Bygge ny HTPC, må man ha dedikert GPU? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83
    Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke glem Spotify (eller lignende klienter) til fest da Nettstreamere er fantastisk knotete til å spille av musikk for festbruk, for du kan ikke spille musikk samtidig som du browser annen musikk som du vil spille av eller aller helst bare legge til i en spilleliste.

Også var det dette med HD-lyd da... Alt din HTPC trenger er et nytt skjermkort som støtter dette - og vips!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    Dessuten så har vel de fleste firmaer som Viasat,CandalDigital osv HD PVR tunere... enkelt og greit.
    Du vil **** ikke ha HD-PVR boksen til CanalDigital... Den er langt fra "enkel og grei". Win 7 MediaCenter er lysår foran på brukervennlighet.

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Ikke glem Spotify (eller lignende klienter) til fest da Nettstreamere er fantastisk knotete til å spille av musikk for festbruk, for du kan ikke spille musikk samtidig som du browser annen musikk som du vil spille av eller aller helst bare legge til i en spilleliste.

Også var det dette med HD-lyd da... Alt din HTPC trenger er et nytt skjermkort som støtter dette - og vips!
    WD TV Live kan ihvertfall spille musikk, mens du brower i andre mapper... evt lage en playlist.
    HD lyd spiller den også of course... bitstream av DTS HD Master & TrueHD..
    Trenger ikke kjøpe nye lydkort eller skjermkort eller whatever.. det bare virker.
    Spiller ikke alle HTPC bitstream HD lyd og 1080p out of the box, uten å måtte oppgradere? kødder... vet de ikke gjør det :???:

Men Spotify mangler pr dags dato, ihvertfall på den jeg har Håper det kommer snart i en ny firmware update.

Hvordan tar du inn tv signalene i HTPCen forresten?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dette stemmer ikke med det jeg har lest og sett av WD TV Live. Den støtter ikke streaming av HD lyd (DD True HD, DTS-MA) og musikkdelen er elendig. Men herregud, for en 1000 lapp er den et kupp for de fleste som bare skal spille filmer og serier de har "funnet" på nett. Og er du grønn på å fikle til codecs, lyd o.l. på PC bør du definitivt ikke gå for noen HTPC.

TV får mann inn i en HTPC ved hjelp av et tunerkort som regel. I dette stapper man en antennekabel og CAM m/ kort.

Kjøper du ny PC er det bare slenge med et 5450 til 3-400kr så har du bitstream av det du måtte ønske...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Vel, dette stemmer ikke med det jeg har lest og sett av WD TV Live. Den støtter ikke streaming av HD lyd (DD True HD, DTS-MA) og musikkdelen er elendig. Men herregud, for en 1000 lapp er den et kupp for de fleste som bare skal spille filmer og serier de har "funnet" på nett. Og er du grønn på å fikle til codecs, lyd o.l. på PC bør du definitivt ikke gå for noen HTPC.

TV får mann inn i en HTPC ved hjelp av et tunerkort som regel. I dette stapper man en antennekabel og CAM m/ kort.

Kjøper du ny PC er det bare slenge med et 5450 til 3-400kr så har du bitstream av det du måtte ønske...
    Det lyser ihvertfall TrueHD og DTS HD MST i reciever displayer mitt....

Vet man får inn via ett tunerkort, men det jeg lurte på var om du kjørte tv signalet inn via kompositt/svideo eller om det virker digitalt rett inn i HTPC?
    For jeg vet endel tilbydere pairer korta med sine egne tunere, å da kan det bli litt kronglete... eller de som har fiber sånn som meg, hvordan skal man få det tv signalet digitalt rett inn i HTPCèn?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har vel WD vært oppegående nok til å inkludere det i en eller annen firmware. Bedre enn andre produsenter av slike bokser. Men så kan det strengt tatt diskuteres om 1500kbit DTS er hørbart dårligere enn DTS-MA strømmene som kodes med i MKV-filer rundt forbi. Kan ikke si jeg hører den store forskjellen.

De sier Canal Digital pairer kort med sine kabeldekodere, men det ser ikke ut til å stemme. Signalet må uansett dekrypteres og dekodes. TV-signalet streames inn via USB eller FireWire til MediaCenter/MediaPortal fra tunerne på kortene. DVB-C er vel standarden som brukes på digital HD TV hos de fleste, men man må gjerne tilpasse seg til hvem som er leverandør.

Men for å si det sånn, hadde jeg hatt GET-kabel hadde jeg ikke giddet styre med å bruke mediacenter og HTPC for å se tv. Men CanalDigital kabel PVR er så dritt (samme er "HD"-tuneren deres og).

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    m2ts spilles såklart helt fint.. helt vanlig hd mpeg kontainer det.
    Tenkte jeg skulle legge til at Asus sin media sak ikke spiller av m2ts, og har forøvrig ett eledig interface! Her er WD TV sitt mye penere og se på! Men XBMC slår den igjen. Blir nok HTPC på meg snart.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av grunnene til at jeg valgte vekk HTPC er,

-Pris
    -Støy
    -Strømforbruk
    -Software/hardware problemer
    (bare les på forumet her, alltid noen som har problemer med ett eller annet)
    Pris:
    Var en som tidligere postet en god HTPC til den nette sum av ca 2500kr. Ja, dette er mer enn en STB, men er såpass billig at pris ikke er ett argument. Man buker jo gjerne 15000kr på TV og reciever (tilsammen) og 5000-10000kr til på høytalere, så da er ikke 1500-2000kr ekstra for en HTPC noe man kan klage over.

Støy:
    Hva er det? Min HTPC er helt stillegående.

Strømforbruk:
    Ikke ett argument. En i3/i5 HTPC bruker mindre strøm enn TVen gjør.

Hardwareproblemer:
    Ikke ett argument, hardware går istykker om du har en HTPC eller om du har en STB.

Softwareproblemer:
    Her er eneste ulempen med en HTPC kontra en STB, det er mer arbeid å sette opp, men du får mer glede ut av den pga at den har ett større bruksområde. Om du f.eks. kjøper deg en laptop med en Mobility Radeon 5xxx GPU så kan du jo bruke denne både som HTPC og som PC.

Og om jeg skulle hatt en STB så måtte jeg uansett koblet til en PC om jeg skulle sett MLB, NBA, NFL eller fotball.

Ellers så er 5750 kraftig overkill for en HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC er oldschool.........kjøp deg heller en mediastreamer hvis du kun skal se filmer,bilder og høre på musikk.
    WD TV Live er helt topp! Ikke no vits med en dyr støyende HTPC.
    Støy er en myte. Har selv en HTPC med Intel Q8400 4-kjerner cpu, 6gb ram og ATI HD4350 grafikkort uten å ha en eneste vifte i maskinen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier bare at en HTPC koster mer enn det smaker for DE FLESTE, spessielt nå som det finnes mange gode mediastremere på markedet.

Men så har du selvfølglig "nørdsa", som driter i om de har lagt 10.000kr(uten å ta hardt i) i HTPCèn sin.

Men det er ikke no vits å diskutere pris og støy osv på HTPC.. alle skjønner, skal den være 100% støyfri .. så koster det!
    Men vis meg gjerne den "gode" HTPCèn til 2500kr.... regner med den er støyfri, bitstreamer HD lyd, spiller 1080p 24mbps video og er inkludert fjernkontroll, tv kort m/cam og operativsystem
    Evt dropp tvkort m/cam.... da det er en funksjonalitet mediastreamer ikke har.... men uten det kortet, gjør jo ikke en HTPC noe annet enn det en mediastreamer gjør.. egentlig!

Sitat Opprinnelig postet av GeCcO
    Støy er en myte. Har selv en HTPC med Intel Q8400 4-kjerner cpu, 6gb ram og ATI HD4350 grafikkort uten å ha en eneste vifte i maskinen.
    Så flott, bare CPUèn din koster mer enn en 100% stille WD TV Å har du powersupply uten vifte? Men, pointet er HTPC KOSTER MER ENN DET SMAKER!

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...)HTPC KOSTER MER ENN DET SMAKER!
    Ganske bombastisk uttalelse?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Tenkte jeg skulle legge til at Asus sin media sak ikke spiller av m2ts, og har forøvrig ett eledig interface! Her er WD TV sitt mye penere og se på! Men XBMC slår den igjen. Blir nok HTPC på meg snart.
    XBMC støtter også nå Spotify i litt sånn "beta" utgave, sånn til info. Men det fungerer helt konge!

Men jeg skjønner ikke helt greia med å pipe og klage over å bruke en 4-5.000 på en HTPC, men uten å kny bruke det mangedobbelte på tv, prosjektor, høyttalere, kabler og forsterkere...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Ganske bombastisk uttalelse?
    Tja. Den er basert på at han ikke synes HTPC smaker noe som helst, og da sier det seg selv at hver eneste krone er bortkastet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare fakta jeg... å det er jo at for de fleste, så holder en mediastreamer i lange baner.. eller hva? Beklager at noen føler seg tåkket på tærne :-? Legg merke til jeg sier, DE FLESTE ok? Det sier jeg basert på at de vil spille av musikk,filmer og se bilder.
    De som vil ha noe som virker 100% out of the box..kjøp en mediastreamer, de som vil ha noe å knote med, velg HTPC.. sorry men det er sant, bare les på forumet her.. problemer med ditt, problemer med datt, bitstream virker ikke, bilde hakker, feil på panorering av bilde, får ikke 5.1 lyd... etc etc .. å etter en stund trengs det en reinstall av Windows. Å når prisen for en HTPC i tilegg ligger på 5-6-7x så mye som en mediastreamer, ja da er ikke valget så vanskelig, men selv uten å tenke på pris så er ikke valget vanskelig for meg ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare fakta jeg... å det er jo at for de fleste, så holder en mediastreamer i lange baner.. eller hva?
    For de fleste, ja. Men, samtidig gir du inntrykk av at fordelene ved HTPC er forsvinnende små i forhold til en streamer, noe som er veldig feil. Spesielt når utgangspunktet ditt er streamere som koster under tusenlappen.

Snakker vi om kongene på streamerhaugen, Popcorn Hour C200 eller Dune BD Prime, så begynner det å være relativt små forskjeller opp til en HTPC, men disse koster vel rundt 3500,-, som er sånn ca. like mye som man må gi for en Acer Revo eller Asus Eee Box, som gjør en god jobb som HTPC.

Jeg synes det hadde vært fint om du i det minste hadde vist bittelitt vilje til å innrømme at mediastreamere faktisk har enkelte svakheter. Så kunne vi heller diskutert hvor problematiske disse manglene er, og hvor mye man er villig til å betale for et produkt som ikke har de samme svakhetene.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt åpen for både fordeler og ulempler ved mediastremere, på samme måte jeg er åpen for fordeler og ulemper ved HTPC. Å jeg tar utgangspunk i de produktene jeg kjenner, altså en wd tv live til 900kr.. de andre til 3500 har jeg ikke snøring på.

De praktiske fordelene jeg ser i en HTPC vs WD TV er man kan spille spill, spille av DVD/Blu-ray plater, den kan fungere som en PVR og Spotify. Hvilke svakheter mener du en mediastremer har, bortsett fra de tingene jeg nettopp nevnte?

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkavspilling.

Edit: Sett litt på den WD TV live menyen når det gjelder musikk og den var vesentlig bedre enn den ASUS driten jeg har. Men jeg bruker sonos til musikk. Sett litt video av WD TV live, og den ser faktisk veldig snasen ut, man kan til og med ha coverbilde på filmene! Noe ASUG ikke kan.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    octane: Du har selvfølgelig rett til å mene hva du vil, men tror du er litt begrepsforvirret dersom du kaller utsagnene dine fakta

Uansett:
    Topic er "Bygge ny HTPC, må man ha dedikert GPU?"
    Tror det gjengse svar er nei, men det koster svær lite for et kort som gir deg det meste.

Til octane og andre: En tråd om HTPC vs mediestreamer er på sinn plass, så start gjerne en ny.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begrepsforvirrent jo kanskje det, fakta smackta kall det hva du vil, jeg sier bare at en mediastreamer gjør det folk flest har behov for .. nemelig spille filmer, høre musikk og se bilder.
    Hvis du ikke er enig i det, greit nok.... men jeg tror de som har laget alle disse media-streamerene har gjort litt markeds research, å funnet ut hva folk flest vil ha htpc hardcore "nørdsa" som elsker å sitte å knote og finjustere ffdshow er nok ikke blandt flertallet.. å det tør jeg påstå er fakta :P å nei jeg har ingen dokumentasjon på det :P lol

Sitat Opprinnelig postet av Okay
    octane: Du har selvfølgelig rett til å mene hva du vil, men tror du er litt begrepsforvirret dersom du kaller utsagnene dine fakta

Uansett:
    Topic er "Bygge ny HTPC, må man ha dedikert GPU?"
    Tror det gjengse svar er nei, men det koster svær lite for et kort som gir deg det meste.

Til octane og andre: En tråd om HTPC vs mediestreamer er på sinn plass, så start gjerne en ny.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier vanligvis anbefale venner og familie og kjøpe seg en mediastreamer. Men til meg selv er det kun HTPC som duger! HTPC = frihet (til å fucke opp), streamer = mangel på frihet (til å fucke opp).

Men ja, tilbake til trådens egentlige spørsmål: kjøp enten et hovedkort med brukbar GPU integrert, eller kost på deg et ATI HD 5450 (til den vanvittige sum av nesten 400kr) for å få støtte for bitstream av HD-lyd.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •