HD bilde og god lyd i alle rom, Gbit server for streaming

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD bilde og god lyd i alle rom, Gbit server for streaming

Hei

jeg er føler meg ganske grønn på teknologien som skal til for å få til det jeg ønsker. Likevel jeg går på med krum nakke.

Ideen startet naturligvis med at jeg skal bygge meg nytt hus. Der skal jeg ha AV rom og hjemmekontor vegg i vegg. Fra hjemmekontoret skal "baksiden på alle komponenter være slik at jeg i godt lys kan fikse på saker og ting. I dette hjemmekontoret skal også ubuntu streamingserver være.

Men ikke nok med det, jeg vil også kunne sitte i alle rom å kunne dra opp en HD film, spille en rippet cd eller se på familiebilder.

Så da kommer spørsmålene. Hva er det jeg legger meg ut på?

Ideen så langt er å bygge meg en raptor HDD basert ubuntu server med gbit kablet nettverk.

I de forskjellige rommene (AV rom og stue i praksis) vil jeg sette opp en "dings" som gjør at jeg kan hente fram mediainnhold.

Hva er denne "dingsen"?
    I AV rom har jeg sourond forsterker og videokanon. Dette utstyret må jeg vel koble til dingsen.

I stuen har jeg en stereoforsterker 2.1 anlegg og en flatskjerm som må kobles til dingsen.

Så oppsummert hadde det vert fint å få deres mening om jeg er på riktig spor og hvilken dings er det jeg trenger, kan den lages, eller er det best å kjøpe?

Krav til dingsen så langt er:
    -lydløs
    -fjernkontroll
    -kan spille dvd/blue ray (jeg må kunne spille filmer fra disk i det rommet jeg er)

Tekniske krav har jeg ikke ordforråd til, men det må være god sourrond lyd for 7.1 system.

Verdsetter alle innspill.

LoA

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar. Ikke for å være stor på det, men dette var jo "billig". Jeg så jo for meg en kjempestor $$$$$$$$$ for å få alt jeg ønsker.

Så på tråden din at du har denne spilleren, har du koblet den mot server og testet streaming? Har du i tilfelle testet mot en høykvalitets rippet film?

Ser også at den ikke støtter så mange bildeformater, ikke raw og ikke photoshop, det er litt synd, jeg har nemlig mange bilder i det formatet også.

Noen andre på forumt som kan gi meg nyttig info så venter jeg på dere også

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe vanlig 7200 RPM hdd, Fleste har høyere leseing en raptor har. Siden datan på nye hdd er mye tettere.

Kjøpe AMD dual core cpu 45-65w med intregert skjermkort bare starte add hdd så singel eller så raid.

Komplett.no Enkel server for filer. Du kan fint utvide flere 2TB disker. 250GB hdd er for OS på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker du å betale "top dollar" kan du jo gå for noe slikt?
    STREAM DOES | Home Entertainment System by Pearing Core Systems STREAM DOES | Home Entertainment System by Pearing Core Systems
    Jeg ville nok heller kjøpt en ny bil for pengene...

Angående psd og raw bilder tror jeg du vil slite litt, det er veldig få "mediebokser" som støtter de, da må du nok til med en full HTPC (eller konvertere filene dine)

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne i samme tankegangen som deg. Ifm bygging av hus la jeg opp doble uttak for nettverk i alle aktualle rom (stue, kjellerstue/kino/kontor/soverom). Jeg valgte cat6 - dette holder i massevis. Og du behøver kun normale HD. Jeg har Windows Home Server med alt av media, bygd av en 4-5 år gammel PC.

Som avspillere bruker jeg selvbygde PC'er. Dette pga mest fleksibilitet, men da også større muligheter for feil/ustabilitet.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LittOmAlt
    Takk for svar. Ikke for å være stor på det, men dette var jo "billig". Jeg så jo for meg en kjempestor $$$$$$$$$ for å få alt jeg ønsker.

Så på tråden din at du har denne spilleren, har du koblet den mot server og testet streaming? Har du i tilfelle testet mot en høykvalitets rippet film?

Ser også at den ikke støtter så mange bildeformater, ikke raw og ikke photoshop, det er litt synd, jeg har nemlig mange bilder i det formatet også.

Noen andre på forumt som kan gi meg nyttig info så venter jeg på dere også

Ja, jeg kjører den opp mot en windows home server. Hatt null problem med streame filmer på den. Har riktignok ikke rippet noen blu-rays, men alle dvdene mine er (snart) inne på serveren og alle filmen har vært strålende kvalitet på. Syns også lyden var top notch, med tanke på musikk. Syns jeg får mye bedre lyd når jeg streamer flac filer enn jeg gjør med min gamle cd spiller (som kostet ca det dobbelte når den kom). Kjører med kablet nettverk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •