Initiell konklusjon med MSI FX 5700Ultra3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Initiell konklusjon med MSI FX 5700Ultra3

WOW!

Etter oppgradering fra mitt aldrende Sapphire Radeon 9000 (vifteløst) til dette mellomklasse-kortet er det eneste jeg kan si... WOW!

Har slitt med HTPC'en etter XP-SP2 ble innstallert, benyttet til slutt derfor en løsning av Zoomplayer + WinDVD6 + ReClock, uten ffdshow... men kvaliteten på videosignalet ut er bare i en klasse for seg selv!!! Helt uten støy, sylskarpt og med intern skalering i graffikkortet til 1280x720 75Hz er bildet på min BG801s i referanseklasse!!!

Nvidia har sannelig laget et prosseseringsverktøy for videosignaler som er i soleklar front! Sammen med DDRIII minnet i kortet er dette fabelaktig og anbefales på det sterkeste!!! Med 28db støy er det ikke skjenerende...

Skal re-installere WinXP, m.a.o fjerne all dritten som har samlet seg der i det siste året og begynne på nytt?

:lol: :lol: :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alex!
    Vet du om det er forskjell på LE, standard og Ultra utgavene for DVD?
    Vurderer å bytte ut mitt Radeon 9500.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Mike Parker, mannen bak MP-moddene, så er det kun Ultra utgaven av 5700 eller 5950 som følger refereanse-layoutet fra Nvidia. De andre (5700, plain og LE - gjelder også 5900 serien) er enkler i signalveien, og ikke like bra i følge ham.

Han sier også att ut fra test er ett plaint 5700ultra kort bedre i signalkvalitet (båndbredde + renhet og mangel på støy) enn f.eks et MP-1 moddet Radeon 9800 pro/XT...

Jeg ble meget overrasket over den enorme forskjellen i billedkvalitet ved installasjon! Jeg kjøpte MSI FX 5700ultra3 pga att det er det mest støysvake av dem alle (28db) + att det følger referanse PCB-layout + att det innkluderer DDR III minne.

Har innstallert komplett ny WinXP (grunnet virus + adware + trojanske problemer). Nå er også HTPC'en min 100% feilfri og perfekt for ffdshow+++

På rene gode DVD-filmer, synes jeg att skaleringen i NVIDIA kortet er bedre enn å benytte ffdshow....? For litt dårligere transfers, hjelper det med litt hjelp fra ffdshow i resize + denoise3d FAST.

Benytter
    Zoomplayer 4.02 RC3
    WinDVD 6
    AC3Filter 1.4
    ffdshow (ffdshow-20040801a_preview_SSE2.exe)
    Nvidia driver 61.77 (siste) som gjør att jeg slipper Powerstrip!!!!! Endrer oppløsning ved tastekombinasjoner, kan innstille +/- sync og front/back porch justeringer!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres bra ut! Ser også at det er en fordel med ultraversjonen hvis en bruker VMR-9, siden dette krever et raskere kort.

Gunnar

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at kortet ikke støyer mye? Jeg skal ha pcen i samme rom og alt annet i den boksen er meget stille.

Jeg har dessverre dårlig erfaring med montering av heatpipe så trenger noe klart "ut av boks".

Hvor mye dårligere er "LE" osv, spill er ikke interessant..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med de fleste kort med vifte, er 28 db MEGET stille!!! Du kan jo gjøre ett oppslag i lydtrykk-tabeller på nettet! +3db er vel en dobling i lydvolum, om jeg husker riktig. MSI er det av alle 5700ultra kort med lavest støy!

Forskjellen på plain 5700, 5700LE, og 5700 ultra ligger i komponentvalg i analog delen av utgangstrinnet. Ultra trinnet skal visstnok være nær opp mot det perfekte, mht støy og signalkvalitet? Men uten selv å ha "scopet" noen verdier og sammenligning, tar jeg andres vurderinger og resultater for "god fisk"...

Happy hunting?!?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    28 db er MYE. Jeg fjernet viften på mitt FX5600 Ultra og bruker en 12 db PApst vifte isteden for. Selv det er for mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med støy? Her er noen eksempler...

Threshold of hearing - 0 dB
    Rustling leaves - 20 dB
    Quiet whisper (3 feet) - 30 dB
    Quiet home - 40 dB
    Quiet street - 50 dB
    Normal conversation - 60 dB
    Inside car - 70 dB
    Loud singing (3 feet) - 75 dB
    ...osv

Tar en to kilder som støyer med samme støynivå og legger de sammen, får en en økning på 3db. Øker du volumet på en kilde til det dobble, legger du til 6db, osv.

28 db er STILLE! Jeg hører ikke skjermkortet i støyen fra vifta til strømforsyninga og Intel sin boxed CPU vifte. Når da en legger på at musikken og filmen har kanskje i snitt 80-90 db blir dette forsvinnende lite?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    28 dB er kanskje stille, men det er likevel ikke en behagelig lyd. Sammenlignes med hvisking...intens hvisking to timer i strekk? Det er ikke alle som bare ser actionfilmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bekker små gjør en stor å...

En kan om ikke for mange fingre er av feil type, bytte ut med f.eks en slik vifteløs kjøler?

MEN, uansett så er for meg det viktigste bildet som vises på mine over 90", med hovedsaklig kosentrert lyd ut fra 1-5 av høyttalerene? I mange av mine filmer er det selvsagt mono lyd...

GeForce FX 5700ultra med DDR3 minne er uansett slik jeg nå vil definere det ett High-End kort mht bilde.

Som så mange andre kanskje har sett, er det fortsatt forbedringsmuligheter for VMR9... "Plages" en del med såkalt tearing. Ikke att det er ett problem, men det er der fra tid til annen. Fordelen med ett slikt kort og VMR9 er FARGENE, en utrolig stillhet i bildet og 3D følelse!

Har også begynt å eksprimentere med AA og AF settingene for å utnytte alle deler av kortet til forbedring av VMR9 bildet ut til CRT projectoren...

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette hadde vært noe for oss med altfor god hørsel?

Riktignok ikke MSI, men fortsatt Ultra-versjon så burde vel være det samme?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant. Hvem selger kortet?

EDIT: vennligst ta pris -og produktjakt i korrekt forum, og forhold denne tråden teknisk.

Noen som har sjekket hvilke alternative kjølemetoder som passer kortet? Jeg har akkurat bygget ferdig min htpc, og den er STILLE! Vil ikke ha noe i den som kødder det til nå. P4 3.0 northwood er aldeles konge i dette oppsettet! (går fint til 3.5-3.7 uten å ta i for mye på kjølingen)

DrE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den heatpipeløsningen på det kortet er den jeg bruker på mine to Radeon 9800 (Zalman), og den er helt suveren. Jeg har ikke bare heatpipe, men også den lille viften til, og den er umulig å høre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alles informasjon så ser det ut som om dette kortet er vanskelig å få tak i. Jeg har vært i kontakt med èn importør som er skåltom for kortet, og èn som hadde 7 på lager (hatelco). Kort utgått?

Finnes det noen andre modeller, mindre eller større gpu som kjører referansedesignet til nvidia og som er like god på bildekvalitet? (tenker da på om andre GPU`er har samme kvalitet som FX5700)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om dette ikke er produkt-prisjakt delen av forumet, kommer ett lite tips her...

Gå på hardware.no - Produktguide. Velg Skjermkort. Oppgi produsent og evt chipset, og VOILA 5 butikker med kortet tilgjengelig?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    I følge Mike Parker, mannen bak MP-moddene, så er det kun Ultra utgaven av 5700 eller 5950 som følger refereanse-layoutet fra Nvidia. De andre (5700, plain og LE - gjelder også 5900 serien) er enkler i signalveien, og ikke like bra i følge ham.
    Noen som vet om dette gjelder for 6000-kortene også? Vil kune 6800 Ultra eller GT gi best resulteter? Hva med for eksempel 6800 LE, som kun koster litt over 2K?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    Noen som vet om dette gjelder for 6000-kortene også? Vil kune 6800 Ultra eller GT gi best resulteter? Hva med for eksempel 6800 LE, som kun koster litt over 2K?
    Og som kanskje kan åpnes til GT/Ultra via nyeste RivaTuner?

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •