Hjelp til bygging: - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Du glemte å ta med spinup (peak) på harddisken. Min påstand er fortsatt at den ligger rundt 40-45 Watt.

En underdimensjonert psu vil gjøre at den blir svært varm som betyr at viftene må jobbe hardere, som igjen medfører mer støy.
    Jeg har aldri foreslått noen underdimensjonering. Det finnes en mellomting mellom underdimensjonert og overdimensjonert.
    Min 250w blir ikke varm, selv med delvis krevende hardware. Tror fakstisk jeg kunne klart meg med 200w. (*erte, erte*) :wink:

Men jeg kan godt ta med spinup. Hvor lenge varer en slik spinup? Et par-tre sekunder? Om strømforsyningen min ikke hadde taklet 3 sekunder med 30w peak av og til, uten å bli overopphetet/forårsake reboot(!?) ville jeg nok dynget den og lagt til et par ekstra 100-lapper for noe av høyere kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Om strømforsyningen min ikke hadde taklet 3 sekunder med 30w peak av og til, uten å bli overopphetet/forårsake reboot(!?) ville jeg nok dynget den og lagt til et par ekstra 100-lapper for noe av høyere kvalitet.
    Enig. Skrev også i innlegget som startet dette at sannsynligheten for at samtlige komponenter i pcen skal peake samtidig er ganske liten.

Forøvrig, over til noe mer interessant. Dersom jeg faktisk overdimensjonener strømforskyningen min, da vil den vel uansett ikke trekke mer strøm enn nødvendig (altså etter hva komponentene i pcen trekker)? Vil den da støye mer, mindre eller akkurat like mye som en strømforskyning som er akkurat passe dimensjonert? Forutsatt at viftene er av samme type og temperaturstyrte selvsagt.

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig, over til noe mer interessant. Dersom jeg faktisk overdimensjonener strømforskyningen min, da vil den vel uansett ikke trekke mer strøm enn nødvendig (altså etter hva komponentene i pcen trekker)? Vil den da støye mer, mindre eller akkurat like mye som en strømforskyning som er akkurat passe dimensjonert? Forutsatt at viftene er av samme type og temperaturstyrte selvsagt.
    Det du sier burde egentlig stemme i teorien. Selv er jeg mer tilhenger av hvordan ting faktisk fungerer i praksis. Jeg ville ikke ha vært så ivrig og påståelig om jeg ikke hadde erfart noe annet enn det du nevner her.

Fram til igår var jeg også ivrig på å overdimensjonere psu. I den stasjonære pc'en jeg bruker nå har jeg en 350W Fortron med 120mm temeraturregulert vifte. Ifølge DI skal denne "Under vanlig bruk ikke overstige 20 dB". Vel, alt er relativt.
    I samme butikken rådførte jeg meg også, ved kjøp av et microATX psu, om hvordan dette burde dimensjoneres i forhold til hardware jeg har.
    Da fikk jeg tips om et silentX 250w. Dette skal i følge esken ligge på rundt 32dB ved full last. Denne kjøles vha 2x40mm vifter.
    Mulig jeg ikke kjører dette ved full last(hw er nevnt i tidligere tråd), men jeg er i allefall sikker på at 350watteren ikke kjører på fullt. Allikevel støyer 250watteren langt mindre enn 350w, selv med åpent chassis(!)

For to dager siden ville jeg nok vært nikket iherdig med deg i det du sier i posten ovenfor, men når jeg sitter her i med begge maskinene innenfor en armlengde stoler jeg mest på hørselen min.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Det du sier burde egentlig stemme i teorien. Selv er jeg mer tilhenger av hvordan ting faktisk fungerer i praksis. Jeg ville ikke ha vært så ivrig og påståelig om jeg ikke hadde erfart noe annet enn det du nevner her.
    Har ikke påstått noenting, innlegget mitt var ment som et spørsmål. Beklager dersom jeg formulerte det så dårlig at det kunne oppfattes anerledes.

Imidlertidig interessant det du skriver. Selv har jeg (mest pga økonomi) et Chieftec 340W psu med en 19 dB papst 80x80 cm vifte. Kjørte først med en 12 dB vifte, men pga mye ustabilitet har jeg nå byttet denne med en 19 dB vifte samt en spenningsgenerator slik at jeg kan regulere hastigheten på viften. Lydmessig var det nesten ikke merkbart, men pcen er nå (nesten) 100% stabil. Hører knapt viften i strømforskyningen.

Den beste oppgraderingen jeg har gjort med tanke på støydemping må være å henge opp harddiskene mine i et gummioppheng. Avhenger selvsagt fra pc til pc, men jeg slapp unna den irriterende lavfrekvente duringen som oppstår når hele kabinettet begynner å riste svakt i takt med harddiskene. Anbefales!

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du regne ut strømforbruk, merk dessuten at en del produsenter legger ut informasjon om hvor mye strøm enheten trenger.
    t.d. vil en WD Raptor 74GB bruke 8.40W ved skriving/lesing fra disk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •