Tåler min gamle 240 102oktan bensin?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tåler min gamle 240 102oktan bensin?

Jeg har en volvo 240 89/90 model. 2.3 liter med 116 Hk. Jeg har lyst å mekke til en blanding som vil tilsvare 102 oktan. Lurer på om motoren min vil tåle det bra? Jeg regner med det, men er det noen av dere som har erfaringer med slikt?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De motorene tåler det meste, og jeg vil ikke tror at 102 oktan skal by på problemer. (Har ikke testet dette selv) En tennings justering må nok uansett utføres..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenningen tror jeg fikser seg selv....har en innsprøytningsmotor...så tror det skulle gå bra...

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er fordelen med dette? Trodde 100 oktan var det meste man kunne få? Selv fyller jeg blyfri 95 med egen flaske for no greier på min 85´Ford Sierra 2.0 is.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fyller også 95 blyfri med en liten flaske blyerstatning. Det gir økt dreiemoment men ikke økt oktan-tall. Det står på den lille flasken at den ikke skal brukes til motor med katalysator (noe jeg har), men jeg driter langt i om jeg ødlegger katalysatoren..vil ha power av bilen..ikke at den skal være miljøvennlig.

Blander man noe som heter Tri-pack med 98 blyfri så får man med riktig blandingsforhold 102 oktan (tilsvarende 102 oktan)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    240 er ganske driftssikre biler ja.. Men det kan da umulig bli veldig økonomisk i lengden? Tror jeg hadde vurdert andre tiltak først...

Mvh

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg få noen forskjell om jeg fyller med 98 blyfri da og en blyerstatning?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan da umulig bli veldig økonomisk i lengden? Tror jeg hadde vurdert andre tiltak først...
    Økonomisk er det på ingen måte. Da hadde jeg ikke kjøpt meg volvo i det hele tatt. Jeg ønsker bare mer power, uten å måtte betale for en turbomotor...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg få noen forskjell om jeg fyller med 98 blyfri da og en blyerstatning?
    Om jeg ikke husker feil, så står det på den lille flasken med blyerstatning at den skal kun brukes sammen med 95 oktan blyfri. Det gjør sikkert ikke så mye om du hiver den i 98 blyfri, men den er produsert for å virke med 95 blyfri.

Jeg kjørte på 98 blyfri før. Og etter at jeg byttet til 95 blyfri m/blyerstatningsmiddel så føler jeg at "bunndraget" er blitt en smule bedre. Men som jeg har sagt, så tror jeg det blir enda bedre om jeg bruker Tri-pack middel sammen med 98 blyfri. Dette blir helt klart noen tusen kr dyrere i året, men litt må man ofre for mer power.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis økonomi er ett ikke emne..'

Så hadde jeg vurdert (avhengig av kunnskap/vennekrets):
    * lavtrykksturbo (trenger ikke å bli så dyrt hvis man finner noe brukt)
    * andre bensindyser/bensinpumpe
    * balansere veiva
    * kvassere kam (er)
    * annen katte (tar mange hk)
    * lette svinghjul
    * styringschip (hvis elektronisk innsprøytning)

Problemet er godkjenning, øker man hester må bremser også forsterkes.

Tror man kan øke effekten med ca 10% uten at man trenger godkjenning av arbeidet. Luftfilter/eksos kan også endres, men det er vel ikke sååå mye endring. Men lyden blir i allefall morsommere, og det kan hende du henter noen små prosenter.

Tror ikke det er så vanlig å øke oktan tallet før de mest ekstreme trimmingene. Da får man brått 30 hk til bare ved endret oktan.

Mvh

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økt oktantall gir da ikke økt effekt?

Så vidt jeg vet sier oktantallet noe om hvor lett bensinen selvantenner; motorer med høy kompresjon trenger flere oktan.
    Med elektronisk styring av motoren kan man miste effekt ved å kjøre på for lavt oktantall: Elektronikken justerer tenningen slik at motoren ikke fusker, men man taper effekt på justeringen.
    Men bruker man det oktantall motoren er laget for, vil man ikke få flere hester av å øke oktanen - man har allerede tatt ut alt som er å hente.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo høyere oktan bensinen har jo høyere kompresjon må man ha før man får tenningsbank, altså det er ikke farlig med høyere oktan tall, lavere derimot er ikke alltid like bra uten å justere tenninga...

men skal du ha glede av 102 oktan bør du vel gjøre noe for å øke kompresjonen..

(jeg kan ta veldig feil her, men så er dette avforum da

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt meg en liten effekt-økning uten å måtte kjøpe turbo osv...men en kamerat av meg foreslo å skifte kammeraksling og frese større åpninger. Det ville koste rundt 4000kr og jeg ville få 20 Hk mer til min bil..men jeg vet ikke om det stemmer hehe. Godkjenning kan jeg se langt etter uansett..det gjelder å fikse på bilen slik at det ikke kan oppdages. Dvs turbo er ikke aktuelt.

Jeg vet også at jeg ikke vil kunne utnytte 102oktan fullt ut med min bil, men jeg tror at jeg kan få litt ekstra effekt.

Det med å holde seg til den bensinen motoren er laget for er tull.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lars^ og mephisto har rett, oktantallet sier noe om hvor lett bensinen selvantenner, og hvis du ikke har problemer med selvantenning i dag så vil du ikke få noe mer effekt ved å gå over til 102 oktan. For å få noe mer effekt så må motoren være i stand til utnytte det økte oktantallet.

Det er som regel ingen snarveier når en vil øke effekten på en sugemotor (det er enklere/billigere når en har turbo). En kamerat av meg prøvde å chippe sin bil som har innsprutningsmotor og de målte en effektøkning på 7hk på rulle, men han merket ikke noen forskjell når han kjørte med den, ikke verdt penga med andre ord.

Å bruke blyerstatning på en bil med katalysator er etter min mening ikke lurt, men det er din bil... Hvis du skulle ødelegge kat'en så må du kanskje kjøpe ny for å få den godkjent i neste EU kontroll også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...i følge disse linkene gir produktet bedre effekt.

http://www.tripak.se/

http://www.nettpark.no/~bilteknikk/bensinbooster.htm

Jeg innser jo at det ikke er snakk om så mye effekt økning da, men et par % er bedre enn ikkeno.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de skriver mye flott , for meg så virker det som det blir omtrent samme effekt som å fylle Shell V-Power eller lignende. Har du en 'skitten' motor og har et bruksmønster med mye småkjøring på kald motor så kan det nok hjelpe litt. Kjører du derimot jevnlig lengre turer med varm motor og litt aktiv kjøring (som gir en renere motor) så tviler jeg på at du vil merke noen forskjell.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp turbo.. eller en gammel 240 turbo motor komplett.. kan da umulig bli veldig dyrt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    kjøp turbo.. eller en gammel 240 turbo motor komplett.. kan da umulig bli veldig dyrt
    Enig. Tror det er det enkleste og billigste trimmingen. Husk: Trimming er ikke billige :wink:

Mvh

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    240 motoren er en grei motor, bra med moment (nesten 200Nm) men den klarer ikke så mye mer enn 170Km/t.
    Det er jo respektabelt nok..

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste trimmingen er å fjerne alt tungt fra bilen. kast ut reservehjulet, bytt til dekk-på-boks. Fjern tepper i baggasjerom. Fjern alt rask :shock:

Husk at det er kilo per HK som er ytklsen på bilen.

I RetroCar (bilblad) byttet de rutene på en 245 med lxan ruter og sparte 50 kilo :shock: Økt vist effekten per tonn med 5 HK eller noe på den.

Effekt anlegg og bedre luftfilter er det første du bør se på

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •