FTP-Server på min HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question FTP-Server på min HTPC

Hei,

Jeg har satt opp en FTP Server på mitt nettverk da Win7 maskinene nektet å finne hverandres hjemmegruppe.

Maskinen (HTPC) som kjører serveren har kablet nettverk til router. Resten er trådløst.

Problemet er at jeg får ikke høyere hastighet enn 1,5-2 MB/sec på opplasting ? Hvorfor får jeg ikke fullt utbytte av nettverket ? Noe som ligger å sperrer en plass ? I Såfall hva og hvor ??

Router: D-Link DSL-2741B
    FTP-Server: Bulletproof 2010
    FTP-Klient: FileZilla

Håper noen har noen tips her...

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av axept
    Hei,

Jeg har satt opp en FTP Server på mitt nettverk da Win7 maskinene nektet å finne hverandres hjemmegruppe.

Maskinen (HTPC) som kjører serveren har kablet nettverk til router. Resten er trådløst.

Problemet er at jeg får ikke høyere hastighet enn 1,5-2 MB/sec på opplasting ? Hvorfor får jeg ikke fullt utbytte av nettverket ? Noe som ligger å sperrer en plass ? I Såfall hva og hvor ??

Router: D-Link DSL-2741B
    FTP-Server: Bulletproof 2010
    FTP-Klient: FileZilla

Håper noen har noen tips her...
    Du skriver at det bare er HTPC-maskinen som har kablet forbindelse. Med andre ord, når du laster opp til den gjør du det via trådløst? Dette forklarer i så tilfelle saken. Koble laptopen din rett i ruteren med kabel, så skal du se det går unna!

Det går selvfølgelig an å få bedre trådløs ytelse med den ruteren, det er jo en 802.11n-ruter tross alt. Spørsmålet er hva slags trådløst nettverkskort har du i PC'en som du laster opp fra, er det B, G eller N-nettverkskort? Og hvilken trådløs-modus er ruteren konfigurert til?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk at det ikke ligger begrensning i filezilla på opplastingshastighet også.
    Men kablet nettverk er uansett raskere en trådløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nettverkskortet jeg bruker på opplasting bruker n-standaren... Så det skulle ikke være der det lå..

Er ikke noe opplastings sperrer på fart i FileZilla som er aktiv..

Routeren er satt opp til automatisk modus, så jeg får automatisk N-tingen når jeg kobler til...

Er ikke så sugen på å bruke kablet, fordi da forsvinner poenget, da kan jeg like godt bare koble pc'en til den eksterne disken.

Men det funker jo, men får bare gå så tregt.

Men noen av dere som kan svare på hvorfor 2 pc'er der begge kjører Win7 Ultimate x86, ikke finner hverandres Hjemmegruppe på nettverket ? Hvis jeg hadde klart det så hadde jeg ikke behøvd FTP-serveren...

Eller funker det ikke pga at denne maskinen er trådløs ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men noen av dere som kan svare på hvorfor 2 pc'er der begge kjører Win7 Ultimate x86, ikke finner hverandres Hjemmegruppe på nettverket ? Hvis jeg hadde klart det så hadde jeg ikke behøvd FTP-serveren...

Burde ikke være noe i veien å finne hverandre. Selv har jeg 3 maskiner i samme nettverk, 1 med XP Pro, 1 med Vista Home og 1 med Win 7 Ultimate. Alle finner hverandre så fort de er satt opp til samme nettverksgruppe.

Du er helt sikker på at de har samme nettverksgruppe? Ikke et mellomrom eller punktum eller et eller annet som ødelegger?

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nettverkskortet jeg bruker på opplasting bruker n-standaren... Så det skulle ikke være der det lå..

Er ikke noe opplastings sperrer på fart i FileZilla som er aktiv..

Routeren er satt opp til automatisk modus, så jeg får automatisk N-tingen når jeg kobler til...

Er ikke så sugen på å bruke kablet, fordi da forsvinner poenget, da kan jeg like godt bare koble pc'en til den eksterne disken.

Men det funker jo, men får bare gå så tregt.

Forsøk å endre fra automodus til ren N-modus på ruteren. Se om det hjelper.

Når det gjelder network discovery, og problemene med at maskinene ikke ser hverandre, så lukter det software-brannmur lang veil. Enten Windows' egne innebygde brannmur, eller enda værre: en brannmur som er inkludert i antivirus-programvaren din. (F.eks. Norton Internet Security eller Norman Security Suite, for å neven noen.)
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke i det minste prøve? Hvis det går kjapt med kablet forbindelse, så vet du at problemet ligger i det trådløse nettet. Går det fortsatt tregt, vet du at det trådløse nettet ikke er problemet, og at du må lete enten i FTP-serverens instillinger, i HTPCens nettverksoppsett eller i det kablete nettet generelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Kan du ikke i det minste prøve? Hvis det går kjapt med kablet forbindelse, så vet du at problemet ligger i det trådløse nettet. Går det fortsatt tregt, vet du at det trådløse nettet ikke er problemet, og at du må lete enten i FTP-serverens instillinger, i HTPCens nettverksoppsett eller i det kablete nettet generelt.
    Jeg fikk løst problemet, fikk koblet di sammen i Hjemmegruppen...

Er helt utrolig at jeg ikke tenkte på det, men det virker som problemet var at begge maskinene hadde samme navn i nettverket...

Forandret jeg navnet på den ene maskinen så vips, alt OK. Så da slipper jeg å tenke mer på FTP-serveren :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk løst problemet, fikk koblet di sammen i Hjemmegruppen...

Er helt utrolig at jeg ikke tenkte på det, men det virker som problemet var at begge maskinene hadde samme navn i nettverket...

Forandret jeg navnet på den ene maskinen så vips, alt OK. Så da slipper jeg å tenke mer på FTP-serveren :-D
    Ja, det er ikke slik man tenker på med en gang nei...
    Men løste problemet med hastighet seg? Det er det store spørsmålet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiCarl
    Ja, det er ikke slik man tenker på med en gang nei...
    Men løste problemet med hastighet seg? Det er det store spørsmålet
    Heh, nei Skal prøve med en kabel senere, må bare finne en først :?

Laster opp med ca 1,5 MB/sec nå... Når jeg ikke kjører et torrent-program eller annet som tar mye båndbredde så kommer farten opp i 2,6 MB/sec

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet med kabel..

Uten: 1-2,6 MB/sec
    Med: 6-11 MB/sec

Går litt opp å ned... men går raskere med kablet.. Men får nå bare bite i det sure eplet, og bare la det være sånn... Har googlet en del, og er ikke bare jeg som sliter med dette problemet. Virker nesten som ikke er mulig å få bedre fart i Hjemmegruppe med trådløst. Og opplastinga kan jo bare surre og gå, kan jo gjøre andre ting i mens

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet med kabel..

Uten: 1-2,6 MB/sec
    Med: 6-11 MB/sec

Går litt opp å ned... men går raskere med kablet.. Men får nå bare bite i det sure eplet, og bare la det være sånn... Har googlet en del, og er ikke bare jeg som sliter med dette problemet. Virker nesten som ikke er mulig å få bedre fart i Hjemmegruppe med trådløst. Og opplastinga kan jo bare surre og gå, kan jo gjøre andre ting i mens
    Jepp, der har du grunnen til at jeg kjører kablet! Det går rett og slett ikke raskt nok i forhold.

Jeg bruker Homelink til en maskin som står i andre enden av leiligheten og det ikke er mulig (joda, men...) å trekke kabel.
    En slik altså: Komplett.no - Devolo dLAN 200 AVmini Powerline Starter

Har ikke fått testet maks hastighet på den ennå, men tenkte å få gjort det en dag. Kan sikkert poste resultat her om det er interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, der har du grunnen til at jeg kjører kablet! Det går rett og slett ikke raskt nok i forhold.

Jeg bruker Homelink til en maskin som står i andre enden av leiligheten og det ikke er mulig (joda, men...) å trekke kabel.

Har ikke fått testet maks hastighet på den ennå, men tenkte å få gjort det en dag. Kan sikkert poste resultat her om det er interessant.
    Jepp, gjerne det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjørte tidligere med Devolo AV200. Hva man får av hastigheter via Homeplug varierer veldig. Jeg fikk vel opptil ca 2 MB/sek mellom stua og hjemmekontoret.

Via wlan-løsningen jeg har i dag får jeg vel ca. 6 MB/sek upstream og 8 MB/sek downstream (Netgear WNDR3700-ruter).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Kjørte tidligere med Devolo AV200. Hva man får av hastigheter via Homeplug varierer veldig. Jeg fikk vel opptil ca 2 MB/sek mellom stua og hjemmekontoret.

Via wlan-løsningen jeg har i dag får jeg vel ca. 6 MB/sek upstream og 8 MB/sek downstream (Netgear WNDR3700-ruter).
    Har hørt at for å få best ytelse av Homeplug så må di settes rett i veggen og ikke i en skøyteledning. Og hvis det står flere kontakter i den stikkontakten så mister man styrke på signalet. Jeg har ikke prøvd slik selv da, men har lest litt rundt om på forumer etc...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,6MB/s = 20.8 Mbit/s = mer eller mindre 802.11g standardens maks overføringshastighet (du kan skvise igjennom et par mbit til).

Med andre ord er det ting som tyder på at du i praksis bare kjører g og ikke n-standard. Er du sikker på at både aksesspunkt og htpc klarer n?

11MB/s = 88 Mbit/s høres veldig ut som om du kjører kun 100 Mbit/s på kablet også.

Med andre ord ser egentlig alt ut som det skal gjøre dersom mine mistanker er korrekt. Det er bare viktig å merke seg at FTP operer med megabyte per sek og ikke megabit per sek slik som nettverkshastigheter er oppgitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    2,6MB/s = 20.8 Mbit/s = mer eller mindre 802.11g standardens maks overføringshastighet (du kan skvise igjennom et par mbit til).

Med andre ord er det ting som tyder på at du i praksis bare kjører g og ikke n-standard. Er du sikker på at både aksesspunkt og htpc klarer n?

11MB/s = 88 Mbit/s høres veldig ut som om du kjører kun 100 Mbit/s på kablet også.

Med andre ord ser egentlig alt ut som det skal gjøre dersom mine mistanker er korrekt. Det er bare viktig å merke seg at FTP operer med megabyte per sek og ikke megabit per sek slik som nettverkshastigheter er oppgitt.
    HTPC'en er kablet så den BØR gå på minst 100 Mbit/s, routeren støtter N og det gjør laptopen og.. Er tilkoblet med N... Men eg overlever, hehe Bare litt kjedelig når jeg skal overføre store mengder data, da tar det ekstra lang tid, og må holde laptopen i live så den ikke detter ut i dvale :P

Men hva er overføringshastigheten med USB da ? Rekner med det er 2.0...
    For alt som blir overført til HTPC'en blir overført til en ekstern harddisk som bruker USB...

Edit: Fant ut at overføringshastigheten på USB 2.0 er 60 MB/s (High-speed) så da er ikke det flaskehalsen heller.... Jaja
    Edit 2: Routeren har 4 x 10/100 Mbits/s porter, altså er maks fart 12,5 MB/s, så jeg får jo det med kablet da, tror jeg skulle hatt en ny :P Routeren oppgir en en maks fart på 270 Mbits/s på trådløs N, her har jeg mer å gå på...

Det er en D-Link DSL-2741B ADSL2/2+ Modem/router...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at for å få best ytelse av Homeplug så må di settes rett i veggen og ikke i en skøyteledning. Og hvis det står flere kontakter i den stikkontakten så mister man styrke på signalet. Jeg har ikke prøvd slik selv da, men har lest litt rundt om på forumer etc...
    Jeg har vel prøvd ut 4-5 forskjellige 200 Mbps Homeplug-løsninger, samt tidligere brukt løsninger på 14 og 85 Mbps, og på forskjellige kontakter i huset. Har for noen opplevd at det i den ene av de to kontaktene på strømkontakten på veggen ikke har funka, men så i den andre... helt merkelig, men...

Hva man ellers har koblet til på de samme kursene kan påvirke.

Hvis man leser rundt på tester av slike og ellers henter inn erfaringer tror jeg man vil se at det er svært svært mange som ikke får noe mer enn 20 Mbps ut av de som er spec'a til 200 Mbps....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Jeg har vel prøvd ut 4-5 forskjellige 200 Mbps Homeplug-løsninger, samt tidligere brukt løsninger på 14 og 85 Mbps, og på forskjellige kontakter i huset. Har for noen opplevd at det i den ene av de to kontaktene på strømkontakten på veggen ikke har funka, men så i den andre... helt merkelig, men...

Hva man ellers har koblet til på de samme kursene kan påvirke.

Hvis man leser rundt på tester av slike og ellers henter inn erfaringer tror jeg man vil se at det er svært svært mange som ikke får noe mer enn 20 Mbps ut av de som er spec'a til 200 Mbps....
    Ja, det er vel ingen som har fått 200Mbps via homeplug nei, men om alternativet er 1-4Mbps via trådløst så er det jo en forbedring.

Jeg fikk en del bedre hastighet enn trådløst, nå gikk det trådløse signalet gjennom et par tjukke vegger og et bad riktignok, men den største forbedringen er stabiliteten! På trådløst opplevde jeg rett og slett alt for mye heng og tull.

Jeg får nesten streamet 720p via homeplug, med det mener jeg at det hakker ca. hvert 5. sekund. Dette er selvsagt ikke holdbart, men jeg hadde ikke forventet at det skulle virke heller. Med trådløst kunne jeg bare glemme å streame noe som helst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte formatere PC'en min i går, laptopen, og nå med "clean install" så får jeg faktisk 10,5-11 MB/s...

Sikkert mye rart som låg å sperra før formateringen....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •