Noen golfere på forumet? Lurer på noe.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen golfere på forumet? Lurer på noe.

Har tenkt å bynne med golf for å komme megut litt
    Har tatt kurs og er klar for greencard.
    Men da kom jo sjokket. Hadde vist gjort litt dårlig reasearch først.
    Jeg trodde dette var alt som skulle til for å få spilt på banen + ett lite årsgebyr.
    Men nei da. Jeg måtte kjøpe en andel i golfklubben som nå var på tilbud til 19500,- + Årsavgift.
    Faen skal jeg med en andel da?
    Om de skal prakke på meg en andel vil det bli det samme som en aksje? Slik at det er vinst på den over tid?
    Om ikke hva i svarte er den godt for?
    Skal jeg dra med familien og campe,grille og drikke på green 14?
    Hva er det for tull? Skjønner ikke dette jeg. Ble plutslig en mye dyrere sport en hva jeg hadde tenkt.
    Om det ikke finnes en vei rundt denne andelen er det vel bare å selge golfsettet.
    Har hørt at man kan melde seg inn i en annen billig klubb og betale greenfee for å spille på denne. Men er det lønnsomt i lengden da? Vet nå ikke hva greenfee'n er hos denne klubben i mitt nærmiljø men vil tro det er MYE!
    Hva skal jeg gjøre?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen golfer, men tror det er ganske vanlig å betale en relativt stiv inngangsbillett. Men den tror jeg varierer fra klubb til klubb. Det popper jo opp klubber både her og der så det bør da bli billigere etterhvert.

For de som er interessert så tror jeg Hvam Landbruksskole i Akershus har en billig bane. De utdanner greenkeepers osv der. Litt usikker på detaljene siden jeg som sagt ikke er golfer :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så vidt jeg har skjønt så er det billigste å melde seg inn i en klubb langt oppe i gokk. da kan man betale greenfee som gjest på alle baner
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, snakk om utspekulert idioti. De 19500,- skal sikkert dekke stram overleppe-kurset. Hvorfor prøver de så desperat å beholde golf som en sossesport? Det er jo en så enkel, grei og folkelig sport. Det virker som den synker i verdi for enkelte så fort man kan treffe folk flest på banen.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sosse og sosse.

Fok som kan det, har vell relativt lagt ned nokon timar i det og. Naboen har golf "dilla". Eg prioritera AV og han prioritera GOLF. Er du da uheldig og er hekta på beigge 2, so har du eit problem. :roll: Sjøl tykkjer eg at det er morosamt med og "rappa" ballen med "kølla" sjøl. Berre visst det er pils inni "bilde" da. Eller so blir det for kjedeligt for mitt behov. :wink:

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg har både golf- og hjemmekinodilla, noe som absolutt får følger for økonomien. Greit nok å ha gjort unna det meste på hjemmekinoen før golfen kom inn i bildet slik at det er mulig å nyte film inne om vinteren og golf ute om sommeren. Nå skal det jo sies at i disse tider kan man jo lure på hvor sommeren har gjort av seg :?

Nok om det, tilbake til utgangspunktet for denne tråden. Må vel si meg enig i din egen observasjon om at du har gjort litt dårlig forarbeid i dette tilfellet. Nå kan vel dette også være kombinert med dårlig informasjon fra klubben du har tatt grønt kort kurs hos. Men, som sikkert flere har observert er det flere klubber som kjører kurs for å rekrutere flere medlemmer. Noen klubber selger andeler, noen selger aksjer, noen har omsettelige lånebrev og noen har sikkert andre løsninger. Jeg har ingen kompetanse på jus eller økonomi, så om de uttrykk jeg har brukt over ikke stemmer med hva som er "fagterminologi" beklager jeg. Forhåpentligvis gjør de nytten i denne sammenheng.

For å bygge en golfbane kreves det normalt en del kroner. Har ingen oversikt over hvor mye, men det tilsvarer nok en rimelig seriøs hjemmekino :wink: Poenget er de fleste tilfeller må klubben/selskapet skaffe en del kapital på egenhånd før de kan få lånt resten av de midler som er nødvendige. Det er her andeler, aksjer eller lånebrev kommer inn. De som har lyst til å spille golf sier seg villige til å betale en del kroner for å kjøpe seg en "liten bit" av det nye anlegget som skal bygges. Det man i praksis ender opp med er vel en liten bruksrett, men nok en gang jus er ikke min sterke side.

På denne måten får klubben inn penger for å kunne starte byggeprosjekt og de som kjøper seg inn får på sin side muligheten til å spille på sin bane uten å betale noe mer enn en årlig avgift. Om du spiller en runde eller to hundre spiller ingen rolle, prisen pr år er den samme.

Nå er det en ordning mellom golfklubber som gjør det mulig å få spille på andre klubber sin bane dersom du er medlem et eller annet sted. Det er her greenfee kommer inn. Du får spille på min bane dersom jeg får spille på din, men vi må begge betale en avgift for å bruke en bane vi ikke har vært med på å betale byggingen av.

Så langt er det meste greit nok, forhåpentligvis.

Så kommer problemet de fleste møter når de skal begynne å spille golf: hvordan komme i gang og finne ut om det er noe jeg har lyst til å drive med uten at det skal koste for mye. For enkelte er "for mye" et relativt begrep, og en aksje til 150.000,- er ingenting og de løser problemet gjennom å melde seg inn i nærmeste klubb og er fornøyd med det. For alle oss andre finnes det rimeligere løsninger.

Første trinn er å finne en klubb som kjører kurs og praktisk prøve. Dette er normalt ikke noe stort problem. Det som kan være vanskelig er å finne en klubb som, på bakgrunn av kurs og praktisk prøve, kan utstede grønt kort og som ikke har en inngangsbillett som er for høy. For min egen del var det Toten golfklubb som ble løsningen. Var medlem der uten noen gang å vært innom klubben og banen, men fikk mitt grønt kort fra Toten GK i posten og var godt fornøyd. Etter å ha spilt ett år fant jeg ut at dette var noe jeg hadde lyst til å drive med, og var lei av å betale 300-500 kroner for å spille en golfrunde i Oslo og omhegn. Jeg valgte å kjøpe aksje i en av klubbene rett utenfor Oslo, og spiller nå så mye jeg orker (eller har tid til) uten å betale mer enn den vanlige avgiften pr år. Det blir fortsatt noen kroner (i år var det 5700,-), men dette er allerede spilt inn til tross for elendig vær så langt i år. I tillegg til dette kom selvfølgelig en aksje, men den selger jeg igjen den dagen jeg slutter eller flytter. Nå er dette ikke akkurat aksjer som kan anses som investering, til det har prisutviklingen gått feil vei. Fordelen er at nå ser det ut som om prisene rundt i Oslo i alle fall er i ferd med å stabilisere seg, og jeg regner med å få igjen omtrent det samme om jeg skulle finne på å selge en dag (men det er selvfølgelig ingen garantier).

Konklusjonen er at det er mulig å få til dette på en forholdsvis rimelig måte, men uten egen bane med fritt spill eller en noe dyrere (eller veldig mye dyrere måte) og få tilgang til egen bane med fritt spill. Nå vil prisene og tilgjengelighet på bane selvfølgelig variere ut fra hvor i landet man bor.

Når det gjelder dine manglende planer for å grille og drikke på hull 14 så er det nok ingen andre golfere i Norge som heller har planer om dette, uansett hvor mye eller lite de har betalt for å spille. Men det er enkelte som gjør dette på hull 19. I min hjemmeklubb har resturanten satt opp grill og uteservering ved klubbhuset i sommer, så der er det mulghet for å nyte litt grillmat og en duggfrisk når man er ferdig med sin runde

Du får gjøre en vurdering, men det er nok ikke til å komme unna at det koster litt å spille golf. Det er faktisk (nesten) ikke mulig å spille golf i Norge uten å være medlem av en klubb. Et medlemskap er nødvendig for å få utstedt grønt eller hvot kort, noe kun golfklubbene gjør. Når det er sagt trenger man jo ikke være medlem i de dyreste klubbene, det blir jo et spørsmål om hvor mye man har tenkt til å spille. Et par runder i året og et postkassemedlemskap trenger ikke bli så dyrt. Problemet blir dersom man blir "hekta" og ønsker å spille mer, da kan det fort bli dyrt å skulle betale for hver runde.

Håper dette var litt oppklarende. Når det gjelder diskusjon omkring golf som konsept og alt som hører med rundt det tror jeg bare jeg henviser til diskusjonsfora på golf.no, golfsiden.com, scangolf.com og andre. Der er det nok å lese for den som ønsker det. Personlig spiller jeg golf fordi det er moro, ikke fordi jeg tror det gir status eller noe annet. Men jeg må jo innrømme at enkelte ganger tittes det litt når jeg parkerer min 1995 Opel Corsa 1.1 mellom biler som koster det samme som leiligheten min rundt om på golfbaner i Oslo. Jeg trøster meg med at de ikke har det noe mer moro på banen, og jeg har det sikkert mye mer moro hjemme når mørket senker seg og THX logoen ruller over duken :wink:

Gøran

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0