Bygge ny HTPC, må man ha dedikert GPU? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    Hvilke svakheter mener du en mediastremer har, bortsett fra de tingene jeg nettopp nevnte?
    La oss begynne med noe enkelt, som DVD-iso/DVD foldere. Jeg har spurt om det tidligere, og du har bekreftet at WDTV Live ikke kan vise menyer. Du har også sagt at WDTV ikke kan hoppe til neste/forrige kapittel på en DVD.

Det jeg ikke fikk med meg er om WDTV Live kan spille av alt innholdet på en DVD-iso. Altså sånt som trailere eller deleted scenes osv., og hvordan man i så fall aksesserer dette.

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    La oss begynne med noe enkelt, som DVD-iso/DVD foldere. Jeg har spurt om det tidligere, og du har bekreftet at WDTV Live ikke kan vise menyer. Du har også sagt at WDTV ikke kan hoppe til neste/forrige kapittel på en DVD.

Det jeg ikke fikk med meg er om WDTV Live kan spille av alt innholdet på en DVD-iso. Altså sånt som trailere eller deleted scenes osv., og hvordan man i så fall aksesserer dette.
    Ja, den kan ikke skippe kapitler, så det må spoles hvis man ikke ønsker å se filmen fra a til b.
    Ekstra matrialet vet jeg ikke hvordan man får tilgang til i iso ripper.. det er vel ikke alltid det blir inkludert heller, ihvertfall ikke på nedlastet matriale.

Forresten, moderator kan sikkert skille ut de postene som ikke omhandler dedikert gpu spørsmålet, å lage en egen topic.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den kan ikke skippe kapitler, så det må spoles hvis man ikke ønsker å se filmen fra a til b.
    For meg er dette en skikkelig showstopper.

Ekstra matrialet vet jeg ikke hvordan man får tilgang til i iso ripper.. det er vel ikke alltid det blir inkludert heller, ihvertfall ikke på nedlastet matriale.
    Jeg driter vel i nedlastet materiale. Jeg har rippa alle DVDene mine til iso-filerer, og har de liggende på en server. Hvis streameren ikke kan spille alt innholdet på disse, så er det fullstendig bortkastet å ha de liggende som ISOer.

Ekstramateriale er en ting, men det er ikke alle TV DVDer som har en "play all" funksjon. Det er litt kjedelig om mediastreameren bare vil spille en av episodene på disse diskene.

En mediastreamer som ikke en gang kan spille av fulle DVD-rips er for meg ubrukelig. Hvor god den er til andre ting er uvesentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de fleste, ja. Men, samtidig gir du inntrykk av at fordelene ved HTPC er forsvinnende små i forhold til en streamer, noe som er veldig feil. Spesielt når utgangspunktet ditt er streamere som koster under tusenlappen.

Snakker vi om kongene på streamerhaugen, Popcorn Hour C200 eller Dune BD Prime, så begynner det å være relativt små forskjeller opp til en HTPC, men disse koster vel rundt 3500,-, som er sånn ca. like mye som man må gi for en Acer Revo eller Asus Eee Box, som gjør en god jobb som HTPC.

Jeg synes det hadde vært fint om du i det minste hadde vist bittelitt vilje til å innrømme at mediastreamere faktisk har enkelte svakheter. Så kunne vi heller diskutert hvor problematiske disse manglene er, og hvor mye man er villig til å betale for et produkt som ikke har de samme svakhetene.
    Støtter disse mediastreamerene Blu-ray og HD lyd???

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er dette en skikkelig showstopper.

Jeg driter vel i nedlastet materiale. Jeg har rippa alle DVDene mine til iso-filerer, og har de liggende på en server. Hvis streameren ikke kan spille alt innholdet på disse, så er det fullstendig bortkastet å ha de liggende som ISOer.

Ekstramateriale er en ting, men det er ikke alle TV DVDer som har en "play all" funksjon. Det er litt kjedelig om mediastreameren bare vil spille en av episodene på disse diskene.

En mediastreamer som ikke en gang kan spille av fulle DVD-rips er for meg ubrukelig. Hvor god den er til andre ting er uvesentlig.
    Rolig nå De som har rippet hele dvd samligen sin og ønsker å se trailere og ekstra matrialet.... velg HTPC

Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Støtter disse mediastreamerene Blu-ray og HD lyd???
    Det er ikke blu-ray drev i disse, så du kan ikke spille av selva platen. Men den kan spille av nedlastet blu-ray ripper i mkv format f.eks og hd lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rolig nå De som har rippet hele dvd samligen sin og ønsker å se trailere og ekstra matrialet.... velg HTPC
    Fullt så enkelt synes jeg ikke det er. WD sine mediastreamere er de eneste som ikke takler DVD-menyer. Jeg har både Popcorn Hour A100 og Asus O!Play. Begge disse takler DVD-menyer helt glimrende. Jeg har også brukt XBMC på Xbox, og den gjør jobben helt suverent. Disse spillerne stryker derimot på mange andre ting. Xbox klarer ikke spille av HD-materiale, men er bedre enn O!Play og PCH på alt av SD-ting.

Det er ikke blu-ray drev i disse, så du kan ikke spille av selva platen. Men den kan spille av nedlastet blu-ray ripper i mkv format f.eks og hd lyd.
    Problemet her er egentlig at siden det er nedlastet, så vet du ikke hva som er gjort med filen. Ripp gjerne en BD selv med MakeMKV, og se hvor godt lyd og tekstspor funker. Spesielt over nett. Mulig at WDTV er bedre enn O!Play også her, selvfølgelig, men O!Play har i hvert fall store problemer med å spille BD-ripp med høy bitrate over nett. Når de bikker over 30Mbps klarer ikke O!Play å fylle bufferet fort nok, så da hikker avspillingen. Fra USB-disk går det bra, men altså ikke over nett.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, så OPlay har støtte for dvd menyer... hmmm , får håpe det kommer i neste firmware update på WD TV også... rart det ikke er støtte for det egentlig.

Hvordan en 1:1 rippet blu-ray virker over nett vet jeg ikke, aldri testet.
    Det jeg har testet er en h.264 film med 24mbps bitrate, det virket fint ihvertfall.
    Hvis du har mulighet å rippe en liten blu-ray sample, så skal jeg teste om det virker.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, funet ut at jeg vil ha HTPC og vurderer å vekke min gamle HTPC i live igjen samme med et 5450 grafikkort, men vil det duge?

Jeg har dette i min ganmle htpc:
    Gigabyte GA-73PVM-S2H
    Intel Pentium E2180
    2GB ram

Den drar 720p bra og noe 1080p med den interne GPUn. Men vil et 5750 kort gjøre susen her? Vil jeg da dra 1080p lett, også VC-1 materiale og fotball rips i 60FPS?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo et hav av forskjellige 5450 kort, noen som vil komme med en anbefaling til et?

Er dette et godt valg? Sapphire RADEON HD 5450 - Grafikkadapter 11166-01-20R - PCI express - Amentio

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Det finnes jo et hav av forskjellige 5450 kort, noen som vil komme med en anbefaling til et?

Er dette et godt valg? Sapphire RADEON HD 5450 - Grafikkadapter 11166-01-20R - PCI express - Amentio
    Hvordan er det med kjøling i kabinettet du skal bruke? Regner med du har vifter oppkobla? var litt skeptisk når jeg så temp'en i den testen.

her har du vertfall 1GB versjonen, prisforskjellen er ikke så høy i forhold til 512MB, så jeg ville tatt dette.
    Sapphire RADEON HD 5450 - Grafikkadapter 11166-14-20R - PCI express - Amentio
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe vifter annet enn CPU vifte i dag, men må jo være mulig å montere inn en eller to.

Vet du hvor mye et sånn kort bygger? Har 7-8cm i høyden fra HK.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe vifter annet enn CPU vifte i dag, men må jo være mulig å montere inn en eller to.

Vet du hvor mye et sånn kort bygger? Har 7-8cm i høyden fra HK.
    om du ikke har noe slags sirkulasjon inni kabinettet, så kan tempen på skjermkort uten vifte "go sky high"
    Annbefaler 1 i front å 1 bak i såfall. Så nært skjermkortet som bare mulig.
    2stk "ultraquiet" vifter koster rundt 2-300kr

Om du har ett kabinett som er i normal tykkelse som ett gulvstående kabinett så er det nokk bare lengden på skjermkortet som kan slå feil. Det kommer nokk til å passe kjempe fint inn der

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskuteres det fremdeles skjermkort i denne tråden her? I så fall er svaret nei, du trenger overhodet ikke et eksternt skjermkort i en PC som kun skal benyttes til multimedia. Nvidia lager mange fine strømgjerrige GPU-er tilpasset integrering på hovedkort og som avlaster CPU ved spilling av video.

Kunsten med å bygge en media-PC er å velge komponenter. Velger man riktig kabinett, riktig CPU (strømgjerrig), riktig hovedkort (med innebygget GPU) og riktig lagring (SSD), kan man få en PC som er tilnærmet lydløs. silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers er en enorm hjelp.

Har selv et kabinett fra Antec som jeg valgte fordi det er et solid stålkabinett som minsker risikioen for uønskede vibrasjoner, har soneinndeling og en ellers veldig fornuftig konstruksjon med tanke på transport av varme. Har kombinert dette med en vifteløs PSU og overnevnte komponenter. Har montert en diger passiv kjøler på CPU, det eneste som bidrar til luftsirkulasjonen utover naturlig varmeforflytning er en kabinettvifte som går på lavt turtall. PC-en er dønn stabil, det samme er temperaturen. Det beste av alt er at det nesten ikke koster penger.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med hva slags komponenter du bruker, modell.nr osv.

Greie med dedikert CPU var om jeg skulle bygge meg en ny HTPC, men jeg har en allerede i dag som egentlig bare står og støver. Jeg har en E2180(CD 2GHz) og LGA775 HK og 2GB minne. Men den takler ikke fult 1080P, men om jeg da hadde kjøpt et skjermkort til 350kr(feks ATI 5450) som gjør at jeg kjører 1080p VC-1 glatt, så kanskje jeg skal vente med å bygge meg en helt ny HTPC.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare at en HTPC koster mer enn det smaker for DE FLESTE, spessielt nå som det finnes mange gode mediastremere på markedet.

Men så har du selvfølglig "nørdsa", som driter i om de har lagt 10.000kr(uten å ta hardt i) i HTPCèn sin.

Men det er ikke no vits å diskutere pris og støy osv på HTPC.. alle skjønner, skal den være 100% støyfri .. så koster det!
    Men vis meg gjerne den "gode" HTPCèn til 2500kr.... regner med den er støyfri, bitstreamer HD lyd, spiller 1080p 24mbps video og er inkludert fjernkontroll, tv kort m/cam og operativsystem
    Evt dropp tvkort m/cam.... da det er en funksjonalitet mediastreamer ikke har.... men uten det kortet, gjør jo ikke en HTPC noe annet enn det en mediastreamer gjør.. egentlig!

Så flott, bare CPUèn din koster mer enn en 100% stille WD TV Å har du powersupply uten vifte? Men, pointet er HTPC KOSTER MER ENN DET SMAKER!
    Zotac Mag klokker inn på 249 Euro, den er støyfri nok, har ikke bitstreaming, men den har 7.1 LPCM. OS kan du uansett få gratis så det er ett ikke-tema.

Ett annet alternativ er:

Sempron 140 255kr
    Seagate Barracuda 7200.10 80 GB 267kr
    Sapphire Radeon HD 5450 318kr
    2xOCZ Value Pro Series DDR2 1GB 304kr
    Morex PJF90-DC-MX 340 kr
    Silvertstone SST- GD05B 642kr
    Asus M4A78-VM 503kr
    DVD-Rom 113 kr
    Microsoft MCE remote ca $20 på Ebay.

Dette kommer da på ca 2900kr og da har du bitstreaming.

Ett tredje alternativ er en laptop slik at du faktisk slipper å ha en egen PC som HTPC. Også her er det mulig med bitstreaming, det koster ett par lapper ekstra, men da får du også en laptop og ikke bare en boks som står i stua.

Eneste grunnen man har for å kjøpe en streamer er om man har minimalt peiling på PC og ikke gidder å bruke ett par timer på å lære det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med hva slags komponenter du bruker, modell.nr osv..
    Ok, dette er hva jeg valgte for ett år siden, med forbehold om at noe er utgått:
    • Kabinett: Antec Fusion. Var nok dette jeg brukte mest tid på, men angrer ikke et sekund på valget. Etter tiår med pc-bygging er dette det mest gjennomtenkte og solide kabinettet jeg har vært borte i.
    • PSU: Benytter en fem år gammel passiv kjølt sak fra Yesico som fungerer ypperlig. Strengt talt trenger en knapt 100 Watt i et slikt system.
    • Hovedkort: Bruker et hovedkort med Geforce 9400. Det har sikkert kommet noe nytt og spennende i dag, men hvem bryr seg? Ville styrt unna Atom+ION som har for lite kraft.
    • CPU: Intel E5300. Ingen grunn til å overdrive, vi skal lage en media-PC ikke romstasjon.
    • CPU-kjøler: Scythe Ninja Mini. Nok sagt. Prosessoren er fornuftig nok plassert helt inntil luftutsuget fra kabinettet, slik at jeg ikke har hatt noe behov for å montere på den viften som følger med CPU-kjøleren
    • Minne: ja...
    • SSD: Den fra Intel

Betalte rundt 4500 kr for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC er oldschool.........kjøp deg heller en mediastreamer hvis du kun skal se filmer,bilder og høre på musikk.
    WD TV Live er helt topp! Ikke no vits med en dyr støyende HTPC.
    Jeg prøvde meg på WDTV Live, og ble desverre skuffet. Interfacet var tregt og ganske uintuitivt, navigasjonen var langtifra optimal, for ikke å snakke om dårlig SMB-støtte (min hjemmeserver kjører W7) gjorde opplevelsen særdeles middelmådig. Den er ikke elendig, men ikke i nærheten av like "flytende" som løsninger som XBMC og Boxee.

Det jeg til slutt valgte å gjøre var å kjøpe et SilverStone GD04B pga dybden, og kjører nå et C2D-system med Radeon HD 3450 som tar både lyd og bilde ut gjennom HDMI. Nå kan jeg se på Blu-Ray gjennom Windows Media Center med WinDVD integrert, og med snarvei til Boxee (eller XBMC om jeg velger å gå over til det) i WMC-menyen. Spiller alt og har i tillegg ganske mange gode internett-tjenester for de som liker sånt.

Noe knoting var det, men det gikk etter en dag omtrent. Om trådstarter ønsker å bygge en HTPC, vil jeg anbefale å prøve å skaffe en AM3-CPU med lav TDP slik at kravet til kjøling ikke er så enormt, samt gå for et Radeon HD 5450-kord. Disse kan du få passivt kjølt og koster noen få hundre kroner, de har native HDMI som takler lyd og bilde og har støtte for de nyeste HD-lydformatene, dersom dette er noe du vil ha. Hvis du i tillegg får TV-signalene inn i denne boksen, så har du faktisk en eneste boks som du kan gjøre alt med. =)

Det er fullt mulig at dette ikke er løsningen du så etter, men jeg håper dette hjelper.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har faktisk bygd meg en HTPC med disse komponentene:
    -Gigabyte GA-73PVM-S2H
    -Intel Pentium E2180
    -Sapphire Radeon HD 5450 512 MB DDR3 HDMI
    -Corsair Value Select DDR2-667 2048 MB
    -Silverstone SST-GD04

Hovedkort, CPU og minne hadde jeg liggende. Skjermkort og kabinett kjøpte jeg.

Problemet mitt er at når jeg bruker nightly versjonene av XBMC som skal støtte DXVA så får jeg ikke filmene til å gi perfekt bilde. Altså filmene vises bra, men under hver film så blinker bildet. Dette skjer kun i XBMC, tester jeg feks i MPC-HC så er det ikke noe problem.

Så til nå har jeg kjørt xbmc 9.11 og håper en gang at dem skal komme med en XBMC som støtter DXVA og at ATI kortene funker perfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du om lydnivået i stock-viftene til GD-04? Jeg synes det er litt i det høyeste laget, men så er de koblet rett på PSUen hos meg, noe som gjør at de går på full pinne hele tiden, noe jeg ikke tror er så nødvendig.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •