HTPC basert på ASUS AT3IONT-I Deluxe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer Raymond_Crantz sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC basert på ASUS AT3IONT-I Deluxe

Forprosjekt:
    Grunnet mangel på kilde for avspilling av HD materiale startet jakten på en lydløs HTPC. Ingen av de billige ferdigbygde løsningene på markedet tilfredsstilte kravet da alle har en eller annen form for vifteløsning (og stygge kabineter...subjektivt bedømt selvsagt).

Følgende kriterier ble satt for prosjektet:

Lydløs (ingen cpu vifte eller psu vifte)
    Avspilling i 1080p oppløsning
    Optisk lydutgang
    Pent "HiFi" kabinett
    Fjernkontroll
    min. 1 TB HDD

Valg av hovedkort falt til slutt på mini-ITX da jeg ønsket intel atom med Dual-Core med NVIDIA ION grafikkløsning. Noen vil selvsagt (med rette) hevde at en får kraftigere løsninger til en rimeligere penge dersom en velger ATX eller mATX hovedkort. Kraft ble imidlertid nedprioritert til fordel for liten varmeproduksjon og dermed lite behov for stygge støyende vifter (den skal jo tross alt bare akkurat greie å spille av 1080p :grin: ).

To mini-ITX hovedkort virker å være perfekte til mitt formål.

ASUS AT3IonT-I Deluxe arrives

og

Zotac's IONITX-A Mini-ITX board - The Tech Report - Page 1

Førstnevnte Asus kort er enda ikke tilgjengelig i norske nettbutikker og det er beskjedent med tester å finne om det. Til tross for dette er dette min foreløpige favoritt av følgende grunner:

- Passivt kjølt CPU med solid kjøleribbe (til Zotac kortet følger det med en vifte).
    - Asus er kjent for å lage gode hovedkort, hvorpå Zotac er relativt ukjent.
    - Asus har et ledig 1x PICIEX X16 spor
    - Asus leveres med fjernkontroll
    Begge leveres med ekstern strømforsyning (laptop-typen).

Er det noen som har innspill til disse hovedkortene, eventuelt vet om relevante utfordrere?

Og jakten fortsetter på resterende komponenter til drømme HTPC'en min:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder på med akkurat samme prosjektet. Jeg vurderer ASROCK sitt hovedkort ( A330ION ) Det har ikke passiv kjøling, men tror nok at det gjør jobben uansett.

Hvis valget står mellom de to kortene hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde gått for Asus sitt. Det har blant annet DDR3 RAM støtte.

Hvilket kabinett skal du gå for? Jeg har kikket litt på ACE POLLY kabinettet, men er veldig usikker.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til kabinett kommer jeg nok til å gå for Chieftec HE-02SL eller HE-02B. hifi3 http://www.chieftec.com/HIFI-PDF/HE-02.pdf

Driver enda og leser tester på harddisker for å finne en som er relativt stillegående. Øverst på ønskelista troner SSD diskene men prisen på disse er relativt stiv per GB foreløpig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nvidia ion 2 plattformen står jo på dørene omdagen,
    asus har annonsert "ASUS AT5IONC-I"
    ION-based Motherboards
    kanskje noe å vurdere?,

Kjører selv point of view ion330 i et
    silverstone ml02 kabinett,
    [Phoronix] SilverStone Milo ML02 (SST-ML02B-MXR) Review

kan ikke annet enn å skryte av begge deler, fungerer smertefritt.

plenty med stillegående 3,5" disker. gå for disk som spinner ned til 5400rpm, eller en som er 5400rpm som standard.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til støysvake harddisker? Har en WD Caviar® GreenPower™ 1TB i tankene men er litt usikker da WD diskene har en tendens til å lage knitrelyd når det ikke skrives/leses fra dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes Wd-green disken bråker litt, men det er visst en bug med ubuntu.
    knitrer veldig innimellom når det ikke er aktivitet på disken, når den jobber er den stille.
    Skal uansett ikke kjøpe en slik disk igjen

jeg ville tatt en kikk på denne, tror det blir neste disk jeg kjøper
    Komplett.no - Samsung SpinPoint F3 2TB SATA2,
    mulig de kommer i mindre størrelser også

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Asus At3iont-i Deluxe

Jeg holder på med samme prosjekt, men har noen andre tanker om både kabinett og litt usikkerhet ang 2,5" HDD og kjøling av komponenter/kabinett.

Løsningen jeg ender opp med skal plasseres ved siden av (eller bak) min 40" LCD Samsung LE40M51B flatskjerm (Samsung LE40M51B - Hardware.no) og kobles til en Windows Home Server i gigabitnettverk. Alle DVD-filmer ligger på serveren i kjelleren og skal streames til stue-pc'en. på sistnevnte regner jeg med å benytte 64 bit Windows 7 med MediaCenter som programvare samt VLC Media Player. Noe bedre kjenner jeg ikke til, men forslag tas i mot med takk. Jeg har tidligere benyttet PS3 i stua og streamet til denne og det har fungert helt greit med PS3 Media Server installert på windows-serveren.

Et fungerende program for filmfremvisning har for meg vært VLC når jeg skal se de streamede filmene på PC. VLC takler det meste av formater bla ISO-filer. Det klarer ikke WMP, DivX Player eller mange andre programmer. Noen bedre?

Jeg har valgt ovenstående hovedkort (ASUSTeK Computer Inc.) bla fordi dette har innebygd skjermkort som kan levere HD uten ekstra skjermkort samt at det er vifteløs CPU . Det betyr at kabinettet jeg velger kan være veldig lite og "helt" lydløst. Jeg tror jeg vil komme til å velge AOPEN Case Mini-ITX S-135B 84W Adapter Black (AOpen Netherlands. Det har ikke innebygd feste for 2,5HDD, men det kan jeg ordne selv. Jeg skal også sette inn en slim bluray-spiller i fronten. Noen innvendinger på denne kabinettløsningen? Adapteret vil jeg ikke trenge siden hovedkortet får strøm fra sin egen strømforsyning utenfor kabinettet og SATA HDD/ODD med mer henter strøm fra hovedkortet om jeg ikke har misforstått dette helt. Om jeg absolutt MÅ sette inn en egen strømforsyning så skal det være en eventyrlig stillegående en! Her trenger jeg forslag hvis det blir løsningen.

Vifteløse pci express skjermkort kan også benyttes, men da må jeg kjøpe et tilleggskort som "legger" kortet parallellt med hovedkortet. Jeg vil prøve å unngå dette siden det betyr mye at kabinettet er så lite som mulig. Hadde det vært tilgjengelig kabinett som akkurat rommet hovedkortet på ca 17x17cm ville det vært løsningen for meg, men det har jeg ikke funnet enda. Derfor vurderes plexi selvbygger (se nedenfor).

Jeg er litt usikker på er om det er uproblematisk å koble til en 400GB 2,5" Sata HDD. Er det noe jeg må passe på før jeg gjør noe slikt? Jeg har en slik disk liggende og er av den tro at den utvikler mindre varme og støyer mindre enn større 3,5" disker.

Det andre jeg vurderer er å bygge mitt eget kabinett i plexiglass, men her er jeg enda mer usikker. Må hovedkortet jordes og i tilfelle hvordan gjøres det? Jeg har sett at det benyttes metallfolie inne i bærbare PC'er og lurer på om jeg må benytte noe lignende om jeg bygger i plexi. Fordelen med plexi er at det er utrolig billig og at kabinettet kan lyssettes på mange måter. Det krever selvsagt ryddighet inne i kabinettet, men kan bli ganske effektfullt for den som liker slikt.

Jeg er meget usikker på hvordan jeg best bør koble lyden fra PC'en til TV'en min. TV'en har bare en HDMI-inngang og den benyttes av GET-boksen. Jeg har ingen greie på slikt så forklar gjerne dette for meg.

Hovedkortet har innebygd blåtann som gjør at jeg kan koble til blåtann-mus og blåtann-tastatur. Noe som gjør at jeg kan "gjemme" boksen om jeg vil. Siden denne PC'en skal benyttes til å streame filmer til trenger jeg kun blåtann-mus med rulleknapp. Rulleknappen benyttes til å justere lyden i VLC så fjernkontroll er det ikke behov for i det hele tatt.

Det er flott å se at andre driver på med det samme som jeg og kan diskutere løsninger. Kan hende innspill kan hjelpe andre og meg selv videre slik at valgene blir lettere å ta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tatt en kikk på XBMC for media program, lettvint og lett å styre med en
    fjernkontroll, støtter også like mange formater som vlc og spiller av rett fra rar.
    XBMC støtter også dxva så skjermkortet i nvidia ion hovedkortet tar all jobben.

http://xbmc.org/

lyd kjører du rett til tven via HDMI fra pc'en
    skal ikke være noe problematisk å bruke en 2,5" disk,
    kan hende du i værstefall trenger en overgang, ikke helt sikker,
    det ser du jo på disken om det er egen sata-strøm inngang og sata inngang.

når det gjelder plexi er jo det noe som brukes, tror ikke disse trenger noe ekstra
    jording. den eventuelle jordingene de trenger for de vel via strømkabelen?.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker også at XBMC er en god løsning. Alternativer er Myth-TV eller Elise som installeres fra Ubuntu. Er imidlertid usikker på det er støtte for den medfølgende fjernkontrollen i Ubuntu. I verste fall før en kjøre systemet på Windows 7 (men da skal alt annet være prøvd ut). 8-)

Å bygge ting i plexiglass er en grei løsning. Eneste problemet er å få fine snitt når en sager platen. Og så må en være forsiktig når en borrer hull. Legger en for mye press på borren smelter en gjerne litt pleksiglass i området rundt hullet.

Når det gjelder RAM er jeg totalt blank. Tenker i utgangspunktet på å kjøpe Crucial DDR3 1066MHz 2GB KIT, CL7 og eventuelt supplere med en ekstra 2GB brikke hvis 2 GB er for lite. Komplett.no - Crucial DDR3 1066MHz 2GB KIT, CL7,
    Er det noen forskjell på "kvaliteten" på RAM?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ubuntu støtter de fleste fjernkontroller gjennom lirc så det er nok ikkenoe problem. kan også bruke playstation 3 kontroll gjennom bluetooth så er det ikke
    så viktig å "peke" rett.

når det gjelder ram er det bare å kjøpe det som er billigst,
    dyr og høyhastighets ram får man kun utnyttet hvis man overklokker eller
    har high end prosessor.
    2gb bør være nok, har det selv i ubuntu og bruker kun 4-500mb elns.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ram?

Her er jeg like blank som deg, desverre. Det jeg ser av linken din er at det er 2x1GB brikker slik at du får et problem med oppgradering senere på hovedkort med plass til kun to brikker. Jeg ville valgt å kjøpe 1 stk 2GB brikke heller for senere å oppgradere med en til.

Nå har jeg tenkt å installere 64bit OS så jeg går for 2 stk 2GB brikker. Dermed får jeg utnyttet all RAM og ikke bare 3 av 4 GB som 32bit OS klarer.

Jeg ser frem til å sette i gang med monteringen av systemet. Det skal bli spennende å se om jeg klarer å finne den optimale maskinen til mitt bruk. Kanskje maskinen vil vise seg å bli en HIT, hvem vet hehe.

Newcomer joerntp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A-Tech

Hva med oppsettet til A-tech ?

De har noen bra oppsett, f.eks passiv kjølt HeatSync Mini-Client 2500 ?

Thomas

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser unektelig tøfft ut Bare synd prisen sikkert er deretter:/

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer selv til å begynne å bygge min egen liten HTPC i løpet av neste uke. Den kommer til å bestå av:
    AT3IONT-I Deluxe
    2gb minne
    PCI-e ssd eller usb stick (har ikke helt bestemt meg enda).
    LC Power lc-1320mi kabinett.

Kommer til å modde kabinettet ganske mye. Forhåpentligvis får jeg kuttet det ned i lengden og heller få det litt høyere. Nytt frontpanet skal lages i aluminium med kun 2 knapper: 1 lian li helt straight power switch knapp (Lian Li Stainless Steel Power Switch [LL-SWITCH] : Performance-PCs.com, ... sleeve it and they will come) og en for å åpne opp slot in drevet. fronten kommer dermed til å se helt clean ut, med 2 knapper og en liten slot in åpning. Selve kabinettet skal da også lakkeres i en eller annen sølv/aluminium metallic finish. Gleder meg som ett barn til å begynne.

Softwaremessig kommer jeg mest sannsynligvis til å kjøre en eller annen linux versjon med både boxee og xbmc. Fjernkontroll kommer jeg ikke til å trenge da alt kommer til å gå enten via det trådløse nettet eller via bluetooth og styres av android telefonen min (Motorola Milestone). Dette blir bra!

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sjekket litt rundt har jeg faktisk funnet ett perfekt HTPC kabinett for mitt bruk: H-Quality Mini ITX Metal Aluminum HTPC Computer Case - eBay (item 130377522809 end time Apr-23-10 19:18:22 PDT)
    Allerede bestilt ett så får vi se hvordan det blir med komponentene

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygging av HTPC

Ting tar tid, men den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves. Nå har den ferdigbyggde HTPC'en fungert som signalkilde i anlegget mitt i en god uke og jeg er foreløpig veldig godt fornøyd med resultatet. Tenkte å dele noen av byggebildene som viser både fordeler og ulemper ved de løsningene jeg har valgt.

Kabinett:
    Som vist på vedlagte bilder er kabinettet en smule overkill for dette hovedkortet. Fordelen er mye luft til komponentene og gode muligheter for oppgradering. Ulempen er at receiveren fra HK ser liten ut i forhold. Sistnevnte estetiske problem løses ved å gjemme HTPC'en nederst i racket.

Hovedkort
    Hovedkortet fra ASUS har fungert over all forventning. CPU temperaturen ligger mellom 42 og 45 grader alt etter belastning og temperaturen i rommet. Både optisk utgang for lyd og HDMI utgang for bilde fungerer fint uten noe dill med innstillinger. Kjører foreløpig Win7 på systemet, men kommer til å installere Ubuntu i løpet av uken.

Harddisk
    Endte opp med å kjøpe en GreenPower på 1TB fra WD. Fordelen med denne er mye lagringsplass til en billig penge. Ulempen er selvsagt at denne har roterende deler og således ikke er like stille som en SSD disk. Denne er nok det første som blir oppgradert når SSD disker blir litt rimeligere.

Det enest som nå gjenstår er utskiftning av den hel****** 10m lange HDMI kabelen jeg kjøpte fra netonnet. Denne er langt fra kurrant da signaltapet fører til bildestøy når kildematerialet er i 1080p. Noen som har tips til en rimelig 10m HDMI kabel som faktisk fungerer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tjæ, 150kr for en 10metring her, tar 3-4dager for levering.
    men de skriver jo bra om den.

DealExtreme: $25.91 Premium Gold Plated 1080p HDMI V1.3 M-M Shielded Connection Cable (10M-Length)

handlet derfra før, virker kjapt og greit etter min erfaring.

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv en 10m fra dealextreme, brukes daglig i min kino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man skal ha et pent kabinett så er det ingen vei utenom Origen sine kabinetter. Har selv bestilt itx kabinettet M10 i svart

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mange snuser på disse ITX løsningene, men har Dere hørt forskjellen på dette vs fex en AMD X2 løsning? i mitt system så bruker jeg nå et Asus Radeon 5450 vifteløst grafikkort. X2 250 3.0Ghz. Denne Cpuen er det såvidt varme i. Vifta kan jeg høre når jeg legger øret oppå men ikke når lokket er på. Som PSU så bruker jeg en 650W fra Chieftec med 14CM vifte som vistnok skal gi 16db. Jeg hører den om jeg legger øret inntil men det er bare såvidt. Eneste støykilde igjen er HD og det har jeg eliminert med å sette inn en SSD disk. Jeg mener at i dag så burde du sette i en SSD disk i ITX løsningen om den skal ha noe for seg. Føler ikke at støy er noe problem i dag om en velger noenlunde riktige løsninger.Men du verden så mye mer kraft man får med AMD sine løsninger i forhold til samme pris.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •