Digitallyd ut fra hovedkort eller separat lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitallyd ut fra hovedkort eller separat lydkort

Skal bygge HTPC i løpet av nærmeste framtid. Ett av de uavklarte spørsmålene er forholdet til lydutgang.

Har i dag DVD-spiller til mer enn 10000,- og er kresen på både lyd og bilde. Skal kun benytte digital lydutgang på min framtidige HTPC. Surroundforsterkeren skal fortsatt foreta dekoding og konvertering fra digitalt til analogt signal. Mellom DVD spiller og forsterker bruker jeg i dag en 75 ohm coax videokabel med RCA-plugger i begge ender (Supra kabel).

Mine spørsmål er som følger:

1. Er det forskjell på kvaliteten på det digitale signalet ut fra ulike kort. Kortene skal vel i prinsippet bare slippe signalet rett gjennom. Hvilket lydkort bør jeg i så fall kjøpe for å sikre best mulig kvalitet på digitalutgangen.

2. Finnes det kort på markedet med RCA kontakt i stedet for SPDIF.

3. Finnes det overganger fra SPDIF til RCA.

4. Finnes det hovedkort med elektrisk digitalt signal ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SPDIF - RCA

Hei skal selv bygge HTPC og jeg har funnet disse
    HK med SPDIF - RCA
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed
    Dette er kort for AMD Athlon 64 socket 754 prismessig ligger
    disse på ca 1200,- har ikke sjekket HK for andre CPU løsninger
    men tror ikke du finner SPDIF - RCA på rimelige HK

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Busemann
    ...men tror ikke du finner SPDIF - RCA på rimelige HK
    Henger ikke sammen med pris. Komplett selger ASUS-hovedkort for ca. fire hundre kroner der SPDIF-utgang inngår...

Sitat Opprinnelig postet av artikey
    2. Finnes det kort på markedet med RCA kontakt i stedet for SPDIF.

3. Finnes det overganger fra SPDIF til RCA.

4. Finnes det hovedkort med elektrisk digitalt signal ut.
    Tror vi blander litt terminologi her. S/PDIF har RCA (eller BNC). TOS-link har (naturlig nok) ikke RCA.

S/PDIF = Coax og TOS-link = Optisk. Begge er omtalt som "digitale lydutganger."

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei her litt mere opplysninger om digitale lydutganger.

kilde http://www.rane.com/par-s.html
    S/PDIF (Sony/Philips digital interface format, also seen w/o slash as SPDIF) A consumer version of the AES3 (old AES/EBU) digital audio interconnection standard based on coaxial cable and RCA connectors.

TOSLINK (Toshiba link) A popular consumer equipment fiber optic interface based upon the S/PDIF protocol, using an implementation first developed by Toshiba.

Av dette kan vi si at S/PDIF kan ha tilkobling elektrisk med Coax (RCA) eller optisk med TOSLINK
    Hovedkortprodusenter oppgir noen ganger bare SPDIF i spesifikasjoner så noen ganger må vi laste ned manualer for å se om det er optisk eller coax tilkobling.

Tiger fint at du fant billige HK med S/PDIF-RCA tilkobling her har ikke jeg sjekket godt nok.. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revolution 7.1 har SPDIF med RCA og ikke minijack, meget bra lyd også. Er du kresen så trur jeg det er best å styre unna integrerte løsninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du på cd'er på pc'en er det greit å velge et eksternt lydkort som ikke følger AC97-standarden. Ved alle andre aktiviteter spiller det ingen rolle når en bruker digitalutgangen. Bruker selv et Asus hovedkort med elektrisk rca digitalutgang. Ingen problemer det.

Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker digitalutgangen (SPDIF) på et ASUS P4C800-hk, og har problemer med konstant lavfrekvent Ulyd, selv uten aktivitet på pc'en. Det er ingen interferens med strømledninger etc.

Hva kan gjøres - bør jeg bruke et dedikert lydkort ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres nesten ut som et jordingsproblem mellom PC og receiver.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det høres nesten ut som et jordingsproblem mellom PC og receiver.
    Jepp. Det enkleste en kan gjøre for å løse dette på er vel å gå over til optisk kabel? Dersom ikke hovedkortet støtter det direkte finnes det sikkert en ekspansjons-greie for noen få kroner som kan kobles på.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke alle lydkort/integrertelydkort som gir lyd i mer enn 2 kanaler på spdif/toslink.. selv om de gjør det på de analoge kontaktene. kan være greit å være litt oppmerksom på det!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydkort som er integrert på HK fungerer ikke optimalt ettersom disse resampler det digitale signalet. Dette gjør de for å sikre kompatibilitet, tror jeg. Det betyr at du vil få problemer med DTS signaler, ettersom disse blir ødelagt når de resamples. Mitt integrerte lydkort kan i hvert fall ikke sendt ut DTS digitalt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Jepp. Det enkleste en kan gjøre for å løse dette på er vel å gå over til optisk kabel? Dersom ikke hovedkortet støtter det direkte finnes det sikkert en ekspansjons-greie for noen få kroner som kan kobles på.
    Det finnes en annen måte også, men da må man ødelegge er kabel. Man kapper rett og slett skjermen/jordkappen i den ene enden på kabelen (pass på at den ikke kommer i kontakt med lederen i kabelen). Da er ikke komponentene jordet i hverandre lenger og jordstøyen bør forsvinne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    lydkort som er integrert på HK fungerer ikke optimalt ettersom disse resampler det digitale signalet. Dette gjør de for å sikre kompatibilitet, tror jeg. Det betyr at du vil få problemer med DTS signaler, ettersom disse blir ødelagt når de resamples. Mitt integrerte lydkort kan i hvert fall ikke sendt ut DTS digitalt.
    Tror du har misforstått litt. Det er riktig at en del lydkort resampler signalet, men det gjelder både integrerte kort og pci-kort som følger AC97-standarden.

Og en annen ting. Lydkortet resampler kun signalet fra CD-plater (fra 44,1 til til 48 KHz). DD, DTS ol. gjør det ingenting med. Om du har problemer med at lydkortet ditt ikke sender ut DTS skyldes dette nok problemer med software-avspiller ikke selve kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å da var min etterlengtede HTPC på plass !! Etter å ha prøvd meg fram med forskjellige konfigurasjoner på ulike nettbutikker dukket tilbudet fra Coop/Prix opp som lyn fra klar himmel. Det var bare å ”slå til”, så nå står PC’en ferdig oppkoblet mot TV og surrondforsterker.

Men HJELP!! – det er ikke lyd ut fra SPDIF. RCA kabelen ble flyttet fra digitalutgangen på min stasjonære DVD-spiller og over på PC’ens SPDIF utgang. Jeg har sjekket menyvalg for lydinnstillinger på PC’en, og alt ser ut for å være i orden. Men det er altså ingen LYD. En kamerat kjøpte samme PC samtidig og han har samme problemet.

Gode tips mottas med takk !

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å da var min etterlengtede HTPC på plass !! Etter å ha prøvd meg fram med forskjellige konfigurasjoner på ulike nettbutikker dukket tilbudet fra Coop/Prix opp som lyn fra klar himmel. Det var bare å ”slå til”, så nå står PC’en ferdig oppkoblet mot TV og surrondforsterker.

Men HJELP!! – det er ikke lyd ut fra SPDIF. RCA kabelen ble flyttet fra digitalutgangen på min stasjonære DVD-spiller og over på PC’ens SPDIF utgang. Jeg har sjekket menyvalg for lydinnstillinger på PC’en, og alt ser ut for å være i orden. Men det er altså ingen LYD. En kamerat kjøpte samme PC samtidig og han har samme problemet.

Du må nok si litt mer om spesifikasjonene. Hvilket lydkort er det? Hvilke drivere bruker du? Hvilket program bruker du til avspilling?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har misforstått litt. Det er riktig at en del lydkort resampler signalet, men det gjelder både integrerte kort og pci-kort som følger AC97-standarden.

Og en annen ting. Lydkortet resampler kun signalet fra CD-plater (fra 44,1 til til 48 KHz). DD, DTS ol. gjør det ingenting med. Om du har problemer med at lydkortet ditt ikke sender ut DTS skyldes dette nok problemer med software-avspiller ikke selve kortet.
    I følge flere tråder på AVSforum er DTS den beste måten å teste om du får bit-perfect digitalsignal dersom du bruker kernel-streaming eller ASIO. Dersom du ikke får DTS-signalet gjennom kommer dette av resampling. Personlig har jeg ikke nok kunnskap om dette, jeg refererer kun det jeg har lest.

Jeg er enig med deg at resampling foregår både på integrerte og på PCI kort som bruker AC97. En god grunn til å kjøpe et dyrere/bedre lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du må nok si litt mer om spesifikasjonene. Hvilket lydkort er det? Hvilke drivere bruker du? Hvilket program bruker du til avspilling?
    Pc’en har lydkort integrert i hovedkortet. Det dreier seg visstnok om følgende hovedkort: http://www.msicomputer.com/product/p...odel=K8TM-ILSR
    Når det gjelder driver har jeg ikke peiling. Det er ingen digitallyd ut uansett hvilket program jeg kjører. De analoge lydutgangene ser ut til å være i orden.

Newcomer -Harald- sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det finnes en annen måte også, men da må man ødelegge er kabel. Man kapper rett og slett skjermen/jordkappen i den ene enden på kabelen (pass på at den ikke kommer i kontakt med lederen i kabelen). Da er ikke komponentene jordet i hverandre lenger og jordstøyen bør forsvinne.
    Imponert over dine kunnskaper - takk for hjelp :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS virker!!.
    Har bygd ny HTPC hk Asus K8N-E deluxe(Realtek ALC850 AC 97 intert lydkort)AMD Athlon 64 3000+ Sapphire raedon 9800 pro.
    Testet nå ut S/PDIF coax utgang mot min Primare SPA 20.
    Brukte WinDVD platinium 5 som avspiller
    testet med musikk DVD som har PCM 2ch, DD 5.1 og DTS.
    Valgte "digital S/PDIF out" i audio options i player setup.
    Dette fungerte helt perfekt bytter lydspor under avspilling
    no problem
    Ikke noe støy/forstyrrelser selv om jeg bruker en dårlig kabel..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •