PVR med 50 tunere og 100TB lagring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PVR med 50 tunere og 100TB lagring

Nå snakker vi skikkelige saker her Snapstream bygger en PVR med 50! tunere og 100TB lagringsplass. Det gir plass til ca. 13 år med opptak. Hvis du timeshifter alle kanalene på en gang, holder det til ca. 3 måneder.

» Introducing… the world’s largest DVR (& TV search engine) (SnapStream’s ‘TV Searcher’ Blog)

På det vanlige reklamebildet er det ikke så lett å få helt tak på størrelsen til PVRen:

Heller ikke når du får se den mot en vegg er det særlig opplagt hvilke størrelsesforhold vi snakker om her:

Det ser jo egentlig ut som en litt ekstra brei PC.

Men, når døra åpnes, da ser man jo at det er snakk om et helt rackskap

25U med en håndfull SuperMicro servere som inneholdere 5 dual-tunere og en solid bunke disker hver.

Artig lite beist. Men, det er en ting jeg synes er veldig trist med den. Alle 50 tunere er ANALOGE! Det er mulig dette fortsatt gir mening i USA, men jeg synes det høres litt skrullete ut å bygge en kraftplugg som dette og så fylle den med analoge tunere. Heldigvis virker det som om de kan levere med digitale tunere også, men de har tydeligvis ikke noen dual-tunere, så da blir det bare halvparten så mange tunere pr. server.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftige saker det, kan tippe meg en sånn dings ( hvis man kan kalle det dings:P) erstatte mange rippere :shock:

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fritt for å ikke være i samme rom som den saken der for lenge av gangen...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt konsept, men jeg tror ikke de bygger så mange av den....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se ut som om den også fungerer som cola-automat?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Kan se ut som om den også fungerer som cola-automat?
    Haha, det blir nok varm cola, siden den trekker 30A (sikkert 110V siden det er i statene)...

/S

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper en pris på rundt 200k NOK for HW jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tipper en pris på rundt 200k NOK for HW jeg...
    Skavviseda... 3U-kabinettet koster 8300,- pluss moms, og 4U-kabinettet koster 10800,- pluss moms. Så vi snakker 55000,- før innmaten. 2TB-disker koster en tusing for tiden, så det er 68000,- der. Uten å sjekke innmaten i hver PC så nøye, så gjetter jeg på 4000,- for komponentene, pluss en tusing pr. TV-kort, altså 9000,- pr. PC. Totalt 45000.

Vi er da oppe i 168.000,- bare på opptaksnodene. I tillegg kommer altså rackskapet, switch, kontroll-PCer og alt annet de måtte ha i racket. 200k høres ganske riktig ut, ja. Men, i praksis regner jeg med delene koster dem nærmere 150k og at de selger de ferdige løsningene for 300k eller mer.

Men, det ligger litt i kortene at dette er et system som skalerer bra, og at opptaksnodene er så generelle at du kan starte med en node med 10 tunere, og hive på nye noder etter hvert som behovet melder seg. I praksis regner jeg ikke med at de vil selge så fryktelig mange 50-tuner løsninger. Jeg tviler også på at 50 er taket. 50 er bare et fint og rundt og kult tall, og det får plass i et skap som er ikke er grusomt stort.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man bruke dette?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvor kan man bruke dette?
    +1. Ser ikke helt bruksområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ser ikke helt bruksområdet.
    Jeg har jo alt foreslått cola-automat...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1. Ser ikke helt bruksområdet.
    Hint: Den er nok ikke beregnet på privatpersoner.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hint: Den er nok ikke beregnet på privatpersoner.
    Det behøver du ikke å være rakettforsker for å forstå.... Uansett kan jeg fortsatt ikke se det helt store behovet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det behøver du ikke å være rakettforsker for å forstå.... Uansett kan jeg fortsatt ikke se det helt store behovet.
    Medietilsynet kan ha nytte av en slik en. Når det kommer inn en klage på en kanal, kan de gå tilbake og enkelt sjekke om en pupp er synlig eller om det er 4 sekunder for mye reklame på en time, eller hva det nå måtte være.

Nyhetsorganisasjoner vil ha nytte av å arkivere nyhets- og sportssendinger fra så mange kanaler som mulig. The Daily Show vil garantert elske denne.

Sånn. Det var to eksempler. Det bør ikke være vanskelig å finne flere hvis man bare er villig til å bruke litt fantasi, fremfor å bare fnyse av hvor unyttig alt er.

Jeg er ikke i tvil om at mange andre vil kunne synes denne løsningen er utrolig nyttig, men selvfølgelig kommer de ikke til å selge millioner av den. 100 i året vil være ganske bra, tenker jeg. Som tidligere nevnt mener jeg også at det selvfølgelig er et PR-gimmick å trekke frem 50 tuner-løsningen. Grunnversjonen har 10 tunere, og den kan sannsynligvis bygges ut i det "uendelige", 10 tunere av gangen. De skryter av 50 tunere fordi det er veldig mye mer enn det de andre tilsvarende løsningene kan tilby, og for å demonstrere hvor langt foran konkurrentene de er.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Medietilsynet kan ha nytte av en slik en. Når det kommer inn en klage på en kanal, kan de gå tilbake og enkelt sjekke om en pupp er synlig eller om det er 4 sekunder for mye reklame på en time, eller hva det nå måtte være.

Nyhetsorganisasjoner vil ha nytte av å arkivere nyhets- og sportssendinger fra så mange kanaler som mulig. The Daily Show vil garantert elske denne.

Sånn. Det var to eksempler. Det bør ikke være vanskelig å finne flere hvis man bare er villig til å bruke litt fantasi, fremfor å bare fnyse av hvor unyttig alt er.
    Men hva skulle disse fore tunerne med? Var det ikke kun analoge tunere?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant sak men kun akademisk.

Det som imidlertid mangler på det vanlige forbruker markedet er brukervennlige opptagere med mulighet til å ta opp på en tre fire kanaler samtidig, samt ha god lagringskapasitet til dette. Både PVR og HDD opptagere har vel maks dual tuner og ikke spesielt store disker.

Klart en kan selvbygge mediamaskiner med tunere og store disker men det er jo ikke for folk flest.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det som imidlertid mangler på det vanlige forbruker markedet er brukervennlige opptagere med mulighet til å ta opp på en tre fire kanaler samtidig, samt ha god lagringskapasitet til dette. Både PVR og HDD opptagere har vel maks dual tuner og ikke spesielt store disker.
    Det er jeg helt enig i. Jeg skulle gjerne hatt en mottaker med stor disk og minimum 4 tunere. Man kan vel få til dette med DreamBox. Men der er det andre begrensninger og ikke helt plug & play..
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Klart en kan selvbygge mediamaskiner med tunere og store disker men det er jo ikke for folk flest.
    Tja.. En vil vel fortsatt ha en stor utfordring med dekryptering av multiple tunere samtidig? Og skal det være noenlunde brukervennlig, mener jeg opptak bør dekrypteres under opptak og ikke under avspilling. Hvis man har et system uten multidecoding, risikerer man utgåtte krypteringsnøkler og behov for "nedgradering". Dette blir fort mye hassel..

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok ment for private medieovervåkingsfirmaer. De tilbyr tjenester hvor de overvåker media og sakser/tar opptak av saker hvor kunden er nevnt. Kunden får da den informasjonen, feks daglig eller en gang i uka.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten en artikkel om systemet:
    Stream of Consciousness : CJR

Og et par demo-/reklamevideoer:
    [YOUTUBE]6KSP4R5GvWY[/YOUTUBE]
    YouTube - Enterprise TV Overview

[YOUTUBE]8uYnqF_2DQk[/YOUTUBE]
    YouTube - Searching and clipping TV recordings with Enterprise TV

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det er jeg helt enig i. Jeg skulle gjerne hatt en mottaker med stor disk og minimum 4 tunere. Man kan vel få til dette med DreamBox. Men der er det andre begrensninger og ikke helt plug & play..

Tja.. En vil vel fortsatt ha en stor utfordring med dekryptering av multiple tunere samtidig? Og skal det være noenlunde brukervennlig, mener jeg opptak bør dekrypteres under opptak og ikke under avspilling. Hvis man har et system uten multidecoding, risikerer man utgåtte krypteringsnøkler og behov for "nedgradering". Dette blir fort mye hassel..
    Er det noe problem å dekryptere flere tunere? Med en Core2 Duo 2.66Ghz dekrypterer jeg 4 samtidige HD-strømmer og har fortsatt 70% idle cpu.
    (ubuntu, mythtv, sasc-ng, etc).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •