Hjelp til htpc, er temmelig grønn!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til htpc, er temmelig grønn!

Hei!

Kan begynne med å si at jeg faktisk har lest på forumet, gjort meg opp en temmelig god mening om hva jeg er ute etter av hva det gjelder ytelse og bruksområde. Budsjettet ligger på under 10 000 kr.

Det jeg da trenger hjelp til er å finne de komponentene som fungerer best for det jeg er ute etter.

Det jeg har av krav er:

Kabinett som er stilrent og ikke for stort evt. fjernkontroll
    Stillegående
    Spille av HD uten problemer
    Blue-ray spiller
    SDD disk for OS
    Windows 7
    Mulighet for oppgraderinger, harddisker og skjermkort?
    WLAN

Konkrete spørsmål jeg har:
    Hvis jeg bygger en slik pc selv (får hjelp) hva trenger jeg av kabler, vifter og PSU?

Hvilke(t) HK er å anbefale og trenger jeg lydkort?

Hva av prosessor trenger jeg?

Forøvrig har jeg ikke ett sorround-anlegg i huset, men det vil komme i nærmeste fremtid.

Som dere kan lese så er jeg ikke HELT grønn, men har problemer med å finne delene som passer sammen og i forhold til budsjettet.

Håper på forståelsesfulle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel du skulle få en svært så oppegående HTPC for denne prisen. I denne tråden er det satt opp et par forslag til sammensetninger som skulle fungere bra.

Du får nok mer spesifikk hjelp om du også sier noe om bruksmønsteret ditt og hvilke behov du har. Hvor mye du skal se film og i hvilket format//kilde?
    Hvordan ligger mediene du skal spille av lagret (NAS, lokalt, etc)? Skal bildet ut på TV eller prosjektor? Skal du spille PC spill? Skal du bruke den som surfemaskin? Skal den stå i fremme eller kan den gjemmes vekk i et skap/rom?

Kabler følger som regel med når du handler komponentene. En del kabinetter leveres med PSU, andre uten, så det kommer an på kabinettet. Det samme gjelder vifter. Dersom du ønsker en stillegående PC er det vel en fordel å legge noen kroner i en stillegående CPU kjøler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrebb
    Hei!

Kan begynne med å si at jeg faktisk har lest på forumet, gjort meg opp en temmelig god mening om hva jeg er ute etter av hva det gjelder ytelse og bruksområde. Budsjettet ligger på under 10 000 kr.

Det jeg da trenger hjelp til er å finne de komponentene som fungerer best for det jeg er ute etter.

Det jeg har av krav er:

Kabinett som er stilrent og ikke for stort evt. fjernkontroll
    Stillegående
    Spille av HD uten problemer
    Blue-ray spiller
    SDD disk for OS
    Windows 7
    Mulighet for oppgraderinger, harddisker og skjermkort?
    WLAN

Konkrete spørsmål jeg har:
    Hvis jeg bygger en slik pc selv (får hjelp) hva trenger jeg av kabler, vifter og PSU?

Hvilke(t) HK er å anbefale og trenger jeg lydkort?

Hva av prosessor trenger jeg?

Forøvrig har jeg ikke ett sorround-anlegg i huset, men det vil komme i nærmeste fremtid.

Som dere kan lese så er jeg ikke HELT grønn, men har problemer med å finne delene som passer sammen og i forhold til budsjettet.

Håper på forståelsesfulle svar
    Hei.

Skal være så forståelsesfull jeg kan, .

Når du skal bygge pc, har du alltid en liste som ser omtrent slik ut:
    Design
    Kabinett
    PSU (stømforsyning)
    Ytelse
    Hovekort
    CPU (prosessor)
    RAM (minne)
    GPU (grafikkort)
    Lagringsmuligheter / media
    HDD
    Optisk drev (f.eks. Bluray)
    Minnekortleser
    Tilbehør
    F.eks. IR fjernkontroll
    eller Trådløst tastatur/mus
    Trådløs overf. enheter

Min (ganske bestemte) oppfatning er at folk generellt putter alt for sterke komponenter i en HTPC.

Jeg ville gått for en billig G41-hovedkort / Pentium Dual Core løsning. Med ddr2 ram (1066) og et godt kabinett med store vifter (blir lydløst).

Det "eneste" hovedkortet 'gjør' for deg er å bestemme antall mulige hdd, antall - type - og max ram, og serie prosessor, samt antall usb-tilslutninger. (Ikke HELT sant, men nesten.) Et Asus P5QPL-AM (G41) gir deg da inntil 8gb (max 1066 ddr2), 4 sata, 8 usb (4 bak og 4 inni hvorav 2 av disse kobles vanligvis ut til front av kabinettet), og inntil 4 sata koblinger (husk at Blyrayen trenger en av dem). Kortet har også seff en 16x pci-express-port til grafikkortet hvilket betyr at du kan putte et hvilket som helst high end skjermkort oppi. (senere.) Det er også innebygd HD lyd i kortet, så jeg ville IKKE kjøpt et eget lydkort.

Dette koster 366,- hos pixmania.com.
    ASUS P5QPL-AM - SOCKET 775 - CHIPSET G41 - MICRO ATX kjøp billig sammenligne pris tilbud

Jeg ville valgt en prosessor fra intels E6xxx serie. Disse har en fsb på 1066 (som er 1/3 høyere enn E5xxx-serien). En rimelig god klokke er fint for brukeropplevlesen (f.eks 2.8Ghz+) men ikke nødvendig for å spille bluray. En slik en f.eks. E6500 på 2.93 Ghz finner du hos datakjeden eller amentio til 574,- i dag.
    Intel - Prosessor - 1 x Intel Pentium E6 BX80571E6500 - Intel Socket 775 - Amentio
    Når det gjelder hva du TRENGER, så er ikke det mye. En eldre AMD Athlon 5000+ burde holde. Men disse selges ikke lenger, og pr effekt/krone synes jeg Intels E6xxx er meget bra.

DDR3 ram er oppskrytt. Veldig oppskrytt. Noen ganger vil du tom ende opp med dårligere ram enn ddr2 til en dyrere penge pga elendig latency. 4GB (2x2) solid ram (1066 - 5-5-5-15) fra PNY XLR8 serie til 719,- kr. Et kupp. Denne er f.eks både bedre og billigere enn hvilken som helst DDR3-ram 1333 cl9 ram.
    PNY PC-MINNE XLR8 OC 2 X 2 GB DDR2-1066 PC2-8500 CL5 kjøp billig sammenligne pris tilbud

Bluray-leser / DVD-brenner finner du også hos pixmania til ikke-mange-hundrelappene. Feks. LGs til 613,-
    LG INTERN DVD-BRENNER OG BLU-RAY SPILLER CH08LS10 kjøp billig sammenligne pris tilbud

Så ville jeg lagt til et BILLIG skjermkort fra ATI 5xxx serien. (Denne skal visst gi deg DTS-HD og TrueHD gjennom PAP direkte til forsterkeren.) Her er det veldig mange som jeg føler trør feil og kjøper et skjermkort i 1000 kr klassen, hvilket er bare tull. Jeg ville gått for Sapphire T. Radeon 5450 til 374,- kr. Dette er med hdmi, og spiller 1080p samt overfører DtsHD/TrueHD lossless (bitstreamed). (ikke det at jeg TROR du kunnet hørt forskjell på dette og 8 kanals pcm - men det er klart, det er billig å få denne featuren med seg.) Kortet er vifteløst - for entusiasten.
    SAPPHIRE TECHNOLOGY RADEON HD 5450 - HDMI - 512 MB GDDR3 - PCI-EXPRESS 2.0 (11166-01-20R) kjøp billig sammenligne pris tilbud

Når det gjelder PSU (PowerSupplyUnit) har jeg funnet et kupp her. Chieftech 400w med aktiv pfc og 12cm vifte. Til 301,- kr.
    Chieftec A-80 Series CTG-400-80P - Strøm CTG-400-80P-BULK - ATX - Amentio
    Her får du 400 watt, 80 plus sertifisert strømforsyning, med doble 12volts railer på 18Ampere hver. Dette er solid og MASSEVIS i nok til en htpc. Dette systemet som beskrives her vil ligge på godt under 200w på Ffull load (alle komponenter på stress).

Med tanke på SSD disk må du nesten kikke sjøl, har ikke hverken særlig innsikt eller formening om hva du bør velge. Men kan samtidig informere seg om at jeg selv har puttet en Gammel 160gb 7200 disk i min egen htpc som IKKE støyer i det hele tatt (seagate barracuda - har egentlig noe dårlig erfaring med disse, men denne funker altså suverent.). I tillleg hadde jeg kabinnettet mitt i den vanlige pcn åpent en stund med to Samsung F1 serie satt opp i RAID, og disse var også lydløse. Synes i utgangspunktet SSD er dyrt, og har ikke tro på at det er harddisken din du vil høre fras pcn.

Tror det VIKTIGSTE du gjør for å holde lydnivået nede, er
    1 - et solid kabinett, gjerne med lyddempende plater, silikon o.l. (biltema) og flere 120mm vifter med FanMate på. (fanmate får du for 20-30 kr stykket, og monteres mellom vifta og strømforsyningen.
    2 - CPU vifte (som ikke er boxed).
    3 - Ikke et grafikkort med ei lita 40-60mm vifte på.

Kabinetter finnes det haugevis av, Antec har noen pene, Silverstone er et annet godt merke. Her må du nesten bare finne noe selv.

CPU vifte får du helt ned i et stor hundrelapp. Denne (nedenfor) har jeg vært borti selv, og det var en absolutt merkbar forskjell i støynivå. Denne har ikke fått de beste kritikkene rundt om kring, men dette vil jeg altså motstride av egen erfaring. Cooler Master Vortex til 157,- kroner. billig.
    Cooler Master CPU VIFTE VORTEX 752 MULTISOCKET kjøp billig sammenligne pris tilbud

Her er noen mulige vifter til kabinettet : COOLER MASTER Ventilator Silencieux 120 mm , til 65 kr stykket. CM oppgir disse til 19 db ved 1200 rpm. Sett på et par FanMates (kjør dem på 600) og du er nede i 10db. Men kjøp gjerne 3-4 stykker og sett dem til å trekke lufta gjennom kabinettet (f.eks. 2 stk inngående på siden, 1 stk inngående fra front, og en utgående bak). Ellers har jeg særdeles god erfaring med Noctua, men disse ligger for tiden på over 200 kr stykket (120mm). Cooler Master er et rimelig godt merke, derfor vile jeg hatt tiltro til disse. Men dette er altså KUN basert på intuisjon.

Nå har du en rimelig pekepinn på hvordan man kan gjøre det, og at det ikke trenger å koste skjorta.

Når det gjelder selv sammekoblingen av systemet, er jeg sikker på at du vil få det til. Dette er mye enklere enn det ser ut til og de fleste komponentene passer stort sett bare en plass. Det eneste du må passe litt ordentlig på er når du skal sette prosessoren oppi hovedkortet (og koble på vifta), men dette er grundig forklart i manualen som følger med cpuen. Hovedkortet har også manual, og hvis du følger denne side for side, har du satt opp pcen fiks ferdig på sikkert en 3-4-5 timer. (I dag hadde jeg sikkert bare brukt halvannen times tid eller noe.)

Første gangen jeg bygde, hadde jeg bare skiftet ram i en pc fra før, men det stoppet meg ikke i å få koblet alt sammen uten nevneverdige problemer. Alene. (var ikke lys i powerknappen da jeg var ferdig, hadde satt + og - feil vei.)

Etter at du har bygget, og fått bekreftet at pcn starter, må du ha lasted ned og brent en Win7-64bit OS på DVD, som du da kan installere fra. (Her må du kanskje inn i BIOS og sette Boot-rekkefølgen til DVD/Bluray-ROM som nr 1.) Installer evnt CDn som fulgte med både hovedkort og skjermkort og pcn er klar til bruk. (Skift tilbake boot-rekkefølgen til HDD først, så slipper du å vente noen sek hver gang pcn skal på).

Send meg gjerne pm for hjelp underveis.

wow, disse inleggene mine blir bare lengre og lengre...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å poengtere at dette systemet, totalt altså:
    Hovedkort
    Prosessor
    Ram
    Minne
    Skjermkort
    Prosessorvifte
    2 stk 120mm vifter til kabinettet (det følger sikkert med et par forinstallert i det du kjøper)

Alt i alt kr. 3234,-

Det som mangler her da blir HDD (evnt SSD), og selve kabinettet. Du vil bli overrasket over effekten du får i pcn av dette oppsettet.

Her er forresten et forslag til kabinett fra Datakjeden. Råbilig. Dritpent. 638,-
    Datakjeden Webshop / SILVERSTONE SST- GD05B HTPC SortÂ*Vifter: 2x 120mm Side, 1200 RPM, 20 dBA, mATX, Mini-DTX, Mini-ITX, 2x USB, Audio

500 gb Western Digital Blue Caviar får du til rundt 350 kr hos pixmania. Ville kanskje unngått de grønne, som flere her inne påpeker. Men dette er bare intuisjon fra min side.

Ville kanskje vært lønnsomt å flytte delene fra amentio til datakjeden, så sparer du en fraktkostnad (hvis det ikke likevel er såpass mye dyrere hos datakjeden, da).

Totalt blir da pcn rundt 4.200,- med cpu vifte, og fire 120 mm kabinettvifter.

Fan Mate får du her til 35,- kr stykket. Brukes IKKE på cpuvifta.
    Zalman VIFTEKONTROLL FAN MATE 2 kjøp billig sammenligne pris tilbud

Lykke til.

EDIT: Denne prisen var seff inklusive Power Supply også.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av checkster
    Hei.

Skal være så forståelsesfull jeg kan, .
    Helt genialt at det finnes noen som taler de "lave spesifikasjoners" sak. Det er utrolig fort gjort å gå seg vill i ytelsesjungelen.
    Og for sånne som meg som ikke har peiling, er det fort gjort å kjøpe unødvendig bra, fordi jeg ikke vet om lavere spec's ville virket til formålet.

Første gangen jeg bygde, hadde jeg bare skiftet ram i en pc fra før, men det stoppet meg ikke i å få koblet alt sammen uten nevneverdige problemer. Alene. (var ikke lys i powerknappen da jeg var ferdig, hadde satt + og - feil vei.)
    Haha, jeg gjorde dette for første gang forleden dag, og min powerknapp lyser ikke nå.!

wow, disse inleggene mine blir bare lengre og lengre...
    Helt suverent, mye god info!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •