Nok en "se hva jeg har planer om"-tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en "se hva jeg har planer om"-tråd

Det skjer relativt lite på dette forumet, så jeg drister meg til å lage en egen post i stedet for å henge på en av de andre.

Går med et lite htpc-barn i magen, og har fundert litt. Det er alltid like morsomt å diskutere litt frem og tilbake, så here goes.

Bruksområder: Musikk, film og tv. Spilling er for folk uten dame :wink:

Kabinett
    Nesten den viktigste biten. Greia får jo hedersplassen i stua, så det må se pent ut. Å kjøpe en DIGN (så og si den eneste burken jeg synes er _virkelig_ pen) koster jo fletta og er et svare strev å få tak i.

Løsning: bygg sjæl.

Har satt i gang svigers så vidt, med tilbøying av plater og litt mikkmakk. Resten tar vi med mig-apparat og loddebolt og ørten timer i verkstedet.

Første utkast. Planlegger selve kassa i rustfritt stål (hehe, alt som er tungt innenfor lyd og bilde er bra) og front i aluminium (hvis det lar seg gjøre):

Hovedkort
    Asus A7N266-VM - Sikkert "helt greit". Det viktigste er at det er mATX og har AGP-port. Setter ikke noen store krav ellers.
    Komplett: 572,-

Prosessor
    AMD Athlon XP2000+ - Blabla, det duger til det meste. Ihvertfall til vårt bruk.
    Komplett: 591,-

Kjøler
    MIST Silent Twin - Har en fra før. Stilleste jeg vet om. Det finnes visstnok en til som er rimelig lik i støynivå, men denne er ganske greit. Bra fester (flere enn meg som har stått med skrujern og bent på kjølere som er mer "trange" enn det som er fornuftig?).
    Microplex: 395,-

Minne
    DDR-DIMM PC2100 256MB - Greit til å begynne med.
    Komplett: 254,-

Harddisk
    Seagate Barracuda 7200.7 160GB - Litt usikker på denne. Velger Seagate ettersom jeg har et par Seagate Barracuda 80-gig'ere fra før av som er stille som knyst. Vet ikke om denne er like stille, men jeg satser på det.
    Komplett: 1 592,-

DVD
    Pioneer DVD-120S - Tja, slot-in er en dyd av nødvendighet. Finnes vel også sw til å justere hastigheten på denne.
    Komplett: 541,-

Skjermkort
    ATI All-In-Wonder Radeon 7500 - Har dette fra før av, så det bytter kabinett. Må bare få hivd vifta ut vinduet; den bråker for mye til å stå i stua.
    Pris: har fra før

Lydkort
    TerraTec SoundSystem DMX 6Fire 24/96 - Burkens viktigste bit. Her sparer vi ikke på noe, og svir av litt mer enn nødvendig. Litt overkill, kanskje, men det får gå. Nok inn-/utganger skulle det vel også være.
    Komplett: 1 724,-

Fjernkontroll
    Sapphire Remote Wonder - Kjører denne i stedet for IrMan. Regner med at det fungerer bedre til skjermkortet. Hyggelig pris, i alle fall.
    Komplett: 268,-

Strømforsyning
    Fortron/Source strømforsyning, 300W - Fiffig sak med 120mm vifte. Skal visstnok være rimelig stille. Vi får tro på det. Nok juice er det også.
    Microplex: 495,-

Kabinettvifte
    Colink vifte, 34-75m³/time, 15-31 dB(A) - m/potm. - Regner vel med at det kan bli litt varmt inne i boksen også. Denne skulle vel være grei. Kjekt med potentiometer; bare å skru opp når det trengs (les: under "hard" bruk).
    Microplex: 115,-

GPU-kjøler
    Zalman chipsetkjøler, kobber - Som tidligere nevnt: ut med bråkebøtta på skjermkortet og inn med denne. Bør funke, bare en får limt det på skikkelig.
    Microplex: 245,-

Annet dill
    ATA133 IDE-kabel, 90cm, blå - Litt ordentlig kabling også. Runde hemmer ikke akkurat luftgjennomstrømning og bør være greit å legge. Trenger litt ekstra lenge ettersom jeg har planer om hengslet lokk med DVD-spilleren fastmontert der.
    Microplex: 95,-

Total sum: 6 578,-

Tja, da har jeg vel ikke glemt noe, eller?

Har ekstremt liten erfaring med surround-anlegg fra tidligere, men har alltid hatt litt interesse for lyd. Dette blir første biten i noe som forhåpentligvis blir et ganske ok anlegg. Det er jo som kjent bare spenna som setter begrensninger (nesten).

Hva sier dere, gutter og jenter? Jeg venter i alle fall på lønninga...

EDIT: Glemte at jeg har ufyselig lyst på denne:

http://www.modwarehouse.com/shop/products.php?p=91a0ca

Har også blå leds for strøm-/hdd-indikator. Det hører hjemme.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart byttet ut lydkortet du planlegger med et M-Audio Revolution 7.1 kort, det er billigere å bedre. Det skal være å få her til lands nå.

Frode

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe projekt Kabelsatan...(fint navn forresten) Og velkommen til Avforum.

Når det gjelder Cpu ville jeg nok heller gått for en XP2200+ eller mer.. Litt pga. av ytelsen, men mest fordi den utvikler mindre varme.... 2100+ og mindre bruker eldre teknologi...

Ellers ville jeg nok gått for et kabinett bestående av kun aluminium istedet for stål... Men hver sin smak..!

Mvh

AK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Nok en "se hva jeg har planer om"-tråd

Sitat Opprinnelig postet av kabelsatan
    Resten tar vi med mig-apparat og loddebolt og ørten timer i verkstedet.
    Ørten timer i verkstedet, er ikke dette jobb for gutter uten dame. :wink:

Prosjektet ditt ser veldig bra ut.
    I motsetning til Frode mener jeg at ditt valg av lydkort er helt riktig, men hvor skal du gjøre av front stykket med alle tilkoblingene (de som Maudio mangler :wink: ). Og hva skal du med en så stor hardisk hvis den ikke skal fylles med spill, vær så snill å ikke nevn divx for da får jeg frysninger.

Jeg er enig i at den bryteren vil være kronen på verket. Den er bare lekker.

Hva skal denne ultimate hjemmekino "burken" brukes sammen med?

Lykke til i verkstedet, det er ikke så veldig lett å jobbe med tynne stålplater.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kjempe projekt Kabelsatan...(fint navn forresten) Og velkommen til Avforum.
    Takk for det :wink: Har lurka en god stund både her og andre og snappa litt info.

Når det gjelder Cpu ville jeg nok heller gått for en XP2200+ eller mer.. Litt pga. av ytelsen, men mest fordi den utvikler mindre varme.... 2100+ og mindre bruker eldre teknologi...
    Et ufattelig godt poeng. Det har jeg slett ikke tenkt på. Greit å prøve å gjøre det minst mulig varmt inni boksen. Ytelsen er jo marginalt bedre, men det er marginalt også.

Ellers ville jeg nok gått for et kabinett bestående av kun aluminium istedet for stål... Men hver sin smak..!
    Tja, det kan du jo si. Årsaken til at det blir mest stål, er at av "convienience". Gutta ved metallbøyer, eller hva det heter, på jobben til svigers hadde bare stål, så da kjører vi det. Så tar jeg frontplata selv. Det er mulig aluminium er endel lettere å jobbe med, men det er kanskje noe dritt å sveise i?

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Ørten timer i verkstedet, er ikke dette jobb for gutter uten dame.
    Hehe. Det blir jo noe ganske annet. Det er stor forskjell på å gjøre noe "nyttig" i verkstedet kontra å sitte og spille hele dagen/natta. Jeg har fundert på å kjøpe CM4, men gjør jeg det er jeg deep-shit. Spill har aldri vært min greie.

I motsetning til Frode mener jeg at ditt valg av lydkort er helt riktig, men hvor skal du gjøre av front stykket med alle tilkoblingene (de som Maudio mangler ).
    Og hva skal du med en så stor hardisk hvis den ikke skal fylles med spill, vær så snill å ikke nevn divx for da får jeg frysninger.
    I utganspunktet blir det ganske mye musikk. Det tar jo som kjent litt plass hvis en skal ha litt høvelig bitrate. Det blir mye dvd, men en skal ikke se bort fra at det blir litt divx-også. En kan aldri vite. Jeg er møkk-lei av å gå tom for plass...

Har tittet litt på M-Audio-kortet også, og fikk inntrykk av at Terratec er ganske mere utbredt, i tillegg til at M-Audio-saken rett og slett ser litt "tassent" ut. Man får på en måte inntrykk av hvordan ting oppfører ut fra hvordan det ser ut, og da faller jeg litt for Terratec'en.

Når det gjelder plassering, ser jeg for meg at det bør bli plass til å skru denne fast (har fester for 5,25" brønn) på baksiden.

Hva skal denne ultimate hjemmekino "burken" brukes sammen med?
    For øyeblikket: ikke noe å skryte av. Ingenting, faktisk. Har ikke noe hjemmekino-utstyr i det hele tatt nå, men jeg har funnet ut av at vi som ser så mye på film må oppgradere stua litt. Blir vel litt handling i løpet av sommeren, og har siklet litt på NAD Silverline S250. Den koster jo en grei månedslønn, så det blir nok ikke med det første. Mulig jeg starter med en NAD T742 og bygger videre. Får ta litt etter litt. Lurer på om jeg skal overtale fatter til å selge meg Mirage-høyttalerne sine som front (_tror_ det er M895is). Han har hatt de lenge nok nå :lol:

Har som sagt ingen peiling på hjemmekino i det hele tatt, så dette er starten inn i den "nye" verdenen for min del. En kan vel saktens spørre seg om det hadde vært mere fornuftig å starte med et oppsett bestående av forsterker, dvd-spiller og ditto høyttalere. Men da må jeg hive/selge ting når htpc'en kommer i hus, så det er ikke noe morsomt. Dessuten vil jeg ha muligheten for å ta opp fra tv, osv. Htpc = uendelig mange muligheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kongeprosjekt!!!

Jeg har laget en kasse i tre, glass og aluminium tidligere som passer inn i et møbel i hjemekinoet mitt. Du finner sikkert tråden lenger ned. Aluminium er noe dritt å sveise i, ja. Og bare eksperter bør prøve seg hvis resultatet skal bli bra.

Aluminium er fryktelig enkelt å jobbe med, både klipping, bøying og stansing går som en lek i forhold til stål.

En ting jeg blinsa med var at DVD-ROMen krasja med skjermkortet. derfor måtte jeg revurdere hele prosjektet og lage en versjon med DVD-ROMen montert høyere. Hvis kassa mi hadde vært litt dypere hadde det gått fint.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    En ting jeg blinsa med var at DVD-ROMen krasja med skjermkortet. derfor måtte jeg revurdere hele prosjektet og lage en versjon med DVD-ROMen montert høyere. Hvis kassa mi hadde vært litt dypere hadde det gått fint.
    Uuuh... greit du sa... Må teste litt med det i tankene, ja.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kabelsatan
    En kan vel saktens spørre seg om det hadde vært mere fornuftig å starte med et oppsett bestående av forsterker, dvd-spiller og ditto høyttalere. Men da må jeg hive/selge ting når htpc'en kommer i hus, så det er ikke noe morsomt. Dessuten vil jeg ha muligheten for å ta opp fra tv, osv. Htpc = uendelig mange muligheter.
    Jeg synes du starter i den rette enden. Det er greiest å begynne med kilden og jobbe seg utover. Har man en kilde som prosjektet ditt er man vel kanskje litt kresen resten av veien også, og da blir nok den ferdige hjemmekinoen bra også.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. har sittet og tegnet litt, og har muligens et bittelite problem.

Den eksterne boxen til Terratec-kortet tar jo litt plass, og det er ikke gjort i en fantefart å finne plass til det. Kan få skvist det inn ved siden av PSU'en, men det tror jeg ikke er noe særdeles heldig løsning, ettersom PSU'en har en 120mm vifte (temmelig idiotisk å plassere en svær dings rett foran = ingen luft) og forstyrringer (magnetisk, osv).

Det blir uansett trangt baki der, men jeg tror det skal gå hvis jeg setter kabinettvifta på en av sidene, flytter HK lenger mot PSU, osv.

Litt morsomt dette her, egentlig. Ingenting er som å bygge selv. Det er kanskje ikke noe særlig billigere. At det er mere kronglete og frustrerende er det liten tvil om.

Men duverden så morsomt å ha noe en har laget selv. Så får en det slik en vil også.

Målet er å ha det ferdig i løpet av sommeren (htpc'en, altså). Skal holde dere oppdatert med status og bilder etterhvert som arbeidet skrider frem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spinner litt videre på tegninga...

Var det ikke noen av dere som hadde dette Terratec-kortet? Jeg finner søren ikke noe nøyaktige mål på denne inn-/ut-modulen (lengdexbreddexhøye).

Noen som tilfeldigvis har?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker, men tror Lygren har et Terratec lydkort, kanskje han kan hjelpe deg med målene..!

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren hadde ikke det aktuelle kortet, men det har jeg. Hvilke mål er det du vil ha.
    Legger med noen linker slik at alle kan se hva jeg mener med gode tilkoblings muligheter.
    Link 1
    Link 2
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren hadde ikke det aktuelle kortet, men det har jeg. Hvilke mål er det du vil ha.
    Legger med noen linker slik at alle kan se hva jeg mener med gode tilkoblings muligheter.
    Link 1
    Link 2
    Ah, flott.

Tro meg, jeg har studert de linkene der i timesvis allerede :wink:

Det jeg lurer på, er de eksakte målene (bxhxd i mm) på modulen med inn- og utganger. Må finne plass til den bakpå kabinettet, og det ser ut til at det kan bli litt trangt.

Har lest alt jeg har kommet over av dokumentasjon til kortet, men kan ikke se noen mål.

Men da må du sikker røske ut dingsen, og det er jo litt mere stress. Jeg kan like greit sende en mail til produsenten.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en standard 5.25" modul det der. Og utifra bildene ser det ut til at den er forholdsvis kvadratisk, noe som betyr at dybden blir den samme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Høyde og bredde er samme mål som en hvilken sum helst CD/DVD rom. Dybden er 15,5 cm og du trenger ikke plass til noen plugg i bakkant da tilkoblingspunktet er felt inn i modulen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Høyde og bredde er samme mål som en hvilken sum helst CD/DVD rom. Dybden er 15,5 cm og du trenger ikke plass til noen plugg i bakkant da tilkoblingspunktet er felt inn i modulen.
    Ok, den er god. Da får jeg tegne litt videre :wink:

Hjertelig takk.

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et skikkelig spennede prosjekt....KEEP US POSTED

:P :P :P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Feyd
    KEEP US POSTED
    Det var planen, ja.

Hvis alt går som det skal, er jeg på vei til en datasjapp om noen timer for å kjøpe et kabinett jeg skal dissekere, sveise litt i, osv.

Skal prøve å få tatt litt bilder og poste status løpende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått slaktet kabinettet og begynt å skjære til plater.

Grunnen til at jeg tar utgangspunkt i et kabinett, er at jeg da slipper å lage nye fester til alt som er. Sparer mye tid og bryderi på det, selv om det fint hadde vært mulig.

Litt festlig, dette her. Var på en såkalt gjenbruksstasjon i dag og hentet en kjøleskap-dør og sidepanelene til en komfyr. Finfine plater etter litt pussing vil jeg tippe.

Hva fronten angår, er jeg litt usikker fortsatt. Mye tyder på at den blir i aluminium. Børstet, sådan. Problemet er bare at det ikke er bare-bare å sveise i denslags materiale med et "vanlig" sveiseapparat.

Har ferie frem til 1. juli, så det er vel fortsatt litt tid igjen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •