Krav til prosessor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krav til prosessor

Jeg driver og vurderer forskjellige HTPC løsninger og alternativer, og lurer på hva som faktisk kreves av prosessor kraft for å få ting til å gå rundt.

Jeg kan selfølgelig bla opp 15 lapper og sette sammen noe som håndterer alt. Men det er tross alt snakk om en boks med begrenset bruksområde, så jeg kunne tenke meg noe mer tilpasset/inteligent. Og muligheten til å avgjøre om jeg er villig til å betale det som kreves for den forsjellige funksjonaliteten.

Har en 1080p skjerm, så kravet er å utnytte den best mulig. Og siden det er Linux jeg kan, så vil vel det være mest sansynlig det som blir brukt.

Som jeg har forstått det, for bare å spille av fra disk er vel en ION+ATOM 230 tilstrektlig(Revo 3600 eller lignende). En slik har nok kraft til 1080p, DVD og Blueray avspilling?

Men hvor (mye) mer kreves for:
    Koble på et TV-kort(DVB-C) og CAM for å se eller ta opp?

Det samme med TV kort med Norsk tipping kortleser/softcam?

For å kunne ta opp samtidig som en ser DVD/lagret fil?

Timeshifting, alltid greit å kunne pause greiene?

Og med to TV tunere, for å kunne se på en og ta opp den andre?

Håper noen har noen erfaringer å dele, sånn at det kan gjøres informerte valg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KMJ
    Jeg driver og vurderer forskjellige HTPC løsninger og alternativer, og lurer på hva som faktisk kreves av prosessor kraft for å få ting til å gå rundt.

Jeg kan selfølgelig bla opp 15 lapper og sette sammen noe som håndterer alt. Men det er tross alt snakk om en boks med begrenset bruksområde, så jeg kunne tenke meg noe mer tilpasset/inteligent. Og muligheten til å avgjøre om jeg er villig til å betale det som kreves for den forsjellige funksjonaliteten.

Har en 1080p skjerm, så kravet er å utnytte den best mulig. Og siden det er Linux jeg kan, så vil vel det være mest sansynlig det som blir brukt.

Som jeg har forstått det, for bare å spille av fra disk er vel en ION+ATOM 230 tilstrektlig(Revo 3600 eller lignende). En slik har nok kraft til 1080p, DVD og Blueray avspilling?
    Med hardware dekoding (VDPAU) av video er ikke 1080p og DVD noe problem. Usikker på Bluray men tror det kreves en del CPU for å aksessere disken. Bluray rip burde fungere.
    Men hvor (mye) mer kreves for:
    Koble på et TV-kort(DVB-C) og CAM for å se eller ta opp?
    Så å si ingenting. Det er i hovedsak et spørsmål om hastighet på disker ved opptak.
    For å kunne ta opp samtidig som en ser DVD/lagret fil?
    Så å si ingenting. Det er i hovedsak et spørsmål om hastighet på disker ved opptak.
    Timeshifting, alltid greit å kunne pause greiene?

Og med to TV tunere, for å kunne se på en og ta opp den andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intresant, så om jeg forstår rett. Så lenge en har hardware dekoding (VDPAU) av video og rask nok disk, er ikke prosessorhastigheten en begrensende faktor?

Betyr det at man kan sette opp en fullverdig HTPC med noe så enkelt som en Revo 3600 og et DVB-C kort?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken løsning vurderer du? (OS og HTPC applikasjon)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sansynlig Linux, siden det er det jeg kan best.
    Når det kommer til HTPC applikasjon hadde jeg tenkt å se på det etterhvert, og eventuelt prøve forskjellige når hardwaren var i boks.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg håpe at Atom+ION har kraft nok til dette.

Har kjøpt en Packard Bell iMax mini(En Revo 3600 med Packard Bell logo og 250GB HD). I værste fall får jeg bruke den til en ren avspiller, men siden jeg alternativt vurderte en WD TV løsning så er ikke det så ille. Spesielt ikke når jeg fikk den for 800,-

Da mangler jeg bare en Linux venlig USB DVB-C tuner, noen anbefalinger?

Neste stopp er å sjekke ut SW :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •