Dårlig lyd fra pc iforhold til cd-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig lyd fra pc iforhold til cd-spiller

Uansett om jeg bruker mediamonkey, winamp, wmp eller spotify leverer pcen mye tammere lyd enn det cd-spilleren gjør. Hjelper ikke å ta cd i pcen. Er det for dårlig lydkort?

Lydkortet jeg har: M-AUDIO - MobilePre USB - USB Bus-Powered Preamp and Audio Interface

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel være lydkortet som du nevner. Kan kanskje også være DAC'en i dataen. Eller overfører du digitalt?

Når det gjelder dårligere CD-lyd i dataen kontra CA-spiller har det kanskje også med drivverk å gjøre?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ein cdspiller har som hovedoppgave å spele av cd, derfor er fokuset lagt på å få god lyd ut. på ein pc er oppgavene meir variert, og vil nok derfor ha "dårligere" lyd ut på eit anlegg.

Eksempel: Bærbar pc til 5000kr kontra cdspiller til 5000 vil være som dag og natt.
    Merker selv når eg speler av fra pc, så er lyden dårligere enn f.eks gjennom ein philips dvdspelar til 1000kr som eg har stående.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er konverteringen fra digitale til analoge signaler som avgjør lydkvaliteten. DACen avgjør, og det spiller ingen rolle om den sitter i en CD-spiller eller er en separat enhet koblet til en datamaskin.

Jeg har ikke inntrykk av at M-Audio lager dårlige lydkort. Det er et merke som ofte anbefales på hifi-fora; f.eks til digitalisering fra vinyl.

Kan tenke meg flere mulige forklaringer den lydforskjellen du opplever:

- CD-spilleren har litt sterkere utgangsignal enn lydkortet. Dette oppfattes ofte som "bedre" lyd. Sjekk data for spiller og lydkort.

- DACen i CD-spiller farver lyden på en måte du liker (f.eks. forsterket bass), mens lydkortet har en nøytral klang (jevn frekvenskurve).

- Du har gjort innstillinger i programvaren ("lydforbedring", EQ), som påvirker lyden.

Det er også viktig at du faktisk sammenligner den samme lyden. Rip et par CDer til WAV, start avspilling på PC pg CD-spiller samtidig, og bytt frem og tilbake mellom to innganger på forsterkeren uten å bevege deg fra lytteposisjonen. Forskjeller man synes å høre ved mer tilfeldig lytting, er ikke alltid så lette å finne igjen når man eliminerer tilfeldigheter.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    ein cdspiller har som hovedoppgave å spele av cd, derfor er fokuset lagt på å få god lyd ut. på ein pc er oppgavene meir variert, og vil nok derfor ha "dårligere" lyd ut på eit anlegg.
    Tullball, hva tror du brukes til å spille inn musikk? Lyden ut fra en pc er kun avhengig av dacen som er i bruk..

@trådstarter: Ja det kan tenkes at lydkortet din ikke er av samme kvaliet som cd spilleren din, men prøv litt til, fahnsen har kommet med gode tips! Test en wav fil i audacity vs samme fil på cdspilleren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha. Mye bra svar her Jeg har prøvd samme låten på cd vs spotify og media monkey (@media monkey var det faktisk brent cd vs "originalenfilene på pc")

Lydkortet mitt er ikke det dyreste, men nå kom jeg til å tenke på at låter i fruity loops blir veldig dårlige når jeg konverterer de til mp3/waw i forhold til når de spilles i selve FL. Kan si at FL leverer like bra lyd som cd-spiller.

Har ganske spinkel kabel? Kan det ha noe å si?

Takk for veldig bra innlegg her folkens!

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker noe slikt kan løse problemet ditt:

V Series by Abrahamsen
    den som heter abrahamsen v6.0
    eller
    CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter - Annet tilbehør - Tilbehør | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grandiosapep
    Jeg har prøvd samme låten på cd vs spotify og media monkey (@media monkey var det faktisk brent cd vs "originalenfilene på pc")
    Spotify har komprimerte lydfiler = dårligere kvalitet enn CD. Du må sammenligne samme kvalitet; altså CD mot WAV rippet fra samme CD.

Har ganske spinkel kabel? Kan det ha noe å si?
    Bare hvis det er en veldig spinkel og veldig lang kabel mellom lydkort og forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Spotify har komprimerte lydfiler = dårligere kvalitet enn CD. Du må sammenligne samme kvalitet; altså CD mot WAV rippet fra samme CD.

Bare hvis det er en veldig spinkel og veldig lang kabel mellom lydkort og forsterker.
    Har jo prøvd med nedlastet musikk filer på data og brent cd i cd-spilleren og cd-spilleren vant. Blir jo det samme bare med dårligere utgangspunkt?

Konverter var dyrt, gitt :-( jeg prøver å bytte kabel en gang:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder meg på i denne tråden, det er nemlig mange ting som spiller inn når man skal spille lyd av fra PC:

a) Operativsystemet interfererer med lydbehandlingen.
    b) Hardwaren har endel å si i forhold til støy, strøm etc.
    c) Avspillingsprogram påvirker lyden.
    d) Hvordan CDen rippes har også noe å si.
    e) Transport av lyd ut fra PC. USB/Spdif/firewire
    f) DAC'en som benyttes.

Jeg er rimelig fornøyd med lyden ut fra min PC. Ripper CDer bitperfect. Jeg har win7, Spotify på 16/44.1 eller xxhighend for avspilling av flac. Jeg har en god og kraftig PSU i PC'en min. USB ut fra PC er bannlyst her hos meg, det låter ikke bra. Det som funker best i nåværende oppsett er optisk spdif (har prøvd coax og USB også). Dette kjøres bitperfect gjennom Juli@ lydkort og inn i min eksterne DAC. Dette funker for meg i alle fall. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Jeg melder meg på i denne tråden, det er nemlig mange ting som spiller inn når man skal spille lyd av fra PC:

a) Operativsystemet interfererer med lydbehandlingen.
    b) Hardwaren har endel å si i forhold til støy, strøm etc.
    c) Avspillingsprogram påvirker lyden.
    d) Hvordan CDen rippes har også noe å si.
    e) Transport av lyd ut fra PC. USB/Spdif/firewire
    f) DAC'en som benyttes.

Jeg er rimelig fornøyd med lyden ut fra min PC. Ripper CDer bitperfect. Jeg har win7, Spotify på 16/44.1 eller xxhighend for avspilling av flac. Jeg har en god og kraftig PSU i PC'en min. USB ut fra PC er bannlyst her hos meg, det låter ikke bra. Det som funker best i nåværende oppsett er optisk spdif (har prøvd coax og USB også). Dette kjøres bitperfect gjennom Juli@ lydkort og inn i min eksterne DAC. Dette funker for meg i alle fall. Lykke til!
    Lydkortet mitt er usb! "proffene" bruker jo kun fire wire. Skulle gjerne hatt det jeg også, men har ikke det på pcen min :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkortet mitt er usb! "proffene" bruker jo kun fire wire. Skulle gjerne hatt det jeg også, men har ikke det på pcen min :-(
    Dersom du har stasjonær, så kan du jo kjøpe et eget firewire-kort? Det kan man jo skaffe til bærbart også, som PCMCIA-kort. Ellers er ESI Juli@ faktisk et ganske så godt alternativ.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M-Audio mobile pre usb er slett ingen dum DAC. Har hatt den selv, og min erfaring er at du må ha en veldig ok cd-spiller for å matche. Det er imidlertid mange fallgruver når du spiller musikk fra pc. Den sikreste måten å unngå omveien via Windows mikser eg det som måtte følge med av resampling underveis er å kjøre ASIO. M-Audio-boksene støtter ASIO. I windows 7 kan du også bruke WASAPI.

Så må du velge hvor du demper lyden. Dersom du kobler via volumkontrollen på MobilePre bruker du analog attenuering (demping=volumkontroll). Da må du kjøre fullt volum i Windows volumkontrollen (ikke 99%, men 100.0%), slik at du ikke reduserer bit-dybden på signalet før det forlater pcen. Dersom du bruker digital volumkontroll må du sørge for at du reduserer volum bare ETT sted. M-Audio-driveren har egen volumkontroll. Prøv deg fram, men om du kjører ASIO mot lydkortet, sett mediespilleren på 100% volum og bruk volumkontrollen til M-Audiodriveren. Husk at når du spiller på 50% digitalt volum så fjerner du 1 bit, dvs du reduserer dynamisk oppløsning fra 65536 (16 bit) til 32768 nivåer (15 bit). På 25% volum er du nede i 14 bit (16384 nivåer) etc. Du må derfor sjekke at du i signalkjeden din aldri reduserer bitdybden (=digital volumkontroll) mer enn ett sted!

Hvilken mediaplayer du velger er ikke kritisk i første omgang. Ref til å bruke XXhighend - jeg mener bestemt det er MYE annet du skal bruke tid på før du setter i gang med den ....hmmmm....ikke strømlinjeformede programpakken.... Anbefaler deg foobar2000 for å teste ut ting! No nonsense og gratis software som gjør mye bra og ødelegger lite (ingenting?).

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra lenken din ser det jo visserlig ut som du bruker lydkortet til å konvertere fra digital til analog! Så vidt jeg kan se av det "connectivity"-skjemaet så er den eneste utgangen på kortet ditt en headphones-utgang!

Du bør snarest bytte lydkort til et som leverer digital ut, og så kjøre det inn i en DAC (Digtal/Analog Converter) av god kvalitet.

Evt. kjøp en DAC som du kan plugge USB-kabel fra PC rett inn i.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har stasjonær, så kan du jo kjøpe et eget firewire-kort? Det kan man jo skaffe til bærbart også, som PCMCIA-kort. Ellers er ESI Juli@ faktisk et ganske så godt alternativ.
    Dette er tullball! Om du bruker usb eller firewier er revnende likegyldig. Begge deler er transport av bits&bytes, to ulike protokoller med noe ulik (teoretisk) båndbredde. At man ofte bruker firewire i studiosammenheng vil jeg tro har mer å gjøre med at man i de kretser tradisjonelt har brukt mac.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Ut i fra lenken din ser det jo visserlig ut som du bruker lydkortet til å konvertere fra digital til analog! Så vidt jeg kan se av det "connectivity"-skjemaet så er den eneste utgangen på kortet ditt en headphones-utgang!

Du bør snarest bytte lydkort til et som leverer digital ut, og så kjøre det inn i en DAC (Digtal/Analog Converter) av god kvalitet.

Evt. kjøp en DAC som du kan plugge USB-kabel fra PC rett inn i.
    Her er det jammen mye synsing ute å går.

M-Audio MobilePre er et eksternt LYDKORT, og inneholder dermed en DAC (som konverterer digital lydsignal til analog og kan kobles på en forforsterker eller direkte på en effektforsterker). MobilePre er sånn halvproff greie, og har dermed to stk mono jack ut i stedet for de vanlige phonopluggene. Samme greie, men du må kanskje på 4sound eller prolyd for å finne skikkelige kabler.

DACen i MobilePre'en er av meget akseptabel kvalitet, om enn ikke high-end. Den er faktisk akkurat det du foreslår som alternativ løsning.

Den har i tillegg en mic preamp med fantomspenning, samt en headsetutgang med volumkontroll.

Såvidt jeg skjønner er trådstarter ute etter å finne ut om det går an å optimalisere på utstyret han har fra før. Jeg mener det er tull å råde trådstarter til snarest kjøpe et nytt lydkort med digital (antar du mener S/PDIF?) ut, og deretter koble på en ekstern dac. Ja, det ville være en glimrende løsning, men sannsynligvis en tierpotens mer kostbar enn MobilePre. Er det da fortsatt interessant?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dette med USB-DAC'er: Finnes det noen lydmessige grunner til å velge dette fremfor de alternativene som eksisterer, da tenker jeg hovedsakelig på spdif (evt. fw)? Jeg har lest mange forum hvor USB blir frarådet pga. av unødig støy fra USB-bus'en, samt begrenset båndbredde til lydapplikasjoner. Skal man ha lyd ut av en pc i disse dager så ønsker man mer enn 16/96 som jeg mener er begrensningen på USB? Prismessig er det jo heller ikke noe å hente, så hva er evt. poenget med dette? At noen synes dette låter flott i sitt oppsett, er helt greit. Men det kvalifiserer neppe dersom flertallet av de som er på jakt etter god lyd, fraråder dette? Dersom noen lurer på hvor jeg har dette fra, så er det for det første selvopplevd. Uten at det nødvendigvis betyr særlig mye. Men det er også bred oppfatning i eks. forumet til XXHE at alternativene låter vesentlig bedre.

Jeg er åpen for å endre standpunkt mht. dette, dersom noen kan forklare meg hva som evt. skal være fordelen her?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj

Eksempel: Bærbar pc til 5000kr kontra cdspiller til 5000 vil være som dag og natt.
    Merker selv når eg speler av fra pc, så er lyden dårligere enn f.eks gjennom ein philips dvdspelar til 1000kr som eg har stående.
    Det har du nok rett i, men oppgaven til MobilePre er å gjøre jobben med å konvertere fra digitalt til analogt på en vesentlig bedre måte enn de løsningene som vanligvis følger med en pc som standard (man finner jo gjerne full 7.1 analog utganger bak på selv den rimeligste stasjonærpc, gjerne basert på ultrabillig AC-97 såkalt hidef sound, Ja ja). MobilePre er en helt akseptabel D/A-konverter med nogo attåt (som jeg skrev i tidligere post). Min erfaring er at den (med ukomprimert materiale, f.eks. godt rippet flac, og ubesudlet signalkjede inne i pcen) godt kan konkurrere med cd-spillere i alle fall opp til 3-5000. Men det er nå bare min subjektive mening, da.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dette med USB-DAC'er: Finnes det noen lydmessige grunner til å velge dette fremfor de alternativene som eksisterer, da tenker jeg hovedsakelig på spdif (evt. fw)? Jeg har lest mange forum hvor USB blir frarådet pga. av unødig støy fra USB-bus'en, samt begrenset båndbredde til lydapplikasjoner. Skal man ha lyd ut av en pc i disse dager så ønsker man mer enn 16/96 som jeg mener er begrensningen på USB? Prismessig er det jo heller ikke noe å hente, så hva er evt. poenget med dette? At noen synes dette låter flott i sitt oppsett, er helt greit. Men det kvalifiserer neppe dersom flertallet av de som er på jakt etter god lyd, fraråder dette? Dersom noen lurer på hvor jeg har dette fra, så er det for det første selvopplevd. Uten at det nødvendigvis betyr særlig mye. Men det er også bred oppfatning i eks. forumet til XXHE at alternativene låter vesentlig bedre.

Jeg er åpen for å endre standpunkt mht. dette, dersom noen kan forklare meg hva som evt. skal være fordelen her?
    Jeg skal ikke være for påståelig. Og mange (inkludert meg) argumenterer nok i all vesentlig grad ut i fra egen noe begrenset erfaring.

Jeg sier ikke at USB-dac er det beste som finnes. Selv har jeg et internt multikanals lydkort (LynxTwoB) som jeg selv mener er minst like bra som min andre dac: en Stello DA220Mk2 - en USB-dac som omtalt i Fidelity som en av de beste dacene på markedet. Lynx-kortet er PCI internt. Stelloen er USB eller S/PDIF, fritt valg. Jeg fikk imidlertid anbefalt XXHighEnd+Stello koblet med USB fra Andervik Audio. De mente dette var noe av det beste som var å oppdrive. Der i gården ville de ikke høre snakk om at USB overfører jitter osvosv. Selv er jeg jammen ikke sikker. Nå er Stello-løsningen litt uaktuell for tiden, i og med fullstendig krasj på impedansmatching med effektforsterker, så jeg har ikke prøvd den ut så grundig.

Mitt poeng med å delta i denne tråden var ikke å diskutere hva som er det beste av det beste, snarere å gi råd til trådstarter om at "ja, du har ok hardware, men i og med at lyden ikke er som forventet - er du sikker på at signalkjeden din i pcen er optimal?"

Og så blir jeg litt frustrert av råd som blir gitt uten engang å ha lest specen på det utstyret trådstarter spør om.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg skal ikke være for påståelig. Og mange (inkludert meg) argumenterer nok i all vesentlig grad ut i fra egen noe begrenset erfaring.

Jeg sier ikke at USB-dac er det beste som finnes. Selv har jeg et internt multikanals lydkort (LynxTwoB) som jeg selv mener er minst like bra som min andre dac: en Stello DA220Mk2 - en USB-dac som omtalt i Fidelity som en av de beste dacene på markedet. Lynx-kortet er PCI internt. Stelloen er USB eller S/PDIF, fritt valg. Jeg fikk imidlertid anbefalt XXHighEnd+Stello koblet med USB fra Andervik Audio. De mente dette var noe av det beste som var å oppdrive. Der i gården ville de ikke høre snakk om at USB overfører jitter osvosv. Selv er jeg jammen ikke sikker. Nå er Stello-løsningen litt uaktuell for tiden, i og med fullstendig krasj på impedansmatching med effektforsterker, så jeg har ikke prøvd den ut så grundig.

Mitt poeng med å delta i denne tråden var ikke å diskutere hva som er det beste av det beste, snarere å gi råd til trådstarter om at "ja, du har ok hardware, men i og med at lyden ikke er som forventet - er du sikker på at signalkjeden din i pcen er optimal?"

Og så blir jeg litt frustrert av råd som blir gitt uten engang å ha lest specen på det utstyret trådstarter spør om.
    Jeg beklager i aller høyeste grad dersom jeg har tråkket noen på tærne her, det har aldri vært min intensjon. Jeg forsøkte med min første post å belyse noen av de utfordringene som man møter dersom man ønsker godlyd ut fra en PC. Dette på generelt grunnlag. Så mine intensjoner har vært de beste, hele veien.

Jeg tror heller ikke vi er så veldig uenige egentlig, lyd er jo som kjent en subjektiv greie og det finnes neppe noen fasit som er allmengyldige. Når det gjelder utstyret du er i besittelse av, så er det ingen ting å si på det. Jeg har jo siklet på et slikt Lynxkort selv. Men det er i en prisdivisjon som ikke er kompatibel med lommeboka, for å si det sånn. Selv har jeg en billig kina-dac, som spiller så det gnistrer. Så vi har vel et noe forskjellig utgangspunkt.

Trådstarter fortjener jo sånn sett råd ut i fra ambisjonsnivå også. Noe jeg egentlig vet lite om. Så inntil dette evt. er avklart, blir det veldig lite konkret.

Uansett, det er fullt mulig å få god lyd ut av en pc, så happy lyttings alle sammen! :lol:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •