Min pc vil ikke starte.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, der skjer absolutt intet når bryteren dyttes inn, men grønnt lys er der bak på pc`en ved strøminntaket.
    Takker for alle svar, desverre er jeg litt en noob med pc, er redd for å skade noe, statisk elektrisitet, passord osv...dog skiftet jeg selv minne på den for et par år siden...
    Om jeg finder dette batteriet på hovedkortet, fjerner det og setter det i igjen, der er da ingen ulemper etterpå?
    Men ja, jeg tror egentlig også på strømforsyningen som et problem her...

Newcomer Torbjs sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være lurt å ta ut batteriet ja, etterpå skal det stort sett gå bra, du får en melding hvis maskinen starter om at du må trykke F1 eller en annen F-knapp for å "use default settings" eller noe sånt. Helt uproblematisk.

Jeg ville også prøvd tatt ut alle ram-brikkene, for så å sette inn igjen en av de.

Her er en guide til hvordan du kan prøve å starte strømforsyningen selv, bare for å se om det er liv i den i det hele tatt.

How To: Jump Start A Power Supply (PSU) / Test A Power Supply And Components - Overclock.net - Overclocking.net

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et alternativ til å ta ut PSU og jumpstarte den, så kan du først måle om det er spenning over startbryteren. Mål på ledningene som går inn/ut på startknapp og evnt følg ledningene tilbake til opprinnelsesestedet i kabinettet og se om de fremdeles er tilkoblet og OK i den enden også. Dersom det er spenning over knappen så kan du koble fra bryteren og ohme den og se om den legger inn når du betjener ON/OFF.

Kan være trangt og ledningene er jo isolert, så det kan bli litt fikling å komme til...:???:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hrmmf!
    Jeg slepte pc`en ned til Datakjeden i går så han kunne finde ut hva der var galt. Ekspedienten kom tilbake og sagde den fungerte fint, jeg trodde ikke mine ører.
    Gikk inn på verkstedet og så det med egne øyne, så ja, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal tro. Han sagde den sikkert bare trengte litt frisk luft...
    Slepte den hjem igjen, og ja, den fungerer fint igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation pc som dør etter å ha vært strømløs kan gjennopplives med litt triksing..

halla.
    husk at det er en enkel sak å teste strømforyninga i en pc.
    det er bare å ta ut den brede atx kabelen som går fra strømforsyninga til hovedkortet og kortslutte den grønne ledningen mot en av de svarte ledningene. da starter strømforsyninga opp hvis den er i orden.
    helt sant, bare prøv det. det er helt ufarlige spenninger det er snakk om, og du kan godt bruke en utrettet binders og holde i den uten hansker. det gjorde jeg for senest 3 timer siden.

men over til poengen mitt. jeg vet ikke akkurat HVA som er feil med pcer som dør etter å ha vært strømløs, men jeg har vært utsatt for 2 stk de siste årene, begge dellmaskiner btw. det man kan gjøre for å lure dem igang igjen er å kortslutte den grønne pinnen på atx kontakten mot en av de svarte, men denne gangen MED atx pluggen stående i hovedkortet. da tvangsstarter man strømforsyninga og dermed hele pcen hvis det ikke er noe annet alvorlig galt med den da. neste gang kan man starte opp pcen som vanlig med av/på knappen, og den fungerer som normalt. dvs, helt til neste gang pcen blir strømløs enten fordi strømmen forsvinner eller at du tar ut kontakten. da må man kortslutte grønn/svart ledning igjen. har testet dennne prosedyren på 2 forskjellige datamaskiner nå, senest i dag på svigerfar sin maskin.det er jo nærliggende å tro at det har noe med backupbatteriet å gjøre ettersom det bare oppstår når pcen blir strømløs. jeg har ikke fått byttet det på svigerfar sin pc enda, skal gjøre det snarest, men på min gamle dellpc hjalp det ikke med nytt batteri heller. der har jeg festet 2 ledninger på atx kontakten, en fra grønn og en fra en av de svarte, og dratt endene ut av kabinettet sånn at det er enkelt å kortslutte grønn/svart hvis det skulle bli behov f.eks ved strømbrudd. det er et par år siden jeg "hjelpestartet" min gamle dell for første gang, og den er fortsatt i drift hos mine onkelunger. :-)

så en kommentar til vedkommende som skrev at utstyr ikke uten videre slutter å virke når det er strømløst. min erfaring er at det er NETTOPP DA de fleste feilene oppstår. jeg jobber i en papirfabrikk, og maskinene rusler og går problemfritt helt til de skal kjøres igang etter en stopp. det er som oftest DA feilene oppstår. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hrmmf!
    Jeg slepte pc`en ned til Datakjeden i går så han kunne finde ut hva der var galt. Ekspedienten kom tilbake og sagde den fungerte fint, jeg trodde ikke mine ører.
    Gikk inn på verkstedet og så det med egne øyne, så ja, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal tro. Han sagde den sikkert bare trengte litt frisk luft...
    Slepte den hjem igjen, og ja, den fungerer fint igjen.
    En klassisk "flyttefeil"
    Omtrent som hukommelsestap i tegneserier :grin:
    Men det var jo flott det

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •