HTPC som RiksTV PVR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC som RiksTV PVR

Det er litt forskjellige tråder rundt dette, men litt usikker på hva som er oppdatert informasjon.

Bruk av HTPC som PVR er er jeg ikke helt oppdatert på ettersom det er et område jeg ikke har benyttet meg av på noen år.

Jeg flytter, og dessverre har de som eide huset før sagt nei til at fiber ble installert. Og det kan med det første ikke etterinstalleres heller uten at fibersentralen i gata oppgraderes osv. For en person som meg var dette mildt sagt en stor skuffelse, og jeg ser ikke akkurat fram til å gå over til ADSL, IP-telefoni-greier som skal dele båndbredden osv osv. Selv brukte jeg ikke PVR-en så mye, men ungene og kona vil absolutt ha det....

RiksTV blir da en mulighet i første omgang, og jeg har allerede en utmerket HTPC.

Men hva trenger jeg for å kunne bruke HTPC-en som PVR?
    Hvilke tuner-kort funger? Hva trenger jeg i tillegg til selve tuner-kortene? Hvilken programvare benyttes for å styre det hele?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se... PVR på HTPC og rikstv.. Da har du i bunn og gunn to valg, det ene er ett digitalt mottakerkort, en conax cam og en antenne. Dette er desverre en relativt dyr affære.. En annen mulighet er å kjøpe ett analogt plugin-kort og bruke en vanlig riks-tv-boks til avkodingen. da får du tatt opp osv, men kvaliteten blir heller laber. Jeg har desverre ikke fått testet dette fullt ut enda, men kan gjerne komme tilbake med noen meninger og framgbangsmåter.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg presisere:
    Du trenger et DVB-T kort med CI (common interface), Conax CAM og et kort som må paires mot CAM-en.

Du får CAM-en "gratis" av RiksTV istedenfor dekoderen.

Ellers trenger du et mediesenter (og codec) som støtter dette.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    La meg presisere:
    Du trenger et DVB-T kort med CI (common interface), Conax CAM og et kort som må paires mot CAM-en.

Du får CAM-en "gratis" av RiksTV istedenfor dekoderen.

Ellers trenger du et mediesenter (og codec) som støtter dette.

Lykke til!
    Kan man se en kanal og ta opp en annen med denne løsningen eller må man ha dobbelt opp og ekstra kort fra RiksTV?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ha flere aktive kanaler, enten det er opptak eller at du sitter å ser på så lenge de er på samme transponder, men om du f.eks. ønsker å se på NRK1 og ta opp på NRK2 så er ikke dette mulig med mindre du har to TV-kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RiksTV

Hei

Tar opp igen denne, da det ikke er stort om dette som jegk an finne.

Jeg er mest ute etter å få dette til og fungere iXBMC, men kan til nød gå over til Win7MC eller Mediaportal. Liker XBMC.

Men hvis man må, så må man.

Jeg lurer på hva jeg trenger. Av utstyr, og programvare.

Tvkort med to tunere da jeg har lyst til å ta opp, samtidig som jeg ser på noe annet selvfølgelig. Eller ta opp to ting da man er borte.

Det er liksom dette jeg har funnet ut av meg selv. Og eventuelt en kort holder (Ci tror jeg det blir kalt). Funnet en med RiksTV merke på hos komplett...

Men hva mere?

Håper noen kan hjelpe, og som for håpentlighvis har dette oppe å går, slik at dem vet det fungerer.

Mvh

Petter

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Utstyr:
    TV-kort (DVB-T), CAM og CI.
    --> Flere kodede streams samtidig krever ytterligere (husker ikke detaljer akkurat å).
    --> Generelt tips: Hauppauge er ikke å anbefale, da typisk dual-tuner med diversity kun kan brukes i single-mode (diversity). CI takler kun Hauppauge - og kun en.

Software: Viktigste er codecer. Mer senere... om behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    --> Flere kodede streams samtidig krever ytterligere (husker ikke detaljer akkurat å).

Hva menes med dette?
    At det ikke er mulig selv om man har tv kort med dual tunere?

--> Generelt tips: Hauppauge er ikke å anbefale, da typisk dual-tuner med diversity kun kan brukes i single-mode (diversity). CI takler kun Hauppauge - og kun en.

Forstår det slik at Hauppauge takler kun en kanal om gangen, selv om det er to tunere. OK?

CI takler kun èn hauppauge og kun en?

Mvh

Petter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt av skikkelig klare og gode råd her, ser jeg ... Vel, noen kommer nok innom med mer informasjon får en tro. Viktigste for deg er jo å få en løsning der flere tunere fungerer sammen mot flere CI/CAM/abonnementskort. Det er HELT SIKKERT noen her på forumet som kan gi deg råd om ustyr som fungerer, mine kort kan jeg dessverre ikke anbefale da de ikke lenger selges.

Det du trenger er i alle fall:
    * 2 stk TV tuner kort (evt dual tuner)
    * 2 stk CI
    * 2 stk Technicrypt CXV MP (RiksTV-CAM)
    * 2 stk RiksTV abonnement (her har RiksTV akkurat kommet med GODE betingelser!)
    * Medie Center programvare
    * Og KANSKJE kodek ...(kommer an på hva du velger for Medie Center løsning)

Skal du bli fornøyd med løsningen trenger du en brukervennlig Medie Center programvare. Er du allergisk mot å bruke noen få kroner så let rundt på forumet. GB-PVR og Media Portal fungerer i alle fall. Det er en svær windows media center tråd her også, tipper at du finner noe der også. La meg få anbefale SageTV som ikke er spesielt "hot" på AVForum. Du må riktignok betale noen få dollar. Til gjengjeld er oppsettet barnemat.

I enkleste utgave velger du en SageTV-installasjon på EN HTPC og ferdig med det. Kjører HTPC-en din Win7 har du allerede videokodek (velg: Microsoft DTV-DVD Video Decoder), i tillegg laster du ned audiokodek (Monogram AAC codec - gratis). 21 dager trial på SageTV løsningen slik at du unngår å kjøpe katta i sekken. Kan installeres på Windows, WHS (ekte plugin), Mac og Linux.

Om du har nett hjemme (kablet eller trådløst 802.11 g eller n) og HTPC-en din blir brukt til mer enn Media Center - f.eks. spill - bør du unngå å bruke den som alene-løsning. Installer i stedet SageTV Media Center på en separat PC (trenger IKKE være high end i det hele tatt) sammen med alt av TV-kort, CAM og abonnementskort og gjem det hele bort i et kott der ingen rører den. Så installerer du eksempelvis SageTV Client på HTPC-en og angir adressen (navnet til) den andre PC-en. HTPC-en din trenger kodek, mens "serveren" du gjemte bort trenger harddisker. Slik får du en MYE bedre løsning.

Og - om du ønsker en no-nonsens, no-brainer, garantert "skru på strømmen og det virker" suksess med dertil fornøyd kone og barn: Sett en PC med SageTV Media Center, TV-kort og annet "stæsj" i kottet som angitt over, glem "HTPC" og kjøp i stedet SageTVs nettverksspiller (en pr TV) - ny modell er nettopp lansert til $149 ($199 for spilleren inkl SageTV Media Center fullisens for nye brukere) pluss frakt (ca $35 for EN spiller). Moms tilkommer før du får spilleren levert ut fra Posten. Ingen "installasjon" eller "kodek" for at spilleren skal fungere - og "alt" virker! Du må riktignok kjøpe deg en overgang fra US til norsk stikkontakt. Nysgjerrig? Sjekk ut mediespilleren HD300 her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av videostar
    Det du trenger er i alle fall:
    * 2 stk TV tuner kort (evt dual tuner)
    * 2 stk CI
    * 2 stk Technicrypt CXV MP (RiksTV-CAM)
    * 2 stk RiksTV abonnement (her har RiksTV akkurat kommet med GODE betingelser!)
    * Medie Center programvare
    * Og KANSKJE kodek ...(kommer an på hva du velger for Medie Center løsning)

Du skriver at man trenger 2 stk CI og 2 stk CAM.

Men da må jeg spørre, trenger man to camer, da det f.eks. i tv bokser kun er en.

Jeg kan skjønne det, hvis man har to tv kort og ikke ett med dual tuner.

Men vet ikke om det er riktig.

Hvis man må ha dobbelt opp, blir et i hvertfall veldig dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet kan man (dog ikke med SageTV) med EN tuner klare å ta opp samtlige kanaler som sendes samtidig på EN frekvens (tror Media Portal har slike muligheter - men du er også avhengig av at dette støttes i CAM-en). Dersom dette ER mulig finner du sikkert info om dette på avforum.

Utover dette: 2 x tunere trenger 2 x av hhv abonnementskort + CAM + CI.

Om alt du trenger er å se ETT program samtidig, av og til trenger å ta opp noe annet enn det du ser på, av og til trenger å gjøre opptak av to samtidige sendinger og har EN TV eller er villig til å dra med deg opptakeren til den TV-en du ønsker å sitte ved: Kjøp deg en PVR med to tunere, du trenger ikke mer og det koster ikke all verden.

Poenget med HTPC-løsning er ikke å få den billigere enn brunvare-PVR - poenget er å lage noe som er mye bedre. Men - om man trenger en noe mer omfattende løsning (støtte mange TV-er i huset) blir HTPC-konseptet både bedre og billigere...!

CAM:
    Du kan spare noen kroner om du får kjøpt sponset pakke (abonnement med CAM til kr 1) - selges slikt fremdeles? Tipper du må kjøpe CAM #2 til fullpris for abonnement #2 (Komplett.no kr 750.-).

Tuner/CI:
    Terratec H7 til 1 149.- HAR innebygget CI. Da ville jeg tippe på at det også går greit å bruke flere slike tunere i parallell. NB! Du MÅÅÅ sjekke at den ønskede tuner støttes av HTPC-ens operativsystem og av Media Center programvaren. Ellers kan dette bli mye dyrere enn nødvendig!
    Kr 1 149.- for en tuner med CI synes ikke jeg er dyrt. Ville sjekket rundt etter erfaringer - dersom brukerne på forum er happy er det sikkert noe å gå for. Hauppauge som selger løs CI (USB) er sikkert OK for EN tuner, men mener å ha lest at (og tolker dessuten Okay dithen at) den BARE fungerer sammen med EN tuner på en og samme PC.

La oss si du går for Terratec fra Komplett: 2 tunere inkl CI og 2 CAM der EN CAM følger med abonnementet: Total pris for PC hardware kr 3 050.-.

La oss si at du KJØPER Media Center SageTV: Lisenskostnad kr 480.-.

Pris for den enkle løsningen ca 3 500.-. Du sparer ca 500.- på å mekke rundt med "gratis-programvare" som GB-PVR, Media Portal og slikt.

La oss ta det high end, du skal ha HTPC-en i peisestua - du skal bruke den som server men likevel kunne se TV også der. Så skal du ha nettverksspiller (med fullblods HTPC-GUI) til dine to andre TV-er. Og så skal du ha lisens for å hoppe rundt med en lap top hjemme eller via internet. Dvs at du skal kunne se TV og video inntil 4 steder samtidig - og uansett PC, lap top eller nettverksspiller er GUI lik overalt:
    - PC hardware kr 3 050.-
    - 1x HD300 bundlet med SageTV Media Center lisensen kr 1 200.-
    - 1x HD300 ekstra kr 900.-
    - 1x Place Shifter lisens kr 180.-
    - Frakt til Norge ca kr 400.-, mva til staten ca kr 600.-
    Totalt ca kr 6 300.-.

Dersom PC-en din IKKE er representativ (de fleste "kassene" er ikke det) ønsker du neppe å ha denne stående fremme. I stedet for å oppgradere denne er det bare å hive på ekstra HD300 bokser (ca kr 1 400 inkl frakt og moms - billigere enn et helt ordinært HTPC-kabinett). PC-en som står sentralt og ikke skal brukes til å se på TV trenger altså IKKE være high end - PC-en vil nesten utelukkende skrive/lese disk og sende data via nett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå at RiksTVs 2-TV løsning selges ferdig sponset til kr 2 480.-. Kurant pris, men - da har bare en av TV-ene PVR, og du kommer dessverre ikke til opptakene som ligger på denne via den andre TV-en. Du kan heller ikke "bygge ut løsningen", men du kan alltids skaffe deg ekstra dekodere for flere TV-er som ikke "samarbeider" (nå med inntil 4 abonnement for samme pris - bravo til RiksTV for denne oppdateringen!).

Sammenliknet koster en fullblods SageTV server/klient + en HD300 (2-TV løsning) ca 4 700.- (moms, frakt, lisenser og all maskinvare) - riktignok forutsatt at du allerede har en PC til dette formålet ... Til gjengjeld opplever du en felles, fullverdig (og betydelig kraftigere) PVR-løsning, kliss lik på begge TV-ene samtidig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at svaret mitt var litt vel mangelfullt. Hadde akkurat ett minutt før jeg måtte stikke.

Jeg husker jeg fant et innlegg på dette forumet som klarerte godt dette med fordeling TV-kort og CAM/CI mtp flere streamer.

Skal se om jeg finner den igjen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant sden.... er egentlig for DVB-S (CD), men skal verl være overførbart.....
    1 DVB kort + 1 CAM:
    Du kan ta opp og se på så mange kodede kanaler samtidig som CAM'en takler (4-5 tror jeg), så lenge alle er på samme transponder.

2 DVB kort + 1 CAM:
    Du kan ta opp og se på så mange kodede kanaler CAM'en takler, MEN du kan se og ta opp på 2 kanaler uansett hva transponder kanalene er på.

2 DVB-kort + 2 CAM:
    Som over, men da kan du se ENDA flere kanaler samtidig. Nøyaktig dobbelt så mange, men bare fra 2 forskjellige transpondere samtidig naturligvis.

CD har ca 20-30 transpondere (usikker) på Kabel-TV. Skulle hatt en oversikt over hva kanaler som er på hva transponder egentlig...
    Siden Hauppauge sin CI bare funker mot et kort (mener jeg å ha lest), bør du finne annen CI. Se eks. på DVB-shop.

Tror også noen kort har MTD (multi transpnder descarmbling - usikker på siste bokstav), som (i teroien) skal gjøre at det holder med et kort. DVB-T kort er dog såpass billige, så vet ikke om det er stort poeng....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant, Okay. Ville tro dette er overførbart til DVB-T, men som du peker på er jo det avhengig av CAM-en og kanskje også tunerkortet. Hvilken programvare brukes for å få til dette da - Media Portal?

I "gamle dager" med analoge TV-kort i HTPC hadde jeg tre tunere på det meste. Nå holder det med to abonnement (2x "alt" i HTPC-en). Svært sjelden jeg savner kapasitet mht hva jeg kan gjøre av opptak parallelt. Med nye abonnementsordningen til RiksTV er det fristende å vurdere å kjøpe mer utstyr - hadde jeg enda hatt behov for det ...

Uansett - nå har jeg hatt HTPC-løsning i omlag 7 år. Det er en av hobbyene, synes det er kult å mekke litt inn i mellom. Selv om jeg er tilfreds med egen løsning er det alltid slik at en kan vurdere å endre løsning om det kommer interessante opplysninger som dette. Pri 1 er imidlertid å sikre at løsningen er stødig som et fjell: Kone og barn ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay: Forstår det slik at det er opp til CAM`en om jeg kan "se" på to kanaler samtidig. (skriver se i " tegn, fordi det er ikke det jeg er ute etter. Tror videostar har misforstått litt.)

Det jeg er ute etter er og få alt inn i en enhet. Jeg har en stue pc som fungerer helt hundre, takler også BD, bare jeg får gjort det skikkelig...

Det jeg er ute etter rett og slett er og implementere tv inn i samme boksen.
    Jeg har hatt det slik før, men det var før ting ble digitalt.

Det jeg ute etter er rett og slett og kunne se tv, akkurat som jeg gjør nå, men med muligheten til og ta opp samtidig.. Som en PVR.

Er ikke ute etter flere tver i flere rom etc, for det har jeg fra før.

Så på sage TV. virker ikke så enkelt som det liksom blir beskrevet.

Håper dette ga litt klarehet i hva jeg egentlig er ute etter.

Petter

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt du ser på kanalene (dvs streamer til klient eller bare viser frem) eller kun tar opp spiller ikke noen rolle.

Denne kan hjelpe litt: RiksTV og Mediaportal - Mspc

Som sagt anbefaler jeg egen TV-server.

Skal svare bedre senere (lite tid som vanlig).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Hvorvidt du ser på kanalene (dvs streamer til klient eller bare viser frem) eller kun tar opp spiller ikke noen rolle.

Denne kan hjelpe litt: RiksTV og Mediaportal - Mspc

Som sagt anbefaler jeg egen TV-server.

Skal svare bedre senere (lite tid som vanlig).

Oki håper på det.. Takker så lenge.

Men hva er bedre med egen TV server? Må jo da ha enda en maskin som står og surrer.

Tittet på linken du gav, så jo greit ut.

Kunne jo tenke meg og kunne ta opp også...

Hmmmm

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det oppleves bare ryddigere, og er enklere å "administrere" (IMO).

Annet jeg kommer på i farta:
    - Slipper å ha TV kort og mange kabler i HTPC-en
    - "Fordeler" CPU bruk. CPU bruk til opptak etc er helt uavhengig av avspillng og MP bruk gen.
    - Kan skru av (evt S1/S3) HTPC - samtidig som opptak etc pågår.

En slik server trenger enkel HW + CAT-tilkobling.

Som jeg nevnte tidligere, så betyr det nada om det er snakk om opptak eller direkte TV ("stream"/se på), i så måte.

Eks. kan man dekode 2 streams, kan man:
    - Se på to kanaler på to forskjellige TV-er, eller...
    - Ta opp to kanaler
    - Se på en kanal mens man tar opp en annen
    etc. for flere dekodede streams (men det gidder jeg ikke å skirve, da eks 5 streams blir vel 5! mulige løsninger, så.... ;D)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da tror jeg at jeg har forstått...

Men hvordan er dette og implementere i XBMC?

Har brukt mediaportal før, men er litt skuffet over støtten der av fil formater.
    Pluss at sist jeg brukte det, var det litt pes med og spille av iso filer. måtte mounte og greier.

Så vil da helst ha det i XBMC, men vet at det ikke er laget for det...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •