SKal ha en HTPC, som jeg kan bruke til litt av hvert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question SKal ha en HTPC, som jeg kan bruke til litt av hvert

Tenkte å bygge meg en HTPC, men er lenge siden jeg har bygd en PC, og har ikke fulgt så godt med i utviklingen i det siste. Trenger derfor gode tips og råd om hva som kan egne som som en stue PC.

Hovedbruken vil være å se film, bruke spotify, surfe, og skrive litt. Altså generell PC bruk. Hadde ikke tenkt å spille noe, men ser jo absolutt muligheten til å utvide litt senere og kanskje bruke som spillmaskin også, men altså ikke noe prioritet nå.

Har komponert 3 forslag ut i fra komplett.no, hvor de to første fokuserer på pris, mens den tredje er ment som litt mer "fremtidrettet", og noe jeg kan bygge videre på ved senere behov.

Alternativ 1 AMD:
    Komplett.no

Alternativ 2 Intel:
    Komplett.no

Alternativ 3 i3:
    Komplett.no

Har ikke så mye peil, så hvis det er noen galt i oppsettene mine i form av de ikke passer sammen, eller bråker mye, tar jeg gledelig imot noen råd.

Ville helst holde prisen på 3000 kr, eller under, men var vanskelig, da jeg ikke vil kjøpe for billig heller. Finns det noen billigere og bra nok alternativ?

Alle tips og hint tas imot

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært skeptisk til den PSU-en.

Ville vurdert dette: Antec NSK2480 desktop Media Sort - Antec - HTPC - Antec NSK2480 desktop Media Sort - Netshop.no - pc data foto minne digital

Har stillegående og god PSU av høy kvalitet.

Les test på Silent PC Review (eldre utg - 2480 har enda bedre PSU: Antec NSK2400 / Fusion Media PC Case | silentpcreview.com)
    Har dette selv, btw. Det var billigere før, though...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tipset. Det så jo ut som et skikkelig fint kabinett. Tror det blir det. Så var det innmaten da

Tenkte kanskje på dette oppsettet, med tanke på pris:
    ANTEC HTPC NSK2480 MATX SILVER 380W - Spesifikasjoner
    ASUS M4A78LT-M LE 760G AM3 M-ATX - Spesifikasjoner
    AMD ATHLON II X2 240 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX - Spesifikasjoner
    WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB - Spesifikasjoner
    DIMM DDR3 2GB 1333MHZ CL9 - Spesifikasjoner
    Deltaco Seriell ATA-kabel - 50 cm - Spesifikasjoner

Totalt 2.882 kr. Fraktfritt for student.

Ville dette være en grei HTPC?
    Kan det integrerte skjermkortet på Hovedkortet kjøre Full HD video og slikt, eller må jeg ha med ett dedikert kort?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke helt hvordan det var med disse 760G hovedkortene.
    PS: SATA kabel/kabler følger med hovedkortene.

Ser greit ut. Det koster deg lite å oppgradere med et HD5450, om det skulle være behov for det.

EDIT: Ville revurdert det 760 hovedkortet: AMD 700 chipset series - Wikipedia, the free encyclopedia
    Vurder heller: GIGABYTE GA-MA785GMT-UD2H AM3 M-ATX - Spesifikasjoner

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne også vurdert å bytte til AMD Athlon II X2 240e/245e (legg merke til 'e'). De er spesifisert med termodesignkraft på 45W mot 65W på X2 240. Noen småkroner dyrere, men den bidrar til en kjøligere pc.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for tips.

Da sitter jeg med denne PC'en da.

ANTEC HTPC NSK2480 MATX SILVER 380W - Spesifikasjoner
    GIGABYTE GA-MA785GMT-UD2H AM3 M-ATX - Spesifikasjoner
    AMD ATHLON II X2 240E 2.8GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX - Spesifikasjoner
    WESTERN DIGITAL CAVIAR BLUE 500GB SATA/300 16MB - Spesifikasjoner

Total pris: 3 092,06 kr

Det funker jo bra for meg, ville ligge på 3000 kr eller under.
    Et spørsmål angående RAM. Har det mye å si hvile RAM man bruker?
    Har nå valgt den billigste jeg fant med 2 GB, men ser jo at det er mange merker, og andre forskjellige spesifikasjoner på de med henholod til MHZ og CL7 eller CL9. Er det greit det jeg har valøgt til mitt bruk?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. RAM så henger ting sammen slik: lavere CL er kjappere og høyere MHz er kjappere.
    F.eks 1066MHz CL7 er marginalt kjappere enn 1333MHz CL9. Du vil nok ikke merke forskjell. Tipper minnet du har valgt holder fint. Hadde det vært meg ville jeg doblet til 4GB, men 2GB er jo en grei start
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen. Da blir det nok oppsettet mitt. Tenkte å vente litt med mer RAM, men ja helt klart er det neste kjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en liten ting. Må kanskje ha et lydkort hvis man skal koble direkte til stereoanlegget? Har en reciever som bruker vanlig analog lyd inn.

Noen som har noen gode tips til et enkelt og rimelig lydkort, som vil gjøre ok nytte. Er ikke noe audiophil, så trenger ikke all verden. Bare hørt at det ikke er lurt å koble pc direkte til stereoanlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fant jeg faktisk en Antec Fusion 430W på finn.no som jeg kjøpte for 500 kr. Den var i god stand, og hadde innmat også. Fungerer forsåvidt greit, og klarer å spille av Full HD med KMPayler ihvertfall.

Hadde en AMD Athlon +3200 2,1 Ghz
    Nvidia Geforce 6200
    1 GB PC3200 ram
    250 GB harddisk.

Den støyer jo litt mer enn jeg ville, og tror det er hardddisken og CPU viften som bråker, men tror ikke jeg gidder å sette mer penger inn i innmaten som er der. Det fungerer, men er litt for tregt i bruk, og merker jeg irriterer meg litt over det.

Da blir det nok heller nytt.
    Tenkte på:
    INTEL CORE I3 530 2.93GHZ 4MB S-1156 - Opplev Assassins Creed II sammen med Intel - Spesifikasjoner
    GIGABYTE GA-H55M-UD2H H55 S-1156 M-ATX - Spesifikasjoner

2247 kr.

Lurte på om noen hadde noen tips til en passiv kjøler som passer til denne prosessoren og som ikke blir for høy for kabinettet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •