Jeg opplever noen problemer med lyd, og skal forsøke å forklare det så godt som mulig nedenfor. Forhåpentligvis kan noen av dere hjelpe.

Jeg bruker en mac mini som htpc (ikke den som kom for et par uker siden, men versjonen forut for den), og har nylig anskaffet en Harman/Kardon AVR460 reciever samt fronthøyttalere. Problemet er at jeg har to tv'er i to rom (rommene ligger vegg i vegg), og ønsker at begge skal kunne benyttes opp mot mac minien.

For å løse dette har jeg anskaffet en hdmi-splitter. Tidligere koblet jeg denne til Mac Mini, og så gikk det en hdmi-kabel fra splitteren til den ene tv'en, og en til den andre tv'en. Dette fungerte alldeles greit.

Nå har jeg som nevnt skaffet noe mer utstyr, og dette står i stua, der også "hovedtven" står. Imidlertid ønsker jeg at den andre tven også skal kunne benyttes, men da selvfølgelig at både bilde og lyd går via den (det hjelper lite dersom lyden går ut gjennom høyttalere i et annet rom). Dette har jeg forsøkt å løse ved å sende den ene hdmi-kabelen fra splitteren til recieveren. Og derfra videre til stueTVen. Den andre hdmi-kabelen går til den andre tv'en.

Saken er nå at bildet går fint til begge TVene, men det er ingen lyd. Kobler jeg mac mini direkte til recieveren blir det bilde på stueTVen og lyd gjennom høyttalerene, og kobler jeg Mac'en direkte til den andre tv'en, går både lyd og bilde gjennom denne.

Problemet er altså knyttet opp mot bruken av splitter. Jeg vet at denne fungerer, da den var brukt inntil fire dager siden (utenom reciever).

Noen som vet? Det eneste problemet er altså lyden, bildet fungerer fint på begge TVene. Det blir noe slitsomt å skulle bytte kabel alt etter som...