Oppsett av RAID 5, klarer jeg det selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett av RAID 5, klarer jeg det selv?

Kanskje et vanskelig spm, siden 99,9% av folkene her inne ikke kjenner meg
    Men jeg klarer "alt det andre" som skal til for å bygge en PC, er det noe hokus pokus å sette opp et raid 5, med disse komponentene?:
    4 stk https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499919
    1 stk https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351851

I et kabinett jeg allrede har, som kun skal brukes som filserver, plasseres på boden.

Kommer til å bare installere Win7Ultimate på den.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke prøve marsboers filserver guide?

Oppsett av en ytelsesfokusert Linux filserver med Squeezebox Server til hjemmebruk – Introduksjon

Har du nok SATA innganger på hovedkortet kan du droppe utgiftene til RAID kort da software løsningen i Debian Linux er meget god. Utgift til operativsystem slipper du også.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har styret litt med linux før, hoppet litt frem å tilbake, men orker ikke det mer, blir så for***** når til skjærer seg.

Kan jeg holde meg til windows er det greit, enkelt å sette opp deling på nettverket, squeezebox server, itunes server, bittorent klient, og tilgang utenfra. Det er det jeg trenger i første omgang..

Samt at jeg skal koble opp et grensesnitt til xcomfort, og det kan jeg "bare drite i" i Linux men takk for forslaget!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at kortet der er skikkelig HW-raid. Sikker på at du ikke har raid-kontroller på hovedkortet ditt?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tviler på at kortet der er skikkelig HW-raid. Sikker på at du ikke har raid-kontroller på hovedkortet ditt?
    Ja, jeg har ikke sata porter engang
    Kanskje et nytt hovedkort er vel så enkelt?
    Men da må jeg ha 5porter, for vil ha OS på egen disk.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som du kan komme i mål for en særdeles billig penge: Komplett.no.

Kjører du så OS på en disk tilkoblet hovedkortet ditt så kan det gå. Vær obs på at strømforsyningen din kanskje ikke klarer å levere nok strøm til 5 disker.

Selv har jeg en ReadyNAS boks. Ikke den raskeste og sikkert ikke den billigste men virker det gjør den. Og jeg trenger ikke tenke på noe angående vedlikehold. Så har du pengene så ville jeg heller kjøpt meg en NAS. Det finnes mange gode alternativer.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ja, jeg har ikke sata porter engang
    Kanskje et nytt hovedkort er vel så enkelt?
    Men da må jeg ha 5porter, for vil ha OS på egen disk.
    Du er sikker på at det er PCI-Express der da?
    Men ja, du vil absolutt kunne greie det, no problem

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i omtrent samme båt som deg, eMTea. Jeg har bygget en kasse som bare mangler disker og RAID-kontroller.

Jeg er ingen ekspert på dette, men så vidt jeg har forstått så er det slik at RAID-kort som ikke er "HW-aksellererte" (har egen prosessor) ikke fungerer optimalt under Windows. Det er i alle fall delvis derfor en del velger Linux. Jeg er imidlertid helt på bølgelengde meg deg. Linux er for spesielt interesserte og livet er for kort til å sette seg inn i nok et OS med alle muligheter for å gå seg vill og kødde det til.

Ekte HW-kontrollere vil kjøre like bra under Windows som under Linux. Igjen: Hvis jeg har forstått det riktig.

Dessverre er det et relativt merkbart prishopp mellom disse to typene kontrollere. Dette er en jeg vurderer (den eller 8P-versjonen):

Komplett.no - HighPoint RocketRAID 4310 4P SAS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når sant skal sies så er ikke raid-kontroller på hk på noen som helst måte et skikkelig hw-raid.

Da leser jeg skikkelig hw-raid som et med dedikert prosessor, og ikke et som bruker systemprosessor.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var at du like gjerne kunne bruke den software kontrolleren på HK som å kjøpe et billigkort, men nå hadde han ikke sw raid på hk så da er jo saken grei.

Jeg har også sett på ulike versjoner av MS Windows og MS serverprogramvaren, men blir irritert på begrensninger som finnes og som det ikke er noen veier rundt.

For eksempel, hvis du har XP Pro så er det maks 10 "connections" (som ikke er det samme som antall pc'er, en pc kan ha flere connections). Har du XP Home er begrensningen 5 connections. Etter litt søking i går kveld fant jeg eksempler på folk som hadde 5 PC'er i nettverk som var tilkoblet en XP Pro møtte mange utfordringer som måtte løses ved restart av "serveren".

Har du lyst til å kjøpe serverprogramvare kan du sjekke litt om prising og "CALs" på MS sine sider;

http://www.microsoft.com/licensing/a...s-license.aspx

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt søking i går kveld fant jeg eksempler på folk som hadde 5 PC'er i nettverk som var tilkoblet en XP Pro møtte mange utfordringer som måtte løses ved restart av "serveren".

Har du lyst til å kjøpe serverprogramvare kan du sjekke litt om prising og "CALs" på MS sine sider;

http://www.microsoft.com/licensing/a...s-license.aspx
    Been there done that, tilogmed Windows home server (server?!) har kun 10 tilkoblinger, derfor var det uaktuelt hos oss.
    Rocketraid kort fungerer gull med Windows 7, de fungerer også godt i Linux, men det kan være litt mer knot å installere. Ser at Highpoint har lagt til en del drivere siden jeg gjorde dette på Linux sist, så det kan ha blitt bedre.

Dersom du har mange som skal koble seg til, eller mange maskiner så vil Linux være uungåelig på grunn av at antall forbindelser er så lavt i Windows utenom Server OS.
    Og med Windows server følger kostnader...
    5000 for en OEM fembruker, så må du kjøpe ekstra CALs for å få flere.

Dersom du ikke kjenner noen som ikke trenger sin MSDN lisens (det ble heldigvis min løsning) og installerer Server2008R2. RR2320 og 2340 fungerer ihvertfall ypperlig i Server2008

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelene med å bruke et kort som rocketraid er flere.
    Du har riktignok en proprietær løsning, men en løsning du kan flytte mellom maskiner.
    Du har et veldig godt "kontrollpanel" i OSet, mulig jeg er gammeldags, men jeg har ikke sett en slik god løsning for integrert raid.
    RR, ihvertfall de vi har, er kvasi hardware, de låner egentlig bare system-RAM, ikke prosessor.
    Det er billig for hva du får, Vi bruker to RR2340 på jobben i "bi-bi-billigservere" for arkivering, to identiske speilede, og er strålende fornøyd med ytelse og stabilitet.
    Har også prøvd å kjøre software RAID under Linux, men det kunne i mitt tilfelle ikke sammenlignes i ytelse.

Så det er en mellomløsning, men den er billig, og veldig god for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RR2340 er software raid, du må over på 3xx serien for hardware.

Hardware raid
    Adaptec RAID 3805 8 porters 4100 kr
    Adaptec RAID 3405 4 porters 2800 kr
    HighPoint RocketRAID 3510 4 porters 2900kr
    HighPoint RocketRAID 3520 8 porters 3800kr

Men jeg ville gått HighPoint RocketRAID 3520 bra pris!

+ støtter Online Capacity Expansion / Online RAID Level Migration

Det er Bare Areca og HighPoint så gjør. Dette veldig enkelt utvide raid med flerere disker uten må flytte data/formatere.

Hardware raid så Areca og HighPoint er velig enkle bruke. Du får web gui, Lattelig enkel bruke!

Men min favorit er Areca kontrolere men dem er i anna pris klasse!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •