Trenger hjelp til bygging av HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer Marky Mark sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til bygging av HTPC

Hei!

Trenger hjelp til bygging av HTPC.
    Dette skal vær en bursdagsgave til meg fra min bedre halvdel :grin:
    Men siden hun ikke kan så mye med pc, så skulle jeg velge ut det jeg ville ha.
    Budsjettet jeg har då er på 4000-4500,-

HTPC'en skal hovedsakelig brukes til å streame filmer(720p og 1080p mkv), musikk og bilder fra en annen maskin. Skal og brukes til spotify og surfe på nett.
    Vil gjerne ikke ha noen problemer med at det hakker når jeg ser full hd klipp fra youtube og andre sider.
    Hadde og vert kjekt å kunne spille noen spill med dette systemet, men det er ikke noe første prioritet, siden jeg har en annen pc til dette.

Vanskelig å si hvilke andre krav jeg har utenom det. Men vil bare få så mye som muligt for det budsjettet jeg har.

Hadde og vert kjekt hvis jeg kunne bestilt alt dette fra samme nettside, sånn at alt kommer i en samla pakke.

Andre krav jeg har til hver enkel del er vel:

Kabinett:
    Krav jeg har til kabinett er at det skal ver minimalistisk, en så god løsning som mulig på det og bråke minst mulig(da tenker jeg på viftene)
    har sett litt på et par silverstone kabinetter og dette: Antec Fusion Remote - Prisguide - Hardware.no

CPU:
    Der vil jeg gjerne ha en core i3 CPU. hørt mye bra om det, pluss at jeg alltids har hatt best erfaring med intel systemer kontra amd.

Minne:
    Vil ha minst 4 gb.

HK:
    Helst et med ion skjermkort innebygd. kjekt å ha sånn just in case.

Skjermkort:
    Kunne tenkt meg et fra ATI 5 serien. sånn at jeg kan få bilde og lyd gjennom hdmi. Pluss kunne vert kjekt å spille med litt kraftigere grafikk en det du kan med et ion skjermkort.

Optisk enhet:
    Kunne tenkt meg en bluray leser, men kun hvis det ikke overstiger budsjettet. Dette kan jeg og kjøpe senere.

Hdd:
    Hadde vert kjekt med en ssd disk, men dette prioriterer jeg ikke. Har en 3,5" 300gb sata2 som jeg ikke bruker som jeg kunne fyrt inn i denne.

Detter er allerede kjøpt inn siden det er en tanke som jeg har sittet med lenge, men aldri kommet lenger en å bestille 2 windows 7 ultimate når jeg bygget min siste hoved pc.

Hadde satt pris på å få hjelp med dette her. Har liksom aldri helt satt meg inn i alt det med HTPC og hvordan alle mine krav om hw skal passe inn i et lite kabinett. Da tenker jeg på størrelse og at de forskjellige delene skal jobbe godt sammen.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et Gigabyte GA-H55M-S2H og en Core i3-530 vil du kunne kjøre Dolby TrueHD og DTS-HS via HDMI, og du vil kunne kjøre DXVA.
    Med 4GB budsjett-RAM og kabinett på toppen av det havner du på ca. 3800,-

Hovedkort:
    Komplett.no - Gigabyte GA-H55M-S2H, H55, Socket-1156

CPU:
    Komplett.no - Intel Coreâ„¢ i3 Dual Processor i3-530

RAM:
    Komplett.no - Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Men så ser jeg at kabinettet blir levert uten PSU, så vi kan legge til 460,- for en Corsair 400w

Da skulle det hele havne på ca. 4300,-

Om du skal ha BD-drev kan du plusse på 800-1000,-
    AMD HD5000 serie og harddisk virker litt utenfor rekkevidde, men siden du ikke trenger skjermkortet til annet en spilling, og du har disk fra før ser jeg ikke helt problemet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm virket ikke helt feil dette her nei

Men feks kabinettet kunne jeg godt byttet mot et billigere hvis jeg kunne fått et skjermkort inn der sånn at noen spill kunne blitt spilt. Kabinettet der var bare et eksempel på et som jeg synes var stilligt.

Jeg fant ikke ut hvilket skjermkort som er innebygd i hovedkortet. Er det ati 4 / 5 serie eller er det et ion basert et??

Forresten prisen med alt det til sammen ble: 4.559,00

Ja så glemte jeg og å nevne at det ikke er viktig at det følger med en fjernkontroll og sånt. Fekk en Logitech DiNovo mini tastatur med museflate til jul, som har ligget å støvet ned fram til nå :P

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet er Intel HD Graphics, og det sitter integrert i prosessoren.

Skal det være noe vits i å oppgradere, må du nesten opp på HD5670 til 700,- eller HD 5770 til 1000-lappen.

Om du ikke trenger skjermkortdelen i Ci3, så kan det være lurt å vurdere en prosessor fra AMD. Feks en X3 425, som er en tri-core. Med denne og et MSI 785GM-E51 vil du spare ca 500,-
    Jeg har denne prosessoren i min HTPC, og jeg fikk låst opp den siste kjernen slik at det ble en X4, altså en quad-core istedenfor tri-core. I tillegg har jeg klokket den opp 1Ghz, og alt kjører strøkent. En 3.7Ghz Quad-core til 600,- er ganske mye for pengene.

Du kan også spare ca 500,- om du velger det billigste Silverstone kabinettet. Så dette sammen med et AMD oppsett gir deg mulighet til å slenge på et HD 5770 til samme pris.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er et intel skjermkort noe godt? trodde det var ati 5 serien du helst skulle ha får at du skulle få et godt skjermkort i en htpc løsning.

Kan dessuten godt bestille dette fra en annen side om det er billigere.
    Sider som netshop, mpx og ps.no

Forresten er den psu du anbefalte vifteløs?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med feks denne løsningen:

HK: Komplett.no - Gigabyte GA-H55M-S2H, H55, Socket-1156
    CPU: Komplett.no - Intel Coreâ„¢ i3 Dual Processor i3-530
    RAM: Komplett.no - Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
    Kabinett: Komplett.no - Antec Fusion HTPC Remote Sort
    PSU: Komplett.no - Corsair CX 400W PSU
    Skjermkort: Komplett.no - HIS Radeon HD 5450 512MB DDR3

La til dette skjermkortet etter å ha lest dette innlegget: http://avforum.no/forum/generell-htp...p-stue-pc.html

Blir litt mer en planlagt, men sånn blir det nå alltids.
    Vil forresten dette passe sammen? Da tenker jeg på om det vil bli plass i kabinettet. Og om jeg burde bytte vifter pga viftestøy eller eventuelt plassmangel i kabinettet.

Kunne jo og gått får et kraftigere skjermkort, men finner ingen andre vifteløse.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet du har valgt (HD 5450) er kanskje 10-20% raskere en det som sitter i prosessoren, så det er bortkastede penger. Og selv om det skulle vise seg å være 30-40% raskere, så snakker vi om en økning fra 20 til 26-27FPS, noe som fortsatt ikke er spillbart.
    Som sagt må du opp på HD 5670 eller 5770 om det skal være noen merkbar forskjell i spillytelse.

Her kaster du bort penger om du prøver å inngå et kompromiss. Du burde gå for Intel oppsettet, eller AMD + 5770. En mellomting finnes desverre ikke her, ikke så vidt jeg kan se i farten.
    Da er det bedre å satse på Intel-oppsettet, og heller kjøpe et skjermkort egnet for gaming senere.

Datautstyr har riktignok blitt rimeligere de siste årene, men å få en spillmaskin til 4000-4500,- er noe du burde håpe på.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke en spillemaskin jeg ville ha ut av det, det har jeg en egen pc til pluss alle konsoller på markedet idag. Selv om de egentlig ikke blir så mye brukt :s

Det jeg tenkte på med dette kortet var det som sto på det innlegget som jeg linket til. Sånn at det kunne avlaste cpu'en sånn at den bråker minst mulig. og litt små andre ting.

Grunnen til at jeg ikke valgte andre Skjermkort var pga at de hadde vifter og då vil det mest sannsynlig bråke mer.

Men angående det med plassmangel og vifter, kunne du hjulpet meg å finne ut av det? Vil jeg rett og slett få plass til alle disse komponentene inni dette kabinettet? og vil stock vifter bråke?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet som sitter integrert i prosessoren er ikke bare en funksjon som simulerer et skjermkort. Det sitter en helt egen kjerne på samme kretskort som selve prosessorkjernen. Det er i alle praktiske sammenhenger det samme som å ha et dedikert skjermkort.
    Støy tror jeg ikke du skal bekymre deg over, for strømsparingsfunksjoner er det lagt stor vekt på. Jeg har sjekket litt rundt, og ingen klager på støy.

Skjermkortet i en Core i-prosessor avlaster CPU på lik linje med andre moderne skjermkort. Eneste forskjellen er at selve GPU er plassert under samme lokk som CPU. Den orginale kjøleren som følger med prosessoren er stort sett lydløs under normalt bruk, selv ved overklokking.

Det er rett og slett ingen fordeler ved å kjøpe et HD 5450 i tillegg.

Plassmangel er noe du ikke kommer til å lide av. I det rimeligste kabinettet er det overflod av plass. Hovedkortet jeg nevnte fra MSI får med letthet plass, og i tillegg har du plass til 3-4 ekspansjonskort, minst 4 harddisker, 1stk 5.25" drev... and then some.
    Det nevnte oppsettet har en TDP på 75w, men vil ved normal bruk ikke ligge i nærheten av dette. Viftene i kabinettet trenger du ikke engang koble til. Viften som sitter i PSU vil skape mer en god nok luftflyt.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med HD5750, ligger like under 1000 lappen for 1GB versjonen.

Har dette selv, å kan kjøre spill uten problemer.
    Borderlands, Left 4 dead 2, Operations flashpoint og div. Self ikke ULTRA HIGH på alle innstillinger, men grafikken er langt bedre enn "brukbar"

Sapphire Radeon HD 5750 1024MB GDDR5 - Sapphire - PCI Express - Sapphire Radeon HD 5750 1024MB GDDR5 - Netshop.no - pc data foto minne digital
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg og ville egentlig tro at jeg ikke trengte et ekstra dedikert skjermkort, men har surfet litt og sett på en tråd der en har samme problemet som jeg var redd jeg ville få hvis jeg brukte dette oppsettet uten et ekstra skjermkort av eventuelt den typen jeg la til. Han har jo og prøvet å gjøre endringer i bios osv, uten hell.

Anbefalinger for kjøp av HTPC - Forum - Side 4 - Diskusjon.no

Hvis du ser på det nest øverste innlegget så kommenterer han problemet. og han har nesten identisk oppsett som du hjalp meg med.

Forresten, setter veldig stor pris på at du gidder å ta deg tid til dette :wink: . Er bare at jeg vil ha dette oppsettet helt 100%

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Hva med HD5750, ligger like under 1000 lappen for 1GB versjonen.

Har dette selv, å kan kjøre spill uten problemer.
    Borderlands, Left 4 dead 2, Operations flashpoint og div. Self ikke ULTRA HIGH på alle innstillinger, men grafikken er langt bedre enn "brukbar"

Sapphire Radeon HD 5750 1024MB GDDR5 - Sapphire - PCI Express - Sapphire Radeon HD 5750 1024MB GDDR5 - Netshop.no - pc data foto minne digital

Satt å så litt dette eller et HD 5670 selv, men er jo det at jeg skal ha dette i stuen og då skal det helst ikke komme en lyd fra htpc'en. Det vil det mest sannsynligvis gjøre kontra et vifte-løs skjermkort

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man kjører DXVA vil man til tider oppleve problemer med decodingen. Å kjøpe et dedikert skjermkort fra AMD er ihvertfall ikke noen løsning på alle, for alle kortene til AMD sliter med korrupt bilde ved bruk av enkelte komprimeringsmetoder.

DXVA er fortsatt såpass ferskt, at det ikke alltid en spade er en spade.

Både Intel og AMD sin løsning klarer fint å håndtere orginale BD-skiver, men ikke alt av nedlastbart materiale.

Her kan dere lese litt om bugs og problemer forbundet med å bruke HD 5000 serien i en HTPC.:

ATI HD 5000 Series Known Problems (5870 5850 5770 5750 5670 5570 5450) - AVS Forum

HK_Xclio: Om HD 5750 er langt bedre en brukbart til spilling er i aller høyeste grad subjektivt. Man sitter med ytelse tilsvarende et 2år gammelt skjermkort, og i dataverden er ikke det noe jeg tar som en bonus. 2år er fryktelig lenge i denne verden.

Uansett, jeg har selv foreslått at trådstarter strekker seg til 5670 eller 5770, og siden 5750 legger seg midt i mellom de to. Da kan jeg ikke si annet en at det er er et kort som bør vurderes.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket skjermkort er det du kjører med ditt oppsett Forman?

Jeg hadde egentlig ikke hatt noe imot å gå får et kraftigere kort, så lenge det hadde vert passivt.
    Derfor jeg valgte et HD5450, vil få mest muligt kraft inni denne htpc'en selv om det ikke er så mye bedre en det som ligger inni cpu'en. Dessuten så er jo ikke 399,- så mye penger.

Er det noen andre kort eventuelt nvidia kort som er passive og kan kjøre lyd og bilde gjennom hdmi med alle nye hdmi lyd og bilde formater??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent
    3Rsystem HTPC M-station, MediaSenter kabinett, LCD, Fjernkontroll, ATX, mATX, Sølv / MULTICOM

Stillegående. Link til hardwareheaventest på siden.
    Chill Innovation CP-450F 450W, 120mm Vifte / MULTICOM

sata3 og usb3 kommer nok mange til å bli glad i.. når det gjelder filoverføring
    ASRock Socket AM3, DDR3, RAID, SATA3, eSATA3, USB 3.0, ATX / MULTICOM

Denne prossen får 6,3 i Windows 7 opplevelsesindeks. Intel E8400 får 6,4. Amd'n er 10 grader kjøligere og rimeligere. I følfge denne testen: Test: TEST: AMD Athlon II - DinSide Data
    AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ Dual Core AM3 L2/L3 2MB 65W P / MULTICOM

4 gig.
    G.SKILL Ripjaws 4GB DDR3 Kit (2x2GB) PC315000 1866MHz 9-9-9-24 CL9 / MULTICOM

Radeon 5570. Vet ikke hvor mye disse støyer.
    GIGABYTE Radeon HD 5570 1GB DDR3 PCIe DVI/VGA/HDMI / MULTICOM

Stemmer alt om denne vifteserien er den kurant
    Scythe S-FLEXâ„¢ 80x80x25mm, 1500rpm, 12.2 dBA / MULTICOM

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Med et Gigabyte GA-H55M-S2H og en Core i3-530 vil du kunne kjøre Dolby TrueHD og DTS-HS via HDMI, og du vil kunne kjøre DXVA.
    Dette stemmer vel ikke helt?
    Er det ikke kun ATI sin 5XXX serie og muligens nVidia's Fermi(?) som kan kjøre Master og True via HDMI?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle nevne at det vil gjerne vil være en fordel rent prismessig om du kan shoppe litt rundt omkring.
    Jeg kjøpte på mandag Sapphire Radeon 5750 vapor-x til den nette sum av NOK 558,- på lagersalg hos Amentio. Som nevnt tidligere i tråden finnes det bedre kort, men alt er som kjent avhengig av pris. Så vil anbefale deg å tråle rundt for å finne kupp!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg prøvte å kikke litt rundt etter et spesielt tilbud, men fant ingenting.
    så på sider som ps.no, komplett.no, netshop.no, mpx.no og amentio.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Dette stemmer vel ikke helt?
    Er det ikke kun ATI sin 5XXX serie og muligens nVidia's Fermi(?) som kan kjøre Master og True via HDMI?
    Med Intel i3/i5 kan man kan bitstreame DTS HD Master og Dolby True HD.

Kan berolige trådstarter om at det ikke trengs noe ekstra grafikkort i en HTPC med Intel i3. Den takler HD-materiale i massevis. Skulle du på et senere tidspunkt ønske noe kraftigere så kan du jo bare kjøpe et kort da (pass på å kjøpe et kabinett med plass bare ).

Tormod

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får man 23.976Hz med Intel CPUen?
    Dette er 100% essensielt for god blu-ray avspilling.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •