Newbie: 16:9 duk på 4:3 projector.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Newbie: 16:9 duk på 4:3 projector.

Jeg er helt grønn på HTPC og ingen av mine bekjente kjører liknende konfigurasjon så da tramper jeg uti det her 8)

Har følgende konfigurasjon i grove trekk:

ASUS P4B533 HK
    Celeron 2GHZ
    Sapphire Radeon 9500 128 PRO
    XP PRO
    Theater tec 1.5
    NEC HT 1000
    16:9 duk

Når jeg setter Projectoren i 16:9 modus pga. 16:9 duk så får jeg fint bilde på min HK DVD 25. ( en smartere mann enn jeg hadde nok stoppet her) :!:

Når jeg setter PC'en i 1024 X 768 oppløsning og starter TT så får jeg ett letterbox bilde når jeg skulle hatt full screen. Fordi TT tror at den skal lage ett letterbox bilde i 4:3 format.
    Jeg har ikke klart å sette TT til "full screen" slik som jeg gjør på Power DVD 4 XP.

Jeg kan gå inn i aspect ratio og velge "edit" og strekke bildet til 1024 X 768 i TT men det ser ikke helt bra ut for å si det mildt.

Må jeg sette projectoren i 4:3 modus og bruke powerstrip eller liknende for å lage 1024 X 576 linjer og bruke zyx for å flytte bildet eller hva skal jeg gjøre?

Er det noen andre enn meg som har 4:3 projector og 16:9 duk?

Hvordan får jeg til 1:1 pixel mapping med dette oppsettet?

MVH

Frank

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du må velge den oppløsningen projektoren bruker i 16:9, f.eks i Powerstrip (1024x576?). Når projektoren står i 16:9 mode brukes jo ikke den fulle 4:3 (1024x768) oppløsningen.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=943

Hadde nøyaktig samme problem som deg, måtte gi opp til slutt, fordi windows/skjermkortet ikke kan gå lavere enn 600 vertikalt.
    selv ikke med powerstrip.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satt og lekte meg litt med Powerstrip i går kveld og jeg kan lage akkurat den størrelsen jeg vil.

Projectoren er en NEC HT 1000 og skjermkortet er Sapphire Radeon 9500 som ser ut til å takle de utroligste kombinasjoner.

Problemet er at når jeg setter en oppløsning på 1024 X 576 så er jo ikke dette 1:1 pixelmapping, og jeg lurer på om det er derfor jeg får rykking i bildet ved panorering.

Vurderer å bruke Girder / Powerstrip til å sette oppløsningen til 1024 X 768 ved filmtitting og flytte bildet slik at det treffer duken riktig med Theatertec.
    Og 1024 X 576 ved PC bruk.

Noen andre forslag?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Problemet er at når jeg setter en oppløsning på 1024 X 576 så er jo ikke dette 1:1 pixelmapping
    Er det ikke? Det er vel den oppløsningen som blir brukt i 16:9?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo det... hvis projen settes i 4:3...

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av digitale projektorer må man alltid sette skjermoppløsningen til native oppløsning for projektoren, og refresh til 60 hz (projektorene støtter ikke mer) Glem så alt som heter skjerminnstillinger. Pc'en vil så skalere bildet til å passe. Ved bruk av HT 1000 og andre XGA projektorer vil da 576 linjer bli brukt for å vise widemateriale, og du mister ingen videolinjer.

Det er derfor ikke riktig å kalle det Letterbox, letterbox er riktig å kalle det når du benytter en standalone DVDspiller til å nedskalere antall linjer for å få widemateriale til å passe inn på en 4:3 tv eller projektor med lavere enn XGA oppløsning. Pc'en derimot er en svært intelligent scaler, og er helt i stand til å skalere widemateriale til å vises på en 4:3 projektor helt uten tap, dersom oppløsningen er høy nok. Når du benytter HTPC slik jeg beskriver, ser du ekte anamorf widescreen.

Projektoren skal også stå i 4:3 modus, ikke 16:9. PC'en skal skalere. Har man muligheter til å velge 1:1 pixelmapping, skru for all del dette på.

Sist men ikke minst, avinnstaller Powerstrip, dette programmet har man ikke bruk for i det hele tatt. Dette trenger man kun dersom man har en wide projektor med sære oppløsninger, som for eksempel AE300 mm.

TT skalerer riktig som default når du innstallerte, sett alle innstillinger tilbake til standard, så vil det fungere perfekt.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Pc'en vil så skalere bildet til å passe. Ved bruk av HT 1000 og andre XGA projektorer vil da 576 linjer bli brukt for å vise widemateriale, og du mister ingen videolinjer.
    TT skalerer riktig som default når du innstallerte, sett alle innstillinger tilbake til standard, så vil det fungere perfekt.

Frode
    PCen gjør jo ikke dette av seg selv..
    den kan jo ikke lukte at du vil ha 16:9 fordi lerrettet er for smalt til 4:3???
    Hele problemet er jo å vite hvordan man gjør disse innstillingene..
    Og problemet er ikke i video, da switcher man jo bare til 4:3 hvis bildet er widescreen for å få det riktig.
    problemet er å få satt desktopen til 1024x576.
    Kunne du forklart trinnvis hvordan man gjør det, hadde det vært veldig fint.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode H: Det stemmer, du kan kjøre 4:3 på projektoren og 1024x768 på PC'en. Filmen vil da bli vist riktig. Men hvis jeg forstår Arendal rett så vil han bruke 16:9 på projektoren for å unngå å få deler av bildet utenfor lerretet sitt som er 16:9 (selv om selve filmruten fortsatt vil være innenfor lerretet). Så Arendal, hvis du ikke får det til å funke i 1024x576 vet jeg ærlig talt ikke hva som kan være galt... :roll:
    Alt funker fint i 4:3 mode og 1024x768?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikky: slik jeg har forstått det, så er det oppløsningen på desktopen som er problemet. men når han har fått satt oppløsningen til 1024x576, er jo prøblemet løst. hvis i tillegg projen settes i 4:3 vil jo det være 1:1 pixelmapping.
    ang. det du sier om panorering, arendal: tror hakkingen kommer av at PCen må konvertere bildet til 16:9 utfra 4:3, som er native for skjermkortet, og den må jobbe litt.

du som har fått til 576 vertikalt, kunne du si meg hvordan du har gjort det?
    powerstrip? eller i windows?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Rikky: slik jeg har forstått det, så er det oppløsningen på desktopen som er problemet. men når han har fått satt oppløsningen til 1024x576, er jo prøblemet løst. hvis i tillegg projen settes i 4:3 vil jo det være 1:1 pixelmapping.
    Mulig jeg har misforstått deg, men hvis oppløsningen settes til 1024x576 og projen settes til 4:3 vil du jo ikke lenger ha 1:1 pix?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man fått et 16:9 lerret til en 4:3 projektor er det på tide å "stramme" opp selgeren litt, det er jo helt feil. Dette problemet kan ikke løses med custom oppløsninger. Det eneste man kan gjøre er å zoome ned bildet slik at man får striper på sidene hver gang man skal se noe som krever 4:3 bilde. Som du/dere ser, blir det betydelig tap i bildekvalitet med en gang man går bort fra 1:1 pixelmapping.

Beste løsning er å bytte til et 4:3 lerret.

Frode

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Mulig jeg har misforstått deg, men hvis oppløsningen settes til 1024x576 og projen settes til 4:3 vil du jo ikke lenger ha 1:1 pix?
    du har helt rett.. tenkte feil..PCen strekker jo bildet.
    men det vi jo bli riktig hvis projen da settes i 16:9, vil det ikke?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4:3 projektor til 4:3 lerret.
    16:9 projektor til 16:9 lerret.
    Alt annet blir jo en masse kompromisser.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd man ikke får 16:9 PC.... :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd man ikke får 16:9 PC.... :wink:
    Du får sende en mail til Bill Gates. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok bruke en kombinasjon av Powerstrip og Girder.

Projectoren må stå i 4:3 modus hele tiden.

Når jeg skal se på film må jeg sette oppløsningen på PC'en til 1024 X 768 og theater tec i 16:9 og flytte bildet slik at det treffer duken riktig.
    ( I theatertec ).

MEN, da får jeg ikke hakking i bildet lenger, men det fryser ca 1-2 sekunder 2-3 ganger i minuttet. Jeg vet ikke hva som er verst, frysing eller hakking.

Til PC bruk fungerer det fint å sette oppløsningen til 1024 X 576, da blir all tekst fint leselig.
    Evt. 1280 X 720 som er en default oppløsning i driveren til skjermkortet.

Det ser ikke ut som om bildet blir noe særlig dårligere i 1280 enn 1024 oppløsning til PC bruk.

MVH
    Frank

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, Har du nyeste versjon av theatertek...? Endel av disse "hakke problemene" skal være løst i de siste versjonene...!

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Mac en bærbar PC med 16:9 skjerm? Burde passe bra til en 16:9 proj... noen som vet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Har ikke Mac en bærbar PC med 16:9 skjerm? Burde passe bra til en 16:9 proj... noen som vet?
    Jeg har en Dell 8500 med widescreen. Den kjører oppløsning på 1920x1200 og det egner seg dårlig til de fleste projektorer. Går jeg ned på oppløsning blir bildet fordreid og umulig å se på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •