Bygge HTPC for 1 stk audiofil+1 stk nerd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer beritrep sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge HTPC for 1 stk audiofil+1 stk nerd

Hei!

Nå er feriepengene på plass, og det er endelig klart for å skrape den gamle Helios X3000'en, en plastboks som må kunne sies å ha vært innafor bomkjøp-kategorien. Bråker som et jetfly, og uten de lovte software-oppdateringene fra leverandøren ble den fort utdatert.. Neste boks skal altså ha Windows; regner med at Microsoft ikke går konkurs med det første.

Nå skal det altså HTPC i hus, og vi har et budsjett mellom 5000 og 10000 et sted, med følgende funksjonskrav:

• Må passe i standard stereobenk
    • Blue-Ray-spiller (ikke brenner)
    • Trådløst internett
    • Ca 4-6 USB-innganger, hvorav 2 må være i front
    • HDMI-kobling til en relativt ordinær 32"-skjerm
    • Ingen tunge spill; kun Commodore/Amiga-emulatorer med USB-joystick
    • Spille av film/tv-serier/vorspielvideoer gjennom Boxee/XBMC/NRK nett-TV/YouTube (må finne et pc-alternativ til Logitech Cordless Mediaboard Pro for PS3, men det er en annen historie..)
    • Avspilling av musikk i FLAC-format
    • God lydkvalitet ved avspilling av CD
    • Veldig lydsvak
    • Fjernkontroll er ikke kritisk; skal bruke Harmony One
    • Kortleser for SD, XD etc
    • Lydutganger til surroundforsterker
    • Muligheter for å utvide/bygge om etter hvert, f.eks. for å erstatte Canal Digital sin kabel-HD-tuner

Jeg har aldri beveget meg lenger inn i en PC enn et par harddiskbytter, men jeg har funnet veldig gode tips her (Anbefalinger for kjøp av HTPC - Forum - Audiovisuelt.no) og her (http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ig-gronn.html), og har basert budsjett/komponentplan litt på dette. Har funnet priser litt her og der (totalt 8500 kr inntil videre); skal jobbe litt med logistikken når jeg har sementert komponentplanen.

Nåværende komponentplan er som følger:

Er jeg inne på noe, eller er det noe jeg bør bytte ut? Noe som mangler?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser greit ut det der. Husk at DVB-C ofte går på PCI-bussen, så hvis du vil ha to kort kan det bli vanskelig. Alternativt gå for USB-kort.

/S

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt! Ta å bygg en identisk HTPC som min Tror den står i signaturen til BM-Volvo på HW forumet :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ta en kikk på Nvidia ion, små kort(mini-itx) har bare en expansjons plass, enten pci eller pci-e men kan til
    gjengjeld kjøres helt viftefrie, det og med en strømforsyning uten vifte.
    er HD-lyd viktig kan du jo kjøpe ati 5450 og kjøre usb-dvbc tunere som nevnt tidligere.
    Dog har jeg enda ikke funnet en usb-dvbc tuner som støttes under linux. Men skal du allikevel ha windows er det jo ikkenoe problem.

f.eks:
    Komplett.no - ASUS AT3IONT-I Deluxe, Intel®Atom330

Nvidia ion ser kanskje svak ut, men takler HD film og tuneroppsett.

vil tro at tastaturet du har lagt frem støttes under windows og,
    ta et kjapt google søk og du får svar.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for innspill!

Har lett litt rundt på diverse nettbutikker, og det ser ut til at jeg lander her:

Totalt: 7410 kr, pluss frakt fra Multicom, Pixmania og Datakjeden.

Hovedkortet ser svært så velutstyrt ut (etter mine behov), så jeg satser på å vente med evt. ekstra lydkort til vi har testet oppsettet. DVB-C ligger litt på hylla for nå, men det er flott å vite at muligheten er der!

Det eneste jeg er i tvil om, er harddisken. Bør jeg gå for 64 MB cache uten StableTrac, eller 32 MB cache med StableTrac?

PS: jeg ble fortalt at PS3-tastaturet ikke fungerte med PC av en kompis av meg; viser seg at han ikke hadde bluetooth på PC'en.. Funker dårlig da ja. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med strømforsyning til hovedkortet forrestn, ala bærbar adapter.
    dekker hovedkortet pluss 2 sata enheter tror jeg, kanskje mer?, sjekk reviews ellernoe.

så blir unødvendig å kjøpe strømforsyning.

du kan også vurdere mindre kabinett, hovedkortet er bare 17x17cm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du bommer litt her. ION systemet har spec til å kjøre HD, men det er bare såvidt. MEd oppsettet ditt så får du heller ikke HD lyd.

Om jeg var deg så hadde jeg heller satset på AMD sine X2 CPUer. De er veldig kraftige til prisen og utvikler minimalt med varme. I tillegg så hadde jeg helt klart gått for et ATI 5xxx serie grafikkort. Dette koster minimalt og gir deg full HD lyd og bilde.

En annen ting er diskløsningen. Fler og fler heller over til SSD disker i HTPCer. Kombiner en liten SSD disk til systemet og så bruker du eksterne disker til lagring.

Når det gjelder Thermaltake så har jeg min mening om dette merket. HAr jobbet med dette merke i noen år og kvalieten oser ikke akkurat bra. Spesiellt PSU og vifteløsninger har hatt en tendens til å gå lett i stykker. Så her ville jeg egentlig ha styrt unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok meg friheten å sette opp et system som jeg vet funker da jeg etter flere mnd med testing har endt opp med dette selv.

Chieftec HIFI kabinett : ps.no - Black Hi-Fi Series ATX Media Center Full Aluminium VFD & Remote 1x5.25" 1x3.5" WO/PSU
    Chieftec PSU : ps.no - 450W PSU with ATX 12V 2.3 w/14cm Fan PFC 80 Plus
    Asus M4N68T-M HK : ps.no - Mainboard S-AM3 nForce630a mATX PCI-E VGA(256) Audio GbLAN SATA-II Raid DDR3 D-sub
    AMD Athlon X2 245 65W: ps.no - CPU Athlon II X2 245 65W Socket AM3 2MB 2900Mhz Boxed
    2x2GB Apacer DDR3 minne : ps.no - Memory DDR3 2.0GB 1333MHz PC10666 Retail Single Module (1x2048)
    Intel X25-M 80GB SSD : ps.no - 2.5" FlashDisc/SSD SATA 80GB Postville MLC High Performance X25-M 34nm GEN2
    ATI Radeon HD 5450 : ps.no - VGA-Card Radeon HD5450 1024MB PCI-E D-Sub/DVI/HDMI HDCP Heatsink DDR3
    Aopen BluRay spiller: ps.no - Blu-Ray Rom Reader SATA 4X Internal Bulk Black BDR0412SA
    Windows 7HP 64bit : ps.no - Windows 7 Home Premium Norwegian DVD Win7 64-Bit OEM

Prisen her blir da 7 660,- uten frakt.

Etter flere mnd med testing så har jeg satt opp dette systemet med Any DVD HD som rippe og dekrypter program. Dete eneste seriøse der ute som virker. Fra samme produsent bruker jeg Virtual Clone Drive som monterings program for iso filer.

Som avspiller har det stått mellom Power DVD eller Total Media Theater 3. Har hellt mot TMT3 en stund men etter siste Patch fra Power DVD så endte jeg opp med den. Bildet her er fantastisk stabilt og absolutt ingen problemer med panoreringer. Like bra bilde som hvilken som helst BD spiller og laster inn filmen i løpet av noen få sekunder. I tillegg så kommer Power DVD som plugin til MEdia Center.

Når det gjelder arkivering og listing av filmer så bruker jeg en plugin i MCE som heter mymovies : My Movies - Home
    Dette er et genialt program som håndterer filmene dine.
    Hva musikk angår så bruker jeg den nye versjonen av spotify som lar deg importere musikken din lokalt og i tillegg lar deg snoke og spille av listene til Facebook vennen dine.

Med SSD disk i denne maskinen så går oppstarten på under 20sekunder.
    Varmeutviklingen er ekstremt lav og støynivået er et ikke tema.
    Det følger med en egen fjernkontroll til kabinettet som lar deg slå av og på maskina i tillegg til å styre MCE. Displayet i fronten er som på alle HTPC kabinett verdiløse. Dette har jeg koblet ut i tillegg til lampa som viser harddisk aktivitet og powerlampa. Så fronten er helt mørk. Fri for strølys

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg også ville unngått ION grunnet senere utbyggingsmani og fordi CPU er svak noe du vil merke på alt annet enn videovisning.

/S

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for verdifulle innspill, alle sammen!

Jeg har bestemt meg for å bygge en enkel liten sak akkurat nå; har mye å lære, ser jeg.. Hvis og når utbyggingssjuka tar meg (og den gjør det nok), får jeg et godt påskudd til å selge den førstefødte og bygge en ny HTPC.

Mitt enkle oppsett blir da som følger:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmaboy:Har bestilt samme setupen som deg. Barer lurer litt på dette med disken. 80 gig? Det er vel litt knapt? Bruker du flere disker i den eller har du NAS koblet til?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommylad
    Plasmaboy:Har bestilt samme setupen som deg. Barer lurer litt på dette med disken. 80 gig? Det er vel litt knapt? Bruker du flere disker i den eller har du NAS koblet til?
    Har 8TB koblet til eksternt via 2 av disse : ps.no - External Harddisk Case For 2.5"/3.5" SATA USB2.0/E-SATA Blackbox Series Raid:0/1/JBOD/SAFE33&55

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beritrep
    Tusen takk for verdifulle innspill, alle sammen!

Jeg har bestemt meg for å bygge en enkel liten sak akkurat nå; har mye å lære, ser jeg.. Hvis og når utbyggingssjuka tar meg (og den gjør det nok), får jeg et godt påskudd til å selge den førstefødte og bygge en ny HTPC.

Mitt enkle oppsett blir da som følger:

He he! Ja da syntes jeg du burde ta til deg litt info. Du har altså kjøpt ION systemet til 1495,-. For den prisen kan du jo få et greit hovedkort, et ATI 5450 grafikkort som gir deg full HD lyd og bilde+en 3.0Ghz dobbeltkjerne CPU som freser ifra ion systemet. En Atom CPU på 1.6Ghz vs X2 på 3.0Ghz er rått parti til samme pris.. Mao det du har valgt gir deg jo ikke full hd lyd og er relativt skjelvende når det kommer til HD generellt. i tillegg så får du jo testvinneren Intel X25M gen2 SSD disken på 80GB til ca 70,- mer enn 64GB du har satt opp. Jeg beklager å måtte si det men jeg mener du gjør et dårlig valg/kjøp her. Beklager å trampe deg på tærne her men jeg vil jo egentlig bare forsøke å hjelpe til

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, takk for gode innspill!

Har ikke begynt å bygge enda (solen skinner, kan ikke sitte inne og mekke da), så jeg har all mulighet til å endre på oppsettet slik at jeg ikke går i bomkjøpfella..

Bare én ting: jeg ser ikke trådløst nett eller bluetooth i oppsettet ditt. Er det jeg som er blind her?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beritrep
    Igjen, takk for gode innspill!

Har ikke begynt å bygge enda (solen skinner, kan ikke sitte inne og mekke da), så jeg har all mulighet til å endre på oppsettet slik at jeg ikke går i bomkjøpfella..

Bare én ting: jeg ser ikke trådløst nett eller bluetooth i oppsettet ditt. Er det jeg som er blind her?
    Om det er mitt oppsett du sikter til så holder jeg meg langt unna trådløst. Bruker Gigabit router og switch, med Cat6 kabel alle veier og gigabit nettverkskort i Pcene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy

Thanx! bestilt!..Fortsetter å klone oppsettet ditt :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •