Dårlig lyd fra pc iforhold til cd-spiller - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Tullball, hva tror du brukes til å spille inn musikk? Lyden ut fra en pc er kun avhengig av dacen som er i bruk..

@trådstarter: Ja det kan tenkes at lydkortet din ikke er av samme kvaliet som cd spilleren din, men prøv litt til, fahnsen har kommet med gode tips! Test en wav fil i audacity vs samme fil på cdspilleren din.
    Pesnp:Her er det snakk om ein normal pc såvidt eg forstår, sjølv om lydkortet er eksternt, og ikkje innspillingsutstyr. Eg spiller selv inn musikk for eget bruk og til andre som trenger session artist, og veit at det er veldig stor forskjell på normalt brukerhardware og innspillingsutstyr. Ser for meg at trådstarter ikkje har svidd av fleire 1000 på lydkort siden det er mangel på ønsket lyd det er snakk om her. I prisklassen "innspilling" veit ein kva ein kjøper, og slepper å spør kvifor lyden er forskjellig fra cd til pc.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Jeg beklager i aller høyeste grad dersom jeg har tråkket noen på tærne her, det har aldri vært min intensjon. Jeg forsøkte med min første post å belyse noen av de utfordringene som man møter dersom man ønsker godlyd ut fra en PC. Dette på generelt grunnlag. Så mine intensjoner har vært de beste, hele veien.

Jeg tror heller ikke vi er så veldig uenige egentlig, lyd er jo som kjent en subjektiv greie og det finnes neppe noen fasit som er allmengyldige. Når det gjelder utstyret du er i besittelse av, så er det ingen ting å si på det. Jeg har jo siklet på et slikt Lynxkort selv. Men det er i en prisdivisjon som ikke er kompatibel med lommeboka, for å si det sånn. Selv har jeg en billig kina-dac, som spiller så det gnistrer. Så vi har vel et noe forskjellig utgangspunkt.

Trådstarter fortjener jo sånn sett råd ut i fra ambisjonsnivå også. Noe jeg egentlig vet lite om. Så inntil dette evt. er avklart, blir det veldig lite konkret.

Uansett, det er fullt mulig å få god lyd ut av en pc, så happy lyttings alle sammen! :lol:
    Hei Thorwald, beklager ordbruken min i første svar til det du skrev. Du har selvsagt rett i dine innspill, og det var ufint av meg å gå sånn rett i angrepsposisjon. Det kommer ikke noe kontruktivt ut av slikt ;-)

Når det gjelder Lynx, så kan du godt sikle! Det gjorde jeg, og kjøpte ett da lommeboka (og kona) godtok det...har ikke angret!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Eg spiller selv inn musikk for eget bruk og til andre som trenger session artist, og veit at det er veldig stor forskjell på normalt brukerhardware og innspillingsutstyr.
    Men her sammenlignes det neppe med profesjonelt utstyr. En CD-spiller til noen tusenlapper har neppe en veldig mye bedre DAC enn et rimelig USB-lydkort.

Mer sannsynlig at CD-spilleren "farver" lyden, mens lydkortet er mer nøytralt. Pluss evt at utgangsnivået kan være ulikt.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Her er det jammen mye synsing ute å går.

M-Audio MobilePre er et eksternt LYDKORT, og inneholder dermed en DAC (som konverterer digital lydsignal til analog og kan kobles på en forforsterker eller direkte på en effektforsterker). MobilePre er sånn halvproff greie, og har dermed to stk mono jack ut i stedet for de vanlige phonopluggene. Samme greie, men du må kanskje på 4sound eller prolyd for å finne skikkelige kabler.

DACen i MobilePre'en er av meget akseptabel kvalitet, om enn ikke high-end. Den er faktisk akkurat det du foreslår som alternativ løsning.

Den har i tillegg en mic preamp med fantomspenning, samt en headsetutgang med volumkontroll.

Såvidt jeg skjønner er trådstarter ute etter å finne ut om det går an å optimalisere på utstyret han har fra før. Jeg mener det er tull å råde trådstarter til snarest kjøpe et nytt lydkort med digital (antar du mener S/PDIF?) ut, og deretter koble på en ekstern dac. Ja, det ville være en glimrende løsning, men sannsynligvis en tierpotens mer kostbar enn MobilePre. Er det da fortsatt interessant?
    Helt riktig av deg å påpeke det elementet med pris. Men jeg syntes det var greit å nevne annen DAC fordi trådstarter tydeligvis ikke er fornøyd med lyden som kommer ut av eksisterende lydkort -> ergo lydkortets innebygde DAC.

Dersom du har kjennskap til lydkortet og kan gå god for at det leverer temmelig bra analog ut, så er jo det vel verd å merke seg. Da kan flaskehalsen være et annet sted.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Dersom du har kjennskap til lydkortet og kan gå god for at det leverer temmelig bra analog ut, så er jo det vel verd å merke seg. Da kan flaskehalsen være et annet sted.
    Jeg kan bare gjenta:

"Flaskehalsen" kan være at CD-spilleren leverer sterkere signal og/eller farver lyden på en måte trådstarter liker.

I så fall kan "løsningen" være å skru på forsterkerens volum- og tonekontroller eller forandre litt på frekvensgangen i en programvare-EQ...

Men like sannsynlig er det, at trådstarter faktisk ikke har foretatt noen direkte sammenligning mellom lik kildekvalitet, men baserer inntrykket sitt på forskjellen mellom CD-lyd og komprimerte filer/streaming fra PCen.

I såfall er løsningen bedre filkvalitet på PCen -- eller bare å innse at det skal være en forskjell. Nytt utstyr vil i alle fall ikke hjelpe andre enn hifi-forhandlerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg kan bare gjenta:

"Flaskehalsen" kan være at CD-spilleren leverer sterkere signal og/eller farver lyden på en måte trådstarter liker.

I så fall kan "løsningen" være å skru på forsterkerens volum- og tonekontroller eller forandre litt på frekvensgangen i en programvare-EQ...

Men like sannsynlig er det, at trådstarter faktisk ikke har foretatt noen direkte sammenligning mellom lik kildekvalitet, men baserer inntrykket sitt på forskjellen mellom CD-lyd og komprimerte filer/streaming fra PCen.

I såfall er løsningen bedre filkvalitet på PCen -- eller bare å innse at det skal være en forskjell. Nytt utstyr vil i alle fall ikke hjelpe andre enn hifi-forhandlerne.
    har sagt flere ganger at jeg har sammelignet samme filtype

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grandiosapep
    har sagt flere ganger at jeg har sammelignet samme filtype
    Kan du si litt om hva slags ambisjonsnivå du har? Har du eks. et budsjett med noen kostnadsrammer? I så tilfelle blir det mye lettere å gi deg helt konkrete råd.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gitt flere konkrete råd som ikke koster noe.

Hvorfor ikke prøve dem først?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •