Laptop som mediasenter.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laptop som mediasenter.

Noen som vet om en billig laptop som kan brukes til mediasenter/mediapc?

Må da kunne spille av 7.1lyd, fullhd etc etc.

Har tenkt å selge/bytte min nåværende pc asap for å heller ha en laptop.

Det jeg har nå er;

Antec Three Hundred - 400,-
    Phenom II X4 965BE/AM3 3.4GHz 8MBL2 125W - 1400,-
    Corsair 4GB Kit Intel/AMD PC3-10666, 133 - 900,-
    ATI HD5850 - 2000,-
    2x 750gb Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD753 - 1200,-
    24" Benq 2412HD monitor - 1600,-
    700W PSU(husker ikke merke) - 1500,-
    Gigabyte GA-770TA-UD3, AMD 770 AM3, ATX - 750,-

Kan da også vurdere bytte hvis noen ønsker rundt Oslo område:P

Hvis noen kan anbefale noen rimelige laptoper, er det bare å svare! Alle innspill mottas med 3x hurra etc... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En på jobben kjøpte nettopp en Acer Aspire 5738ZG for 4500,- tror det var ukens tilbud hos Elprice for fjorten dager siden.
    Den spiller bd-iso og har HDMI ihvertfall, men den han kjøpte hadde ikke BD-spiller innebygget dersom det er noe kriterie for deg.

Just a suggestion

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du må bestemme deg for om du skal kunne spille BD på en ordentlig måte. Om ikke det er så viktig for deg så klarer du deg fint med en normal laptop i 4-5 tusen kroners klassen. Skal du ha full HD lyd og bilde uten panoreringsproblemer så sliter du litt med en laptop. Da vil jo den maskina du har være ypperlig. Men noe tilsvarende på en laptop finnes vel ikke på markedet enda

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med å spille BD på en "ordentlig" måte? De hd-filmene jeg skal spille av er da rippet av meg til .iso. Trenger ikke noe blueray-spiller i laptoppen, men jeg vil gjerne ikke miste 7.1 lyden når jeg spiller de fra laptopen.

Min stasjonære står typ 20meter fra tv'n og receiveren(når den kommer), så vil ikke ha en 20meter lang hdmi kabel, kan bli dyrt

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han mener er at du får nok ikke ordentlig HD lyd fra en laptopp.
    Hjelper ikke om det er hdmi når den ikke bitstreamer hd lyd. Dette er noe en må ha eget skjermkort for å få samt en reciever som spiller av hd lyd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Hjelper ikke om det er hdmi når den ikke bitstreamer hd lyd. Dette er noe en må ha eget skjermkort for å få samt en reciever som spiller av hd lyd
    Hmmmmmmmm
    5.1 eller 7.1
    Min Dell Studio XPS laptop spiller ihvertfall 7.1, men om det teller som "hd lyd" vet jeg ikke.
    Onkyoen påstår ihvertfall at det er DTS HD, jeg er ikke helt med på alle begrepen, men det holder for meg.
    Og det er samme skjermkortet i den Aceren jeg nevnte over.
    7.1 ut via HDMI, så holder så holder det...

Har og testet BD-iso på Aceren og det fungerte upåklagelig på "9" ihvertfall, men det var "lokalt" uten receiver og surround anlegg

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karrun

Min stasjonære står typ 20meter fra tv'n og receiveren(når den kommer), så vil ikke ha en 20meter lang hdmi kabel, kan bli dyrt
    Det er vel billigere å flytte den stasjonære enn å kjøpe en rå laptop? Dessuten er det vel ikke noe poeng med laptop (les: portabel) hvis den skal stå koblet til anlegget? Hva med å bruke den du har til anlegget og kjøpe en rimelig laptop, notebook eller annet til surfing og slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar, væ så snill

Som hagen sier, så spiller hans laptop DTS HD. Er det noe forskjell på DTS HD med.. uhh mer bitstream, enn uten? Eller vil det da ikke kalles DTS HD?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått så er det kun ATI Raedon 5xxx sereien som bitsreamer HD lyd.
    Arrester meg om jeg tar feil.

Men etter hva jeg har forstått så kan en ikke få HD lyd gjennom en lapptopp per dags dato.

Personlig tror jeg du vil komme billigere og mer fornøyd ut av å bygge deg en dedikert HTPC selv.

Er nettop ferdig med min egen selv, og er veldig fornøyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått så er det kun ATI Raedon 5xxx sereien som bitsreamer HD lyd.

Men etter hva jeg har forstått så kan en ikke få HD lyd gjennom en lapptopp per dags dato.

Personlig tror jeg du vil komme billigere og mer fornøyd ut av å bygge deg en dedikert HTPC selv.

Er nettop ferdig med min egen selv, og er veldig fornøyd!
    Du har helt rett i det, men det finnes vel laptoper som har dette nå.
    Det jeg mener med å spille det av på en ordentlig måte er at det er
    veldig mange systemer som kan spille av HD, men det sies ikke noe om hakking og rykking. De laptopene jeg har testet med har rett og slett ikke vært kraftige nok til å takle dette. Jeg klarer ikke å se en BD film hvor det stadig vekk lugger i bildet.Joda kvaliteten på bildet er topp, men det er ikke alt. Det er heller ikke mange programmer som takler å spille av iso filer på en ordentlig måte. Og da mener jeg at du kan spille av fila og i tillegg får du menyer og kapitler. Det er vel bare TMT3 og Power DVD som klarer dette sånn nogenlunde greit med Radeon 5xxx serien og en relativ kraftig prosessor. Testet en Asus N61j her om dagen med en Core i5 cpu på 2.26Ghz, 4GB minne og et ATI mobile 5730 grafikkort. testa en del iso filer med TMT3 og Virtual Clone drive, men det hakka og rykka no forferdelig.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Du har helt rett i det, men det finnes vel laptoper som har dette nå.
    Det jeg mener med å spille det av på en ordentlig måte er at det er
    veldig mange systemer som kan spille av HD, men det sies ikke noe om hakking og rykking. De laptopene jeg har testet med har rett og slett ikke vært kraftige nok til å takle dette. Jeg klarer ikke å se en BD film hvor det stadig vekk lugger i bildet.Joda kvaliteten på bildet er topp, men det er ikke alt. Det er heller ikke mange programmer som takler å spille av iso filer på en ordentlig måte. Og da mener jeg at du kan spille av fila og i tillegg får du menyer og kapitler. Det er vel bare TMT3 og Power DVD som klarer dette sånn nogenlunde greit med Radeon 5xxx serien og en relativ kraftig prosessor. Testet en Asus N61j her om dagen med en Core i5 cpu på 2.26Ghz, 4GB minne og et ATI mobile 5730 grafikkort. testa en del iso filer med TMT3 og Virtual Clone drive, men det hakka og rykka no forferdelig.
    Godt jeg ikke tok helt feil da.

Begynte med en HTPC for ca 2 år siden.
    Kravene mine med BD, TV lydløs og bitsreaming av av hd lyd har kosetet meg ca 14.000kr etterhvert. Nå er den endelig ferdig! Ønsker meg bare et nytt kabinett.
    Skjønner ikke de som sier at en kan kjøpe masse billig komponenter for å få en bra HTPC.

Enste fornuftige jeg har fått ut av å kjøpe en "ferdig pakke", er at for 2000kr ekstra har jeg nå "en maskin kun til å serve filer" i tilleg.

Spar opp noen kroner og bygg deg noe du blir virkelig fornøyd med!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller rett og slett kjøpe en BD-spiller til 2-6K og kjøpe plater istedenfor å kjøpe filer.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Eller rett og slett kjøpe en BD-spiller til 2-6K og kjøpe plater istedenfor å kjøpe filer.
    +1
    Å bygge en HTPC som aldri krasjer, som spiller alt av HD og som er like rask/enkel som en BD spiller til samme pris er umulig..
    Tenk hvilket annet utstyr man får for 14 000 da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, det er mulig, men DTS 7.1 er nå greit nok for meg, så spørsmålet er hvilket nivå Karrun ønsker å legge seg på.
    Det er ATI Radeon HD 5470 i Aceren, og i Dellen min.
    Kobler kun HDMI til receiveren, og da står det DTS, Dolby D eller Direct alt etter lydsporet på filmen.
    I speken til laptopene står det 7.1 ut

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jeg ikke tok helt feil da.

Begynte med en HTPC for ca 2 år siden.
    Kravene mine med BD, TV lydløs og bitsreaming av av hd lyd har kosetet meg ca 14.000kr etterhvert. Nå er den endelig ferdig! Ønsker meg bare et nytt kabinett.
    Skjønner ikke de som sier at en kan kjøpe masse billig komponenter for å få en bra HTPC.

Enste fornuftige jeg har fått ut av å kjøpe en "ferdig pakke", er at for 2000kr ekstra har jeg nå "en maskin kun til å serve filer" i tilleg.

Nja! Vet ikke helt hva jeg skal si til det. Under her så ser du min HTPC.
    Den koster i deler 3 900,- og spiller av BD iso og plater like bra som min Panasonic BD60. Bare det at den er mye raskere til å laste inn filmene.

Her er oppskriften:

Installer Win7 64bit
    Når det er ferdig installerer du de siste driverne til all maskinvare
    slå av alle strømsparings funskjoner
    deaktiver det integrerte lydkortet i BIOS
    Innstaller Arcsoft TMT3. dette koster penger
    Innstaller Slysoft Virtual Clone Drive. Gratis fra Slysoft sine sider
    Innstaler Any DVD HD. koster også litt penger.
    Gå inn i Catalyst driveren og fjern hukken fra Use Aplication settings
    Skal du spille BD 24p setter du oppfriskningsraten på 23Hz, skal du spille DVD så setter du den på 50Hz. Så er det bare å spille av og nyte film

Case Mini Tower HEC Black M-Atx W 450W PSU USB&Audio

Mainboard S-AM3 AMD760G mATX VGA(1024) PCI-E Audio GbLAN Raid D-sub DVI DDR3

Memory DDR3 4.0GB 1333MHz PC10666 Retail Single Module (2x2048)

VGA-Card Radeon HD5450 1024MB PCI-E 2xDVI HDMI HDCP Heatsink DDR2

Harddisk 500.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gb 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB Spinpoint F3

CPU Athlon II X3 435 95W Socket AM3 1.5MB 2900Mhz Boxed

Blu-Ray Rom Reader SATA 4X Internal Bulk Black BDR0412SA

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    +1
    Å bygge en HTPC som aldri krasjer, som spiller alt av HD og som er like rask/enkel som en BD spiller til samme pris er umulig..
    Tenk hvilket annet utstyr man får for 14 000 da?
    Jeg "var" egentlig enig med deg før ATI sin 5xxx serie kom. Etter den kom så får du jo et meget bra grafikkort til formålet som koster under 500,- dette gir deg full HD lyd og bilde og avlaster CPUen. Har testet litt forskjellige varianter av korta sammen med litt forskjellige CPUer og må si at nå begynner det å ligne noe. ORganiserer du dette med mymovies programvaren som fungerer som en plugin i MCE så vil du få et meget bra grensesnitt for visning av filmene dine My Movies - Home

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hagen, hvilken laptop er det du har?

Edit;

Skal ikke denne være en grei laptop som skal ha mulighet til å spille av hd-filmer?

Acer Aspire 5738ZG PMDT4400 - Acer - 15" - 15.4" - Acer Aspire 5738ZG PMDT4400 - Netshop.no - pc data foto minne digital

"A special feature of the HD 5000 series is its ability to transmit HD audio formats (like Dolby True HD or DTS HD Master Audio) with up to 8 channels and 192 KHz / 24 Bit over HDMI 1.3a."

Quote er tatt fra ; Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5470

Er ikke det der "bra" nok for å få dts hd master etc?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5738ZG var vel den jeg nevnte først, men jeg er også enig med Plasmaboy.
    Dersom du ikke MÅ ha en laptop til noe annet ville jeg gått for hans løsning med en permanent stasjonær.
    Det er ofte bedre for en rimeligere pris, eller endel bedre for samme pris. Og de er enklere å oppgradere.

Selv har jeg en Dell Studio XPS med Ati HD3670 som ikke har "true HD", men "kun" DTS (og som jeg ikke vanligvis bruker som mediasenter, men jeg kan)
    Så som jeg nevnte tidligere kommer det an på hvilket nivå du vil legge deg på.

Selv har jeg gått for en løsing ikke ulik Plasmaboy, stasjonære er best til slikt, men du spurte om en laptop.
    Og ja, jeg mener 5738ZG vil gjøre det du ba om i innledningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la ikke merke til at du nevnte noe merke i posten din, sorry

Men det var jo faktisk samme som jeg linket til i posten over, til 4.9k, det er vel ganske rimelig spør du meg

Jeg vil ha en bærbar, da den ikke bare skal brukes som mediasenter, men også litt poker etc en gang i blandt

Men jeg har lest den sliter med flash-hd? Har du noe problemer med dette? youtube filmer i hd etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karrun
    Hagen, hvilken laptop er det du har?

Edit;

Skal ikke denne være en grei laptop som skal ha mulighet til å spille av hd-filmer?

Acer Aspire 5738ZG PMDT4400 - Acer - 15" - 15.4" - Acer Aspire 5738ZG PMDT4400 - Netshop.no - pc data foto minne digital

"A special feature of the HD 5000 series is its ability to transmit HD audio formats (like Dolby True HD or DTS HD Master Audio) with up to 8 channels and 192 KHz / 24 Bit over HDMI 1.3a."

Quote er tatt fra ; Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5470

Er ikke det der "bra" nok for å få dts hd master etc?

Den inneholder jo 5xxx serien så dette skal gi deg full HD lyd. Men jeg har testet denne maskinen og den hakket en del på BD filmer. Kjørte den bare rett ut på skjermen. Har ikke testet den via receiveren med HD lyd eller slike ting. Men om du skulle gå for en slik en så ville jeg nok ha formatert om maskina. De blir levert med en skog av bloatware og andre programmer som legger seg i oppstarten. Så det første jeg ville gjort med en slik maskin var å sletta heile driden og legge inn Win fra bunnen av uten all dritten som ligger på fra Acer. Evt så tikker du på Elkjøp og finner en lik maskin og tester den i 30 dager og leverer den tilbake om du ikke blir fornøyd

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •