Finnes det gratis software til HTPC? (Ikke trial) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ninjapingvin
    Det virker som det er selvfølge for folk å bruke windows og lisensiert programvare på HTPCer, fordi man tror at dette er det beste. Enkleste kanskje, men beste?

Jeg sverger selv til Linux på maskinen min, og skal jeg sette opp en HTPC blir det garantert også med linux. Dette systemet krever så mye mindre ressurser enn en windowsmaskin. Det krever litt mer kunnskap da hardware ikke fungerer slik det gjør i windows, plug and play, men du får til gjengjeld en mye mer stabil maskin som aldri krasjer, samtidig som du har et opensource-system som gjør at du kan slippe å tenke på lisenser og slikt, mao. er både operativsystem og programvare gratis. Tro ikke du at dette er en negativ ting, for selvom ikke dette er tjensomt for programmererene blir det likevel laget veldig mange bra program for linux. Programoppdateringer kommer ofte, og med rett distro (linuxtype) er det enkelt å holde tritt med dette. Med tanke på sikkerhet: hvis du har den koblet rett opp mot internett er det ikke i nærheten av så mange sikkerhetshull i en box som kjører linux som en som kjører Windows hvis dette skulle være noe du tenker på.

Selvfølgelig, dette vil kreve litt lesing, litt prøving og feiling, men i det lange løp kan jeg garantere deg at dette er den beste løsningen for en stabil og medgjørlig HTPC
    Linux er sikkert vel og bra (har 1 linux FW og 1 Sat-Tuner på linux), men å bare ANTA at htpc fungerer på Linux er vel litt drøyt. I tillegg så synes jeg den posten din minner vel mye om reklame. Søker man litt på nettet finner man ut at Linux IKKE bruker mye mindre resurser enn WinXP, at den IKKE er noe sikrere enn en oppdatert WinXP. Hvis man KAN Linux ordentlig, så kan man nok med rette tweaking få en linux sikrere og mer stabil enn WinXP. Men en nybegynner har ikke sjangs er jeg redd.

Kom gjerne tilbake med oppsett på en velfungerende HTPC basert på Linux.

Newcomer ninjapingvin sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt: reklame for et gratis produkt? Er ikke det litt selvmotsigende?

Klart det er fullt mulig å sette opp en HTPC i linux. Er bare å kompilere støtte for skjermkort, lydkort, også legge inn de nødvendige spillerne du trenger for musikk og film. Nå skal jeg ikke sette opp noen htpc selv med det første, men når jeg skal det kommer det til å bli med Linux, hvorpå jeg skal poste hva jeg har gjort, og hvordan den kjører. Ang. sikkerhet så er det ikke vits i å sammenligne. Virus og ormer som scriptkiddies står bak (de mest populære som utnytter sikkerhetshull i windows) har ingen effekt om de så kommer seg inn på en linuxmaskin.

Ikke for å starte noen linux vs. windows-krangel her som er totalt offtopic, men å si at de bruker like mye systemressurser blir litt feil. Klart man kan få linux til å bruke mye, men linux i segselv kan kjøre på veldig lavt ressursnivå. Dette fordi Linux er consoll-basert, noe ala MS Dos. Mens windows er et windowmanager-basert Os, er dette valgfritt i Linux. Mao. har du en windowmanager (heretter kjent som X) som du starter når du skal starte opp filmer og slikt. Disse blir da kjørt i bakgrunnen, og du kan lukke X. Da vil maskinen ikke bruke noe ressurser på å rendre et brukergrensesnitt.

Meldingen ".. har gjort en ulovlig operasjon og vil bli avsluttet" får du aldri se. Med rett distro og kernel vil du ha et så stabilt system at det kan stå år etter år uten å bli slått av. De fleste windowsmaskiner krasjer etter en måneds oppetid. Selvfølgelig vil ikke alle syns dette er noe bra argument for å bruke linux, men de som liker å ha maskinen gående 24/7 vil se på dette som en fordel. Men nå skal jeg gi meg med "reklamen".

Misforstå meg rett. Jeg driter egentlig hvorvidt det er WinXP eller noe annet dere kjører på HTPCen, men siden han (threadstarter) var ute etter lovlig gratis programvare til sin HTPC ville jeg bare opplyse om mulighetene som ligger der ute.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE ninjapingvin

Beundringverdig med andre innspill enn Windows, men trådstarter ser egentlig etter en software DVD avspiller som er gratis og ikke et operativsystem.

Men dersom man velger å konvetre til Linux: Hvilke akseptable software DVD-avspillere finnes det for Linux?

Newcomer ninjapingvin sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det kanskje blir litt mye å skifte helt om OS bare for gratis software, men over lengre sikt er mitt synspunkt at man tjener på det.

Xine er et fint alternativ å bruke til filmavspilling. Ellers er Totem og Mplayer også et godt alternativ.

Kan nevne denne lille saken: Freevo
    Freevo is a Linux application that turns a PC with a TV capture card and/or TV-out into a standalone multimedia jukebox/VCR/PVR/HTPC. It uses MPlayer or Xine to play and record audio and video. It is optimized for use with a TV+remote.
    For å peke mer på topic, hvorvidt du vil ha en gratis spiller til Windows, så finner du et par playere som egentlig er kodet for linux, men som også kommer med egne utgaver som har støtte for windows. SourceForge.net er en fin kilde til hva enn du måtte være på leit etter. Også opensource for windows. Hvorvidt disse kan kalles High-end spillere kan jeg ikke gå god for, men nå er ikke akkurat WinDVD og Mediaplayer er noe veldig hightech heller da..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ønsker gratis programvare så er www.sourceforge.org stedet å sjekke ut. Man kan kun legge ut open source prosjekter der og stort sett alle sidene har forum der man kan se hva folk synes om dem og eventuelle bugs som er i programmet. Fordelen med open source er at folk kan låne ting som funker, fx om prosjekt A lager et fantastisk farge filter så kan prosjekt B bruke det i deres avspillings program som har bedre GUI en de på prosjekt A.

Gratis betyr ikke lengre at det er dårligere en betalings programmer, ofte er de faktisk bedre en de man må betale for. Dette kommer mest av at flere kan jobbe på et prosjekt og på den måten kan bugs bli fjernet mer effektivt en hva de betalt programmene fra mindre selskaper kan. Siden de som jobber med det har en genuin interesse av å lage det så bra som mulig, i motsettning til at det er en jobb man må gjøre for å få betalt husleia.

En tilfeldig person som har peiling på koding kan også se hvordan koden kan optimaliseres og sende inn forslag til endringen han mener bør bli gjort. Det er uten tvil en stor fordel for oss som bruker programmet, noe som ikke er mulig med de fleste programmer man betaler for. Der må man bare håpe at de fikser den funksjonen man selv savner og om man endrer det så har man brutt en lov...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RE ninjapingvin

Beundringverdig med andre innspill enn Windows, men trådstarter ser egentlig etter en software DVD avspiller som er gratis og ikke et operativsystem.

Men dersom man velger å konvetre til Linux: Hvilke akseptable software DVD-avspillere finnes det for Linux?
    For å supplementere ninjapingvin, så er vel ogle kansje den beste mediaplayeren for Linux. Selv bruker jeg mplayer som gjør det jeg har behov for, styrt av MythTv, som for tiden kanskje er det mest avanserte PVR prosjektet for Linux (og muligens bedre enn de fleste for windows og).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo prøve med KnoppMyth, som er en ferdig linuxløsning med MythTV.
    http://hust.la/KnoppMyth//KnoppMythR4V5.iso [/url]

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •