Husbygging?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Husbygging?

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Husbygging?

Har planer om å kjøpe meg en leilighet til neste år, men så slo det meg plutselig at kanskje det bare er like så greit å bygge seg et hus med en gang.

Har allerede en tomt som er helt glimrende, vi har for øyeblikket en liten hytte på den, men så fort den er revet burde det vel være rimelig greit å få bygge-tillatelse der.

Foreløpig er dette bare tanker som svirrer rundt i hodet mitt mens jeg sitter med laptopen på fanget, og jeg tenkte derfor at jeg skulle spørre meg litt rundt her siden det sikkert er mange hus-eiere på dette forumet.

Det jeg lurer på er da som følger:
    * Hva koster det å bygge et hus i forhold til prisen på hus som allerede er oppført? Ser hus som jeg kunne tenkt meg ligger i overkant av 2 million som er ca. 10 år gamle, men hva kommer inn i denne prisen? Hvor mye koster det for selve hus-byggingen? Regner med at mye i denne prisen er beliggenhet og tomtene i seg selv.
    * Er det noen som har revet hytter her før? Hva tror dere noe sånt vil koste?

Er klar over at det er veldig sånn "gjennomsnitts"-tall jeg kommer til å få her siden det er mange variabler som spiller inn, men det er kun det jeg er ute etter.

Har planer om å ta meg en tur i banken over nyttår for å høre litt nærmere med de hvilken lånesum jeg kan regne med osv.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen erfaringer: beregn ca 12000 kr/m2 (bare huset) for normalt utstyrt hus, husk at treverket utgjør bare 20% av byggekostnadene, dyrest er el og rør, tomteprisen utgjør lite, graving og bortkjøring av masse koster masse. Fikk for 2 år siden kalkulert drømmehuset, ble 3,2 mill for alt (inkl have /beleggningsstein/markiser/utebelysning osv. 2,5 etasje på 130 m2 i grunnflate.

Bidda

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo da hvor mye banken er villig til å låne meg.

Noen opplysninger:
    Er 23 år og "nesten" ferdigutdannet data ingeniør. Jobber som daglig leder på Ålesunds største videobutikk, en butikk som jeg eier 100% selv. Tar meg ut ca. 300.000 i året i lønn ikke iberegnet feriepenger, pluss at firmaet dekker mobiltelefon og internett. Kan etter å ha kikket på de siste 10 årene regne med at jeg kan ta ut i overkant av 100.000 hvert år fra overskuddet. Har foreløpig ingen kapital, men har en bil til en verdi av ca. 160.000 som burde være ferdig nedbetalt rett over nyttår.

Burde jeg begynne å rive hytten neste år og jevne til før husbyggingen? Kunne jo da betalt alt dette ned før jeg i det hele tatt begynte på huset, slik at jeg da står i null med en ferdig jevnet tomt. Vil ta litt lengre tid, men da slipper jeg å ta meg opp altfor mye i lån, og det gjør det kanskje lettere å få det igjennom med banken?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    tomteprisen utgjør lite
    Bidda
    Var ikkje det å ta litt hardt i? Min fetter bygde hus i fjor og dem måtte ut med nesten 600 000 for bare tomten...det er ikkje akkurat å utgjøre lite. Man er svinheldig om man har tomt i dag (som meg) :lol:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cstromme
    Spørsmålet er jo da hvor mye banken er villig til å låne meg.

Burde jeg begynne å rive hytten neste år og jevne til før husbyggingen? Kunne jo da betalt alt dette ned før jeg i det hele tatt begynte på huset, slik at jeg da står i null med en ferdig jevnet tomt. Vil ta litt lengre tid, men da slipper jeg å ta meg opp altfor mye i lån, og det gjør det kanskje lettere å få det igjennom med banken?
    Som regel får du vel låne ca 3 ganger årsinntekt, men slik renta er nå er dette sikkert annerledes.

Det første du bør gjøre er å sjekke om du får lov til å bygge hus på drømmetomten. Det er slett ikke alltid bare til å rive en hytte for så å sette opp et hus.

Lykke til!

Frode

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart i en alder av 23 år kjøpt meg et hus først. Årsaken er så enkel at man kan, men bør ikke betjene et lån på 2,5 mill på en inntekt på 400K. Du skal ha deg bil igjen, du skal møblere huset, du får som regel en god del utgifter til bo... Jeg ville holdt meg til en pris under 1,5 mill. Det er da mye lettere å se hva man egentlig ønsker seg av plass og rom også. Ellers risikerer man å ende opp med et hus man fort vokser ut av.

Ellers inneholder salgsoppgaver ofte en takst. Denne (verditaksten) anngir ofte normale byggekostnader, med fratrekk for vedlikeholdskostnader. Dette indikerer godt hva det vil koste å bygge tilsvarende hus.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •