Få en eldre pc til å takle 1080P, trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Få en eldre pc til å takle 1080P, trenger hjelp

Jeg har i lengre tid sterkt vurdert innkjøp av en Htpc, alternativt bygge selv. Men av forskjellige grunner ønsker jeg å utsette dette og kom da på at jeg har en eldre stille pc som vel skal kunne modifiseres litt til å kunne fungere som en Htpc med Xbmc.
    Spec er Opteron 165, 4GB, Geforce 6600GT Golden Sample.
    Så på en CPU benchmark at Dual Core Opteron 165 har en index på ca 921, mens Atom 330 har 634.

Jeg er klar over at skjermkortet må ut, men jeg testet litt. Først Xbmc Live og 720P fungerte fint, 1080P hakket. 6600GT støtter jo ikke Vdpau. Prøve også Xbmc under Win7 64Bit og det var samme, bortsett fra at 1080P hakket noe mindre.

Så er spørsmålet hva jeg gjør nå, hva kjøpes?
    Det absolutt beste for meg var om jeg fikk dette til under Windows da jeg kjenner det meget bra + kan bruke WHS til å ta backup. Men ettersom Xbmc Win primært bruker CPU og ikke GPU til å dekode video hjelper vel et nytt skjermkort lite?? Hadde da evt kjøpt Ati 5450 som skal være meget bra + HD-lyd.
    Er klar over at Xbmc kan settes opp til å bruke eksterne avspillere som støtter HW, men har ikke satt meg inn i hvor godt det fungerer.

Andre løsningen er Linux, selv om det er andrevalg er vel det eneste løsning? Må da kjøpe et Nvidia kort som støtter Vdpau. Det gjør vel alle nyere, så f.eks kjøpe 210, 220, 250 el? Får jeg da også HD-lyd selv om det ikke er viktig for meg pr idag?

Jeg har ikke en Hdmi-receiver idag så kjøper et enkelt lydkort med digital ut, men en ny receiver kan komme fort så Bit streaming av HD lyd er ikke et must, men ønskelig.
    IR-receiver har jeg funnet.

Jeg takk for alle gode og raske tips, kanskje jeg kan få inn delene til helgen.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg for at partisjonen du kjører windows på har mye ledig plass, og at du ikkje maxer ut maskinvaren din. Ram ser det ut til å være nok av, men prøv forskjellig installasjonsmetoder for å finne ut hvilken som funker best for deg. Skjermkort er etter min mening ganske billig for tiden, og du kan få veldig mye for lite penger.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg et bedre skjermkort og kjør feks k-lite codecpack med DXVA så spiller du 1080 uten problem med den maskinen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg ett nvidia kort da de har bedre støtte for utviklere til å utnytte skjermkortet til dekoding.
    Kombiner det med en codec som støtter det. Feks core avc sin som er billig. Eller en annen codec etter eget ønske.
    Kjøpte selv ati. Men angrer på det da det kun er ett fåtall programmer som støttet hw akselerasjon på video på ati sine kort.

Newcomer bart24 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1080p på gamle maskiner= null problem

peace of cake

media player classic home cinema og coreavc. dette er det du trenger. og kunn det. har du mange andre codecer så kan det hende du får litt trøbbel. men prøv deg frem..
    legger ved en link til litt info her..
    YouTube - How to play 1080p files smoothly.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere råd.

Så hovedrådet er et Nvidiakort og Xbmc under Windows.

Da er spørsmålene, funker disse codene like godt under Xbmc?
    Jeg prøvde som sagt Win7 og Xbmc med nåværende oppsett og den fikset ikke 1080P. Selv om Gpu var en 6600 så skal vel ikke det bety så mye siden Cpu gjør nesten all jobben? Skjønner hvor jeg vil? Men en moderne Gpu vil avlaste Cpu mye likevel? Såpass bra at den vil takle høye bitrater på Bluray?

Jeg har som tidligere sagt ikke fått satt meg inn i hvordan eksterne avspillere fungerer i Xbmc.

Og, noen spesielt råd på hvilket Nvidiakort som er bra nok? Billigste 210 f.eks?
    Får man evt bitstreaming med Nvidia idag?

Håper på flere gode råd idag så har jeg noe å fikle med i helgen :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet og lest meg opp på Nvidias lowend grafikkort som 210, 220 ol.
    Hadde mere eller mindre bestemt meg for 210 da det finnes som vifteløs + skal være bra nok, men så leser jeg dette fra en omfattende test:

"The Nvidia GeForce 210 with the current driver, on the contrary, cannot be recommended even as a replacement for an integrated graphics core. The new card cannot play Blu-ray and DVD with high enough quality and does not support GPGPU/CUDA technologies (which means it cannot be used for video transcoding). Purchasing a GeForce 210 will only make sense if you can’t find a GeForce GT 220 or Radeon HD 4500/4600 and you have a PC with a weak CPU and a Blu-ray drive. In fact, the advantages of the 210 model are limited to hardware decoding of HD video and to the physical ability to output video content on a display device."

http://www.xbitlabs.com/articles/vid...0-gt220_9.html

Real slakt altså, men tenker nok jeg prøver kortet fordet på mangel av bedre kjappe alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mediaportal har jo støtte for dekoding via gpu. Hvorfor ikke teste med det før du handler?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville hvertfall som sagt gått for nvidia ja. Vet de begynte med hw suport for hd/h264 fra 8 serien.. Selv har jeg ikke prøvd Xbmc. Men om det er din favoritt og du kan bruke eksterne codec på Xbmc så er det ikke noe problem å la skjermkortet ta seg av dekodingen nei.
    Kansje det 210 kortet var spesielt? Leste ikke linken da jeg surfer via sattelitt som er uhorvelig tregt.
    Men du kan jo velge ett annet kort. Du får sikkert ett rimelig 8xxx kort som er stillegående eller vifteløst.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den testen er korrekt så virker ikke mitt oppsett da?
    Jeg har en eldre kontormaskin som jeg fikk av jobben fordi "den bråker for mye", satte først inn et skjermkort for et par år siden og den ble stille med en gang.
    Byttet ut til GeForce210 nå nylig og nå spiller den BluRay (iso bilder) uten å svette. Jeg måtte koble til den interne spdif utgangen, for jeg fikk "knepping" i lyden på BD-avspilling uten.

Oppsettet er
    Intel dual core (husker ikke hvilken, men den er tre-fire år gammel)
    2GB RAM
    Win-XP pro
    Total media theatre 3 og
    Xbmc for "ikkeBDavspilling"

Fungerer tilfredsstillende for meg ihvertfall.
    Nå er ikke prisforskjellen så enorm på 210 og 220 heller da

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ihvertfall 210 kortet bestilt og håper å få hentet det før helgen.
    Skal bli spennende å prøve, krysser fingrene for det beste. Håper Cpuen ikke skal bli showstopperen, men ifølge de fleste her så skal det går bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering.

Jeg droppet 210 koret og gikk heller for det råeste 240 kortet. Det er vifte på det, men er tilnærmet 100% stille.

Med nyere Xbmc night buildene kjører den 1080P smertefritt. Men siden Xbmc er i en fase hvor det skjer veldig mye nå før neste versjon er ferdig har jeg ikke satt opp en endelig versjon, bare testet litt.

Men pcen spiller til og med Splinter Cell Conviction helt greit.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XBMC er oppe med nightly builds igjen fra 7. juni

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Htpcen idag, se link. Monterte Blu-ray og GT 430 i julen så nå er den helt komplett.

Rett og slett kjempefornøyd, eneste må være at den er fysisk noe stor.
    Men den er svært stille og mere enn kraftig nok til alt jeg ønsker.

http://www.silentpcreview.com/forums...p?f=14&t=60118

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •