Egner denne PC'n seg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Egner denne PC'n seg?

Coop selger masseprodusert PC til 7990, passer denne for HTPC med tilkobling til projektor?

http://www.dinside.no/php/art.php?id=107811

mvh
    Bidda

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en test av den på dinside i dag.

Newcomer ninjapingvin sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hardware.no er det flere som har prøvd å få samme komponentene inn i en pc, eller lignende komponenter til samme pris. Ingen har så langt lykkes. Som en dedikert HTPC tror jeg den kan gjøre susen. Merk at det er ikke så veldig mange utvidningsmuligheter på boksen, men at man lett klarer å smette inn en harddisk eller to til, om de 200gb ikke er nok for deg.

Det eneste jeg er i tvil på er om skjerm og lydkort stiller sterkt nok når det blir koblet til High-end-utstyr som enkelte her kjører med. Forutsatt at man får et godt signal fra lydkortet vil jo selvfølgelig forsterkerene deres utgjøre mesteparten av arbeidet med lyden, men er det et møkkalydkort kan det jo gå rimelig gale.. Skjermkortet skal visstnok være ganske bra sies det. Jeg har ikke vært borti radeon 9800 selv, men hører mange som lovpriser det.

Selvfølgelig, å kjøpe pc på coop er som å kjøpe motorolje på Jysk.. hvis DU vet hva du trenger, og om produktet er riktig, er det ikke noe gale med å kjøpe det billig der, men hvis du vil ha hjelp fra folk med kompetanse på området tror jeg neppe damene på jysk vet forskjell på en syntetisk og ikke syntetisk olje...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Egner denne PC'n seg?

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Coop selger masseprodusert PC til 7990, passer denne for HTPC med tilkobling til projektor?
    Definitivt på bildesiden (ref. Radeon 9x00). Litt usikker på lydsiden da den ikke har en coax. eller optisk, utgang for lyd.

Coop PC'en gir deg "value for money", men det man imidlertid skal se på i tillegg er hvilket utstyr man egentlig trenger selv i en HTPC.

Er det å bygge selv uaktuelt så er jo valgene mer begrenset og da er nok Coop-PC'en et reelt alternativ.

Skulle man bygge selv så er nedenforstående komponentliste en grei HTPC til samme pris som Coop-PC'en:

Hovedkort: Asus P4P800 SE Hovedkort for S478/800mhz I865PE,Dual DDR,SATA,LYD,ATA100, GbLAN
    Minnebrikker: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs
    Prosessor: Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott
    Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM
    DVD-ROM (brenner): NEC DVD-brenner IDE ND-2500A, Bulk Sort DVD+R/+RW og DVD-R/-RW
    Skjermkort: Creative 3DBlas. GeForce FX5700 ULTRA AGP, 128MB DDR,TV-Out, DVI, Retail
    Lydkort: TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 Space Lydkort PCI, Retail
    Kabinett: AOpen H600B Midi Tower kabinett SORT, ATX/Micro-ATX, Silent 350W, USB/Audio

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for Tigers løsning her. Gforce-kortet skal jo være Radeon overlegent, og Terratec-kortet er jo nødt til å være bedre enn det integrerte som står i Coop-pcn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men altså, de fleste her har vel en digital projektor? Da bruker dere selvsagt dvi-utgangen og da spiller det forsåvidt ingen rolle hva slags skjermkort en har, bare en har nok til å kjøre scalering. Og det greier da et Raedon 9800PRO i massevis! Det er faktisk et veldig bra kort!

Og når det gjelder lyd er jo regel nr en at en kobler digitalt. Og dermed spiller det heller ingen rolle hva for et lydkort som sitter i, så lenge den har digital ut. Og i følge dinside har PC'en nettopp det.

Alt i alt en kjempepc for pengene og jeg tviler på at noen her hadde fått til det samme om de hadde bygd selv. De store kjedene får svære kvantumsrabatter ingen selvbyggere noen gang kommer til å få.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun to grunner til at jeg ikke ville kjøpt denne PCen om jeg skulle ha en ny en i dag:
    a) Jeg får ikke gleden av å sette sammen PCen selv - elsker å fikle med slikt
    b) Skal en oppgradere senere utover det å putte inn en ny harddisk kan det fort bli en dyr affære. Men samtidig sparer en jo en 3-4 tusen kontra det å kjøpe en tilsvarende PC som er lett å oppgradere så..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Men altså, de fleste her har vel en digital projektor? Da bruker dere selvsagt dvi-utgangen og da spiller det forsåvidt ingen rolle hva slags skjermkort en har, bare en har nok til å kjøre scalering.
    Trådstarter har en BenQ uten DVI. Undertegnede har en X1 uten DVI, og det er mange andre sammen med Bidda og meg som ikke har DVI...

Skal en oppgradere senere utover det å putte inn en ny harddisk kan det fort bli en dyr affære
    Hvorfor det? Kabninettet er vel stort nok, samt at hovedkortet har vel 2 IDE-kontrollere, og kun 2 IDE-enheter er installert i Coo-PC'en. Med andre ord så kan man vel putte 2 IDE-enheter til i PC'en.

Alt i alt en kjempepc for pengene og jeg tviler på at noen her hadde fått til det samme om de hadde bygd selv
    Det er vi enige om, men Coop-PC'en er jo ikke et megakupp utifra alles behov. Skal man ha skjerm så er jo ikke det gratis...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Trådstarter har en BenQ uten DVI. Undertegnede har en X1 uten DVI, og det er mange andre sammen med Bidda og meg som ikke har DVI...
    Som du skrev selv er jo også Raedon 9x00 serien kjent for god kvalitet, også på VGA-utgangen. Readon 9800PRO er et knallsterkt kort ikke bare for en HTPC, men også til en solid spillmaskin. Tror neppe skjermkortet blir det store aberet for en HTPC egentlig.

Hvorfor det? Kabninettet er vel stort nok, samt at hovedkortet har vel 2 IDE-kontrollere, og kun 2 IDE-enheter er installert i Coo-PC'en. Med andre ord så kan man vel putte 2 IDE-enheter til i PC'en.
    Tja, du kan sikkert dytte inn flere IDE-enheter men hvor mange kan du dytte inn før strømforskyningen takker for seg? Som oftest kanskje maks èn. Om noen år har du kanskje lyst til å bytte ut prosessoren? Da må mest sannsynlig hovedkortet ut (socket 754 skal erstattes med 939 om under ett år). Om hovedkortet må ut må sannsynligvis hele kabinettet også samme veien ettersom disse er spesialtilpasset hverandre og dermed har du hele ballet i gang.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og dermed har du hele ballet i gang.
    Den runddansen går alltid. Kjekt for slike som oss to som liker å syssle med PC...

Vurderer forresten å bygge en HTPC nr. 2 for bruk i stua og TV som klientløsning mot eksisterende HTPC (server) og som standalone opptaks-PC. Kravene er "elegant og stille". Blir nok dyrt ...men noe skal man jo syssle med nå til høsten.

Hadde egentlig slått fra meg PC i stua, men etter at jeg så lyset med Girder, så er jeg blitt motivert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gitt opp PC i stua for lenge siden. For min del blir det en dvd-opptaker. Kiss 558 eller Pinnacle Showcenter burde jo også kunne imøtekomme kravene til en klientbasert pc i alle fall, Kiss-tingen har også harddisk.

Skal du ha en totalt stille PC (ikke klientbasert) i stua er det ikke noe vei utenom. Da skaffer du deg noe slikt:
    http://www.nordichardware.com/review...500A/index.php

Særlig pent blir det kanskje ikke...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for masse info og "morsomme" meningsvekslinger :wink: Nå hadde jeg tenkt å kansje dekke 2 behov: ny dvd spiller og sønnens behov for oppgradert PC. Nå viser det seg at han har andre planer med oppgradering av egen PC, så da faller det kjøps argumentet bort for meg :cry: Vi får se på hva høsten mørke kvelder og lyster har å by på :roll:
    mvh
    Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Takker for masse info og "morsomme" meningsvekslinger
    *host*

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne pcn er lovende jeg. Frister litt å kjøpe den bare for å plukke ut alt og sette i ett dign kabinett. selge det kabinettet og dillet jeg ikke trenger på QXL. Da sitter man iallefall igjen med ett billigt alternativ.
    Har veldig lyst på det kabinettet som følger med denne pcn til min stasjonere pc. Har for tiden ett HQ8. Stort som F. Stammer fra den tiden 120giggere var hot, og helst 10 av de

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeg ville gått for Tigers løsning her. Gforce-kortet skal jo være Radeon overlegent, og Terratec-kortet er jo nødt til å være bedre enn det integrerte som står i Coop-pcn.
    Geforce bedre enn radeon sier du? Har du noe som kan dokumentere dette?
    "Word on the street" er at ati kortene er best på TV.

Legger til at jeg ikke er sikker på dette selv, og at det er grunnen til at jeg spør(du virket så bråsikker).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang kampen NVIDIA vs. RADEON

Hvis en skal benytte analog ut på et grafikkort, ikke har bruk for all verdens spill funksjoner, og vil ha det beste bildet mht støy osv. så er visst NVIDIA GeForce FX 5700- eller 5950 ultra kortene det beste på markedet akkurat nå. Det er ikke dermed sagt att dette gjelder spill!!!

For en utdypning av konklusjonene kan det søkes svar i denne tråden på avsforum...
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hlight=geforce

:lol: :lol: :lol: :lol:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Geforce bedre enn radeon sier du? Har du noe som kan dokumentere dette?
    "Word on the street" er at ati kortene er best på TV.

Legger til at jeg ikke er sikker på dette selv, og at det er grunnen til at jeg spør(du virket så bråsikker).
    Legg merke til formuleringen: Skal være overlegent, ikke ER overlegent :wink:
    Jeg har ikke utført noe slags tester på dette, men det har andre gjordt, se tråd ovenfor... Her snakker vi htpc(home theater), der bildet på film settes først, iallefall i min verden

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    blablabla... så er visst NVIDIA GeForce FX 5700- eller 5950 ultra kortene det beste på markedet akkurat nå.
    Så et slikt kort vil være god htpc-oppgradering dersom jeg ved nuværende tidspunkt har radeon8500?

Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    :lol: :lol: :lol: :lol:
    Ler du av meg eller?!!!! :roll:

:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som tar på seg oppgaven med å finne et tilsvarende tilbud med løse komponenter fra en hvilken som helst annen norsk nettbutikk forresten?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe poeng. Det er en lang tråd på www.hardware.no om den utfordringen...ingen hadde klart det sist jeg sjekket...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •