Hvordan sette opp hjemmeserver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sette opp hjemmeserver?

Har nå en stue PC og en som er gjemt bort som jeg tenkte å bruke som en server. Sette opp raid å sånn etterhvert når lommeboka godtar det.

Hvordan setter jeg opp at "server pc-en" kan dele alt som ligger på den til alle maskinene rundt om i huset?

Mvh Magnus Høve

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du bare skal dele filer, så aktiverer du bare deling i windows, og legger alle pcene i samme arbeidsgruppe. då kan du streame, kopiere, flytte osv alle delte filer på serveren

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vert fint om jeg kunne "styrt" den ene med den andre også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare å bruke remote desktop det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der finneste mange løsninger. Du kan bruke windows eller linux. Windows raid er dålig sort uten hardware raid så koster del mere. Men veldig enkelt bruke. Windows home server er enkelt i bruk. Men støtter ikke normal raid. Men du kan jo laste ned windows home server gratis i 120 dager om vil prøve det.

Veldig mange program så fin for HTPC så streamer fra server.

My Movies - Home
    MEDIAPORTAL - free media center - Home

Og noen flere. Men se på linked under, Ser der 19 side med media server noen små noen vildig store og inviklet.

http://avforum.no/forum/ny-av-automa...server-19.html

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alek
    bare å bruke remote desktop det.
    Jepp! enkelt program som installeres på begge pcene, så kan du styre fritt. bruker samme løsningen sjølv og det fungerer smertefritt her

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier!
    Da skal jeg titte på dette i morgen kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @espen-hj Remote desktop ('tilkobling til eksternt skrivebord' på norsk) følger med windows, så vet ikke helt hva du har installert
    Kanskje du tenker på teamviewer eller logmein?

Newcomer Nabolagets_Skrekk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt til å prøve meg på FreeNAS i nærmeste fremtid. Kanskje det er noe du også hadde vært interessert i?

FreeNAS:
    freenas [FreeNAS]

Guide på Youtube:
    YouTube - Step by Step How to Make a FreeNAS Box

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alek
    @espen-hj Remote desktop ('tilkobling til eksternt skrivebord' på norsk) følger med windows, så vet ikke helt hva du har installert
    Kanskje du tenker på teamviewer eller logmein?
    Bruker selv ett program som heter NetOp. gjør egentlig samme greia, men har nokon tilleggsfunksjoner 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo denne tråden som omhandler akkurat det du spør om
    Du har også Amahi server som er gratis.

Dersom du tenker du på å styre serveren fra PCene så fungerer det for de fleste løsninger, men noen ganger må du installere VNC viewer (f.eks.).

Det er mere i livet enn Windows 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabolagets_Skrekk
    Jeg har tenkt til å prøve meg på FreeNAS i nærmeste fremtid. Kanskje det er noe du også hadde vært interessert i?

FreeNAS:
    freenas [FreeNAS]

Guide på Youtube:
    YouTube - Step by Step How to Make a FreeNAS Box
    Jeg har hatt en maskin stående med FreeNAS i flere år med helt enkel fillagringsfunksjonalitet og Squeezeserver. Den rusler og går uten antydning til hickups.

Og det at den bare virker er vel også grunnen til at jeg ikke har sjekket om det har skjedd noen oppgraderinger de siste årene. I den versjonen jeg har er det ikke mulighet til å legge på tilgangsbegrensninger, dvs. at alle på hjemmenettet kan flytte og slette filer.

Jeg har i tillegg en maskin med Windows Home Server. Der er det flere muligheter for tilgangsstyring, den har også en slags RAID-funksjonalitet som fungerer slik at du kan stappe innpå flere disker med forskjellig størrelse og legge til i en slags lagrings-pool. Jeg tror jeg betalte en tusenlapp for WHS og synes egentlig det er verdt det.

Begge alternativer er egnet for n00b'er mens Linux-alternativet synes jeg krever mer interesse for å knotte, og tro meg, jeg har prøvd det og gitt opp. Guiden til marsboer er svært god og gjennomført, men guiden slutter når man skjønner hvor mye man kan gjøre med en sånn server, og da må man være forberedt på at det går en del timer for å lete etter guider og forklaringer.

Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Du har også Amahi server som er gratis.
    Den så litt spennende ut, hadde vært artig å teste.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har hatt en maskin stående med FreeNAS i flere år med helt enkel fillagringsfunksjonalitet og Squeezeserver. Den rusler og går uten antydning til hickups.

Og det at den bare virker er vel også grunnen til at jeg ikke har sjekket om det har skjedd noen oppgraderinger de siste årene. I den versjonen jeg har er det ikke mulighet til å legge på tilgangsbegrensninger, dvs. at alle på hjemmenettet kan flytte og slette filer.

Jeg har i tillegg en maskin med Windows Home Server. Der er det flere muligheter for tilgangsstyring, den har også en slags RAID-funksjonalitet som fungerer slik at du kan stappe innpå flere disker med forskjellig størrelse og legge til i en slags lagrings-pool. Jeg tror jeg betalte en tusenlapp for WHS og synes egentlig det er verdt det.

Begge alternativer er egnet for n00b'er mens Linux-alternativet synes jeg krever mer interesse for å knotte, og tro meg, jeg har prøvd det og gitt opp. Guiden til marsboer er svært god og gjennomført, men guiden slutter når man skjønner hvor mye man kan gjøre med en sånn server, og da må man være forberedt på at det går en del timer for å lete etter guider og forklaringer.

Den så litt spennende ut, hadde vært artig å teste.
    Du har ikke noen linker til utstyr og guider for det oppsettet du har?
    Har lyst på noe som er enkelt å sette opp og som bare fungerer og fungerer.
    Samt at skull noe skje så må kona kunne få det til å fungere igjen uten å ringe meg på jobb frustrert fordi ting ikke fungerer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Du har ikke noen linker til utstyr og guider for det oppsettet du har?
    Har lyst på noe som er enkelt å sette opp og som bare fungerer og fungerer.
    Samt at skull noe skje så må kona kunne få det til å fungere igjen uten å ringe meg på jobb frustrert fordi ting ikke fungerer.
    FreeNAS-linker ligger lenger opp her. Det er bare å google, du finner mass info.

WHS er jo Windows-basert så det er jo veldig enkelt å sette opp. Det finnes en del add-ins som også er lett å installere. Igjen, google er din venn.

På hardware-siden trenger du heller ikke noe spesielt heftig oppsett, jeg har en dobbeltkjerne AMD-prosessor, 2 GB RAM osv i et gammelt kabinett. Til mitt bruk trenger jeg ikke noe spesielt heftig oppsett, men skal du ha høy overføringshastighet osv, så må du nok til med dedikerte nettverkskort, SATA-controllere etc. Jeg har ikke satt meg inn i akkurat det.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da noe spørsmål anngående WHS.

Mulighet for å laste ned dette som en torrent eller lignende? (Gratis altså)

Fungerer det bare på 32bit system? Eller fungerer det på W7 64bit også?

Er det mulig å utvide med disker etterhvert uten å sette opp alt på nytt? Raid for eksempel?

Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger for å bygge raid? Har plass til 8stk disker i kabinettet mitt og vil ha alt inne i det.

Mvh Magnus Høve

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Har da noe spørsmål anngående WHS.

Mulighet for å laste ned dette som en torrent eller lignende? (Gratis altså)

Fungerer det bare på 32bit system? Eller fungerer det på W7 64bit også?

Er det mulig å utvide med disker etterhvert uten å sette opp alt på nytt? Raid for eksempel?

Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger for å bygge raid? Har plass til 8stk disker i kabinettet mitt og vil ha alt inne i det.

Mvh Magnus Høve
    Selvfølgelig kan du laste ned WHS via torrents, du kan tilogmed laste den ned fra Microsoft.com
    Og ja, den er helt gratis 120 dager.
    Tilogmed Server2008R2 er gratis, i 240 dager.

WHS er 32 bit, med alle begrensninger det medfører.
    Vet ikke så mye om WHSR2, men den fungerer greit sammen med Windows7.

Ja den er mulig å utvide med det innebygde systemet, som vel også finnes i Windows7. Det er også mulig å utvide et "ordentlig" raid, men en beskrivelse av det er vel litt utenfor en enkelt forumpost, og også helt avhengig av typen raidkontroller.

For å kjøre 8 disker i RAID kjøpte jeg et forholdsvis rimelig RocketRaid2320 på e-bay, ikke "ekte" hardware raid, men verdt pengene synes jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vær oppmerksom på at når testperioden på 120 dager for WHS er over og du skal konvertere til kjøpt lisens, så må det installeres på nytt, man kan ikke bare taste innproduktnøkkelen. Det betyr at alle programmer og ting du har installert forsvinner, mens alle dataene du har lagt inn blir beholdt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ikke noen activator for dette sånn som med Vista og W7?

Lasta ned en torrent og brant denne på dvd, men får ikke bootet fra dvd´en. Hopper bare rett inn i windows igjen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du endre boot-rekkefølgen i bios. Når du starter opp maskinen holder du del-tasten inne. Da kommer du inn på bios-oppsettet. Gå til boot-menyen etc, du finner nok ut av det.

Du finner en del info her WHS Documentation - WGSWiki

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •