HTPC som RiksTV PVR - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pettergulbra
    ... Det jeg er ute etter er og få alt inn i en enhet. Jeg har en stue pc som fungerer helt hundre, takler også BD, bare jeg får gjort det skikkelig...
    Det jeg er ute etter rett og slett er og implementere tv inn i samme boksen.
    Jeg har hatt det slik før, men det var før ting ble digitalt.
    Det jeg ute etter er rett og slett og kunne se tv, akkurat som jeg gjør nå, men med muligheten til og ta opp samtidig.. Som en PVR.
    Jeg har hørt mye skryt om XBMC som du altså vurderer. Utseendemessig er det kjempeflott - gitt at man tar seg tid til å pleie mediasamlingen. Hvem kunne ikke tenke seg et slikt flott GUI...?

Men - du sier jo selv at du ønsker en PVR. Da kan du like greit legge XBMC på hylla, i alle fall om skribentene her på forumet vet hva de snakker om. En rask runde gjennom postene i den linken avslører at "... XBMC er en mediaspiller, ikke en TV-dekoder, så den har overhodet ingen støtte for digital eller analog TV ...", eller "... avhengig av eksterne programmer for å kunne spille av BD-iso, og flere av løsningene, som f.eks. MakeMKV som så vidt jeg vet er den eneste som fungerer med Linux, støtter ikke menyer eller PiP eller andre avanserte BD-features i det hele tatt ...". Kan ikke se at du gjør annet enn å kaste bort tiden på XBMC gitt ditt behov.

Siden alt du sier trenger er en frittstående HTPC er det mest smak og behag hvilken Media Center programvare du velger. Det er nok ikke særlig stor forskjell på features for stand-alone løsningene. Tipper dessuten du må igjennom mer eller mindre de samme oppgavene med å installere, konfigurere, tune inn kanaler osv til du får programmene inn i EPG-en og kan se TV for første gang. Siden du sikkert ønsker å utnytte Blueray spilleren ville jeg kanskje ta en ekstra titt på feature listen til GB-PVR, Media Portal og SageTV på dette området. Flere av programmene støtter i alle fall BD rip (i alle fall rippet til mappestruktur). SageTV (og jeg ville bli overrasket om ikke de andre programmene) støtter også DVD iso avspilling. Skulle du mot formodning gi SageTV en sjanse så gå til forumet og last ned siste SageTV7 beta (deres beta versjoner er nesten uten unntak stabile, gjeldende 7.0.16 er førsteklasses) - den nye versjonen har betydelige fremskritt på GUI og en meget OK administrasjon av "plugins" via fjernkontrollen. Dessuten er det først fra denne versjonen det endelig kom støtte for DVB subs og (via en plugin) TextTV subs - det eneste jeg egentlig har savnet siden jeg konverterte til digital tv (hos RiksTV har flest kanaler subs integrert i video, NRK-kanalene og TV2 HD har DVB mens et par kanaler bruker TextTV).

Har ellers lett litt rundt nå mht CI/CAM og tuner. Jeg har ikke kommet over noe som tyder på at du (for kodede kanaler) kommer unna 1-1 forhold på dette området. Skulle du finne en løsning er det fint om du deler.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettergulbra
    Ok, da tror jeg at jeg har forstått...

Men hvordan er dette og implementere i XBMC?

Har brukt mediaportal før, men er litt skuffet over støtten der av fil formater.
    Pluss at sist jeg brukte det, var det litt pes med og spille av iso filer. måtte mounte og greier.

Så vil da helst ha det i XBMC, men vet at det ikke er laget for det...
    Hei.
    Vedrørende MediaPortal, så støtter det nesten alt av videoformater. MP er kanskje ikke like "flashy" som XBMC, men er godt og stabilt alternativ.

MP baserer seg på DirectShow, dvs at du i utgangspunktet skal kunne spille av det samme som kan spilles av i eks WMP - dette er da selvfølgelig avhengig av (DS) codecer.

Tørr påstå ast MP spiller av nesten alt hva det måtte være, og støtten for image-filer (ISO etc) er kraftig forbedret. Du velger programvare selv (Deamon eller Virtual Clone Drive - begger er vel grastis).

Kvaliteten på avspillingen skal være bra, og tourette (MP dev) jobber for tiden med en egen audiorenderer (MPaudiorenderer) som gir svært godt sync samsvar.

MP1 er i sluttfasen vedr. utvikling (jobbes mer mot MP2 nå), og stabiliteten er, utifra responsen på forum og bugtracker, svært god.

PS: Vil legge til at jeg er en del av Team MediaPortal. Mener likevel mine utsagn er nokså objektive, men vil ha det sagt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Ang SageTV og de andre så frister det rett og slett ikke å sette seg inn i enda et produkt.. jeg har vært en del borti MP... Så blir nok det da...
    Men leser litt mere ang SageTv... GB-PVR sies og også være ganske bra.. Men har ikke prøvd noen av dem..

Men så skriver videostar dette:
    Dessuten er det først fra denne versjonen det endelig kom støtte for DVB subs og (via en plugin) TextTV subs - det eneste jeg egentlig har savnet siden jeg konverterte til digital tv (hos RiksTV har flest kanaler subs integrert i video, NRK-kanalene og TV2 HD har DVB mens et par kanaler bruker TextTV).

Slik ut av det blå blir jeg da et lite spm tegn... Støtter f.eks. MP dette?

Ellers blir det litt vanskelig og se TV for noen i familien....
    Inkl. meg selv til tider... Hehehe
    Tekst er jo en fin ting.

Titta litt på MP igjen.. Og ser jo ut som om det skal være ganske greit og finne ut av.

Har fått nyss om disse enheten som skal støtte RiksTV

Mystique TeRiX-T2, DVB-T, HDTV, CI-Connector, Windows/Linux - DVBSHOP - Technotrend,Mystique,Digital Devices,Tevii,Shop,DVB-S,DVB-C,DVB-T,HDTV,H.264,DVB-S2

Mystique View CI-Interface (f. 1 CAM) PCI und 3.5" Variante - DVBSHOP - Technotrend,Mystique,Digital Devices,Tevii,Shop,DVB-S,DVB-C,DVB-T,HDTV,H.264,DVB-S2

Stemmer dette?

Føler jeg spør om mye dumt, men har liksom ikke lyst til og invistere, hvis ting ikke skal fungere..

Petter

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP støtter subs over DVB-x, ja.

Spørsmålene dine er ikke dumme. Jeg kan undersøke litt vedr. Mystique produktene på DVBSHOP, men tror du kommer langt med å lese litt på MP forum.

Vet mange bruker TT (TechnoTrend), kanskje pga pris (har et TT S2 kort selv. Det funket i hvertfall fint).

Når det gjelder kort, funker alle kort som støtter BDA, noe de aller fleste gjør.

Litt uskikker på CI - skal sjekke.

PS: Har selv et rævbillig MSI DVB-T kort (USB), og det funket med RiksTV (FTA). Det er ikke så mye hardware det kommer ann på, men codec! Ofte betyr det at de støtter RiksTV at det følger med egen codec for dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah... Det var jo der du fikk tipset ifra New DVB-T card with CI module - Page 2 - MediaPortal Forum:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med Media Portal. Mange år siden jeg forsøkte MP og dessuten GB-PVR før jeg etter noen måneder landet ned på SageTV. Du blir sikkert fornøyd.

En liten sjekk i oppsettet mitt viser at National Geographic har TextTV undertekster, muligens også Disney Channel (men der er det meste dubbet) og Canal+ om du abonnerer på slikt. Alle NRK-kanalene og TV2 HD bruker DVB subs som MP tydeligvis støtter, mens resten av kanalene altså har undertekstene levert rett i bildet (du kan ikke velge å "slå dem av"). Det er VELDIG OK å ha undertekster.

Sjekket ut forumet til MP og de tunerene du fikk foreslått - må si at det var gode priser. Hadde jeg hatt plass i HTPC-serveren min tror jeg sannerlig jeg skulle kjøpt meg et ekstra kort selv. NB! Påse at hovedkortet ditt har 2 ledige PCI-spor og at du har ytterligere to ledige slot-er ved siden av (helst) disse to i PC-en. Antar at du kan bruke ledig 3,5 brønn til CI-modulen som alternativ. Kan ikke se det fremkommer hvor lang forbindelseskabelen som følger med CI modulen er, men siden de lagerfører "forlenget" kabel på 40 cm antar jeg at std-kabelen er en god del kortere. Sjekk for ordens skyld i PC-en for å sikre deg at du klarer å kople opp greiene når de kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok ha plass til det.. Bruker ingen PCI spor i øyeblikket, så da skal det gå bra tror jeg.

Det var billig ja, syntes det jeg også.

Kommer nok til og starte med ett, så får vi se om jeg blir fornøy, slik jeg en gang var med de analoge signalene.

Men lurer litt på det med tekst over tekstv, det vil altså ikke virke?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Media Portal er vel funksjonsrik - Okay vet sikkert om (evt også hvordan) undertekster basert på TextTV støttes. Uansett er vel dette ganske marginale kanaler - i så fall kanskje noe du og familien kan leve med...?

Eh - det er kanskje ikke riktig så marginalt om du betaler gode penger hver måned for Canal + ...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MP støtter tet-TV, så antar at det vil funke. Spør på MP forum for sikkerhetsskyld.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •