Trøbbel med dts/ac3 fra pc via hdmi til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trøbbel med dts/ac3 fra pc via hdmi til forsterker

Hei! jeg måtte installere windows vista omigjen forleden dag og fikk da problemer når jeg skulle sette ffd show audio dekoder til å sende lyden rett til forsterkeren (passthrough).

Det virket fin før jeg installerte omigjen men nå får jeg bare støy/susing og lite vanlig lyd.

Noen som har noe tips ?

vennlig hilsen Jørgen

forresten så har jeg ikke en htpc, men det går vel for det samme ettersom det er snakk om fra pc til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    av en eller annen merkelig grunn står det s/pdif når jeg holder musepekeren over ffa symbolet nede i høyre hjørne selv om jeg bruker hdmi og ikke s/pdif.
    Men når jeg velger passthrough i options i ffd audio dekoder så er det ikke noe valg spesifikt for hdmi. både s/pdif og hdmi står i parantesen.

Noen tips ? takker!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du husket å oppdatere alle driverne etter at du reinstallerte?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avspiller bruker du? Og hvilken versjon av ffdshow?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer i både windows media player og den som følger med k-lite codec pack, litt hjerneteppe på ka den heter no igjen ..hehe.. så tror ikkje det e spilleren sin feil. alle drivere er av nyeste dato så det burde vert på stell.

Men som sagt . en rar ting . selv om hdmi er valg som default lydutgang på pcen og jeg bruker pcen til å spille av musikk så sliter den når jeg skal sende dts rett til forsterkeren.
    Hvis jeg fjerner haken på "passthrough" på dts i ffdshow så sender den ut stereo via hdmi til forsterkeren uten problemer.

men litt av vitsen med hd filmer er vel og å ha surround

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du satt K-lite til da?
    2.1?
    eller "samme as input"? (det er den jeg har brukt i det siste)

Er det ikke mediaplayer classic (home cinema) som følger med K-lite?

Da jeg hadde det problemet måtte jeg laste ned de siste realtek driverne (for det passet med mitt oppsett) og deretter de siste skjermkortdriverne, da kunne jeg velge mer enn to kanaler

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå over alle instillingene i AC3 filter, det har skjedd meg flere ganger at jeg har oversett en detalj. Sjekk instillingene på lydkortet og på windows "sounds". Har du lydkort som tar styring over windows skal du i utgangspunktet slippe siste punkt, men sjekk.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bruk k-lite. Avinstaller alt det der, fjern settings (evt reset)

Last ned aller nyeste utgaver av kun ffdshow og mediaplayer classic home cinema. 32bit/vanlige utgaver uansett om du har 64bit OS.

Så følger du fra og med punkt 5 i denne guiden:
    Guide: Setting Up Bitstreaming With Your Windows 7 HTPC – PART I — MediaSmartServer.net

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ikke bruk k-lite. Avinstaller alt det der, fjern settings (evt reset)

Last ned aller nyeste utgaver av kun ffdshow og mediaplayer classic home cinema. 32bit/vanlige utgaver uansett om du har 64bit OS.

Så følger du fra og med punkt 5 i denne guiden:
    Guide: Setting Up Bitstreaming With Your Windows 7 HTPC – PART I — MediaSmartServer.net
    kanskje litt off topic, men hva er galt med k-lite?
    er det noe jeg ikke har fått med meg hva gjelder ytelser - problemer - e.l

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike "pakker" inneholder gjerne en masse ting du ikke trenger, og som potensielt kan fucke opp for andre ting. Du har heller ingen garanti for at du får nyeste versjoner av det du egentlig trenger. Men det kan fungere helt fint også, bare at hvis du får problemer kan du ende opp med å rote rundt etter "nåla i høystakken".

Derfor er det bedre å bare laste ned akkurat det du har bruk for og ikke noe annet. Pleier også å sette "stereo" i Speaker Setup også, for da ser du med en gang om du får bitstreamet et 5.1 signal eller om du bare får PCM stereo (og noe er feil).

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si meg enig i det "less is more" utsagnet ditt. Det man trenger og ikke mer... Vet man hva man trenger av codeker er det jo greit, da laster man jo ned de enkelte og håper på at alt virker tilslutt.

Er man litt usikker, kanskje bruker HTPCen til mye rart, får feilmelding om manglende codek osv osv. Da er det mye bedre å legge inn en syncronisert pakke, istedefor å prøve å sy sammen enkeltcodek som ikke jobber bra sammen.

Skal dog sies at jeg aldri har vært plaget med k-lite pakkene, kun brukerfeil. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KMPlayer eller VLCplayer spiser alt uten at man trenger å innstallere masse møkk. KMPlayer er veldig fin for å bestemme hva som skal bitstreames og hva som skal decodes i PCen. Jeg bruker KMPlayer og et 4890 skjermkort og bitstreamer fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke meg til å installere masse "møkk" og ha et enhetlig avspillerverktøy enn å drive med tre forskjellige avspillere.
    Men... jeg regner med at smaken er som det man sitter på...
    Delt og hårete. 8)

det er ingen problemer med K-lite, jeg har ihvertfall ikke hatt noen. Det er også standard install på jobben, og kan ikke si jeg har merket noen som har problemer der heller.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freonor
    KMPlayer eller VLCplayer spiser alt uten at man trenger å innstallere masse møkk. KMPlayer er veldig fin for å bestemme hva som skal bitstreames og hva som skal decodes i PCen. Jeg bruker KMPlayer og et 4890 skjermkort og bitstreamer fint.
    VLC player spiser ressurser. Og prøv få den til å bitstreame noe som helst...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    VLC player spiser ressurser. Og prøv få den til å bitstreame noe som helst...
    Merker ikke noe til at den spiser ressurser, men dette merkes kanskje kun ved bruk av gamle/dårlige pcer. Nå er det en stund siden jeg har brukt VLCplayer. Jeg gikk over til KMPlayer etter at jeg byttet til win7. Det fungerte bedre for min del, men kan teste med VLC og se hvordan bitstream fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem løst folkens!!!!

Saken var at når jeg av andre grunner reinstallerte vista så var jeg så "DUM" at jeg lastet ned nyeste drivere rett fra nettet.
    Tanken slo meg at det var eneste forskjellen på når det funket og når det ikke funket senere.
    Så jeg bet i det sure eplet og installerte vista på nytt med gamle drivere til hovedkortet (fant den gamle cden og børstet støv av denne :P ).
    Siden har det virket med nyeste k-lite og både windows media player og den som følger med k-lite..

takker for hjelpen folkens
    måtte den satans snøen forsvinne!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorgenask
    Problem løst folkens!!!!

Saken var at når jeg av andre grunner reinstallerte vista så var jeg så "DUM" at jeg lastet ned nyeste drivere rett fra nettet.
    Tanken slo meg at det var eneste forskjellen på når det funket og når det ikke funket senere.
    Så jeg bet i det sure eplet og installerte vista på nytt med gamle drivere til hovedkortet (fant den gamle cden og børstet støv av denne :P ).
    Siden har det virket med nyeste k-lite og både windows media player og den som følger med k-lite..

takker for hjelpen folkens
    måtte den satans snøen forsvinne!!!!!
    Reinstallasjon var nok det som gjorde susen. Det har trolig liten sammenheng med gamle drivere. HDMI bruker jo ikke drivere til hovedkortet, men drivere til skjermkortet. Fint at det ordnet seg ihvertfall!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe det var reinstallasjonen som gjorde susen .. jeg installerte vista 2 ganger med nye drivere fra nett før jeg gikk tilbake til å prøve med gamle drivere fra cd jeg hadde liggende .. da virket det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •