HTPC vs Mediaspillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC vs Mediaspillere

Hei,

Jeg er idag en relativt fersk bruker av mediaspillere.
    Kjøpte min Popcorn Hour C-200 ved juletiden og har fått den til å fungere med menyer for video, audio og foto, sammen med en 4 bay NAS fra QNAP.

MEN.....så lurer jeg på om jeg vil vinne noe ved å droppe mediaspillere og heller gå over til HTPC som jo muligens er litt mer fleksibel i forhold til valg av menyer og brukergrensenitt?

Vet det er en dyrere løsning men jeg vil gjerne ha noen argumenter FOR og IMOT fra dere som har mer erfaring med dette enn meg.

Bør jeg gå over til HTPC ??

(har 5-600 dvd'er og 1400 CD'er), Yamaha RX-V663 receiver og HD TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke C-200 godt, men jeg kommer nok antagelig selv til å gå fra en Tvix til en Nettop, en Htpc, som ikke er mye større.

Hovedgrunnen er for å kjøre XBMC og hente film-info mm fra nettet, mere fleksibilitet ol.

Motargumentet er selvfølgelig mye mere jobb med oppsett og muligheter for problemer enn en enklere Mediaplayer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Nå kjenner jeg ikke C-200 godt, men jeg kommer nok antagelig selv til å gå fra en Tvix til en Nettop, en Htpc, som ikke er mye større.

Hovedgrunnen er for å kjøre XBMC og hente film-info mm fra nettet, mere fleksibilitet ol.

Motargumentet er selvfølgelig mye mere jobb med oppsett og muligheter for problemer enn en enklere Mediaplayer.

Hva er XBMC ?

Du sier at det er mere jobb med en HTPC enn med en mediaspiller ?
    Men dersom du ønsker menyer med cover, info om filmer, info om CD'er osv så mener du fremdeles at det er mere jobb med en HTPC ?
    Trodde det var enklere nesten.

Min Popcorn Hour C200 har mulighet for å hente ned info fra nettet via en jukebox jeg har lagt inn men det tar mye tid for å få det til å fungere,
    Om man bare vil bruke menysystemet som ligger i mediaspilleren (ren text browsing) så er det ganske enkelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mediaspiller:
    Ta av emballasjen, koble til, trykk power, ferdig.

Regner med alle er enig om at det er mere jobb å installere OS, konfigurere, oppdatere og vedlikeholde en pc..

XBMC:
    http://lmgtfy.com/?q=xbmc

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter meg til det flere her sier... Mediaspiller er enklest og som regel helt plug'n play. HTPC er mer fleksibilitet men også mer "knoting" ifht konfigurering, valg /oppsett av frontend etc... Det koster også noe mer for en HTPC som er stillegående nok for å stå i stereobenken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Støtter meg til det flere her sier... Mediaspiller er enklest og som regel helt plug'n play. HTPC er mer fleksibilitet men også mer "knoting" ifht konfigurering, valg /oppsett av frontend etc... Det koster også noe mer for en HTPC som er stillegående nok for å stå i stereobenken.

Jo som sagt....men dersom man ønsker et brukergrensesnitt med menyer der man kan bla i cover, lese info om filmer, skuespillere, artister osv....så er det ikke bare plug and play.
    Brukergrensenittet på de mediaspillere er textmessig browsing og ganske kjedelig.

Jeg har brukt enormt mange timer for å få den jukeboxen jeg bruker på min C-200 til å fungere. My Lil Movie Jukebox. Og den tar bare video. Så må jeg ha en annen jukebox for å vise cover og info for CD'er. Den skal installeres og konfigureres. Har brukt uendelig mye tid på NMT forum for å få hjelp til dette.

Så man må på en måte sammenligne epler og epler når man snakker om brukergrensenitt.

Jeg har ingen erfaring med HTPC men antar at man der bare laster inn et program (som det finnes mange av) som installeres ala windows programmer og så er det meste gjort ??

Popcorn Hours C200 kjører Linux og jukeboxene der er i php og html.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mediaspillere har tradisjonelt, og med få unntak, ikke hatt muligheten eller lagt opp til noen spesiell konfigurasjon som du nevner. Derfor mitt svar om at slike maskiner er veldig rett frem..

Man kan tweake noen spillere uten at man MÅ det for å spille film f.eks.
    Htpc MÅ brukes flere timer på for å noe noe signal ut.. Der er forskjellen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mediaspillere har tradisjonelt, og med få unntak, ikke hatt muligheten eller lagt opp til noen spesiell konfigurasjon som du nevner. Derfor mitt svar om at slike maskiner er veldig rett frem..

Bruke flere timer for å få ut noe signal var da ekstremt overdrevet.

Legg inn windows, legg inn xbmc og en er ferdig. Herfra kan en selvsagt finjustere i det uendelige, men det kan en stort sett uansett hvilken løsning en velger.

En løsning basert på htpc tar seg også mye bedre ut på tv enn disse dedikerte boksene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å gjenta meg selv så trenger man normalt ikke bruke lang tid på å få en multimediaspiller opp å gå men skal man ha samme brukergrensesnitt som en HTPC (og det kan man med en Popcorn Hour C200 og alle andre spillere som bruker Network Media Tank (NMT) ) så kreves det ganske mye jobb og interesse for tweaking og patching av filer.

Spørsmålet mitt er om det kreves mye tweaking for å få til menysystemer og nedlasting av data fra internet med en HTPC ? ....siden jeg ikke har noen erfaring med en sliik.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Bruke flere timer for å få ut noe signal var da ekstremt overdrevet.

Legg inn windows, legg inn xbmc og en er ferdig. Herfra kan en selvsagt finjustere i det uendelige, men det kan en stort sett uansett hvilken løsning en velger.

En løsning basert på htpc tar seg også mye bedre ut på tv enn disse dedikerte boksene.

Hva er XBMC ??

Jeg valgte Popcorn Hour fordi jeg ikke ville ha dette kjedelige brukergrensesnittet som er på de fleste mediaspillerene. Om du er interessert kan du se på linken nedenfor Youtube så ser du hvordan menysystemet på en PCH C200 eller andre NTM mediaspillere kan se ut:

YouTube - Popcorn Hour Movie Jukebox Demos, Part 1 - MOVIE FLOW!

Er dette langt unna presentasjonen på en HTPC ??

Det hadde vært veldig interessant å vite.

Takker.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes egentlig ikke det var så overdrevent.. Hvor får du kjøpt ferdige htpc med bra komponenter som passer i stereobenken? Joda, vet det finnes, f.eks Nettoper som jeg nevnte tidligere, men de fleste som bruker ordet "htpc" vil konfigurere og skru sammen selv..

Men enig at W7 har jobben lettere, selv om jeg nok bruker Xbmc under Linux hvis jeg går til innkjøp av htpc og da flyr timene dobbeltsiffrig..
    :-)

Hva er Xbmc:
    http://lmgtfy.com/?q=xbmc

Edit, penge, jeg tipper du lett vil få glede av en htpc ettersom du har vært og nok er villig til å bruke litt tid på å få det slik du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, klart det KAN ta mange timer, men da er det for å justere i det uendelige og prøve nye ting.

En trenger ikke noe stort for å ha en htpc som kjører alt av formater. En liten pc til 2-3000 er alt en trenger. Fest den på baksiden av tv eller på veggen og den trenger ikke være synlig engang. Legg inn xbmc og legg til mappene hvor du har filene dine lagret og du er klar. Har da støtte for alt av filmformater, musikk, bilder, netttjenester som youtube, spotify osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    For å gjenta meg selv så trenger man normalt ikke bruke lang tid på å få en multimediaspiller opp å gå men skal man ha samme brukergrensesnitt som en HTPC (og det kan man med en Popcorn Hour C200 og alle andre spillere som bruker Network Media Tank (NMT) ) så kreves det ganske mye jobb og interesse for tweaking og patching av filer.

Spørsmålet mitt er om det kreves mye tweaking for å få til menysystemer og nedlasting av data fra internet med en HTPC ? ....siden jeg ikke har noen erfaring med en sliik.
    Det meste av dette er det ferdigutviklede plugins for, så det går temmelig problemfritt. Jeg har riktignok ikke brukt XBMC, kun MediaPortal (Med Moving Pictures plugin) og der henter den informasjon om riktig fil så lenge det er en eller annen form for informasjon om filmtittel og årstall lagret et sted(evt en IMDB link), det være seg i filnavn, .nfo filer eller annet. Etter å ha hatt et slikt interface er det uaktuelt å gå til en filbrowser som kun lar deg bla mellom filene.

Etter hva jeg forstår er XBMC hakket lettere enn MediaPortal, samtidig som Mediaportal er mer avansert og har god støtte som TV tuner/PVR funksjonalitet. Et godt oppsett er der automatisk, så kan man i tillegg tweake det i det uendelige dersom man har slike fetisher.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor får man kjøpt ferdig htpc'r da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En veldig populær er Asrock 330HT.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og dette kan man styre med f.eks. harmony 1000?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    hvor får man kjøpt ferdig htpc'r da?

Ser de har en HTPC som byggesett på komplett.no til rundt 4500,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marker
    Det meste av dette er det ferdigutviklede plugins for, så det går temmelig problemfritt. Jeg har riktignok ikke brukt XBMC, kun MediaPortal (Med Moving Pictures plugin) og der henter den informasjon om riktig fil så lenge det er en eller annen form for informasjon om filmtittel og årstall lagret et sted(evt en IMDB link), det være seg i filnavn, .nfo filer eller annet. Etter å ha hatt et slikt interface er det uaktuelt å gå til en filbrowser som kun lar deg bla mellom filene.

Etter hva jeg forstår er XBMC hakket lettere enn MediaPortal, samtidig som Mediaportal er mer avansert og har god støtte som TV tuner/PVR funksjonalitet. Et godt oppsett er der automatisk, så kan man i tillegg tweake det i det uendelige dersom man har slike fetisher.

Jeg har lastet ned og installert XBMC men den henger seg stadig når jeg navigerer menyene. Kræsjer og jeg må gå ut via ctrl+alt+del

Dessuten finner den ikke min NAS som er mappet opp som X:

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XBMC er etter min oppfatning /og utprøvelse en mer ustabil kandidat en Mediaportal. Greit mediaportal er litt taskig hva anngår konfigurering /codecs etc. Men langt mer stabilt en XBMC. Såvidt meg bekjent har ikke XBMC noen ferdig versjon som støtter VDPAU.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbmc under linux støtter VDPAU.