Problem med sortnivå/sortere enn sort Ati 3450

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med sortnivå/sortere enn sort Ati 3450

Sliter med å få kalibrert projektoren mot den ene HTPC`en min skikkelig. Bruker DVE, og bd-spilleren som står koblet igjennom samme receiver som viser sortere enn sort veldig bra. HTPC`en derimot viser ikke sortere enn sort baren i testmønsteret i det hele tatt, og det er generelt blassere bilde. Skjermkortet er et Asus-kort med passiv kjøling, 512MB og ATI 3450 chip. Den andre HTPC`en er bestykket med et 8800GT, og her vises sortere enn sort godt. Dette er altså ikke et problem med receiver eller projektor, det må være skjermkortet som er synderen.

I den forbindelse lurer jeg på om 3450-kortene er kjent for dette problemet. Kan det eventuelt løses med driveroppdatering eller innstillinger i driveren? Har testet litt med gammainnstillingen, uten at det hjalp.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet med nyeste catalyst driver, men sortere enn sort stolpen i dve glimrer fremdeles med sitt fravær. Er det noe annet jeg kan prøve før jeg kjøper nytt skjermkort?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis signalet kommer fra en PC, så må du huske å sette projektoren til:
    Extended hdmi range
    eller Extended black
    eller noe i den dur.

For vanlig BD og dvdspillere har ikke så stort område å spille på.
    PC har større område, så hvis den ikke står på extended, så starter den med å vise sort fra et stykke høyere oppe på skalaen enn hva pc-en sender ut.

Så jeg tror ikke du skal tenke på skjermkort enda.
    Ta en test for sikkerhets skyld med DVE på pc mot en pc-monitor og se om ikke du får sortere enn sort der. Da vet du at pc og skjermkort klarer å sende signalet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke usannsynlig at det er der problemet ligger, for jeg finner ingenting på nettet om problemer med sortnivå på dette skjermkortet. Tvert i mot later det til at det er mye brukt og anbefalt i HTPC-sammenheng.

....løper ned i kinoen og tester

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nix, ingen sortere-enn-sort bar på pc-skjermen heller. Nå er det riktignok en crt med vga jeg bruker, men etterhvert husker jeg at det har fungert fra pc med denne projektoren før. Faktisk fra samme pc også, men jeg er usikker på om det har virket med dette skjermkortet siden det har vært byttet på reklamasjon. Får grave litt dypere i skjermkortdriveren og se om det er noe som kan justeres der, så blir neste trinn å flytte ned HTPC nr 2 som jeg vet virker.

Fant forresten ingen slik innstilling i menyene på projektoren.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tittet litt rundt på avsforum, og det viser seg at det er mange som har problemer med diverse Ati-kort og dette. Som tor rasmussen antyder er nok problemet at fargerom ut fra pc ikke stemmer overens med det projektoren skal ha inn - pc sender nok ut 0-255 mens pj skal ha 16-235. Etter å ha lest noen tråder om emnet ser det ut til at det skal gå an å justere fargerommet i Catalyst Control Center for kortene det gjelder i trådene på avsforum, men de valgene ser ikke ut til å finnes i mitt kontrollpanel...finner også litt om registertweaks og en wizard som er laget for formålet, men den kjører så klart ikke på XP...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer seg nesten spamming av egen tråd dette, men nå er problemet løst. Jeg nedgraderte til catalyst 9.2 og plutselig var sortnivåene der de skulle være. Fant ikke noen innstillinger for fargerom her heller, men det spiller jo ingen rolle når det virker som det skal.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt skjermkort, og samme problem igjen. ATI HD 5450 denne gangen, og jeg får ikke sortere enn sort her heller. Finner ikke noen innstillinger for fargerom i Catalyst Control Center. Dette fungerte fint med 8800gt-kortet som ble tatt ut.

Noen tips?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lest rundt litt. Disse kortene konverterer fargerommet slik at det blir feil på sd-video så vidt jeg kan se, men sender ut riktig når det spilles av hd-video (som dekodes i skjermkortet). Dermed ser det ut som om man må leve med problemet inntil AMD/Ati tar seg bryet med å lage muligheter for å velge dette i driveren. Det var visstnok mulig å løse problemet med reghack til og med C9.2, men denne muligheten er visst fjernet. Synd, siden bildekvaliteten på DVD nå blir kraftig degradert.

Ellers har man jo standardproblemet med overscan som må justeres for å få bildet til å fylle skjermen. Skulle være en enkel sak, men ved avspilling av hd-video går bildet tilbake til den opprinnelige størrelsen. Det løste seg igjen ved å sette på gpu-skalering i driveren.

Av en eller annen grunn er nå lyden forsvunnet når jeg spiller av sd-materiale, mens receiveren ikke lenger mottar surround fra hd-materiale med dd eller dts spor. Bruker optisk mellom receiver og pc.

Begynner å få nok av det evinnelige pønglet med Ati-kort. Det er alltid problemer som oppstår når de skal installeres i motsetning til Nvidia sine, som alltid har fungert uten noe krøll her.

EDIT: Og nå stopper avspillingen fra pc om jeg slår av og på receiveren ?!!

EDIT2: Fikk lyd på alle filformater ved å deaktivere ATI High Definition Audio Device i enhetsbehandlingen. Men fremdeles ingen surroundlyd.

EDIT3: De fleste videoinnstillinger ble plutselig skrudd til "av" i ccc så jeg reinstallerte nyeste driver og alt var tilbake igjen. Fant etterhvert en innstilling på fargerommet og valgte 16-235 og sortere enn sort kom på plass. Og merkelig nok ble lyden helt i orden også....og avspillingen stopper ikke lenger når jeg skrur receiveren av og på. Får ikke valgt annet pixelformat enn ycbcr 4:4:4, sikkert en årsak til det. Hvis sistnevnte er som det skal være er det vel i orden her etterhvert. Må enable gpu scaling for at bildet ikke skal bli mindre enn skjermen ved videoavspilling riktignok, og da får jeg ikke valgt annet pixel format enn ycbcr 4:4:4.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •