Prosjekt: Lyd & bilde i flere rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt: Lyd & bilde i flere rom.

Skal flytte og bygge om der jeg skal flytte inn og vil i den sammenheng bygge en HTPC basert løsning der jeg kan spille musikk & film i flere rom, samt kunne styre dette fra det respektive rom. (Litt alla et integrert B&O anlegg, men forhåpentligvis litt billigere). Ønskene er:

Stue:
    - Liten flatskjerm (LCD?) der jeg kan se tv/film/spill, høre musikk og radio, samt internettapplikasjoner (vær nyheter etc.).
    - Vil ha HTPC'en her, slik at jeg kan spille av dvd & cd'er.

TV-stue:
    - Hjemmekino, med tilgang til alle applikasjoner på HTPC'en, samt mulighet for å styre HTPC'en fra dette rommet.

Kontor:
    - PC, med bilder, MP3'er og filmer som skal kunne vises/avspilles i de andre rommene

Bad & Soverom:
    - Ønsker å kunne spille musikk fra PC'ene, og styre dette fra de respektive rom.

Jeg har anledning til å trekke kabler mellom de respektive rom, men jeg ønsker i utgangspunktet å basere meg på trådløst dersom dette er mulig.

Jeg har lest endel på forumet her, men finner ikke tråder som helt dekker dette.
    Kan noen hjelpe meg med hvor jeg skal starte for å bygge en slik løsning?
    (Anbefalt løsning for styring, HW, linker etc.....)

På forhånd takk for hjelpen!!

mvh Rune

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sier bare en ting jeg...... ta kontakt med mastiff! se forresten på siden hans.
    og velkommen til forumet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjenner ikke noe til windows baserte htpc løsningner, men mythtv ( http://mythtv.org ) kan ha en backend & flere frontends rundt i boligen. alle frontends kan om ønskelig ha egne dvdspillere og alt det andre du kan lese om her : http://mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures

jeg vil anbefale deg å strekke kabler siden du kan dette :
    • det er mye sikrere, det er langt fra akseptabel sikkerhet (uten mye "tungdrevne" løsninger inkl. vpn osv.) i trådløse nett selvom mange (spesielt selgere) sier at det er det
    • du får en garantert (og høy nok) båndbredde til hvert punkt
    • du kan legge kabel som er klar for gigabit slik at det evt. kun er nødvendig å bytte ut nic, switch, osv. seinere
    • du får ikke kompabiltetsproblemer med et std. nic, det kan du få med trådløst spesielt hvis du skal ha aksespunkt som bruker en eller annen properitær hastighetsmultipliserings teknologi
    • du får enkel netttilgang fra annet utstyr uten å spise opp båndbredden din
    • du slipper å lage en eller annen brokobling fra trådløst nett til en ordniær server og/eller gateway & firewall

når det gjelder musikk bør du også se på squeezebox ( http://slimp3.com ), dette er frittstående enheter som snakker med en genial musikkserver over lan. de kan kobles til høytalere med innebygd forsterker eller vanlig forsterker (det kan også være "uendelig" med enheter koblet mot en server samtidig). serveren kan også streame til musikkporgrammer på pc-er.

hvis du først skal ha så mye nett baserte ting, bør du også sikre internett aksessen din skikkelig. http://smoothwall.org & http://clarkconnect.org/index.php er gode linux baserte løsninger som de fleste med litt datakunnskap klarer å få opp å gå på en avdanka pc, begge installeres "automatisk" fra en bootable cd.

:water

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Squeezebox

Den squeezebox løsningen virket smart for badet og soveromet.

Kan da se ut som om en løsning er:

Stue:
    HTPC med squeezeserver

Bad/Soverom:
    Squeezebox

Kontor:
    PC med frontendløsnig som brukes på hjemmekinoen i TVStua

TVstue:
    Hjemmkino koblet til PC'en på kontoret, med en eller annen form for IR løsning for å kunne velge musikk / film via kontorpc'en
    Alternativt en separat myhtpc-frontend maskin her.
    --------------

Da dukker det opp noen nye spørsmål:
    Noen som har erfaring med squeezebox, fungerer det som tiltekt?
    Hjemmekino tilgang til kontropc'rn, blir dette for "mikkete"? Bør jeg heller ha en separat light-mythv frontend?
    I så fall: hvor light er det mulig å bygge denne?

/Rune

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den funker utmerket

du kan prøve serverdelen på en hvilken som helst pc ved å laste den ned fra nettsidene deres.

så kan du i tillegg hente ned softsqueeze fra : http://softsqueeze.sf.net det er en javaapp. som emulerer den stasjonære spilleren.

uansett hvilken htpc løsning du velger bør backend-en være en dedikert pc. hvordan forholdet skal være mellom antall frontends, rom, fillager osv. avhenger av den løsningen du velger.

hvis du velger mythtv bør du ha en backend stabla bort, og en frontend pr. visningssted.

:water

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på hjemmesiden min, du. Det kan være noen ideer de som sier deg noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mastiff

Mastif: Jeg har brukt noen timer på hjemmesiden din, helt klart mye snacks her, men det var mye som var langt over my head der...., så jeg fikk litt vindt i hodet ops:

Sånn jeg skjønner det styrer du en server fra alle rom med respektive kabling for media strømmene? Hva blir fordelene med dette kontra HTPC client/server løsning? Hva slags kabling må jeg i så fall gjøre for å få riktig kvalitet på lyd&bilde.

Disse "IR-broene" du bruker, virker interresante. Jeg søkte litt etter disse på nettet, men fant ikke noe som forklarte hvordan det fungerte. (Virker som den modellen du bruker har gått ut).

(pls frgive om jeg har missforstått, jeg er nokså fersk i dette gamet)

/Rune

Newcomer Lars sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefalle deg og bruke XLOBBY.
    Der kan du lage en slik løsning du søker uten altfor store utfordringer.
    har du mulighet til og strekke skjult nettverkskabel ville jeg gjort det med en gang fordi trådløst vil nok ikke duge før om noen år.Ihvertfall ikke til highend video.Bruk kabel beregnet for gigabit netverk med en gang.
    Foreløpig har jeg laget et skin til XLOBBY hvor jeg kan styre alt av film/musikk værmelding internet osv her i huset.Mitt neste prosjekt blir å lage et nytt et med skikkelig EPG for både analogtv og DVB.
    Med støtte for flere audiosoner og klienter såklart.
    Og det beste av alt er at alt sammen er gratis
    Jeg kan Xlobby ut og inn så hvis du lurer på noe...bare spør
    Hvis det er interesse for mitt skin kan jeg godt lage et med norsk språk også.
    Sjekk ut mine bilder jeg har posta der på forumet fra stua mi
    http://www.xlobby.com/forum/viewtopic.php?t=1926

Mitt nåværende skin er ikke blitt oppdatert på nett på en stund,venter til en nyere hovedoppdatering

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg egentlig gitt opp Xlobby, men hvis du vil dele skin'et med oss så prøver jeg garantert igjen!

Edit: Fant det jeg trengte på Xlobbysiden... ops:

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lars:
    driver å kikker litt på skinnet ditt.. skikkelig bra greier.. har bare testa myHTPC før men dette må da være bedre.

en liten bugg jeg fant på 16:9 skinnet ditt er at det ikke er 16:9.. du har bomma litt på forholdet der, det skal være 1024x576 eller 1280x720

så knappene flyter litt ut noen steder..

men for all del.. skikkelig bra arbeid!!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om det allerede er nevnt, men jeg så ett eller annet sted at pinnacle har kommet med en trådløs sak som overføre bilde, lyd og digitale lydsignaler. Den har også en "tilbake"-funksjon som gjør det mulig å styre pc-en (som står et annet sted) med fjernkontroll. Da har også PC-en et ganske omfattende styreprogram for lyd og bilde og takler de aller fleste lydformater.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Driver for tiden og flytter inn i nytt hus, og har laget ett system noenlunde tilsvarende det du er ute etter.

Kort beskrivelse
    - HTPC er plassert i en bod, all kabling går inn til denne.
    - Har en trykkfølsom skjerm på kjøkkenet, denne kan jeg bruke til TV titting, radio, surfing og avspilling av MP3.
    - Lydkortet fra denne er koblet inn i en forsterker, som igjen sørger for viderekobling av lyd til 5 par høyttalere plassert rundt i rommet. Lydendistribures til maks 2 høyttaler par som velges via skjerm/fjernkontroll.
    - Kan bruke fjernkontroll i alle rom (via ir-distribusjon)

I tillegg bruker jeg den til å kjøre hjemmekino:
    - Har installert et Sigmadesign XCard, SPDIF utgangen fra denne er koblet inn i en annen receiver, mens bildet er koblet til TV'en (Plasma)
    - I TV stua har jeg en frittstående DVD koblet til HTPC'en via USB2

Løsningen muliggjør følgende.
    -Enkel maskinvare (PC med XCard og TV kort, maks ~5000) -> billig!! (Du trenger forsåvidt en forsterker, en receiver og høyttalere i tillegg og der kan du jo fort svi av litt)
    -Kan høre på musikk, se på TV etc på kjøkken, mens en annen ser på film i TV-stua.
    - Løsningen kan gjøres mere avansert: Har en ganske kraftig prosessor og bruker ett PDI kort som sammen med ett program kalt Dscaler gir ett enda bedre bilde (veldig bra!) enn Xcard greier.

Ulemper:
    - Mye hakking for å komme i mål, er der ikke helt enda... (flytter inn om 1 uke...)
    - Mye kabler må strekkes, gjennom tildels store rør (skjermkabler)
    - Strømforbruk??

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vet ikke om det allerede er nevnt, men jeg så ett eller annet sted at pinnacle har kommet med en trådløs sak som overføre bilde, lyd og digitale lydsignaler. Den har også en "tilbake"-funksjon som gjør det mulig å styre pc-en (som står et annet sted) med fjernkontroll. Da har også PC-en et ganske omfattende styreprogram for lyd og bilde og takler de aller fleste lydformater.
    Denne?

http://www.pinnaclesys.com/ProductPa...mp;Langue_ID=2

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei tommer.. hvordan program bruker du for å styre det hele? myHTPC?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Mastiff

Sitat Opprinnelig postet av runes
    Mastif: Jeg har brukt noen timer på hjemmesiden din, helt klart mye snacks her, men det var mye som var langt over my head der...., så jeg fikk litt vindt i hodet ops:
    Vindt i hodet? Mener du vind - altså gjennomtrekk? :wink:

Sånn jeg skjønner det styrer du en server fra alle rom med respektive kabling for media strømmene? Hva blir fordelene med dette kontra HTPC client/server løsning? Hva slags kabling må jeg i så fall gjøre for å få riktig kvalitet på lyd&bilde.
    Den store fordelen er at man ikke trenver å ha på en bunke pc-er rundt i huset (eventuelt vente den tiden det tar å fyre opp en når man skal spille noe - det funker veldig dårlig med koner og unger). Jeg kjører ikke bilde, så det kan jeg ikke si noe om. Men jeg har brukt billige Biltema-kabler fordi de tre brukbare receiverene kjører på SPDIF (og ingen får prøve å si at noen hører forskjell på kablene til SPDIF på stereoutstyr til rundt 15 000 kroner med høyttalere!) og på de andre sonene, som er diverse bærbare spillere osv. trengs det ikke noe bedre.

Disse "IR-broene" du bruker, virker interresante. Jeg søkte litt etter disse på nettet, men fant ikke noe som forklarte hvordan det fungerte. (Virker som den modellen du bruker har gått ut).
    Det ser faktisk sånn ut, ja. Søren heller, Clas, hva driver dere med?! Det fungerer iallfall sånn at signalet konverteres fra IR til RF (radiofrekvens) i senderen og så tilbake fra RF til IR i mottakeren. De har brukbar rekkevidde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    hei tommer.. hvordan program bruker du for å styre det hele? myHTPC?
    Bruker hjemmesnekra vha Delphi (VB look alike) ...

+ Girder, Dscaler og XMP (følger med XCard)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opplegget til Mastif kontra Squeeze-box?

Men Mastif, hva er fordelene med måten du har gjort det på kontra noen sqeezebokser? Ser det som en stor fordel å bare behøve å legge datanett.

Vindt, ja litt gjennomtrekk, uio-oiu står så nærme på den bærbare pc'en jeg sitter på innemellom.........., :shock:

Forresten noen som har testet det Pinacle greiene?? Har det omtrent samme kvalitet som Pinacle Studio eller fungerer det?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg ikke vet hva squeezebokser er for noe, men for min egen del er den store fordelen at jeg bruker utstyr som alt sto der (alle har vel surroundanlegg både i stua og på soverommet og boombokser på do og bad, vel? :roll: )

Interessant filmsmak du har, forresten. Du er flink til å programmere for en femåring! :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var den jeg tenkte på spectre. Noen som har testet den? Den ser unektelig litt kul ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Interessant filmsmak du har, forresten. Du er flink til å programmere for en femåring! :wink:
    Hehe, hadde disse hælvetes unga slutta og mase så hadde jeg blitt ferdig :lol:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •