Hjelp Angående valg av skjermkort til HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp Angående valg av skjermkort til HTPC

Hei,

Dette er oppsettet til Htpc'n jeg har bestillt...

• Silverstone Sugo SG06B Mini-ITX Sort Vif
    • ZOTAC H55-ITX WiFi - Hovedkort - mini-IT
      H55ITX-A-E
    • Corsair XMS3 - DDR3 Minne - 4 GB - DIMM 240-p
    • WD CAVIAR GREEN 1.5TB SATA2 64MB INTELLI
      WD15EARS
    • Intel Core i3 540 / 3.06

Kabinetet består av en 300w psu. er det nokk til å kjøre dette skjermkortet?

Club3D Radeon HD5750 1GB GDDR5

Vil helst gå for et vifteløst skjermkort siden denne skal stå i stuen. og ja den skal brukes til gaming sånn av og til

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anakta
    Hei,

Dette er oppsettet til Htpc'n jeg har bestillt...

• Silverstone Sugo SG06B Mini-ITX Sort Vif
    • ZOTAC H55-ITX WiFi - Hovedkort - mini-IT
      H55ITX-A-E
    • Corsair XMS3 - DDR3 Minne - 4 GB - DIMM 240-p
    • WD CAVIAR GREEN 1.5TB SATA2 64MB INTELLI
      WD15EARS
    • Intel Core i3 540 / 3.06

Kabinetet består av en 300w psu. er det nokk til å kjøre dette skjermkortet?

Club3D Radeon HD5750 1GB GDDR5

Vil helst gå for et vifteløst skjermkort siden denne skal stå i stuen. og ja den skal brukes til gaming sånn av og til

mvh
    Hei Anakta.

Jeg ville nok IKKE kjøpt et slik kort og satt det sammen med en 300w psu. Selv om dette KAN fungere, i hvert fall en kort tid. Problemet er at 300w psu ikke er 300w. Du er heldig om den klarer 240 over tid, og selv det blir kanskje i tynneste laget. Nå oppgir produsenten selv (ati) at gpuen sluker under 90 watt på maks load, hvilket er relativt lavt, men likevel...

Hvis jeg var deg ville jeg gått for et billigere, men likevel like kompetent HTPC kort. 5750 ++ er for folk som har tenkt å spille 3d-spill på pcn, så mitt forslag forutsetter at du kun har tenkt å se Full-HD film (bluray) og få True-HD lyd til forsterkeren. Har du tenkt å 'game' burde du fått deg en strekere psu. Og kanskje gått for 5770 i stedet. Til omtrent samme prisen.

Her er et forslag:
    SAPPHIRE TECHNOLOGY RADEON HD 5450 HYPERMEMORY - HDMI - 512 MB GDDR3 - PCI-EXPRESS 2.0 (11166-08-20R) kjøp billig sammenligne pris tilbud

Dette er mer enn godt nok til bluray og True-hd og koster bare 335,-. I tillegg er det vifteløs (lydløst) og ENDA en ting : Det er Lavprofil. Du kan koble fra VGA biten (det følger med en ekstra, mindre, sleide) slik at den passer i VIRKELIG små kabinetter (skulle du få lyst til å skifte en gang). Ser jo at du prøver deg på et itx-oppsett.

Lykke til. 8)

EDIT: Og ikke bry deg med at det 'bare' er 512 mb ram. De putter alt for mye minne i kortene i dag uansett. Et 5450 (spesielt et 5450-ddr2 kort) vil aldri klare å benytte seg av 1gb minne uansett. Det er rett og slett for tregt. Og det samme gjelder en del andre kort som de "oppgraderer" til 1gb for tiden...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt takk for svar!

Den 300w psu'n følger me kabinetet. har sjekket at max watt til skjermkort kabelen er 72w.
    Har vurdert 5450 men da er faktisk cpu "skjermkortet" bedre. er så lite å tjene på skjermkort da.

Har letet overalt etter en ITX psu som jeg kan bytte ut med den orginale for å få mer strøm, men har ikke hatt mye hell der

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt over noen mnd med 5750 og 5770 kortet på både core i5 og diverse X2 CPUER fra AMD. Med blueRaybrenner og 1 HD i systemet. Dette sto da i et Chieftec HIFI HTPC kabinett med 300W PSU. Hadde aldri noen som helst problemer med denne PSUen. Har rippet, kodet, spilt av BD film og stresset systemet over lengre tid uten noen som helst problemer her. Men! Det skal sies at jeg ikke har spillt noen spill så det kan jeg ikke svare deg på. Eneste er at jeg har brukt Pinnacle Studio 14 til å rendere opp lange filmklipp som tok timesvis. Der bruker Pinnacle GPUen ganske heftig til tider og dette gikk bra. Men som sagt så lan jeg ikke svare på dette når det gjelder spill.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som kan sje hvis GPU stresser for mye? at systemet skruer seg av verstefall eller ?

Takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som kan sje hvis GPU stresser for mye? at systemet skruer seg av verstefall eller ?

Takk for svar.
    Du får som regel en blåskjerm, så starter maskina på nytt. Har du uflaks så kan du skade en del filer på harddisken din.

Spørsmålet er vel om du skal spille spill på denne maskina og hvilke type spill.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette vil gå ganske bra. Du hadde ikke så mye inni der som suger strøm. Men som andre sier, du er i grenseland her.

En liten tanke dog, du vi ha et vifteløst skjermkort? Men dette vil resultere i at du får det varmere inni kabinettet, noe som i verstefall gjør at cpu også blir varmere og må skru opp viftehastighet.

Jeg ville heller kikket på en løsning alà det HIS kaller IceQ (eller kalte det i allefall når jeg var aktiv i pc-bygging). Uansett, prinsippet her er at den suger luft innenfra kabinettet og blåser den varme luften ut bak pc'en. Det eneste som varmer da er baksiden av gpu (som det gjør på nesten alle skjermkort). Disse er også så lydløse at du neppe vi høre det. Hadde store problemer med å høre at mine gikk selv om jeg holdt øren helt inntill.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Tror dette vil gå ganske bra. Du hadde ikke så mye inni der som suger strøm. Men som andre sier, du er i grenseland her.

En liten tanke dog, du vi ha et vifteløst skjermkort? Men dette vil resultere i at du får det varmere inni kabinettet, noe som i verstefall gjør at cpu også blir varmere og må skru opp viftehastighet.

Jeg ville heller kikket på en løsning alà det HIS kaller IceQ (eller kalte det i allefall når jeg var aktiv i pc-bygging). Uansett, prinsippet her er at den suger luft innenfra kabinettet og blåser den varme luften ut bak pc'en. Det eneste som varmer da er baksiden av gpu (som det gjør på nesten alle skjermkort). Disse er også så lydløse at du neppe vi høre det. Hadde store problemer med å høre at mine gikk selv om jeg holdt øren helt inntill.

Geir Arne
    Jeg har et vifteløst og tenkte samme sak og koblet til en liten vifte bak som fulgte med mitt Chieftek kabinett. Etter en stund så tenkte jeg at jeg skulle teste uten og det har fungert fint. Blir ikke særlig varmt. Men 5770 har jeg ikke testet uten vifte så det vet jeg ikke helt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt opp og ned. En stund siden jeg holdt på også. Men i idle går jo alle nye skjermkort lett, men når man stresser de ser man ofte at de vifteløse lager mer varme, som igjen går ut over andre komponenter.

Men poenget til løsningen jeg nevnte var at den suger luften fra kabinettet - gjennom kjøleribbene - og ut av kabinettet igjen slik at den varme lufte fra skjermkortet forsvinner ut. Og så får man litt "gratis" sirkulasjon i kabinettet, samt at den er som nevnt nermest lydløs. Tror ikke jeg har vært borti noen cpu- eller strømforskyningsvifter som bråker mindre enn denne.

Men om du tenkte på vifte på skjermkortet som bare blåser på ribbene kontra en passiv løsning er jeg enig i at det blir ett fett. Evt om man har et avansert kabinett med inndelte soner. Det eneste man da risikerer er at core-temp'en blir litt høy, men det tåler de lett selv over tid.

Edit: Mente du(plasmaboy) at du hadde satt på en vifte direkte på skjermkortet eller bak i kabinette for å suge/blåse luft?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt opp og ned. En stund siden jeg holdt på også. Men i idle går jo alle nye skjermkort lett, men når man stresser de ser man ofte at de vifteløse lager mer varme, som igjen går ut over andre komponenter.

Men poenget til løsningen jeg nevnte var at den suger luften fra kabinettet - gjennom kjøleribbene - og ut av kabinettet igjen slik at den varme lufte fra skjermkortet forsvinner ut. Og så får man litt "gratis" sirkulasjon i kabinettet, samt at den er som nevnt nermest lydløs. Tror ikke jeg har vært borti noen cpu- eller strømforskyningsvifter som bråker mindre enn denne.

Men om du tenkte på vifte på skjermkortet som bare blåser på ribbene kontra en passiv løsning er jeg enig i at det blir ett fett. Evt om man har et avansert kabinett med inndelte soner. Det eneste man da risikerer er at core-temp'en blir litt høy, men det tåler de lett selv over tid.

Edit: Mente du(plasmaboy) at du hadde satt på en vifte direkte på skjermkortet eller bak i kabinette for å suge/blåse luft?

Geir Arne
    Den står bak i kabinettet bare for å suge ut varmen.
    Jeg har latt systemet stått på over natten med koding av film, og dette er etter at jeg har sett et par BD filmer. Grafikkortet ble ikke nevneverdig varmt hverken med eller uten vifta bak i kabinettet. Tror som sagt at dette med varme fra komponenter idag er litt overdrevet. De tåler en del varme og det kan ikke sammenlignes mot slik det var for noen år tilbake. Utviklingen har gått videre på dette punktet hvis man ser bort fra de nye Nvidia GTX470 og 480 som man må ha hansker på seg for å ta på

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, når det er idle så vil det naturlignok ikke bli varmt. Å dekode en film (om jeg forstår deg rett) er kun cpu avhengig. Sett på en torturtest eller heftig spilling i grenseland av hva skjermkortet klarer så skal du se hva jeg mener med varme. Cpu og gpu er de komponentene som lager mest varme. Og lager gpu'en varme som igjen blir blåst ned på prosessoren kan denne mått spinne opp noen rpm for å kunne kjøle like godt. Les noen teste på hw.no og du vil se at de skjermkortene med passiv kjøling holder høyere core-temp enn de med vifte. Og den varmen forsvinner vanligvis ikke ut av kabinettet.

Men når du satt inn en vifte bak i kabinettet er jeg rimelig sikker på at tempen på cpu gikk ned, som gjør at viftehastigheten på denne kan reduseres.

Men dette gjelder kun ved spilling og tunge oppgaver. Til surfing og BR vil dette gå helt fint.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, når det er idle så vil det naturlignok ikke bli varmt. Å dekode en film (om jeg forstår deg rett) er kun cpu avhengig. Sett på en torturtest eller heftig spilling i grenseland av hva skjermkortet klarer så skal du se hva jeg mener med varme. Cpu og gpu er de komponentene som lager mest varme. Og lager gpu'en varme som igjen blir blåst ned på prosessoren kan denne mått spinne opp noen rpm for å kunne kjøle like godt. Les noen teste på hw.no og du vil se at de skjermkortene med passiv kjøling holder høyere core-temp enn de med vifte. Og den varmen forsvinner vanligvis ikke ut av kabinettet.

Men når du satt inn en vifte bak i kabinettet er jeg rimelig sikker på at tempen på cpu gikk ned, som gjør at viftehastigheten på denne kan reduseres.

Men dette gjelder kun ved spilling og tunge oppgaver. Til surfing og BR vil dette gå helt fint.

Geir Arne
    Når jeg mente koding av film så brukte jeg Pinnacle Studio 14 som kodet et flere timers langt prosjekt med en haug av 3D effekter. Da bruker Pinnacle GPUen. Når det gjelder avspilling av HD materiale så bruker du GPUen også, men ikke så tungt som på spill. Jeg har også kjørt Pasmark sin Burn in test et par timer uten at dette gjorde så mye på tempen. Men ikke missforstå meg, det blir varmt, men ikke noen varme som gjør at CPU vifta eller PSU vifta girer opp. Den tåler dette fint.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på noe angående strømforsyninger..

Si f.eks en psu er på 500w.. hvordan er det fordelt? er det sånn at hovedkortkabelen gir ut så og så mye strøm.. og skjermkortet gir ut resten. f.eks hovedkortkabelen gir ut 250w og skjermkort kabelen gir ut 250w..

Eller er det sånn at hvis jeg kobler bare til hovedkort kabelen. så er det 500w tilgjengelig?

Vet ikke om det var så veldig godt forklart, er dårlig på dette området :P

Takk for alle svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på noe angående strømforsyninger..

Si f.eks en psu er på 500w.. hvordan er det fordelt? er det sånn at hovedkortkabelen gir ut så og så mye strøm.. og skjermkortet gir ut resten. f.eks hovedkortkabelen gir ut 250w og skjermkort kabelen gir ut 250w..

Eller er det sånn at hvis jeg kobler bare til hovedkort kabelen. så er det 500w tilgjengelig?

Vet ikke om det var så veldig godt forklart, er dårlig på dette området :P

Takk for alle svar!
    Om du orker så kan du jo lese litt om dette her : Power supply rail - Wikipedia, the free encyclopedia

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •