pegpisk bygger HTPC - Ferdig! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp! Det er altfor få bilder i denne tråden din
    Transexual DonkeySex XXX muahahahahahahaha

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt skjermkort, igjen!

Jaja, skal oppdatere med noen bilder straks jeg får sjangs!

Men så en liten oppdatering ang. skjermkortet-->

Lang historie kort:
    Amentio ringte og fortalte at skjermkortet var utsolgt og at jeg kunne få gratis frakt på et annet produkt som plaster på såret.
    Selvsagt var vi da uenige og jeg krevde omlevering/erstatningskort.

Amentio snudde etter kort tid og ønsket å være en del av løsningen og ikke problemet. Og tilbydde meg derfor HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express til samme pris, altså NOK 558,-, noe som jeg selvfølgelig takket ja til.

Det dumme er at dette ikke er av de superkjølige Vapor-X kortene. På en annen side er det 5770 og ikke 5750, noe som må kunne kalles en oppgradering.

Så, etter litt frem og tilbake har jeg ikke noe vondt å si om Amentio. De forstår fornuft og jeg kommer til å handle resten av delene til PCen der. 8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen formening om hvordan det kommer til å bli mtp støy dette prosjektet ditt?
    Du skriver jo at DVD rommen bråker, kabinettet kan bli temmelig varmt - viftestøy og skjermkortet kan også bli ganske varmt?

Har du tenkt noe særlig på kjøling, hvilken løsning du kommer til å gå for der.
    i og med at dette er en htpc som skal stå i stuen så regner jeg med at du helst vil ha så lite støy som mulig...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel,

Ang bluray / DVD -drev så har jeg nylig lært at det finnes software som styrer hastigheten på avlesingen. Grunnen til at min DVD bråker i dag er fordi den leser av med 48x hastighet, eller noe sånt. Altså går den manger ganger fortere enn den må.
    Ved å sette hastigheten 1 til 1 vil den sannsynligvis bli temmelig stille. :-)

Hvis noen har tips/erfaringer på dette området er det bare å skrike ut.!

Kabinettet har to vifter med mulighet for flere. Sannsynligvis vil jeg sette inn så mange vifter som mulig, for deretter å kjøre dem på lavere hastighet. Hva gevinsten blir er jeg usikker på. Relativt sett er jo vifter billige, så det er rom for å prøve og feile litt.

Støyen skal mot et minimum, på sikt..
    Foreløpig er det fortsatt budsjettbygg, så om den bråker for mye har jeg 15 mtr med HDMI-kabel på vei, så da kan pcen stå på kjøkkenet så lenge.
    Det er jo en hel del fordeler ved å holde seg ugift .-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Det er jo en hel del fordeler ved å holde seg ugift .-)
    Hehe, dette argumentet bruker jeg hele tiden. Men jeg føler det faller for døve ører.

Jeg spør fordi jeg er ganske interressert i en lignende løsning selv, men jeg er allergisk mot "summing/datastøy".
    + Jeg er langt ifra bevandret i PC-ens besynderlige verden så jeg lurer veeeldig på om jeg ikke heller bare skal gå for en Mac mini, engang eple alltid eple :razz:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg vet jo egentlig like lite som deg. Men det som er nevnt over er i alle fall (jaffal) min strategi, så gjenstår det å se om jeg lykkes.

Men en PS3 kan jo støye ganske mye, og et mål må være at det til slutt skal støye mindre enn en PS3. Om vi skal sette en referanse på det.

Dvs. jeg føler vi må skille mellom basic oppgaver som å surfe og se BD til å spille spill.
    De to førstnevnte bør skje nærmest støyfritt, mens sistnevnte aksepteres støy / mer vifteaktivitet.

Dette er i alle fall min tilnærming. Hva tror du?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Hehe, dette argumentet bruker jeg hele tiden. Men jeg føler det faller for døve ører.

Jeg spør fordi jeg er ganske interressert i en lignende løsning selv, men jeg er allergisk mot "summing/datastøy".
    + Jeg er langt ifra bevandret i PC-ens besynderlige verden så jeg lurer veeeldig på om jeg ikke heller bare skal gå for en Mac mini, engang eple alltid eple :razz:
    På min nyeste HTPC har jeg hatt en del runder med støydemping men er nå veldig fornøyd med den løsningen jeg endte opp med.

Jeg har et Thermaltake DH 101 kabinett som er ganske åpent på bakre del av oversiden og sidene.

Jeg har en stor CPU-vifte med en stor kjøleribbe som suger inn luft fra toppen av kabinettet og blåser luften ned mot hovedkortet og til sidene mot skjermkort/opptakskort på den ene siden og vifta til strømforsyningen på den andre.

Jeg har ingen kabinettvifter og likevel ligger temperaturen på alle komponenter under 40 grader. Med bare to store vifter på ganske lavt turtall er det ikke mye støy fra denne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei pegpisk.
    Var en fantastisk pris du hadde fåt på 5750, (som ble oppgradert til 5770) til 558,- . Tipper du må leite lenge etter et slikt tilbud igjen. Selv om dette kortet seff aldri vil utnyttes til sitt maksimale ved bluray-avspilling.

Kortet sluker 120 effektive watt på full load, kanskje noe å tenke på hvis du skulle oppleve problemer. Hvis du har en GOD strømforsyning, vil den gi deg ca 80% av det den oppgir. F eks vil en 450w psu gi deg ca. 360 (450x0,80) effektive watt. Start med 30w på hovedkortet (inkl tilkoblede usber). Pluss på 65w på prosessoren (din, vel og merke), 20w på blurayen, 10 på DVDen, 5w pr rambrikke og 10w pr HDD. Dette gir deg ca 30+65+20+10+10+10. CIRKA 145,- watt. Når du da plusser på 120 ender du opp med et system på under 270w på full load. (effektivt.) Burde holde med 400w egentlig. Hvis det var et godt merke. Et dårlig merke veit du aldri med. Dreier seg mye om antall rails og ampere på 12v-railen(e). Disse "bør" være (minst) doble og i nærheten av 20A. (går det, så går det).

Hvis pcn slår seg av helt plutselig, mens du ser film, eller spiller noe, så vet du i hvert fall hva det er.

AZALIA er seff HD AUDIO som du sikkert vet til nå, og etter hva jeg kan se er også hovedkortet ditt HD Audio kompatibelt, så det er altså denne du skal sette inn i jAud og ikke ac-97. (Dette er litt viktig at du sjekker, står i manualen din om hk vil ha azalia eller ikke.) alc 883 (som jeg tror du har) er azalia-kompatibelt.

Når det gjelder Bluray, er det jo et billig tilbud hos komplett, men Lite-On er jo ikke akkurat noe Merke.. Men, hvorfor ikke prøve? Liker du den ikke, send den i retur innen 14 dager.

Lykke til. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    På min nyeste HTPC har jeg hatt en del runder med støydemping men er nå veldig fornøyd med den løsningen jeg endte opp med.

Jeg har et Thermaltake DH 101 kabinett som er ganske åpent på bakre del av oversiden og sidene.

Jeg har en stor CPU-vifte med en stor kjøleribbe som suger inn luft fra toppen av kabinettet og blåser luften ned mot hovedkortet og til sidene mot skjermkort/opptakskort på den ene siden og vifta til strømforsyningen på den andre.

Jeg har ingen kabinettvifter og likevel ligger temperaturen på alle komponenter under 40 grader. Med bare to store vifter på ganske lavt turtall er det ikke mye støy fra denne.
    Blir ikke støy av mange vifter, det er turtallet som lager støy, og det betyr at den ène vifta du har jobber fortere (les: mer bråkete) enn hvis du hadde puttet inni et par kabinettvifter på halv hastighet for å avlaste den. Men så lenge du er fornøyd... :wink:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av checkster
    Hei pegpisk......
    Hello,
    Masse bra tips der ja, spesielt dette med strømforsyning har jeg lurt på! Jeg har faktisk akkurat arvet en strømforsyning på 400W som ligger i øvre enden på kvalitetsskalaen. Skal finne merke/modell når jeg kommer meg hjem.
    Men den har altså én diger sidemontert vifte i stedet for 2 små, og støyer meget mindre enn den gamle!
    Så, bra å høre at 400 w er tilstrekkelig i første omgang.

Uansett, tusen takk for gode tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei pegpisk.
    Var en fantastisk pris du hadde fåt på 5750, (som ble oppgradert til 5770) til 558,- . Tipper du må leite lenge etter et slikt tilbud igjen. Selv om dette kortet seff aldri vil utnyttes til sitt maksimale ved bluray-avspilling.

Kortet sluker 120 effektive watt på full load, kanskje noe å tenke på hvis du skulle oppleve problemer. Hvis du har en GOD strømforsyning, vil den gi deg ca 80% av det den oppgir. F eks vil en 450w psu gi deg ca. 360 (450x0,80) effektive watt. Start med 30w på hovedkortet (inkl tilkoblede usber). Pluss på 65w på prosessoren (din, vel og merke), 20w på blurayen, 10 på DVDen, 5w pr rambrikke og 10w pr HDD. Dette gir deg ca 30+65+20+10+10+10. CIRKA 145,- watt. Når du da plusser på 120 ender du opp med et system på under 270w på full load. (effektivt.) Burde holde med 400w egentlig. Hvis det var et godt merke. Et dårlig merke veit du aldri med. Dreier seg mye om antall rails og ampere på 12v-railen(e). Disse "bør" være (minst) doble og i nærheten av 20A. (går det, så går det).

Hvis pcn slår seg av helt plutselig, mens du ser film, eller spiller noe, så vet du i hvert fall hva det er.

AZALIA er seff HD AUDIO som du sikkert vet til nå, og etter hva jeg kan se er også hovedkortet ditt HD Audio kompatibelt, så det er altså denne du skal sette inn i jAud og ikke ac-97. (Dette er litt viktig at du sjekker, står i manualen din om hk vil ha azalia eller ikke.) alc 883 (som jeg tror du har) er azalia-kompatibelt.

Når det gjelder Bluray, er det jo et billig tilbud hos komplett, men Lite-On er jo ikke akkurat noe Merke.. Men, hvorfor ikke prøve? Liker du den ikke, send den i retur innen 14 dager.

Lykke til. 8)
    Er vel egentlig ikke vits å koble denne. Jeg ville bare slått av dette integrerte kortet i BIOS da han jo skal bruke HDMI fra GPUen

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke støy av mange vifter, det er turtallet som lager støy, og det betyr at den ène vifta du har jobber fortere (les: mer bråkete) enn hvis du hadde puttet inni et par kabinettvifter på halv hastighet for å avlaste den. Men så lenge du er fornøyd... :wink:
    Jo støyen vil normalt øke med mange vifter.
    Multiple sources of sound
    When two equal sound intensitities are added, the sound intensity level compared to the level from a single source is increased by 10 log (2) = 3 dB!

Men dersom man kan erstatte en vifte på full fart med to på halv fart vil jo dette normalt redusere støyen.

Som jeg skrev så har jeg prøvd mye forskjellig før jeg ble fornøyd med lydnivået.

En viktig grunn til at denne løsningen fungerer er at kabinettet er veldig åpent på oversiden og sidene. http://www.techpowerup.com/reviews/T...seunpacked.jpg
    Dette gjør at mye av varmen transporteres ut av kabinettet ved naturlig konveksjon.

CPU vifta (12 cm) går alltid på laveste hastighet uansett CPU last eller om jeg har en eller flere kabinettvifter igang. Vifta til strømforsyningen (14 cm) har jeg ingen konkret måling på men det høres ut som denne også går konstant på laveste turtall.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Jo støyen vil normalt øke med mange vifter.
    Multiple sources of sound
    When two equal sound intensitities are added, the sound intensity level compared to the level from a single source is increased by 10 log (2) = 3 dB!

Men dersom man kan erstatte en vifte på full fart med to på halv fart vil jo dette normalt redusere støyen.

Som jeg skrev så har jeg prøvd mye forskjellig før jeg ble fornøyd med lydnivået.

En viktig grunn til at denne løsningen fungerer er at kabinettet er veldig åpent på oversiden og sidene. http://www.techpowerup.com/reviews/T...seunpacked.jpg
    Dette gjør at mye av varmen transporteres ut av kabinettet ved naturlig konveksjon.

CPU vifta (12 cm) går alltid på laveste hastighet uansett CPU last eller om jeg har en eller flere kabinettvifter igang. Vifta til strømforsyningen (14 cm) har jeg ingen konkret måling på men det høres ut som denne også går konstant på laveste turtall.
    Har du link til det kabinettet dit? Hvor mye ga du for det? Sliter med varme i mitt kabinett

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Har du link til det kabinettet dit? Hvor mye ga du for det? Sliter med varme i mitt kabinett
    Jeg kjøpte mitt hos PS Data, men det ser ikke ut til at de selger dette lenger.

Multicom selger det men har det ikke på lager nå.
    THERMALTAKE DH101 DigitalHome Built-in Media Lab LCD, uten PSU / MULTICOM

Men de har DH 202 til nesten samme prisen.
    THERMALTAKE DH202 Digital Home, Sort Aluminium, LCD Display, 10 hurtigtaster / MULTICOM

Samme konstruksjon men litt anderledes front.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, ingenting her i livet er gratis osv.

Men er det noen som har prøvd denne?

Nytt design - Ny model - Gratis i bruk - 6000 TV-Kanaler tilgjengelig!
    Eller denne?

latest USB internet tv and radio player...USD36.67 Wholesale Price at DHgate.com

Er det bare TV-shopping og jesusTV , eller er det faktisk noe brukbart på den?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Jada, ingenting her i livet er gratis osv.

Men er det noen som har prøvd denne?

Nytt design - Ny model - Gratis i bruk - 6000 TV-Kanaler tilgjengelig!
    Eller denne?

latest USB internet tv and radio player...USD36.67 Wholesale Price at DHgate.com

Er det bare TV-shopping og jesusTV , eller er det faktisk noe brukbart på den?
    Var det ikke noe slikt som dette det nettopp ble advart om da?
    Scam scam scam...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Var det ikke noe slikt som dette det nettopp ble advart om da?
    Scam scam scam...
    Jepp, er vel det. Uansett, så hjelper det jo ikke om det er 6000 velfungerende TV-shopping kanaler.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratis TV-kanaler tilside, nå har jeg endelig bestilt en blu-ray-spiller. Valget falt på denne:
    Blu-ray

Nå er altså PCen blitt en HTPC i mine øyne, selv om jeg ikke er HELT ferdig med den.
    Men spørsmål om software dukker uansett opp. Leste for en tid tilbake om at man kunne få billig studentversjon av windows 7 ved å betale studieavgiften på et universitet en eller annen plass, men at denne muligheten nå er sperret.
    Noen som har tips om hvordan man skaffer Windows 7 (med lisens) billig?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er Bluray-spilleren er nå i hus og installert. Gledelig er det at det bråker langt mindre enn det gamle DVD-drevet. Jeg har ikke fått testet selve BD-avspillingen ennå, men tenkte jeg skulle låne en film i kveld slik at jeg kan få testet i morgen.

Windows 7 er også installert etter at jeg kjøpte en nøkkel for 28$ på E-bukta. Nøkkelern virker så det suser, og jeg får oppdateringer fra Microsft i en fei.
    Lite problem dog er at det virker som 64-bit versjonen av nettleseren mangler en del plug-ins før den virker ordentlig. I alle fall mangler flashplayer etc.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det ennå. Mulig jeg kan hente en 32-bits firefox versjon, mens jeg venter på IE.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis og velkommen i blåstråleklubben!
    PS: Vi savner fortsatt bilder...
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •