Hakking/Knitring i lyden etter installasjon av Windows 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hakking/Knitring i lyden etter installasjon av Windows 7

Hei!
    For noen måneder siden installerte jeg Windows 7 ultimate x86 på maskinen, og er egentlig veldig fornøyd, alt går lynkjapt og ting fungerer.

Med unntak av en ting.
    Gjevnlig knitrer og lagger lyden, dette på film, musikk og spill, programmer alt mulig.
    Dette er ikke slik vanlig hakking men lynkjapp hakking, nesten slik at man bare tror kvaliteten er lav. ofte kan det virke nesten som slike hakkeeffekter som ofte er blandet inn i trance og slikt.
    akkurat som noen slår av og på lyden hvert hundrenedelt sekkund liksom,
    Men etterhvert blir det veldig ekstremt, og ekstremt mye skurring og hakking.

Noen som vet hvordan jeg kan bekvitt dette?

Lydkortet jeg bruker er integrert i hovedkortet, Asus P5Q Pro, bruker interne lyd-driver.
    Har testet Asus driver + en driver rett fra Realtek tin side. Testet både analoge og digitale (coax) utganger.
    I tilegg har jeg prøvd et annet eksternt lydkort, et Steelseries Siberia USB Soundcard, det var like ille.
    PC-en er ofte fint rett etter reboot, men etter noen dager blir det bare verre og verre, selv om PC-en går i et greit tempo ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slår meg er at bit depth eller sample rate er satt til noe annet er det lydkortet ønsker å motta.
    Sjekk om du har f.eks satt på 16bit 48kHz og lydkortet egentlig bare støtter 44.1kHz.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det samme nå nettopp etter å ha prøvd å la PC'en oppskalere til 192kbps. Receiveren likte ikke det. Fjerna tag'en og re-starta PC'en så ble det bra igjen.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lignende problem i W7, bortsett fra hos meg låt det som små statisk el-utladninger med små mellomrom, og ikke økt intensitet med tid. Årsaken lå i Haali mediasplitter, som var satt opp med for liten input buffer. Økte denne 10x, og problem borte. Verdt å sjekke?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blueberry
    Første som slår meg er at bit depth eller sample rate er satt til noe annet er det lydkortet ønsker å motta.
    Sjekk om du har f.eks satt på 16bit 48kHz og lydkortet egentlig bare støtter 44.1kHz.
    Finner ingen instillinger for dette, men har jo prøvd to forskjellige lydkort

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hadde det samme nå nettopp etter å ha prøvd å la PC'en oppskalere til 192kbps. Receiveren likte ikke det. Fjerna tag'en og re-starta PC'en så ble det bra igjen.
    mhm, jeg har ikke prøvd noe slikt.

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hadde lignende problem i W7, bortsett fra hos meg låt det som små statisk el-utladninger med små mellomrom, og ikke økt intensitet med tid. Årsaken lå i Haali mediasplitter, som var satt opp med for liten input buffer. Økte denne 10x, og problem borte. Verdt å sjekke?
    Det kan lyde som statisk el utladning her også, men har ikke Haal mediasplitter installert.

Desutten gjelder det alle lyder, til og med system lyder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Control Panel -> Sound -> (device) -> Properties -> Advanced (og Supported Formats, når du først er der inne)
    Kanskje lite sannsynlig at det har med problemet å gjøre, med verdt en sjekk.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om det er samme problem som du har men hos meg så knitrer det i lyden konstant ved avspilling av film i WMP/Mediaportal. Musikk, DVD og blu-ray funker fint. Har ATI lydkort koblet til med HDMI til receiver. Har ikke klart å finne ut av problemet enda!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm, jeg har ikke prøvd noe slikt.

Det kan lyde som statisk el utladning her også, men har ikke Haal mediasplitter installert.

Desutten gjelder det alle lyder, til og med system lyder.
    Det er nok mange grunner til å få støy som minner om statiske utladning. Var nettopp innom et problem med manglende sync mellom to komponenter i lydkjeden. Da ble det også (med ujevne mellomrom) bittesmå glipper i musikken, av og til litt støyaktige hopp (skikkelig gode beskrivelser her). Uten å ha finlest andre poster her, har du sjekket at du har samme sample rate hele veien gjennom, og at alt går på samme masterklokke?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du har testet både innbygd chip (får jeg lov å si huff?) og eksterne lydkort med samme resultate, ville jeg begynne å ta en titt på hvordan software er satt opp.

Det første du bør gjøre er å skru av alle systemlyder.
    Jeg ville absolutt teste et oppsett der du kjører lyden i ASIO. Da er du garantert bypass av alle ting Windows måtte finne på å gjøre med lydstrømmen. Du kan teste ut foobar med asio plugin (tror jeg). Evt gratisperiode med J.River Media Center, det er veldig bra i så måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv også å redusere hardware aksellerasjonen på lyd et hakk, dvs. fra full og dra slideren et hakk ned.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Det er nok mange grunner til å få støy som minner om statiske utladning. Var nettopp innom et problem med manglende sync mellom to komponenter i lydkjeden. Da ble det også (med ujevne mellomrom) bittesmå glipper i musikken, av og til litt støyaktige hopp (skikkelig gode beskrivelser her). Uten å ha finlest andre poster her, har du sjekket at du har samme sample rate hele veien gjennom, og at alt går på samme masterklokke?
    Hvordan sjekker jeg dette?
    I og med at du har testet både innbygd chip (får jeg lov å si huff?) og eksterne lydkort med samme resultate, ville jeg begynne å ta en titt på hvordan software er satt opp.

Det første du bør gjøre er å skru av alle systemlyder.
    Jeg ville absolutt teste et oppsett der du kjører lyden i ASIO. Da er du garantert bypass av alle ting Windows måtte finne på å gjøre med lydstrømmen. Du kan teste ut foobar med asio plugin (tror jeg). Evt gratisperiode med J.River Media Center, det er veldig bra i så måte.
    Det kan jeg teste, må bare vente til hakkingen og knitringen starter igjen (Tar vel noen dager).
    Sitat Opprinnelig postet av mitchman
    Prøv også å redusere hardware aksellerasjonen på lyd et hakk, dvs. fra full og dra slideren et hakk ned.
    Hvor endrer jeg dette?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan sjekker jeg dette? [...samme masterklokke]
    Når det gjelder at det er samme samplerate tvers gjennom, så kan du garantere dette ved å kjøre lydstrømmen som ASIO. Tror det samme gjelder om du bruker WASAPI i W7.

Tja, litt enklere sagt enn gjort kanskje, det der med å sjekke klokka. Forslaget mitt høres antagelig litt merkelig ut, men i mitt oppsett er det en ting som må tas hensyn til. Jeg har et eksternt lydkort/DAC som går på samme klokke som et internt kort. De må settes opp som master og slave.

Mulig du kan tenke som så at så lenge du bruker onboard lydchip må du bare anta at produsenten har tenkt på det. Har ikke noe godt forslag til hvordan det skal sjekkes. Dessuten burde feilen oppstå umiddelbart, ikke etter noen dager. ops:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da du prøvde eksternt lydkort - hvordan var det koblet? USB?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ASIO, da mener dere programmet ASIO4ALL? for jeg testet å installere det, men kan ikke finne ut noe fornuftig med det :P:

Ellers, det eksterne lydkortet var USB ja.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Har forrsten tatt opp en rundt 2 min MP3 av FamilyGuy ved å holde mic inntil venstre høyttaler, sånn for å vise dere hvordan lydene er:
    http://www.myupload.dk/showfile/530868592b2.mp3/
    Dem er ikke så ille i starten, men blir bare verre og verre etter som PC-en står på.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Btw, tok bilde av minneforbruket.

Det ser jo høyt ut, men det er somregel slik, men alt går raskt nok i massevis, og det er jo tross alt ledig minne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •