Bygge ny HTPC, må man ha dedikert GPU? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 83
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok. Får kanskje teste ut en slik boks da, har du testet at 60fps funker?

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er testet.... video kameraet mitt filmer 1080p i 60fps med en bitrate på 24mbps (AVC/h.264)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    HTPC er oldschool.........kjøp deg heller en mediastreamer hvis du kun skal se filmer,bilder og høre på musikk.
    WD TV Live er helt topp! Ikke no vits med en dyr støyende HTPC.
    Støtter WDTV Live mkv-rips fra Blu-ray? Altså rene dump av Blu-ray dataene i en mkv-konteiner, med HD-lyd og undertekster? Jeg har ikke vært borti noen mediastreamere som forstår Blu-rays undertekster ennå, så det er i så fall bra gjort.

Kan WDTV Live bitstreame DTS HD MA eller Dolby TrueHD? Kan den dekode disse lydformatene og streame multikanals LPCM?

Takler WDTV Live 1080i-filmer? Jeg har testet opptak fra Eurosport HD på en Asus O!Play, og der får jeg kanskje ikke mer enn 4-6fps, tenker jeg. Filen vises normalt på VLC i Windows.

Kan WDTV Live spille BD og DVD isoer? Viser den i så fall menyer? Hvis ikke menyer, er det mulig å navigere til andre titler på plata enn den største?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den leser mkv blu-ray ripper.. stort sett kun det jeg ser på om dagen (720p og 1080p).
    Kan enkelt bytte undertekst og lydspor (hvis det er fler tilgjenglig) i mkv kontainern.

Den sender bitstream DTS HD MA og TrueHD til reciever.

1080i regner jeg med den støtter, men ikke testet.. hvis du gir meg en link til en 1080i fil, så kan jeg teste.
    Den spiller jo av 1080p som krever mer av cpu`en.

Den spiller av dvd iso filer, og andre image filer.
    Men den støtter ikke dvd menyer eller skipping i kapitler... så må spole 2 - 16x hastighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at Radeon HD 5750 er voldsomt overkill til en HTPC som kun skal brukes til å se film, et Radeon HD 5450 vil gjøre akkurat samme nytten. Når det gjelder integrerte løsninger har både AMD og nVidia chipset som er gode nok, se f.eks. her: Mediesenter: Lag stue-PC for en tusenlapp - DinSide Data

Men en WDTV Live vil selvsagt også gjøre samme nytten...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var jeg på Kjell(kjell.com) og kjøpte meg en Roxcore EZ-Play HD mediaspiller som skal være tålig lik WD HD Tv Live og der funker fotball kampene perfekt. Mulig jeg må prøve meg på en reinstall av ASrocken og satse på at det gjør susen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Er litt usikker på om det skjermkortet sender ut lyd via HDMI, så hadde kanskje vert lurt å sjekka før du tok noen bestilling.

Regner med det er d du har tenkt til å gjøre? Eller skal du ha ett eget lydkort?

Ser grei ut den pakken der
    Les test på hovedkortet også før du bestiller. Er litt skeptisk på billige hovedkort med tanke på hvordan det sammarbeider med ram og resten.
    Har ikke den pakken 3-kanals minne og HK tar 2-kanals?

Må vel kjøre 2x2gb el 2x1gb på 1156 socket.
    1366 socketen tar 3x2gb og 3x1gb som det er i den handlekurven.

Foreslår forøvrig en mediespiller framfor en htpc hvis du ikke har spesielt definerte behov for en fullverdig pc.

Feks WDTV live og dens søsken som er nevnt, eller en litt mer fancy som feks denne. Boxee Box Den skal jeg ha når den kommer til landet. Bruker Boxee mediesenterprogram i dag, og er veldig fornøyd med det. Et "sosialt" mediesenterprogram

Edit: endret forslag!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet denne Roxcore("samme" gui som wd hd tv, popcorn hour osv) så vet jeg at jeg ikke ønsker noe slikt. Er nødt til å ha XBMC, er så vanvittig mye penere. Og ettersom det ikke er noen slike mediastreamere som takler xbmc så må man vel over på htpc.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes nå GUIen til WD TV Live er ganske smooth jeg da... men smaken er som baken
    [YOUTUBE]<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/tfzM6pzoG6A&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/tfzM6pzoG6A&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er helt grei, men kan på ingen måter sammenlignes med xbmc etter mitt syn

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaken er som baken, sånn er det bare Enig i at XBMC og div andre løsninger ser fine ut ,
    men det er brukervennligheten og stabiliteten som til slutt er avgjørende for meg.

Noen av grunnene til at jeg valgte vekk HTPC er,

-Pris
    -Støy
    -Strømforbruk
    -Software/hardware problemer
    (bare les på forumet her, alltid noen som har problemer med ett eller annet)

Har selv hatt HTPC i 2-3år, å vært gjennom både Windows Media Center, Media Portal og XMBC, å jeg er ikke imponert over stabiliteten på noen av de.
    XMBC funket bra på XBOX, men den ble kjapt byttet ut på HTPC`en.. endte til slutt opp med MediaPortal(den var relativt sett mest stabil av de 3).
    Testet også Boxee, men det var ett sorgens kapitel! Er en grunn til at alle disse (bortsett fra WMC) er BETAER.

WD TV Live bare funker!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sant som du sier. Men syntes GUI er så vanvittig mye bedre på XBMC enn alt annet jeg har testet og i tillegg har jeg ikke hatt serlige problemer med det utenom dette med 60FPS. Men jeg skal prøve å legge inn XBMC ifølge denne guiden og satse på at det da hjelper:
    [LINUX] XBMC Complete Installer Script for NVIDIA Ion Based Systems - XBMC Community Forum

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt: Det er bare tull at en HTPC må støye. De som har støyende HTPC-maskiner har ikke tilstrekkelig kompetanse, eller så har de kjøpt et dårlig produkt.

Jeg har selv vurdert sånne mediabokser, men funnet ut at jeg vil beholde fleksibiliteten man har ved å kjøre fullverdig HTPC.

Angående skjermkort: Selv har jeg valgt et passivt kjølt skjermkort, AMD Athlon 64 X2 4200+ (ikke le av gammel prosessor, den gjør nytten , et mAtx hovedkort, Pinnacle TV-kort, 3x1TB disker og 2gb ram.
    Alt er montert i et Antek NSK1380 kabinett, som er fysisk svært lite (såvidt man har plass til det monterte. Strømforsyningen er proprietær, og har en svært høy utnyttelsesgrad, noe som gir lav støy og minimal varmeutvikling (men den er ikke sterk nok til kraftige skjermkort!)
    Åpner jeg skapet det står i, hører jeg en svært lav suselyd. Lyden overdøves helt klart av både laptop, Playstation og lyden fra en ekstern harddisk jeg har ved siden av. Med skapet stengt hører jeg ingen ting, og maskinen blir aldri så varm at det er noe problem.

Det viktige i et slikt bygg er komponenter med lav støy- og varmeutvikling, kabinett med god støyisolering, og grei luftgjennomstrøm i kabinettet.

For meg gir maskinen en fleksibilitet man ikke får av mediabokser. Klart, folk har forskjellige preferanser, men ikke si at HTPC`er støyer, for støyer den har man gjort noe alvorlig galt!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Bare så det er sagt: Det er bare tull at en HTPC må støye. De som har støyende HTPC-maskiner har ikke tilstrekkelig kompetanse, eller så har de kjøpt et dårlig produkt

Jeg har selv vurdert sånne mediabokser, men funnet ut at jeg vil beholde fleksibiliteten man har ved å kjøre fullverdig HTPC.

Angående skjermkort: Selv har jeg valgt et passivt kjølt skjermkort, AMD Athlon 64 X2 4200+ (ikke le av gammel prosessor, den gjør nytten , et mAtx hovedkort, Pinnacle TV-kort, 3x1TB disker og 2gb ram.
    Alt er montert i et Antek NSK1380 kabinett, som er fysisk svært lite (såvidt man har plass til det monterte. Strømforsyningen er proprietær, og har en svært høy utnyttelsesgrad, noe som gir lav støy og minimal varmeutvikling (men den er ikke sterk nok til kraftige skjermkort!)
    Åpner jeg skapet det står i, hører jeg en svært lav suselyd. Lyden overdøves helt klart av både laptop, Playstation og lyden fra en ekstern harddisk jeg har ved siden av. Med skapet stengt hører jeg ingen ting, og maskinen blir aldri så varm at det er noe problem.

Det viktige i et slikt bygg er komponenter med lav støy- og varmeutvikling, kabinett med god støyisolering, og grei luftgjennomstrøm i kabinettet.

For meg gir maskinen en fleksibilitet man ikke får av mediabokser. Klart, folk har forskjellige preferanser, men ikke si at HTPC`er støyer, for støyer den har man gjort noe alvorlig galt!
    Er fullt klar over at man kan få en 100% stille HTPC, det er bare å betale nok det... sikkerlige silent vifter eller vannkjøing.
    Men jeg vil påstå man skal være mer enn gjennomsnittet "NØRD" for å betale mer for KUN strømforsyningen enn hva en WD TV Live koster.
    Vet man kan få billige PSU, men da er de ikke stillegående. I tilegg har ofte kabinettet en egen vifte for å få ut varmen.. for ikke å glemme CPU vifta.

Men man kan såklart gjøre sånn du har gjort, dytte den inn i ett lukket skap.... å si man har en "silent" HTPC no offence

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare å dele mine erfaringer med nylig bygd HTPC.

Komponenter:
    Intel i5 650
    WD Green 2TB
    Noctua NH-U9B SE2 CPU kjøler
    Asus P7H55-M Pro
    Corsair 1600 mhz minne
    Asus BD rom
    Corsair CX 400 strømforsyning (kostet 435, meget (!!) stille)
    Chieftec HM-01B kabinett

Kom på rundt 6000,-

Man kan legge merke til at jeg ikke har noe gpu kort, da cpu har innebygd gpu.
    Cpu ligger under 20% når jeg spiller av x264 1080 video, og temperaturen ligger på maks 30 C.
    Jeg kan ikke høre at maskinen er på, det er faktisk bare harddisken jeg hører av og til så den er meget stillegående, og den står ikke i et skap.
    Jeg vurderte og å bare kjøpe en mediastreamer, men HTPC gir meg mye mer fleksibilitet. Alle viftene i maksina går på 500rpm, og er vel 4 stk av dem + PSU og CPU kjøler.
    Regner også med at jeg kunne sløyfet viftene på CPU'en da en ligger på under 20C idle med vifter på.
    Så..Om du vurderer HTPC, go for it! Kjøp ordentlig CPU kjøler og et par skikkelige kabinettvifter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg vil påstå man skal være mer enn gjennomsnittet "NØRD" for å betale mer for KUN strømforsyningen enn hva en WD TV Live koster.
    Vet man kan få billige PSU, men da er de ikke stillegående. I tilegg har ofte kabinettet en egen vifte for å få ut varmen.. for ikke å glemme CPU vifta.

Men man kan såklart gjøre sånn du har gjort, dytte den inn i ett lukket skap.... å si man har en "silent" HTPC no offence
    None taken
    Jeg er enig med deg, man må være litt nørd/teknisk (eller pc-interessert) for å foretrekke en pc foran eksempelvis WD TV. Men pc`en gir langt flere muligheter, og for meg vil ikke en WD TV boks holde.

Til info er strømforsyningen i htpc`en min innebygget i kabinettet, billig, og fortsatt nesten lydløs. Og pc`en er tilnærmet lydløs når skapet er åpent også.

Men om man ikke trenger flere funksjoner enn en WD TV boks kan levere, så er det jo strengt talt ikke noe poeng med htpc.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken fleksibilitet er det som mangler? Bortsett fra at det ikke går ann å spille spill på en mediastreamer.
    Trodde hovedsaken med en HTPC var filmer, musikk og bilder? :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken fleksibilitet er det som mangler? Bortsett fra at det ikke går ann å spille spill på en mediastreamer.
    La oss nå si at det kommer ett nytt videoformat, produsenten til mediaspilleren din har nettopp lansert flere nye produkter og oppdaterer ikke din mediaspiller lengre. Da legger jeg inn ny codec på min HTPC og vips. Jeg kan også legge til masse tileggsutstyr til min HTPC, f.eks tv-tuner, en haug av disker osv. Uansett, så ser jeg også fordelen med en mediaspiller, lett å sette opp, gjør jobben (inntil videre), og tar ikke mye plass.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, for min del er det:
    - God og velfungerende surfemulighet som støtter alt nødvendig.
    - Visning av m2ts filer (godt mulig det går på mediabokser også, har ikke sjekket) fra mitt Sony avchd videokamera
    - Mulighet til å spille spill (har PS3 og Nintendo 8-bit, men hender jeg får lyst til å spille på pc`en også. De fleste spill går greit, men ikke de tyngste seff.)
    - God lagringskapasitet
    - Nedlastning av filmer
    - Opptak av tv-sendinger
    - Innspilling av video via kompositt på tv-kortet

Brukte den tidligere også som avspiller for HD-DVD (koblet xbox hd-dvd spilleren til pc`en) men den har jeg solgt

Jeg har en følelse av at man, for å få fullt utbytte av en mediaboks, må legge en del jobb i å strukturere materiale, slik at brukeropplevelsen blir god. Og litt av poenget med en mediaboks må jo være at alt skal være enkelt, og kunne brukes av folk flest.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser det er visse ting en mediaplayer ikke kan.. men hovedsaken med en mediaplayer er jo å spille filmer, musikk og bilder.
    m2ts spilles såklart helt fint.. helt vanlig hd mpeg kontainer det.

At en codec mangler tror jeg er liten sjangs for, hvis man kjøper en mediaplayer fra ett kjent firma.. ikke no kina noname opplegg, eller nytt firma som kan gå konk.

Jeg brukte også gamle HTPC`en til å ta opp og se på TV sendinger, men kvaliteten var jo helt ræva, siden signalet gikk inn til HTPCen via enten kompositt eller s-video kabel. I 2010 er rett og slett ikke det holdbart!
    Mulig det har kommet noen nye produkter på markedet med f.eks HDMI inngang? Husker det var noen som satte inn spesielle tv kort og måtte kjøpe egne cammer(til viasat/cd), pairing av kort og fans oldemor.. ærlig talt, det blir for mye styr, da skal man være spesielt intressert vil jeg si?!
    Dessuten så har vel de fleste firmaer som Viasat,CandalDigital osv HD PVR tunere... enkelt og greit.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •