabilt, bl.a. hvor god ruter man har og hvor gode wlan-kontrollere, og videre avstand og andre faktorer som påvirker. Normalt sett skulle det gå bra å streame omså 1080P x264, men... mange faktorer spiller inn, så det er ingen garanti.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Green er greit dersom du ikke har mange "klienter".
    Jeg sliter endel med green nå dersom mange bruker serveren samtidig eller dersom jeg forsøker å skrive til Raidet samtidig som noen skal se film.
    Da blir accesstid og rpm plutselig viktig
    Jeg skal bytte dem ut med "black" så snart jeg har anledning ihvertfall.
    (Kanskje Clasm vil ha mine gamle 8) da )

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Green er greit dersom du ikke har mange "klienter".
    Jeg sliter endel med green nå dersom mange bruker serveren samtidig eller dersom jeg forsøker å skrive til Raidet samtidig som noen skal se film.
    Da blir accesstid og rpm plutselig viktig
    Jeg skal bytte dem ut med "black" så snart jeg har anledning ihvertfall.
    (Kanskje Clasm vil ha mine gamle 8) da )
    Hva er det du har montert diskene inn i?

Når det gjelder NAS i det segmentet er i/o-ytelsen til NAS-en flaskehalsen. Skal man ha en NAS der harddiskene benytter å bli en flaskehals må man opp i 4-5-disk-løsninger til ganske høy pris (og da rask prosessor og god i/o-ytelse). Spesielt med RAID 5 hvor det er en del prosessering spesielt for skriving blir raskt prosessorytelsen i mange NAS-er litt svak.

Videre har jo de fleste løsninger en oppsatt skrivebuffer, slik at det skal være ganske hard trafikk i "hjemmesammenheng" for at det skal merkes spesielt. Har man imidlertid mange små filer som skal skrives blir det ytterligere belastning for prosessor og andre faktorer i NAS-en som påvirker i/o-ytelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører full serverløsning, "green" er en flaskehals.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører green i min fulle serverløsning, ingen problemer å spore, selv om de teoretisk sett vil være en flaskehals ved helt spesifikke typer last (random i/o) ved maks utnyttelse av begge gigabit interfacene.

4 disker i raid5, drar fint 250-300MB/s sekvensielt, og håndterer mer i/o enn de fleste klarer å produsere med media-streaming og bittorrent.

Men da snakker vi fullverdig os med noen gigabyte med minne, brukt til disk-cache. Resultatet kan tenkes å være anderledes i ferdige små billige bokser.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm
    Da satser jeg uansett på at det er noe bug med diskene, om det er green sin feil eller ikke

Server2008R2, 64bit, 8GB RAM (osv)
    4 Green i Raid5

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kontroller?
    Prøvd å kjørt noen ytelsestester for hva du får ut fra diskene lokalt? Er det et annet problem med systemet hjelper deg lite å bytte disker...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Server2008R2
    Jeg fant feilen din

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Varjaren
    Jeg fant feilen din
    Og vel kanskje den softwarebaserte R5-greia til Windows Server....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme oppsettet med samme kontroller på jobben.
    Forskjellen er "Green", så jeg lar det bli med det 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører f.eks. Intel NAS Performance Toolkit mot denne, hvilke tall får du?
    Hvis du kjører f.eks. Crystal Diskmark 3 lokalt, hvilke tall får du?

(bare for å ta to raske enkle tester)

Selv om det er samme oppsett, kan det være forskjeller i programvarekonfigurasjonen? Benyttes maskinen på jobb på samme måte?

Kjenner flere med ganske store løsninger med Green som heter ut, som også nevnes her, flere hundre megabyte per sekund på sekvensielle operasjoner. Selv mot Synology-NAS-ene jeg har her hjemme kan jeg kjøre flere samtidige operasjoner mot dem, fra flere klienter, og hente ut flere titalls megabyte per sekund. Dette med WD Green-disker og det som må sies å være ganske svake prosessorer og softwarebasert RAID5 (Ene har en 1,06 GHz ARM-prosessor så vidt jeg husker, og den andre en 1,6 GHz Atom - og begge har vel 1 GB minne).

Streaming mot stua mens de samtidig benyttes heller har heller ikke vært noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent lese og skrivemessig ligger Green raidet på godt under halv ytelse av "standarddisk"-raidet på jobben.
    Så konklusjonen er den samme. Har litt for tung bruk til å kunne komme unna med det. uten at BD streaming begynner å hakke.

Problemet kommer når jeg streamer to (eller flere) BD iso samtidig som jeg legger inn noe nytt. Eller når backup begynner å gå. Da detter ting ut.
    Å kun streame to-tre BD iso samtidig er ikke noe problem.

Det er ikke helt samme bruk på jobben, men tilsvarende bruk, med store filmfiler og animasjoner som flyttes på med mange samtidige brukere. Og også spilles av fra serveren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd dette her da jeg også står i ferd med å investere i NAS. Jeg har lest litt forskjellige artikler om NAS i det siste men er vel fortsatt å regne som "grønnskolling" på dette området. Det jeg først og fremst sitter å lurer på nå er om det lar seg gjøre å bruke 2 disker i en fleredisks NAS til å kjøre RAID 1 og så beholde resterende disker til andre behov (bilder, musikk etc.)? Dette er kanskje innlysende, men jeg tar nå sjansen på å dumme meg ut likevel

Kjører akkurat nå med en iMac og en gammel Windows-PC (skal byttes ut med en Macbook Pro). Det vil si at jeg etter hvert kun kommer til å ha Mac. Jeg benytter Time Machine og ser derfor det gunstige i å kunne kjøre slik backup trådløst til RAID 1 på NAS.

Hadde tenkt å kjøpe en Netgear NAS men leser mye om irriterende støy fra Netgears NASer. Har derfor sett mer og mer på QNAP og Synology.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del 4/5-bay NAS-er støtter flere separate diskoppsett, f.eks. at man kan kjøre to disker i R1, mens to andre disker er separate. Hvorvidt dette mulig kommer gjerne fram i spesifikasjonene.

Selv har jeg en Qnap TS-509 og Synology DS-1010 hvor det er mulig å kjøre separate oppsett.

Når det gjelder støynivå blir også WD Green en fordel, evt. Samsung EcoGreen eller Seagate Barracuda LP. Lavere støy, mindre vibrasjon og mindre varme som igjen betyr lavere varme i NAS-en - de aller fleste slike enheter har viftestyring....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    En del 4/5-bay NAS-er støtter flere separate diskoppsett, f.eks. at man kan kjøre to disker i R1, mens to andre disker er separate. Hvorvidt dette mulig kommer gjerne fram i spesifikasjonene.

Selv har jeg en Qnap TS-509 og Synology DS-1010 hvor det er mulig å kjøre separate oppsett.

Når det gjelder støynivå blir også WD Green en fordel, evt. Samsung EcoGreen eller Seagate Barracuda LP. Lavere støy, mindre vibrasjon og mindre varme som igjen betyr lavere varme i NAS-en - de aller fleste slike enheter har viftestyring....
    Takk for svar, da får jeg granske informasjonen på de ulike NAsene ennå nærmere. Har hørt at WD Green skal være bra, fint å få det bekreftet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg idag pakke fra net on net med wndr3700-routeren og Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB-NASen Holder på å konfigurere routeren, men skjønner ikke hvordan jeg skal koble meg til 5ghz-nettet. Det eneste som kommer opp på tilgjengelige koblinger er 2,4ghz. Noen som vet hva jeg må gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joeranjensen
    Da fikk jeg idag pakke fra net on net med wndr3700-routeren og Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB-NASen Holder på å konfigurere routeren, men skjønner ikke hvordan jeg skal koble meg til 5ghz-nettet. Det eneste som kommer opp på tilgjengelige koblinger er 2,4ghz. Noen som vet hva jeg må gjøre?
    Er det støtte for 5 GHz på pc-en din? I noen tilfeller kan det være så enkelt som en oppgradert driver til wlan-kortet. Hvilket wlan-kort er det som sitter i pc-en?

For Intels del har det vel vært 5 GHz N-støtte siden 2007 så vidt jeg husker (Intel Wi-Fi Link 4965AGN var vel det første fra dem). Det er imidlertid en del billige wlan-kontrollere som enkelte bruker i sine pc-er som ikke støtter 5 GHz.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •